Samsung F4EG firmware patch mot förlorad/korrupt data

Permalänk
Medlem

Det är väl inte energiläget som är problemet med F4EG utan smartctl!

Ni som vill veta mer om varfor patchen är nödvändig kan läsa: http://sourceforge.net/apps/trac/smartmontools/wiki/SamsungF4...

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

1. Samsung har inte gett någon officiell info.(Så vitt jag vet)

Jag är ganska säker på att Samsung har svarat i mail att alla diskar från 2011.01 är patchade. Har ingen källa dock.

EDIT: Ingen förstahandskälla, men ändå. I ovanstående länk hittade jag följande

Citat:

Dear members of this mailing-list,

I recently (i.e. one week ago) bought myself some HD204UI hdds - unaware of
the fact that those were the models affected by the known firmware bug.
Since I couldn't find any info like "all models manufactured after xyz are
bug-free" I contacted Samsung support, asking for that specific info. And I
just got a response: all drives manufactured on/after December 2010 come
with the patched firmware
. So here, is this info FYI.

Have a good day & best regards,
René

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Livsnjutare 😎

Alltså nu kanske jag redan frågar en fråga som redan är ställd, men det var väldigt många poster att läsa igenom annars.
Jag har 4st 2tb samsung f4eg diskar i raid5 på en Synology ds411j.
Diskarna har olika tillverkningsdatum, någon är ett år, någon någon månad. Ingen firmware bytt.

Till frågan;

Om jag byter firmware - kommer nuvarande data på disken påverkas?
Som att den tappar / formaterar disken?
Filsystemet blir raderat / raw ?

... för då avstår jag hellre.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag 6 st sånna i femma. Bytte firmware trots att det är osäkert om det behövdes - se deras hemsida + Goggla på utländska ofta mer avancerade/kunniga fora än swec.

Ingen disk formaterar sig själv - däremot kan den tappa partitionstabellen - fixas med testdisk.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jookeer:

Jag 6 st sånna i femma. Bytte firmware trots att det är osäkert om det behövdes - se deras hemsida + Goggla på utländska ofta mer avancerade/kunniga fora än swec.

Ingen disk formaterar sig själv - däremot kan den tappa partitionstabellen - fixas med testdisk.

Tack för snabbt svar!
Om du minns var det jag som hade ett gediget problem med med en ICH och raid5a som skulle utökas...
Blev en synology istället efter jag tappat räkningen helt på hur många gånger jag försökt återskapa filerna.
Vill inte råka ut för det igen, men denna gången tar jag mig en backup av innehållet först

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har för en timme sedan efter 3 veckors dagligt/nattligt arbete räddat 6*2 TB Samsung F4 RAID5 array med testdisk. Har också skrivit till Intel att förbättra IRST. Lång historia jag inte skall besvära dig med, men har nu lärt mer om testdisk. Provade 10 olika progg men testdisk är stärnan + gratis. Dock lite "svår" att leva sig in i.

Som vanligt när jag har prob me femmor så ere glappkontakt som ligger bakom. Samsungarnas SMART-värde påverkas dramatiskt genom att rapportera "Spin Up Time" som tar för lång tid varvid ichxr anser att disken e på väg å lämna in varvid femman blir "Failed". Kanske normalt beteende för RAID.

I ditt förra problem hade du uppgraderat med en disk till vilket medförde att du inte kunde återställa skiten.

Det viktigaste, oavsett HW, är att man VET hur man kan/skall rädda data efter krascher. Jag är ingen större beundrare av ichxr men kör sånna för jag lärt mig hur man hanterar skiten vid krascher.

Du bör öva på krascher genom att rycka en disk från en RAID (innan du har viktiga data där) och lära dig hur du kommer igång igen. Det är guld värt den dagen Herr Murphy kommer på hembesök.

Sen ere BACKUP som gäller på viktiga data. Har funderat på att överge RAID5 för singlediskar som ju e mycket simplare att hantera.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Precis som du skriver är det väldigt viktigt att veta hur man hanterar skiten vid ev. crasher.
Backuper är väl viktiga, men man är dålig på att ta dem när allt fungerar - därför skall man använda automatiserade script som bara slaskar över data till annan disk / plats. Behöver ju inte vara allt, då det ofta bara är <50gb som är riktigt viktig data i form av dokument/bilder osv.

Där är anledningen till att jag valde Synology, det kör med ext3 / ext4 fiksystem och kan således läsas i valfri linux dist, tex. Ubuntu.
Skrev fel tidigare, det jag kör med är SHR - Synology Hybrid Raid - ett "fejk" raid, varpå man skall kunna utöka diskarna till större allt eftersom (något jag troligtvis inte kommer använda) men diskarna skall kunna läsas som single-diskar också om jag fattat rätt..
Har idag strax under 2tb data på arrayen, som är viktig data.
Testet jag snart kommer göra är att dra ut en disk och se konsekvenserna - och prova att läsa denna disk i en linux dist.
(Efter att backat upp datan givetvis) Bara för info, sedan jag TOTAL lessnat på IRST och det krångel jag hade sist.

Vill även bara flika in med att jag, precis som du skriver, ville gå över på single-diskar efter min förra krasch, och att då DriveBender skulle lösa mina problem i att köra singlediskar, men få Windows att uppleva dem som en stor.
Det visade sig dock, efter mycket tester med slask data på 4st 2tb diskar, att DriveBender ännu inte är att räkna med.
Det innehåller många buggar och flertalet användare står idag med krashade DB-uppsättningar utan att ha tillgång till deras data...

Så jag tog beslutet i att köpa en NAS som bara är utvecklad för detta ändamål.
Jag kommer inte heller pilla så jälva mycket i det, då ett gediget arkiv av utmärkelser visar att Synology vet vad de pysslar med..
Med de orden rundar jag av och litar på min NAS som står i min gaderob

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

hej

ja om man hittar den ja annars är det lite svårt.
för man blir vidare skickad till seagate och sen kommer man ingen stans bra där.
http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer78:

hej

ja om man hittar den ja annars är det lite svårt.
för man blir vidare skickad till seagate och sen kommer man ingen stans bra där.
http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs...

Jo jag såg det när jag försökte hitta patcharna - Seagate har tydligen tagit bort en hel del saker från Samsung när dom tog över, kundsupport är tydligen inte alls prioriterad hos Seagate och det visste vi redan sedan skandalerna med 7200.11.

Permalänk
Medlem

haha vet du vart man kan få tag på patcharna nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer78:

haha vet du vart man kan få tag på patcharna nu

Jag har den sparad på min dator om du vill ha Den är från dec 2010 men jag har inte upplevt någon dataförlust så jag antar att den fungerar

Permalänk
Medlem

jag har inte heller haft dataförlust, men datorn hittar inte disken när den kopplas med usb. och sen är den super seg när man kopplar till s-ata igen.