Minnet klarar inte spec. klockfrekvens?

Permalänk
Inaktiv

Minnet klarar inte spec. klockfrekvens?

Hej! Jag har problem med mitt minne av denna typen:
CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB) BLUE
Datorn är förövrigt den i signaturen. Min dator har varit lite ostabil och jag har testat runt olika inställningar i BIOS och kört memtest86+. Jag har dragit följande slutsats: Minnet ger fel i Memtest86+ när man kör dom på standard-specifikationen. För att få dom stabila måste man backa ner till 1333MHz. Överklockning av resten av systemet verkar inte ha någon inverkan.
Är minnet kasst? Ska jag reklamera? Dom ska ju kunna köra 1600 9-9-9-24 1,5v men då beter dom sig skumt.

Edit: Problemet beror troligtvis på inkompatibilitet då andra tydligen har samma problem då alla minnesplatser används på 990 kretsarna med Phenom II. Får alltså köra 1333MHz i fortsättningen. Minnesmodulerna är det nog inget fel på.

Permalänk
Inaktiv

BTW så är det test nr 5 som ger fel.

Permalänk
Medlem

garanti?

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Kan väl vara moderkortet som inte pallar?
Du märker ändå ingen skillnad mellan 1333 och 1600MHz. Jag kör mina 1600MHz minnen i 1333MHz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Grejen är samma med mina.. Dom är speccade att klara av Maximalt 1600Mhz fick jag till svars. Du kan testa att öka på Vdimm eller dra ner dom till 1333Mhz vilket jag gjorde märker iaf ingen skillnad på det!

Permalänk
Medlem

Om du testar minnet 2 stickor åt gången på 1600Mhz kommer det antagligen fungera, ofta krångligt att köra alla minnesbankar fullt.
Testa med en aning högre volt och se om det funkar med alla 4

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Grejen är samma med mina.. Dom är speccade att klara av Maximalt 1600Mhz fick jag till svars. Du kan testa att öka på Vdimm eller dra ner dom till 1333Mhz vilket jag gjorde märker iaf ingen skillnad på det!

Det ska gå på garantin. Såvida det inte är moderkortet som inte pallar förstås.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Om du testar minnet 2 stickor åt gången på 1600Mhz kommer det antagligen fungera, ofta krångligt att köra alla minnesbankar fullt.
Testa med en aning högre volt och se om det funkar med alla 4

Har testat upp till och med 1,6v. Läste att memtest86 kan under vissa omständigheter ge falska fel pga det testar minne som inte finns. Kan jag ha råkat ut för det tro? Det är alltid test 5 som ger fel och adresserna verkar vara slumpmässiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Har testat upp till och med 1,6v. Läste att memtest86 kan under vissa omständigheter ge falska fel pga det testar minne som inte finns. Kan jag ha råkat ut för det tro? Det är alltid test 5 som ger fel och adresserna verkar vara slumpmässiga.

Har du testat IntelBurnTest & Prime95?

Permalänk
Medlem

ett tips som en gammal lärare till mig sa. köp alltid minnen som klarar av en hastighet högre än du tänker köra dom i. just PGA stabilitets problem. vilket är ganska löjligt egentligen. lite som att köpa en bil. 0-100 på 4,3 sec. men bara som den står i 60º lutning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Har du testat IntelBurnTest & Prime95?

Brukar köra Prime95 och OCCT i någon timme för att kontrollera stabilitet när jag överklockar. Har inte fått några fel där pga minnet, inte i 1600MHz heller. Det är bara Memtest86 som rapporterar fel.

Permalänk
Medlem

Det är samma för mig, ASUS Crosshair V Formula. vengeanceminnena går bara att köra 1333Mhz om man vill ha 4st.
Den som kan påvisa att det skiljer mycket mellan 1333 & 1600Mhz och 4x4GB Vengeance kan få redovisa detta.
Jag märker ingen skillnad iallafall. Phenomprocessorerna är ju specade för 1333Mhz.
Moderkorten med 990 kretsarna är lite styvmoderliga mot phenom II, vill ha Bulldoozer i sin barm
Jag märker inga sådana problem med ASUS Crosshair IV Formula eller mina gigabytekort.
Jag har 7 par Vengeance med samma resultat så det är nog inte minnena.
1333Mhz plus lite klock räcker och blir över, men man vill ju alltid maxa, om det går

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xmmm:

ett tips som en gammal lärare till mig sa. köp alltid minnen som klarar av en hastighet högre än du tänker köra dom i. just PGA stabilitets problem. vilket är ganska löjligt egentligen. lite som att köpa en bil. 0-100 på 4,3 sec. men bara som den står i 60º lutning.

Som att köpa en motor med 300hk så får man 250hk.
Men eftersom det bara är memtest som rapporterar fel så kommer jag nog köra på 1600 och hoppas det fungerar bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD_PERA:

Det är samma för mig, ASUS Crosshair V Formula. vengeanceminnena går bara att köra 1333Mhz om man vill ha 4st.
Den som kan påvisa att det skiljer mycket mellan 1333 & 1600Mhz och 4x4GB Vengeance kan få redovisa detta.
Jag märker ingen skillnad iallafall. Phenomprocessorerna är ju specade för 1333Mhz.
Moderkorten med 990 kretsarna är lite styvmoderliga mot phenom II, bill ha Bulldoozer i sin barm
Jag märker inga sådana problem med ASUS Crosshair IV Formula eller mina gigabytekort.
1333Mhz plus lite klock räcker och blir över, men man vill ju alltid maxa, om det går

Det kändes faktiskt skönt att läsa ditt inlägg. Tänker dock inte byta min 1100T mot en Bulldozer, inte en chans. Köpte den strax innan Bulldozern släpptes för att priserna var bra just då. När Bulldozer-recensionerna släpptes kändes det riktigt bra att ha satsat på Thuban
Hoppas Piledriver blir bättre och är kompatibla med AM3+

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Brukar köra Prime95 och OCCT i någon timme för att kontrollera stabilitet när jag överklockar. Har inte fått några fel där pga minnet, inte i 1600MHz heller. Det är bara Memtest86 som rapporterar fel.

Har du höjt minnesanvändningen i Prime95? Eller kört standard? Nåja, verkar som att det här är ett känt problem.
(Jag skulle inte säga att en timme räcker för att testa stabilitet, men om det funkar för dig så är det ju ingen "big deal")

Skrivet av AMD_PERA:

Moderkorten med 990 kretsarna är lite styvmoderliga mot phenom II, bill ha Bulldoozer i sin barm

Kan ökad IMC-spänning vara en lösning tro?

Jag kör Vengeance 4*4GB i ett 1156-system. Dom funkar fint även på 1,35V.

Permalänk
Inaktiv

lorgix jag har testat högre spänning på IMC. Prime95 kör jag standard men OCCT kör jag med maximalt minnesanvändande. Jag tänker som så att en timme OCCT räcker därför att om det är lite ostabilt så märker man det ju förr eller senare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

lorgix jag har testat högre spänning på IMC. Prime95 kör jag standard men OCCT kör jag med maximalt minnesanvändande. Jag tänker som så att en timme OCCT räcker därför att om det är lite ostabilt så märker man det ju förr eller senare ändå.

Okej. Ja, det är sant. En timme räcker ju för att nå nästan så hög temp som den någonsin når, så man kan ju iaf bekräfta att det inte blir för varmt.

Vad har din QPI (eller vad det heter på din platform) för klock?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Okej. Ja, det är sant. En timme räcker ju för att nå nästan så hög temp som den någonsin når, så man kan ju iaf bekräfta att det inte blir för varmt.

Vad har din QPI (eller vad det heter på din platform) för klock?

Normalt 2600. Mitt BIOS tillåter inte högre trots att jag kan sätta IMC'n högre. Har såklart testat att sätta på 2000 (standard) också, ingen skillnad.

Edit: HyperTransport heter det på AMD-språk va?

Permalänk
Skrivet av anon78208:

Normalt 2600. Mitt BIOS tillåter inte högre trots att jag kan sätta IMC'n högre. Har såklart testat att sätta på 2000 (standard) också, ingen skillnad.

Edit: HyperTransport heter det på AMD-språk va?

IMC'n har inget med hypertransporten att göra. Om du kör en Phenom2 så låt HT stå på 2000MHz för den verkar inte påverka prestandan positivt vid högre hastigheter vad jag sett. En grej som därimot ger bättre minnes prestanda är att överklocka ''nordbryggan'' dvs den inbyggda nordbryggan i cpun. Med andra ord IMC'n . Vet inte varför dem har valt att kalla den nordbryggan i bios när det är minnes kontrollen man överklockar men det ökar minnes prestandan iallafall .

Kör själv mina minnen i 1667MHz ihop 2500MHz NB/IMC och 2000MHz hyper transport och självaste cpun går i 4000MHz och i när jag testat i tex everest minnes prestanda test och några andra så hjälpte dem där 500MHz+ på IMC'n en del. Har även läst en del tester som visar på samma sak. Men är inte 100% säker på Hypertransporten inte ger något men dem testerna jag läst så gjorde den inte det. Men det var dock gamla tester på AM2+ och AM3 och det var precis när AM3 började slå igenom.

Har inte samma minnen som dej så kanske inte hjälpte dig direkt men tänkte om du hade funderat på klocka och inte redan visste det om IMC'n så kunde det vara bra att veta då många klockar sina phenom2or utan klocka upp IMC'n

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon78208:

Citat på detta? För det var det mest löjliga jag hört på länge Sedan bör man köra memtest86+ och inte den utan +.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Hej! Jag har problem med mitt minne av denna typen:
CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB) BLUE
Datorn är förövrigt den i signaturen. Min dator har varit lite ostabil och jag har testat runt olika inställningar i BIOS och kört memtest86. Jag har dragit följande slutsats: Minnet ger fel i Memtest86 när man kör dom på standard-specifikationen. För att få dom stabila måste man backa ner till 1333MHz. Överklockning av resten av systemet verkar inte ha någon inverkan.
Är minnet kasst? Ska jag reklamera? Dom ska ju kunna köra 1600 9-9-9-24 1,5v men då beter dom sig skumt.

Kör minnena 1 åt gången i rätt hastighet på rätt spänning ger dom minnesfel då, kör även memtest86+ som ovannämnda påpekade!

http://www.memtest.org/

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bävra jävel:

IMC'n har inget med hypertransporten att göra. Om du kör en Phenom2 så låt HT stå på 2000MHz för den verkar inte påverka prestandan positivt vid högre hastigheter vad jag sett. En grej som därimot ger bättre minnes prestanda är att överklocka ''nordbryggan'' dvs den inbyggda nordbryggan i cpun. Med andra ord IMC'n . Vet inte varför dem har valt att kalla den nordbryggan i bios när det är minnes kontrollen man överklockar men det ökar minnes prestandan iallafall .

Kör själv mina minnen i 1667MHz ihop 2500MHz NB/IMC och 2000MHz hyper transport och självaste cpun går i 4000MHz och i när jag testat i tex everest minnes prestanda test och några andra så hjälpte dem där 500MHz+ på IMC'n en del. Har även läst en del tester som visar på samma sak. Men är inte 100% säker på Hypertransporten inte ger något men dem testerna jag läst så gjorde den inte det. Men det var dock gamla tester på AM2+ och AM3 och det var precis när AM3 började slå igenom.

Har inte samma minnen som dej så kanske inte hjälpte dig direkt men tänkte om du hade funderat på klocka och inte redan visste det om IMC'n så kunde det vara bra att veta då många klockar sina phenom2or utan klocka upp IMC'n

Jodå, jag kör IMC, CPU-NB eller vad du nu vill kalla det på 2800MHz och det ger en stor prestandaökning. Sambandet mellan CPU-NB och HT är att du aldrig kan köra HT snabbare än CPU-NB. På ett äldre moderkort jag hade kunde man alltså köra HT på 2800MHz under förutsättning att CPU-NB var på 2800MHz eller högre. På detta moderkortet kan jag aldrig ställa HT över 2600MHz trots att CPU-NB är högre. Sen vill jag även trycka på att du har en x4 (heter den Deneb?) och jag har en Thuban (x6) vilket inte är samma CPU. x4'an gillar inte hög HT från min erfarenhet men Thuban har inga problem med hög HT.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Citat på detta? För det var det mest löjliga jag hört på länge Sedan bör man köra memtest86+ och inte den utan +.

Det är memtest86+ jag kör och jag har bara skrivit lite slarvigt, trodde nästan det skulle vara underförstått att det var plusversionen

Här kommer källa på "det löjligaste du har hört på länge":

Citat:

We are often asked about the reliability of errors reported by Mestest86. In the vast majority of cases errors reported by the test are valid. There are some systems that cause Memtest86 to be confused about the size of memory and it will try to test non-existent memory. This will cause a large number of consecutive addresses to be reported as bad and generally there will be many bits in error. If you have a relatively small number of failing addresses and only one or two bits in error you can be certain that the errors are valid. Also intermittent errors are without exception valid. Frequently memory vendors question if Memtest86 supports their particular memory type or a chipset. Memtest86 is designed to work with all memory types and all chipsets.

http://www.memtest86.com/tech.html#errors

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon78208:

Det är memtest86+ jag kör och jag har bara skrivit lite slarvigt, trodde nästan det skulle vara underförstått att det var plusversionen

Här kommer källa på "det löjligaste du har hört på länge":

http://www.memtest86.com/tech.html#errors

Men just Memtest86 (utan +) är ett utdaterat program som ju en del redan skrivit, so "why bother"?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Men just Memtest86 (utan +) är ett utdaterat program som ju en del redan skrivit, so "why bother"?

Betyder det att problemet jag tog upp inte finns i Memtest86+? Jag kör ju faktiskt plusversionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Betyder det att problemet jag tog upp inte finns i Memtest86+? Jag kör ju faktiskt plusversionen.

Varför inte bara köra en sticka i taget & se om du får errors? Har du gjort det??

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skruvis:

Varför inte bara köra en sticka i taget & se om du får errors? Har du gjort det??

Nej, har inte gjort det än men ska göra det när jag får tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon78208:

Ev så är det borta då det programmet är en uppdaterad version av den utan plus med stöd för nyare system.

Visa signatur