RAM Minnes upgradering till iMac

Permalänk

RAM Minnes upgradering till iMac

Hejsan, ska köpa mig en iMac så fort som Ivy Bridge släpps.
Och tänkte uppgradera mitt RAM själv när datorn har kommit och hade då tänkt ett 16gb kit.
Är inte så insatt i RAM så undrade vad ett bra kit skulle vara.
Länka på

Tack

Permalänk
Medlem

Tjah!
Crucial har ett program som letarpå rätt kit till din maskin enkelt och smidigt: http://www.crucial.com/eu/systemscanner/
Fungerar även för windows osv..

Annars har Kingston och dom flesta, men inte Corsair... enkla listor du letar i och ser vad du kan ha för minne som garanterat fungerar perfekt.

Permalänk

Har samma planer som dig, hoppas de fixar med nya amd korten också

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=650401

Dessa skulle jag köra på, 800spänn för 16gb är ju inte hel fel!

Permalänk
Medlem

Onödigt att köpa mac-brandade minnen. Leta upp valfria CL7 minnen bara. (CL9 fungerar också, men CL7 fungerar bättre överlag)

I övrigt vet jag inte om man kan blanda olika minnesstorlekar (aldrig riktigt tänkt tanken) för då kan man ha 20GB i 27" Imac, då dessa har 4 st minnesplatser där bara 2 används från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raevbur:

Onödigt att köpa mac-brandade minnen. Leta upp valfria CL7 minnen bara. (CL9 fungerar också, men CL7 fungerar bättre överlag)

I övrigt vet jag inte om man kan blanda olika minnesstorlekar (aldrig riktigt tänkt tanken) för då kan man ha 20GB i 27" Imac, då dessa har 4 st minnesplatser där bara 2 används från början.

Det går bra att blanda, har satt i 2st 4GB utöver de 2st 2GB som satt i min 27". Så jag har 12GB totalt. Dock vet jag inte om de stöder 8GB moduler eller om det ens finns att tillgå.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så mycket "mac-brandade" minnen som att det är minnen som har samma spec som de Apple själva använder. Jag tycker det är värt småpengarna det kostar för att få rätt utan att behöva bry sig.

Permalänk

Det är väl heller inte optimalt att blanda olika stora minnen, utan man får väl bästa funktionen om man har likadana minnen typ 2x2 2x4 2x8 eller vad nu aktuell dator kan hantera.

Permalänk
Medlem

Om du blandar så blir prestandan sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Om du blandar så blir prestandan sämre.

Ja och nej, så länge minnena är likadana inom respektive par så är det lugnt. Så är helt ok att ha 2st 2GB och 2st 4GB moduler t.ex om man sätter dem på rätt platser, då får man full prestanda då man fortfarande utnyttjar dual channel. Sen att det inte är enorm skillnad på single/dual channel vid de flesta användningsområden är en annan sak.

Skrivet av Dr Tinnitus:

Det är väl heller inte optimalt att blanda olika stora minnen, utan man får väl bästa funktionen om man har likadana minnen typ 2x2 2x4 2x8 eller vad nu aktuell dator kan hantera.

Ja det är sant inom respektive par, men har man 4 platser så kan man ha 2 olika storlekar på paren enligt ovan med full prestanda.