Video: MSI gör grafikkort externa med Thunderbolt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Det pratas dock om att Macbook Air har ett sämre thunderboltchip?

Det borde funka ändå men med lite lägre hastighet.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | Gigabyte RTX 2070 | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Seagate FireCuda 520 1TB | Fractal Design Newton R3 600W | Windows 11 |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
Google Pixel 8a

Permalänk
Medlem

Som jag har fattat det så ligger inte problemet med externa grafikkort i prestandan, utan i responstiden. Det tar mycket längre tid att skicka signaler genom 1m kabel, frågan är hur det skulle fungera när man spelar.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Seriekoppla i sli/cf?

Permalänk

Borde inte den här prylen funka bra med 7000-serien, eftersom dom drar så lite ström?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus K53SJ | Intel i7 | GT 520 | 4 GB RAM | 500 GB HDD.

Permalänk
Medlem

Fast det här är ju egentligen inte ett direkt nytt koncept det här med thunderbolt och externa grafikkort.
Magma ExpressBox 3T: http://www.magma.com/thunderbolt.asp
Sonnettech Express: http://www.sonnettech.com/product/thunderbolt/index.html
och slutligen Village Instrument TB Express.

Alla är under utveckling.
Det enda jag är orolig över är att även fast dessa externa lådor ansluter till Macen via TB så ansluts skärmen till grafikkortet via vanlig DVI(eller DP eller w.e) - blir inte det en prestandaförlust där? Dessutom, hur skulle man göra med t.ex. en Apple TB Display för att få ut TB-funktionalitéten?

Permalänk

Thunderbolt är dock för begränsad för att man ska kunna köra kraftfulla grafikkort vilket tar bort udden ur konceptet. Riktigt spännande lösningar lär inte komma förrän Intel släpper en uppdaterad variant som klarar högre hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Fast det här är ju egentligen inte ett direkt nytt koncept det här med thunderbolt och externa grafikkort.
Magma ExpressBox 3T: http://www.magma.com/thunderbolt.asp
Sonnettech Express: http://www.sonnettech.com/product/thunderbolt/index.html
och slutligen Village Instrument TB Express.

Alla är under utveckling.
Det enda jag är orolig över är att även fast dessa externa lådor ansluter till Macen via TB så ansluts skärmen till grafikkortet via vanlig DVI(eller DP eller w.e) - blir inte det en prestandaförlust där? Dessutom, hur skulle man göra med t.ex. en Apple TB Display för att få ut TB-funktionalitéten?

Det som är grejen med TB är ju just att det går att daisychain'a dvs varje låda du har ska ha 2 TB portar så kopplar du helt enkelt nästa produkt din första istället för datorn direkt, inga större förluster heller av detta heller av vad dom kollat.

Permalänk
Medlem

Thunderbolt bör väl vara samma "skrot & korn" som USB. Alltså diverse tillverkare (hej apple osv) kommer göra olika lösningar som är olika bra. Vem eller vilket som är bäst/sämst kan man lista ut direkt genom valfri fanboyism antar jag

Trotsallt kommer en tillverkare börja sälja ett paket, inte långt senare kommer nån kines eller valfritt företag göra liknande lösningar med "ta ditt eget grafikkort och stoppa i en låda"-typen. Förhoppningsvis, om jag själv får bestämma så kommer SLI/CrossFire/derkaderka att ordnas så man kan köra fler grafikkort eller vad det nu må vara i samma låda.

När det händer kommer åtminstone jag jubla och köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Som jag har fattat det så ligger inte problemet med externa grafikkort i prestandan, utan i responstiden. Det tar mycket längre tid att skicka signaler genom 1m kabel, frågan är hur det skulle fungera när man spelar.

Man klarar ju sig på 20cm kabel i detta fallet? Så vinner man något på kortare kabel så varför inte?

Det här är faktiskt en bra lösning när man vill ha en mindre bärbar men ändå inte en extra speldator. Om nu thunderbolt gör tekniken rättvis det vill säga.
Grafikkortet står normalt sett på skrivbordet men kan tas med till lan. Batteritiden påverkas inte under arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

thunderbolt ska väll vara optiskt så småningom bara att första blev vanlig om jag minns rätt. i och med detta borde ju responstiden inte bli något problem

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Då var allt som fattas ett 7970 då!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TMO KOTOR:

Thunderbolt är dock för begränsad för att man ska kunna köra kraftfulla grafikkort vilket tar bort udden ur konceptet. Riktigt spännande lösningar lär inte komma förrän Intel släpper en uppdaterad variant som klarar högre hastigheter.

Det är inte alls säkert att det räcker med högre hastigheter eftersom fördröjningar kan ställa till med problem också. Hur som helst är det ju oändligt mycket bättre en nuvarande lösningar med externa grafikkort. Med nästa generation grafikkort blir det ju riktigt intressant faktiskt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelice:

Det som är grejen med TB är ju just att det går att daisychain'a dvs varje låda du har ska ha 2 TB portar så kopplar du helt enkelt nästa produkt din första istället för datorn direkt, inga större förluster heller av detta heller av vad dom kollat.

Jo, det vet jag redan.
Men från grafikkortet så finns det bara DVI och DP - såvitt jag vet så finns det ingen TB utgång på dagens grafikkort än. Det var det jag syftade på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dookie95:

thunderbolt ska väll vara optiskt så småningom bara att första blev vanlig om jag minns rätt. i och med detta borde ju responstiden inte bli något problem

En elektrisk signal färdas i hastigheter nära ljusets redan. Det kan potentiellt bli värre eftersom man lägger till en till D/A och A/D omvandling där elektrisk signal ska ändras till optisk och tillbaks.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

var det inte meningen att laptops skulle vara bekväma och bärbara till skilldnad från en stationär?

nu verkar det som dom lägger till massa saker så den ska klara samma saker som en stationär men den blir inte riktigt bärbar längre.. fattar inte vitsen..

känns som dom gjort ett "problem" för att sen fixa det

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ett lite krafigare grafikkort i en sådan så hade det varigt perfekt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cindori:

Mja det är inte kabelländen som gör att det latens. Att konvertera mellan de olika kommunikations bärande medierna är en stor anledning till att latens uppstår (PCIe->TB->PCIe).

Edit: Ja självklart så spelar kabelländen in men det är inte lika stor faktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Det pratas dock om att Macbook Air har ett sämre thunderboltchip?

ska nog inte vara någon fara.. och nja ha sämre chip vinner dom inget på men man vet aldrig med apple

Permalänk
Medlem

Otroligt att det tagit så lång tid för något sådant att nå marknaden. Har väntat på detta i över 10 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

En elektrisk signal färdas i hastigheter nära ljusets redan. Det kan potentiellt bli värre eftersom man lägger till en till D/A och A/D omvandling där elektrisk signal ska ändras till optisk och tillbaks.

Nu är du på djupt vatten.. Vilken av 'elektrisk' eller 'optisk' signal skulle vara analog menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Verkligen på tiden, jag har drömt om det här sedan pentium M dagarna

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tomten_alle:

Visst kan dagens värstinggrafikkort leverera mer data än pci-e 4x? Finns det något grafikkort som konstant kan maxa thunderbolt, men inte mer? Det vore perfekt, mer prestanda än vad Thunderbolt levererar är bara onödigt (i det här sammanhanget).

Tester visar att skillnaden mellan pci-e x8 och x16 är minimal, det skiljer typ 2-3 fps. Då körde de SLI och Crossfire med två värstingkort. Så det är alltså x8 som man vill ha, då når man full speed.

Thunderbolt kör x4, det räcker alltså inte till riktigt. Ett x8 stationärt graffe är snabbare.

Permalänk
Skrivet av Ludde551:

FIIIINT!!!!

Ultrabook, kopplar in en 24 tummare och externt grafikkort ;), dock vill jag ha mer kraft än 6850, men det kommer väl eftersom.

tar nog ett tag eftersom det är ca pci-express *4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cindori:

Som flera redan nämnt är det inte responstiden som lockar med optisk överföring utan hur tätt intervall man kan ha mellan skickade signaler.
Jag tror dock varken latens eller överföring per tidsenhet har varit det största hindret än så länge utan snarare att utbudet för denna lösning har varit väldigt skralt då det inte funnits någon bra gemensam standard samt att de få konceplösningarna som kommit ut inte har varit särskilt prisvärda.
Kommer en gemensam standard som många tillverkare börjar använda och dessa inte blir för dyra så kommer troligen detta bli ganska populärt.

Skrivet av Laggzor:

var det inte meningen att laptops skulle vara bekväma och bärbara till skilldnad från en stationär?

nu verkar det som dom lägger till massa saker så den ska klara samma saker som en stationär men den blir inte riktigt bärbar längre.. fattar inte vitsen..

känns som dom gjort ett "problem" för att sen fixa det

Mmm. Tanken är nog inte att ersätta tunga spel-laptops. Denna lösning riktar sig troligen till en annan konsumentgrupp som nöjer sig med enklare prestanda i skolan/på jobbet men vill ändå kunna spela hemma. Man lämnar kvar grafikkortet hemma och tar med sig sin Ultrabook till jobbet.
Det man spar här är att man inte behöver en hel stationär dator och en laptop utan endast ett extra grafikkort till sin laptop.
Om denna lösning kommer ut, tillåter egna grafikkortsuppgraderingar och inte är bunden till respektive laptoptillverkare utan kan användas lika fritt som ett case till externa hårddiskar mot olika laptops så är jag absolut intresserad av denna lösning.
För mig skulle det både spara pengar då jag slipper uppgradera 2 hela datorer, en del plats och kanske till och med kunna skala av lite på elräkningen ;).

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Som det sägs i komentarerna här är responstiden intressant om de kan pressa ner den, men vad som också vore intressant skulle vara om man ökade bandbredden från Pcie II x4 till minst x8 gärna Pcie III x16 för att kunna utnyttja de "senaste" grafikkorten till max...
Så om nu TB klarade av en fin liten setup med (för min del)
-Grafikkorts låda (som har fler Pcie banor..)
-HDD låda (extra utrymme är bra att ha..)
-Trevlig skärm
-USB 3.0 hub för tex skrivord, mus, skrivare etc...
-Ethernetkabel (tråd är bättre än WiFi..)

Allt detta serie kopplat (daisy chaining..) för att med enbart en kabel ansluta en hyffsad Laptop utan knussel instalation etc... och jag hoppar på ThunderBolt tåget

Detta är ett bra steg på vägen och många verkar var på väg med liknande lösningar...

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en lösning där bildsignal sänds tillbaks till laptopen istället för att man måste ta till en annan skärm. Är det inte så Vaio Z's externa grafikkort funkar?

Utan det känns det bara som en uppdatering av lådorna som redan fanns för expresscard-gränssnittet.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

MSI kan sin grej

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Lite "smack in the face" för oss som har plöjt ned mycket pengar på gaming laptops.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

ultrabook + thunderbolt + detta = hejdå stationära!

Till och med jag blev intresserad.
Men hoppas på att de 5-10% effekt försämringen kan kan bli en bra bit mindre.

Undra hur mycket det externa grafikkort kommer kosta.

Permalänk
Medlem

Detta test ser man ju fram emot. Ser lovande ut.