Siba blöder kapital – minus 200 miljoner kronor senaste fyra åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsberg1:

Båda två utgör Elgiganten Sverige, så ska man titta på Elgigantens resultat så bör båda bolagen räknas med.

Okej. Elgiganten Grossist AB har inte lämnat in sin årsredovisning för år 2011 än, så där går det inte uttala sig. År 2010 gick de i så fall plus med dryga 37 miljoner kronor.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal_is_back:

Skönt, är så trött på fabian bengtsson och hans reklamer som visas hela tiden på tv.

Skrivet av SoulShatter:

Med tanke på deras fruktansvärt irriterande reklamer så känner jag nästan "rätt åt dem".

Skrivet av Krimsarn:

Då kanske den där jävla Fabian kan sluta skrika i min TV!

Skrivet av zebrra3:

Ingen mer Fabian Bengtsson, jo tack.

This, så jävla trött på reklamerna!

Synd för dom som jobbar på siba dock.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

Jo tack, satan vad man blivit ilsken på hans nötande... Man tänker ju verkligen att man ALDRIG nånsin ska handla där efter ett tag...

Verkligen!

Visst är det både dumt och löjligt att tänka så. Men jag retar mig så in i helvete på deras reklam och jag är knappast ensam. Varenda svenskt forum har en tråd om denna horribla reklam, och som någon sade så är nästan det värsta att någon troligtvis fått betalt för att göra denna reklam!!

Nä, jag börjar önska att någon stoppar tillbaka Fabian i lådan, iaf tills han lovar att ej medverka i fler reklamfilmer!

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Hittade faktiskt en TV på Siba på mellandagsrean. (brukar hålla mig borta därifrån, men var tvungen att titta in annars skulle jag ångrat mig).
Faktiskt ganska rolig snubbe som jag köpte TVn av om man nu kan säga så.
Minst sagt förvånad att jag hittade något där alls, men det är väl på tiden att de konkar tycker jag.

Permalänk
Avstängd

media market är bäst.

Är så jävla trött på att behöva springa igenom hela jävla affären (ikea style) för att komma till de man vill ha. Media market så ligger allt uppradat så man lätt kan gå mellan hyllorna

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

ja har inte handlat på siba sen dom började med den skiit dåliga reklamen. Man måste sätta ner sin fot på något sätt!

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem

Alla som skriver mindre genomtänkta kommentarer liknande "på tiden att de konkar" - hur tänker ni? Många av er skriver att ni inte varit inne i butiken på flera år. Hur kommer det sig då att ni tycker att det är på tiden att de går i konkurs? Har ni svårt att inte gå runt och irritera er på Siba som sådant är det ju bara märkligt. En mindre aktör innebär i förlängningen högre priser och ett eventuellt decimerat utbud av varor.

Att deras reklamfilmer är irriterande kan jag hålla med om, men att man önskar att en kedja ska gå i konkurs för en sådan trivial sak är för mig obegripligt. Nästan så att man önskar att ni själva ska få sparken från era eventuella jobb.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Fy Fabian för Siba
Den siba i InfraCity (Upplands Väsby) ser ut att ha stängt redan för ett par år sedan.
Fler säljare än kunder, Och kassörskan har fina naglar

Köpte en telefon med allriskförsäkring, som inte gällde för vattenskada, som just försäljaren hade påpekat att den skulle gälla för det var inte ens vattenskada, det var legeringen på laddkontakten som hade flagnat, men försäljaren var så dum, att när han gick in i vebon så gick sågbocken ut, bunt i hop dom bara

OnOff var ju i samma gäng, genom finansbolaget RESURS, som ju går med storvinst.
Ägarna till Onoff & Bengtsson ägde bäl 50% var av resurs, så det finns nog pengar över.
NetOnNet blir nog kvar, efetrsom dom har nätbutik.
Däremot så är det ganska tomt i de Expertbutiker som har öppnat i OnOffs gammla lokaler.

Jag saknar radioaffären på hörnet, som fick in nya skivor på Torsdagar, som man fick lyssna på om man ville.
Samt att man kunde dela upp ett köp på 3 gånger utan ränta och kreditupplysningar
Fast en 28'' färg-TV kostade ju 7-8000:- med textteve på den tiden, nu får man ju en 32'' för 1700:-

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt det finns sämre reklam och mer irriterande, tex tyskt inspelad dubbad till svenska, produkter som gör sådan reklam hamnar på min svarta lita över saker att inte köpa

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Både siba och on off kunde ha relativt schyssta erbjudanden på tv. Men HDMI sladden skulle de ha 300k-400kr för samt svindyr drulleförsäkring, förlängd garanti och annat de försöker pracka på en. Till sist blir säljarna sura för att man bara vill ha tv:n och inget annat.

Då förstår man att marginalerna är små och de är beroende av att de måste sälja värdelösa tillbehör som de förmodligen blivit beordrade att göra av sina chefer.

Har inget förtroende för siba öht.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag avskyr SIBA och att affären här i Västerås är bland det sämsta jag varit med om!
Om dom nu har problem att sälja så skulle dom kanske sattsa på personal som vill sälja och tar kontakt med kunder som kommer in. Än bättre om säljarna kanske vet vad dom snackar om... SIBA har ju blivit ett skällsord vad gäller hemelektronik. "SIBA Watt" i stärkare tex.

Men sen är det synd om ännu en av de stora dukar under för när konkurrensen minskar bland butiker kan man ju räkna ut med "röven och en krita" att Media Markt och (F)El-Giganten kommer att höja sina priser. Sen spelar det ingen roll om internet butiker har lägre priser för majoriteten av landets konsumenter vill handla i butik och kommer göra det i fortsättningen oxå. Eller så passar andra butiker på att höja priserna oxå och då öka sin marginal...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Avstängd

Idioter, går siba under så har Mediamarkt och Elgiganten ännu mindre konkurrens kvar på marknaden...

Permalänk
Avstängd

99% av alla mina elektronikköp har gjorts online sen ca 10år tillbaka så det rör mig inte i ryggen.

Enda gången jag ens handlat i nån av dessa kedjor senaste åren har vart när jag snabbt behövt en kabel eller liknande och inte kunnat vänta en dag eller två på leverans, dvs ytterst sällan.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem

Sjukt synd bara att utländska megaföretag konkurrerar ut helsvenska företag som OnOff och Siba med hjälp av extrem prisdumpning. Monopol leder aldrig till något gott!

Permalänk
Avstängd

Bara Mediamarkt kvar i träsket kvar då? Räknar med att de är ute 2014?

Permalänk
Hedersmedlem

Alla som skriver om att det är hemskt att folk tycker att det är rätt att siba går i konkurs och påpekar om konkurrens som anledning till att det är illa har uppenbarligen aldrig använt prisjakt eller liknande sidor och sätt hur ofantligt många hemelektronik affärer det finns i Sverige.

Absolut hemskt för dom som förlorar sitt jobb (själv vart med om just detta) men sånt är livet.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

Det är ju PUCKAT att siba kanske måste lägga ner, men dom får se om sitt hus lite.
Dom har ju nästan samma priser som dom andra giganterna, så det måste bero på nått annat.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Alla som skriver mindre genomtänkta kommentarer liknande "på tiden att de konkar" - hur tänker ni? Många av er skriver att ni inte varit inne i butiken på flera år. Hur kommer det sig då att ni tycker att det är på tiden att de går i konkurs? Har ni svårt att inte gå runt och irritera er på Siba som sådant är det ju bara märkligt. En mindre aktör innebär i förlängningen högre priser och ett eventuellt decimerat utbud av varor.

Att deras reklamfilmer är irriterande kan jag hålla med om, men att man önskar att en kedja ska gå i konkurs för en sådan trivial sak är för mig obegripligt. Nästan så att man önskar att ni själva ska få sparken från era eventuella jobb.

Visst, men vad f-n. De har spelat ut sin roll vilken den nu har varit. Ont om prylar i butikerna, det är inte billigt, otrevlig personal och dålig reklam - varför skall man då önska dem kvar i branschen? När det gäller websälj så har Webhallen, Inet och liknande aktörer tagit över och när media markt tar butikskunderna så finns det väl inte plats för fler aktörer.

Varför tror du att det går dålig då - jo, är det som du säger att de flesta inte varit i butikerna på flera år så inser du väl själv hur det kommer att gå. Är man inte marknadsmässig så försvinner man ifrån marknaden. Och bara ryktet nu om att de håller på att konka betyder ännu fler förlorade kunder då folk inte vill riskera att stå utan garanti när de väl klappar ihop.

Man kan tycka och tro vad man vill, men att SIBA finns kvar om två år som självständigt bolag är väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kometen:

Undrar vad medelåldern på vissa som kommenterar här är? Knappast i arbetsför ålder varje fall. Var glad så längre de finns kvar för i slutänden kanske det bara finns en stor kedja kvar och va tusan tror ni då elektroniken kommer att kosta med noll konkurrens ? Plus att en massa arbeten försvinner och att utlänska kedjor flyttar vinsten utomlands.

//kometen

Du missar en detalj. Näthandeln. Hur kommer webbshopparnas priser påverkas av att Siba kraschar? Knappast mätbart.

För de som enbart handlar i butik kan det vara sämre om det bara blir en kedja kvar, för priset i butik kan kedjan då hålla uppe, men för de som handlar från webbshoppar kommer det inte bli nån skillnad alls. Butikspriset når dessutom en smärtgräns där folk helt enkelt kommer börja näthandla istället, så kedjan kan inte ha hur höga priser som helst.

För min del spelar det ingen roll hur det går för Siba, då det ändå inte finns någon Sibabutik inom räckhåll här, men det vore som sagt skönt att slippa reklamen.

Edit: vad gäller förlorade arbetstillfällen; shit happens, världen går vidare.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Kinekin:

etc.

Blir förbannad varje gång deras reklam kommer upp på TV:n. Rätt åt dom att gå i konkurs.

En av anledningarna att jag inte har kollat på TV på 3+ år

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Instämmer med tidigare, det skulle vara skönt att slippe höra fabian skrika men mindre konkurrens är ju inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muf3:

Deras reklamkampanj måste ju betecknas som fullständigt lyckad med tanke på att så många kommer ihåg den, och vet precis vilket företag det är som ligger bakom den.

Förvisso, men att många kommer ihåg och stör sig på reklamen bidrar inte till svarta siffror i deras bokslut. Hur många gånger har man inte sett en riktigt irriterande reklam och bestämt sig för att ALDRIG någonsin köpa produkten eller handla i den kedjan? Flera gånger för mig i alla fall...

Permalänk
Medlem

Jag har sällan köpt något på Siba, och när jag gjort det har det främst varit film/musik (back in the day?...)/spel och inget som kan komma att kräva något av personalen vars totala avsaknad av tekniskt kunskap håller mig uppe om nätterna.
Skämt åsido, ju snabbare det läggs ner desto bättre, spiken i kistan var som så många andra sagt den senaste vågen vidriga reklamfilmer, skärpning alla inblandade!

Nu kanske jag lät bitter, icke!! )

Permalänk
Medlem

Jag har både egna erfarenheter och hört många historier om rena lögner från säljare på SIBA så jag bryr mig inte nämnvärt då jag aldrig tänkt handla där igen pga det. Det enda SIBA betyder för mig nu är irritation i reklamavbrotten.

Konkurrensen på hemelektronikmarknaden är jag inte heller orolig för. Jag vet inte hur man tänker om man tror att SIBA är en enorm del av konkurrensen med tanke på hur mycket e-handel som pågår inom detta område. Kan man något om prylarna köper man ändå där det är förmånligast och med alla alternativ som finns för tillfället känns konkurrensen säker.

Permalänk
Skrivet av jokke:

Lite fel i artiklen är där, El-giganten prisdumpar inte med förlust och tar pengar ifrån Dixon, El-giganten går faktiskt med vinst i norden och i sverige.

Det kan inte vara med mycket dem går i vinst med, jag har flera kompisar som är säljare på Elgiganten, dom säger att vid till exempel mellandagsrean så går Elgiganten med minus, och dessutom på flera olika "lock varor". Som sagt, tror inte dem går med så mycket i vinst.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-2500K CPU @ 4,5 GHz : GIGABYTE Geforce 680 : Asus P8P67 Pro B3 : 8GB Vengeance @ 1600 MHz : NZXT H2 Vit Classic Chassi : Intel 320 SSD 120GB (Spel) + OCZ Vertex 4 120GB (System) : NZXT Hale90 850w : Antec kühler 620 x 2 Scythe Gentle Typhoon 1850 RPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muf3:

Deras reklamkampanj måste ju betecknas som fullständigt lyckad med tanke på att så många kommer ihåg den, och vet precis vilket företag det är som ligger bakom den.

Reklamkampanjer som skrämmer bort folk är inte bra, och då spelar det ingen roll hur många gånger "all reklam är bra reklam" upprepas, för det är helt enkelt direkt osanning.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Har handlat på siba ett antal gånger, köpte en tv som var bra med lite suddig bild som sedan pajade. lämnade in den på reparation med garantin 2 veckor senare får vi tillbaks den och då stog det i pappret att de hade bytt ut moderkortet eller vad det kallas i tv världen och en "garfikkomponent". När jag koplat in den så blir bilden MYCKET klarare än från början. 6000kr på en 32 tum hd ready tv som varigt bland de bättre jag spenderat hittills, 6år gammal och är fortfarande grym

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Känns lite som OnOff faktiskt, körde inte de med massvis med reklam precis innan de konka?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Skrivet av Sampabowie:

Det kan inte vara med mycket dem går i vinst med, jag har flera kompisar som är säljare på Elgiganten, dom säger att vid till exempel mellandagsrean så går Elgiganten med minus, och dessutom på flera olika "lock varor". Som sagt, tror inte dem går med så mycket i vinst.

På mellandagsrean är det klart att de går med minus. Tror du att det går att ha såna superkampanjlockpriser och gå med vinst?