Permalänk
Medlem

Hej

Jag har varit här tidigare och fått mycket bra hjälp av nafs och DasBoot_Swe, problemet är att jag aldrig har kommit till skott och tryckt på köp. Men jag har benat ner det till tre alternativ. En billig AMD E-350/E-450, en llano 3870K samt en Intel i3 2105. Det jag skulle vilja reda ut är hur llano står mot intelen. Jag har inte hittat något fint test de emellan. Har kollat på testet på Sweclockers om 3850 samt 3500 där AMD har trillat på julsnappsen och höjt volten på cpun lite för högt...

Jag står i valet och kvalet att välja om jag endast ska ha en htpc för filmtittande eller en liten skön spelburk, där av den kraftiga llanon. Vet att samtliga klarar av HTPC-delen galant med 1080p och allt vad man kan begära, att Intel inte är så heta på 23,976Hz o.s.v.

Bifogar kundvagnarna nedan. Om man ska ha en liten spelburk så var tanken att trycka in en 6850 tillsammans med processorn, antingen 3870K eller 2105, där av det kraftiga chassit.

Man "kan spela" med llanon men det är alltid kul med ett diskret grafikkort, det är mycket möjligt att jag skriver i fel tråd/forum men det finns mycket kunskap i denna tråd.

Billiga versionen

AMD Llano

Intel 2105

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Nafs, du får sluta lägga ut paket, blev ju änna kluven va man ska ha nu.

De tysta paketet verkar ju intressant och bra pris.

Ska dock ta en funderare på det med hårddisken, har inte tänkt så långt. Bara trodde att de va ssd som gällde.

Å så ska ja läsa på mig ikväll angående openelec

//Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Ska dock ta en funderare på det med hårddisken, har inte tänkt så långt. Bara trodde att de va ssd som gällde.

//Jimmy

Nej nej, mer paket. Mycket matnyttig info för oss som inte kommit längre än att börja fundera på vad man eg borde köpa

(Dock får ja lägga det på is nu, service + byte av vevhusventilation på bmwn )

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerutis:

Fyfan vad nice, stort tack, detta kommer jag använda till mitt val

:love: om det nu funkar som emotion smiley !

Kärlek tebaks på dig...

Skrivet av Jimman:

//Jimmy

SSD är ju det som gäller om man ska ha win7 eller Linux för att kunna köra diverse spel osv och man vill att det ska gå rappt samt vara tvärtyst. Ska man dock BARA köra XBMC så finns det ju ingen mening att ha en dyr SSD som är tom till 98%. ska man endast köra XBMC så behöver man ju knappast den kraft som A6/A8 medför - dock är det ju trevligt med den snabbare grafikdelen.

Skrivet av Holic:

Nej nej, mer paket. Mycket matnyttig info för oss som inte kommit längre än att börja fundera på vad man eg borde köpa

(Dock får ja lägga det på is nu, service + byte av vevhusventilation på bmwn )

Har hur många paket som helst på lager - fast det är dåligt med BMW-paket tyvärr. Skulle kunna tänka mig en M3:a annars!

Skrivet av Rosslan:

Hej

Jag har varit här tidigare och fått mycket bra hjälp av nafs och DasBoot_Swe, problemet är att jag aldrig har kommit till skott och tryckt på köp. Men jag har benat ner det till tre alternativ. En billig AMD E-350/E-450, en llano 3870K samt en Intel i3 2105. Det jag skulle vilja reda ut är hur llano står mot intelen. Jag har inte hittat något fint test de emellan. Har kollat på testet på Sweclockers om 3850 samt 3500 där AMD har trillat på julsnappsen och höjt volten på cpun lite för högt...

Jag står i valet och kvalet att välja om jag endast ska ha en htpc för filmtittande eller en liten skön spelburk, där av den kraftiga llanon. Vet att samtliga klarar av HTPC-delen galant med 1080p och allt vad man kan begära, att Intel inte är så heta på 23,976Hz o.s.v.

Bifogar kundvagnarna nedan. Om man ska ha en liten spelburk så var tanken att trycka in en 6850 tillsammans med processorn, antingen 3870K eller 2105, där av det kraftiga chassit.

Man "kan spela" med llanon men det är alltid kul med ett diskret grafikkort, det är mycket möjligt att jag skriver i fel tråd/forum men det finns mycket kunskap i denna tråd.

Billiga versionen

AMD Llano

Intel 2105

Det du måste bestämma dig för är ju vad du ska använda den till, annars är det ju svårt. Alla tre paketen är ju bra - på sina sätt. Du får dock kolla vad SUGO:n klarar för längd på grafikkorten om du vill stoppa i ett värstingkort.

Llano ger ju mest för pengarna i dagsläget medans en 1155-setup kan ses som mer framtidssäker ifall det moderkort man köper får BIOS-uppdatering så att det stödjer IvyBridge. FM1 kommer ju ersättas av FM2 i år så där blir man ju lite låst tyvärr.

Ska man spela men nöjer sig med lite lägre inställningar så är ju en A8 3870 ett jäkligt ekonomiskt val. Kompletterar man dessutom med ett grafikkort så man kan köra CF så blir det ju ännu roligare.

Svåra val, kan dock inte hjälpa dig med ditt val av vad du ska använda burken till.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Funderar på att bygga en HTPC pga av dåligt stöd för filformat på min bluray-spelare.

Undrar om någon kunde visa något som skulle passa mig.
Behöver ingen bluray-spelare, har redan server behöver ingen stor hårdisk och HDMI utgång.
Krav jag har är att den ska klara att spela upp 3D filmer,1080p utan fördröjning
Kommer bara användas till film så om man kan spara in på något så vore det bra.
(Pris är viktigare än ljud)

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk
Medlem

Tänkte fel, när jag skrev menade inte den du kallade för tvärtyst utan det paketet för 2800:-

Där va de bla ett annat chassi och en PSU som säkert är tystare är det från chieftec.

//Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaRreE:

Funderar på att bygga en HTPC pga av dåligt stöd för filformat på min bluray-spelare.

Undrar om någon kunde visa något som skulle passa mig.
Behöver ingen bluray-spelare, har redan server behöver ingen stor hårdisk och HDMI utgång.
Krav jag har är att den ska klara att spela upp 3D filmer,1080p utan fördröjning
Kommer bara användas till film så om man kan spara in på något så vore det bra.
(Pris är viktigare än ljud)

Det minsta du ska gå på för att få 3D-stödet är AMD E450 som blir väldigt enkel att bygga då allt är monterat på moderkortet, förutom minne då.

Dock så är E450 rätt dyra tycker jag då man kan få en setup med Llano (FM1-moderkort och A6/A4 APU) till samma pris vilket ger mer prestanda men dock inte passivt kylt som man kan få E450.

Budget?
Vilken formfaktor vill du ha? Skitlitet (miniITX), mellanstort (microATX) eller normalstor (ATX).
Har du kollat på paketen ovan?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Tänkte fel, när jag skrev menade inte den du kallade för tvärtyst utan det paketet för 2800:-

Där va de bla ett annat chassi och en PSU som säkert är tystare är det från chieftec.

//Jimmy

PSU:er finns det ju en uppsjö av och jag är inte så duktig på dessa tyvärr. Men de jag hade med i de paketet har iallafall fått bra vitsord och har bra verkningsgrad. Seasonic PSU:n är ju helt tyst då det är passivt - dock blir jag lite osäker på hur trångt det blir med det då det är modulärt och lite längre - fast har man ingen DVD/BD så borde det inte vara några problem. Men dubbelkolla gärna detta... Dubbellkolla allt jag tipsar om!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om vi nu ställer dessa 2 paket mot varandra, va säger du då ??

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2053005&view=m

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2070376&view=m

Jag blir ju bara som ett barn i en godisaffär å blir helt snurrig till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det du måste bestämma dig för är ju vad du ska använda den till, annars är det ju svårt. Alla tre paketen är ju bra - på sina sätt. Du får dock kolla vad SUGO:n klarar för längd på grafikkorten om du vill stoppa i ett värstingkort.

Llano ger ju mest för pengarna i dagsläget medans en 1155-setup kan ses som mer framtidssäker ifall det moderkort man köper får BIOS-uppdatering så att det stödjer IvyBridge. FM1 kommer ju ersättas av FM2 i år så där blir man ju lite låst tyvärr.

Ska man spela men nöjer sig med lite lägre inställningar så är ju en A8 3870 ett jäkligt ekonomiskt val. Kompletterar man dessutom med ett grafikkort så man kan köra CF så blir det ju ännu roligare.

Svåra val, kan dock inte hjälpa dig med ditt val av vad du ska använda burken till.

Har kollat upp längden som stöds och det är 9" = 22,5cm dock står det på olika sidor att den stödjer upp till 9,5" = 23,75... Sen beror det väl på om man har elkontakten på kortsidan eller långsidan. Så man kan trycka in ett 460 GTX eller ett 6850 utan problem. Användningsområdet skulle ju egentligen vara till att streama filmer och musik till samt ha en dator i vardagsrummet, nu har jag en ps3:a där så behovet kanske inte riktigt finns till att ha en HTPC men jag vill ändå bygga en :P. Men nu när tjejen fattat tycke för Star Wars TOR så kanske man ska trycka in ett 460 och använda som en liten budget pc till ivy bridge kommer då jag byter min nuvarande setup mot en IB. Eller så väntar jag bara tills IB kommer och ger tjejen min dator då...

Men om man hårddrar det, vilken lämpar sig bättre i spel med ett diskret grafikkort (ex 460GTX eller HD 6850) , 3870K eller 2105?

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem

Jag funderar på en dator främst för HTPC användande i nuläget men gärna så att man kan uppgradera för lättare gaming i framtiden om man skulle vilja det.

Skulle gärna vilja lägga 2000:- vilket jag vet är tight, därför funderar jag på att köpa begagnade komponenter och sätta ihop. Är det en dålig ide?

Mina krav är:
-Klara 720p-1080p.
-Inte låta allt för mycket.
-Ska finnas lite potential att bygga på för inte allt för tunga spel/ grafikprogram.

Ju mindre format ju bättre men hade tänkt ha den undangömd så storleken är inte så viktig egentligen. Har varit i denna forumdel ett par månader nu så har snappat upp ett och annat men kan inte speciellt mycket. Men har ni några tips vad jag ska tänka på och vad för komponenter som kan vara bra att satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimman:

Men om vi nu ställer dessa 2 paket mot varandra, va säger du då ??

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2053005&view=m

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2070376&view=m

Jag blir ju bara som ett barn i en godisaffär å blir helt snurrig till slut.

Jag hade nog gått på 3870, men det är nog bara för att jag är så fåfäng att jag vll ha det värsta. Speciellt när det inte skiljer så mycket i pris. Dessutom skulle jag ställa in burken i min fläktventilerade tv-bänk så då spelar det inte så stor roll om det låter lite.

Men ur rent HTPC-hänseende tror jag inte man skulle märka någon som helst skillnad mellan dessa 2 setuper.

Skrivet av Rosslan:

Har kollat upp längden som stöds och det är 9" = 22,5cm dock står det på olika sidor att den stödjer upp till 9,5" = 23,75... Sen beror det väl på om man har elkontakten på kortsidan eller långsidan. Så man kan trycka in ett 460 GTX eller ett 6850 utan problem. Användningsområdet skulle ju egentligen vara till att streama filmer och musik till samt ha en dator i vardagsrummet, nu har jag en ps3:a där så behovet kanske inte riktigt finns till att ha en HTPC men jag vill ändå bygga en :P. Men nu när tjejen fattat tycke för Star Wars TOR så kanske man ska trycka in ett 460 och använda som en liten budget pc till ivy bridge kommer då jag byter min nuvarande setup mot en IB. Eller så väntar jag bara tills IB kommer och ger tjejen min dator då...

Men om man hårddrar det, vilken lämpar sig bättre i spel med ett diskret grafikkort (ex 460GTX eller HD 6850) , 3870K eller 2105?

Svårt - jag är ingen spelkille så jag är oinsatt vad som skulle flaska. 3870 är ju fykärning medans 2105 är 2-kärnig så i spel som är flertrådiga borde man kanske få en liten fördel av det. Men å andra sidan sä är ju 2105 en bättre CPU än vad 3870 är så den vinner kanske ändå.

Dock så får man ju en rätt juste fördel med CF med 3870, dock så tror jag inte att det går med ett 6850 utan rekommenderade CF-kort är 6570 eller 6670. Hur det står sig mot ett enkelt 6850 låter jag dock vara osagt...

Jag rekommenderar dig att läsa in alla tester på 3850, vet att det finns massor av speljämförelser mot i3. Skillnaden mellan 3850 och 3870 är ju marginell i originalklock så de borde vara rätt relevanta.

Det är ju en risk med att köpa en 1155-setup idag och tro att man ska kunna uppgradera den med IB, det är ju inte säkert att det moderkortet man har köpt får en BIOS-uppdatering som gör att det stödjer IB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt inhandla en billig HTPC som jag skall koppla in till min hembio via HDMI (både ljud och bild till min receiver). Kommer användas till att spela blu-ray filmer från hårddisk eller skiva.

Vad tycker ni om följande alternativ? (jag har hårddisk och dvd spelare)
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=103557...

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Jag har tänkt inhandla en billig HTPC som jag skall koppla in till min hembio via HDMI (både ljud och bild till min receiver). Kommer användas till att spela blu-ray filmer från hårddisk eller skiva.

Vad tycker ni om följande alternativ? (jag har hårddisk och dvd spelare)
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=103557...

För de ändamålen är ju egentligen 3850 overkill, men vad gör det!
Dock så är nog 150W på gränsen utifall du kommer lasta ner A8:an mycket, beror ju på vad mer du kommer ha i datorn.

Strömförbrukningssiffror från Sweclockers test av 3850

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har samlat på mig lite delar efter man uppgr. datorerna. Så ska fixa en dator som ska gå att använda som htpc/spel dator.
Men jag har inget grafikkort just nu. Vad ska man köpa för grafik? Ska även gå att spela på den någorlunda bra.

Få krav på grafikkort är Nvidia kort, HDMI och kunna skicka HD-ljud över hdmi samt inte över 700:-

Övriga spec:
Intel Core2 Q6600
8GB Minne

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Passivt?

GT430 eller GT520 antar jag borde passa budgeten...

Discrete HTPC GPU Shootout

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Passivt?

GT430 eller GT520 antar jag borde passa budgeten...

Discrete HTPC GPU Shootout

Passivt är inte ett krav, burken ska ta bakom en vägg så den lär inte höras direkt.

Men ska kolla in dom två korten.

Visa signatur

| AMD R9 5950X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Nvidia 5080 FE | 32GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Ja man då är det väl bara fläska på med det bästa du har råd med....

Frågan kanske passar bättre under foumemsdelen grafikkort/geforce dock.

Visa signatur

Permalänk

Jag ska beställa ett Asus E45M1-I inom kort, jag har även ett sådant här grafikkort liggandes http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=879467 , tror ni jag skulle få mer power ur grafiken isåfall, istället för det inbyggda? Hur blir förbrukningen tro? Och E45:an stödjer ju 3D , men gör HD6450 det?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk

Ska du spela mycket eller vad? ATI Radeon™ HD 6320, (Zacate) som asus brädan har duger för att vara htpc med 1080p uppspelning utan problem....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Båda klara 3D enligt spec men 6450 är ju lite kraftigare så då kommer det gå åt mer effekt. Svårt att säga hur mycket mer bara - det beror ju på hur mycket det belastas...

6450 + E450 är ju inte direkt en spelrigg så ska man spela så behövs det vassare grejer om man vill ha hyffsad kvalitet. Beror ju på spelen förstås oxo...

Men som DasBoot_swe frågar, vad ska du ha grejerna till? Bara HTPC-bruk borde E450 duga till själv, förutsatt att de program du kommer använda har stöd för det DXVA med interna grafikkortet.

Tror stödet är bättre för separata kort, men det är ingen garanti dock...

Visa signatur

Permalänk

Jag ska bara ha den till torrent/film burk så inga spel. Då kan man lika gärna köra på det inbyggda isåfall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är väl bara prova och se om du märker någon skillnad.

Visa signatur

Permalänk

Behöver tips på ett snyggt chassi som gärna har plats för 1st 2½" samt 1st 3½" och slot in dvd alternativt funkar vanlig 5.25" också.

Ju billigare desto bättre, inbyggt nätagg funkar eller så får jag köpa till pico psu bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilket format på moderkortet, ATX, m-Atx eller mini-ATX?

Visa signatur

Permalänk

M-itx är det som gäller. Och priset runt 500-1000kr som max.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett par snabba tips:

Streacom F7C = 900:- exkl PSU
Enligt spec så ska man få plats med en 2,5" + 3,5" - men dubbelkolla för det är ett trångt chassi - beror ju kanske på vad du stoppar i för moderkort/CPU-kylare.

Chieftec Flyer FI02-BC = 500:- inkl 200W PSU
Finns andra versioner oxo.

Lian Li PC-Q07B = 500:- exkl PSU

Omaura TF8 = 712:- exkl PSU

Silverstone Milo = 514:- exkl PSU

Är det något av dom som passar herrns smak?

Visa signatur

Permalänk

Ja Chieftec Flyer FI02-BC har jag kikat på endel, eller den som heter FI01, skiljer bara lite i fronten vad jag sett. Och står man inte ut med nätagget kan man ju alltid stoppa i ett pico psu senare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eller modda PSU:n med en tyst fläkt.

Visa signatur

Permalänk

Då va de lite grejer beställt från Dustin. Kör på ett billigt chassi till en början, verkar ändå okey om man läser omdömena.

*ASUS E45M1-I DELUXE AMD FUSION E-450 MINI-ITX
*COMPUCASE MINI-ITX 8K01BS 120W BLACK
*KINGSTON 4GB 1333MHZ DDR3 CL9

Sen ska jag försöka leta rätt på en bra och billig blue-ray läsare slim

Visa signatur