Hur mycket är du skyldig CSN?

Permalänk
Medlem

Ligger bara på 90k nu. Tror jag var uppe i lite drygt 100k som mest. Men då har jag bara två år på folkhögskola att betala av.
Funderar dock på att börja plugga på riktigt, då skulle såklart bilden ändras avsevärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Kan ju säga att det verkligen känns skönt o veta att man inte behöver ta något lån när det blir dags o köpa hus. Men å andra sidan så tror jag nog inte att de som gnäller på ett csn-lån är dumma nog o skaffar sig ett huslån? O.o

Det var en rejält slant du samlat ihop isåfall.
Fast då antar jag att det inte är villa i Stockholmsområdet du tänkt köpa, eller ?

Jag vill också gärna slippa ta något bolån, men tyvärr är ju priserna så sjukligt uppdrivna i Stockholm av riskignorerande dårar som belånar sig upp till taket..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

44k hittills, tog inte lån under mitt första studieår men har tre år kvar

Permalänk
Medlem

165k typ, fem terminer kvar till examen(5 år civ.ing) så blir väl 300k i runda slängar eller så beroende på huruvida jag jobbar vid sidan av eller ej. Har inte speciellt mycket ångest över det då räntan och återbetalningsvillkoren är rätt snälla.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har ca 55 000 kvar, av totalt 67 000 kr.
Pluggade 2 år, men slapp ta studielån andra året pga att jag fick jobb som passade bra ihop med mina studier.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Har runt 210,000kr tror jag. Hade ca 44,000kr efter två terminer på komvux när jag tog fullt lån på ca 8400kr/mån. Sen pluggade jag i Kalifornien augusti 2010 till maj 2011. Det hamnade på runt 160,000kr.
Studielån är inte direkt farligt att ha. Räntan är knappast hög och man har till 65 års ålder att betala tillbaka. Jag har att jag måste betala tillbaka cs 8000kr/år, vilket inte är direkt mkt

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem

För mig blev det totalt 20 000kr, jag studerade dock bara i 2 år men jag jobbade samtidigt så var inte nödvändigt med fullt lån. Efter studierna var klara betalade jag av 4000kr i 5 månader + administration och lite ränta sen var det ur världen

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Ligger just nu på: 306 540 kr

Är inne på termin 10 nu under våren (Civ.ing). Har dock varit en termin utomlands, samt tagit fullt lån under en sommar och kommer behöva ta en extra termin innan jag är klar.

Troligtvis slutar jag någonstans ~400k kr när man är klar.

Förhoppningsvis betalar Rymd/Flyg branchen bra

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk

Inga lån här
Har 2.5 år kvar av min Civilingenjörsutbildning på kth.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Kan ju säga att det verkligen känns skönt o veta att man inte behöver ta något lån när det blir dags o köpa hus. Men å andra sidan så tror jag nog inte att de som gnäller på ett csn-lån är dumma nog o skaffar sig ett huslån? O.o

OT:

Vad roligt att läsa! En likvid människa! Ses vi på Tahiti snart?

Det jag vill mena på är att din kommentar är fullkomligt jävla idiotisk samt alla gånger ONÖDIG. Jag tycker dessutom att du kan lära dig att respektera människors förutsättningar. Jag må vara ärkeliberal med alldeles för mycket pengar. Men, samtidigt inser jag hur oförskämt det är att skriva att man inte behöver låna till en fastighet i en tråd om csnlån.

Allvarligt talat, lär dig sociala koder och väx framförallt upp, din jävla tönt!

Till sist, lär dig stava.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem

4 års universitetsstudier med ett år kvar. Inte skyldig CSN ett jota då jag har arbetat ca 15 timmar varje helg under den gångna studietiden. Arbetsplats: den vedervärdiga restaurangbranschen som har gjort mig jäkligt bitter och cynisk inför mänskligheten

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

250k är jag skyldig CSN.
Tog examen VT2012, fick en visstidsanställning/heltid nästan direkt och nu har jag en tillsvidareanställning/heltid så jag är nöjd med min investering

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

Totalt 55 920kr
Inte så mycket än, men går bara 2a året så den lär växa en hel del innan jag är klar..

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

194 000 kr och det fortsätter att ticka.

Visa signatur

---

Permalänk

Hur kollar man? Vet bara att jag får 6 st inbetalningskort varje år.....

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Hur kollar man? Vet bara att jag får 6 st inbetalningskort varje år.....

Logga in på CSN med lösenord eller E-leg. I vänster meny har du något som heter "Min skuld"

Permalänk
Medlem

130k här inte så blodigt.. betalar tillbaka ca 545kr / mån.. det beräknas på den årsinkomsten man har varje år.

Har 20 år kvar att betala av enligt denna planen jippie

Visa signatur

|| FD Meshify C | RM750x 750W | Asus X470-F | AMD Ryzen 7 2700x | 32GB 3000Mhz | Asus RTX3080 TUF | 2x NVMe 500GB | Win10 Pro 64-Bit | ASUS VG259QM+Samsung S24D390H | Deathadder Chroma och Logitech G533 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hehe om man har ångest över ett lån från CSN på typ 200 000kr eller liknande med en faaaaarlig ränta på 1.5% så kommer man ju börja gråta när det blir dags att köpa hus och får höra vad man får för ränta på ett sådant lån. Ja eller ett billån t.ex.

I alla fall med hus och lägenheter blir det ju lite skillnad. Krisar det sig kan man alltid sälja huset/lägenheten, och då är det oftast värt med än när man köpte det. Dessutom kan man, om man bor nånstans där priserna ständigt ökar, använda lånet som "bankomat" så man i princip får betalt för att bo och alltid har pengar tillgängligt.

Studielån däremot ger ingen direkt vinst och man får inget konkret för det. Förhoppningsvis leder utbildningen som det betalat till att man får jobb och högre lön än om man inte hade utbildat sig, men det är inte säkert. Man kan inte "lämna tillbaks" eller sälja en utbildning med tillhörande lån... Blir man arbetslös efter 6 års studier och har valt en utbildning som inte leder till jobb har man verkligen satt sig i skiten.

För de som lånar till en bil för 250 000:- som är värd 60 000:- efter ett par år är det inte heller så lyckat.

Jag är skyldig ca. 88 000:-. Arbetar nu, men är så van att leva som en fattig student att jag passar på att betala tillbaks så mycket som möjligt nu innan jag skaffat en massa dyra vanor...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

I alla fall med hus och lägenheter blir det ju lite skillnad. Krisar det sig kan man alltid sälja huset/lägenheten, och då är det oftast värt med än när man köpte det. Dessutom kan man, om man bor nånstans där priserna ständigt ökar, använda lånet som "bankomat" så man i princip får betalt för att bo och alltid har pengar tillgängligt.

Studielån däremot ger ingen direkt vinst och man får inget konkret för det. Förhoppningsvis leder utbildningen som det betalat till att man får jobb och högre lön än om man inte hade utbildat sig, men det är inte säkert. Man kan inte "lämna tillbaks" eller sälja en utbildning med tillhörande lån... Blir man arbetslös efter 6 års studier och har valt en utbildning som inte leder till jobb har man verkligen satt sig i skiten.

För de som lånar till en bil för 250 000:- som är värd 60 000:- efter ett par år är det inte heller så lyckat.

Jag är skyldig ca. 88 000:-. Arbetar nu, men är så van att leva som en fattig student att jag passar på att betala tillbaks så mycket som möjligt nu innan jag skaffat en massa dyra vanor...

Nja, bolån kan ju också bli oändligt mycket värre än ett CSN lån. Att sitta på ett flermiljonlån är som en tickande bomb.
Oftast har priserna på bostäder ökat, och även rätt kraftigt, historiskt sett. Men då och då kommer också kraftiga korrigeringar nedåt i prisnivån.
Efter förra bobubblan i början på 90 talet rörde dig sin om prisfall på runt sisådär 30 % i snitt i många områden. Har man då från början ett lån på två miljoner så motsvarar nedgången 600000 kr, vilket är pengar man förlorat.
Plötsligt kan banken komma att kräva in den summan som säkerhet för lånet eller tvinga en att sälja lägenheten till förlust.
Det där är summor det tar många decennier att tjäna in om de ens någonsin kan göra det.

Dessutom har priserna nu artificiellt drivits upp av "låtsaspengar". Det finns knappt en kotte som verkligen betalar sin lägenhet/vill med egna pengar, utan lånar nästan hela beloppet. Det som drivit upp priserna är hur mycket bankerna har kunnat tillåtas låna ut och hur låga räntorna har kunnat hållas.
Räntorna är redan nu väldigt låga, folk har artificellt uppmuntrats att låna mer genom ränteavdrag för att hålla igång prisökningarna (och därmed "tillväxten"), bankerna lånar ut summor de flesta inte kan betala av på en livstid och noll amorteringskrav finns.
Det där kan inte fortsätta. Det har nått vägs ändå.
Liknande tänkande är vad som orsakat hela den här skuldkrisen i Europa idag och det kommer att få ett smärtsamt slut.

Vi ser nu lite desperata åtgärder med negativa räntor(tex för tyska och svenska statspapper) för att hålla liv i lånefesten.

Kort sagt. Just nu skulle jag vara betydligt mer orolig för ett bolån än något fjuttigt CSN lån.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Dessutom har priserna nu artificiellt drivits upp av "låtsaspengar". Det finns knappt en kotte som verkligen betalar sin lägenhet/vill med egna pengar, utan lånar nästan hela beloppet. Det som drivit upp priserna är hur mycket bankerna har kunnat tillåtas låna ut och hur låga räntorna har kunnat hållas.
Räntorna är redan nu väldigt låga, folk har artificellt uppmuntrats att låna mer genom ränteavdrag för att hålla igång prisökningarna (och därmed "tillväxten"), bankerna lånar ut summor de flesta inte kan betala av på en livstid och noll amorteringskrav finns.
Det där kan inte fortsätta. Det har nått vägs ändå.

Nu för tiden finns ju dock amorteringskrav ned till 75% (med vissa undantag för folk som har en väldigt bra ekonomi). I övrigt så betyder inte att folk lånar stora summor pengar till bostad att systemet på något vis måste kollapsa, varför skulle man behöva kunna amortera av hela bolånet under sin livstid för att systemet skall vara hållbart?

Jag kan hålla med om att med de regleringar som redan införts och de som det talas om kommer nog tillväxttakten i bostäder mattas av en del och att priserna har ju gått ned lite. Men någon bostadskrash lär det inte blir tal om, det kommer inte tillåtas hända nu när de faktiskt bryr sig och håller koll på bostadsmarknaden.

Skrivet av JesperT:

Liknande tänkande är vad som orsakat hela den här skuldkrisen i Europa idag och det kommer att få ett smärtsamt slut.

Vi ser nu lite desperata åtgärder med negativa räntor(tex för tyska och svenska statspapper) för att hålla liv i lånefesten.

Kort sagt. Just nu skulle jag vara betydligt mer orolig för ett bolån än något fjuttigt CSN lån.

Nej, det är inte liknande tänkade som orsakat skuldkrisen i Europa idag. Det är markant skillnad på att hushållen lånar stora summor till sina bostäder och att hela länder lånar stora summor för att klara sina budgetar. Europas problemet bygger ju i mångt och mycket på att bankerna har överskattat länders stabilitet och lånat ut galna summor som de vällt ut över folket i form av fördelaktiga bidrag/höga löner för statsanställda osv.

Och du förstår ju lika bra som jag att de negativa räntorna finns där för att stimulera ekonomin så att vi inte hamnar i en riktigt djup global lågkonjuktur.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nu för tiden finns ju dock amorteringskrav ned till 75% (med vissa undantag för folk som har en väldigt bra ekonomi). I övrigt så betyder inte att folk lånar stora summor pengar till bostad att systemet på något vis måste kollapsa, varför skulle man behöva kunna amortera av hela bolånet under sin livstid för att systemet skall vara hållbart?

Jag kan hålla med om att med de regleringar som redan införts och de som det talas om kommer nog tillväxttakten i bostäder mattas av en del och att priserna har ju gått ned lite. Men någon bostadskrash lär det inte blir tal om, det kommer inte tillåtas hända nu när de faktiskt bryr sig och håller koll på bostadsmarknaden.

Ja, amorteringkraven ner till 75% är en bra början och ett sundhetstecken.
Prisökningarna på bostäder bygger på att folk tillåts låna mer och mer pengar och när vi nu börjar komma till en gräns för hur mycket bankerna får låna ut så stannar även priset på bostäder av.
Systemet blir ohållbart när lånen är så stora när måttliga naturliga priskorrigeringar nedåt bidrar till mängder av personliga konkurser.
Vi är runt den gränsen idag. Svenskarna är bland de mest belånade folket i världen (vad gäller privat belåning).
Någon måste ta smällen för kreditförlusterna, antingen privatpersonerna (som det blir här i Sverige) eller bankerna (som det blev under förra bostadskraschen i USA 2008).

Att en politiker och andra inte "tillåter" en bostadskrasch må vara hänt. Men deras ord kan inte på något magiskt sätt förbättra en katastrofal ekonomisk situation, lika lite som att en politiker kan förbjuda dåligt väder.
De kan förvissa komma med lite motverkande åtgärder för att lindra det hela, men de resurserna kommer inte från tomma intet. Tar man från ett ställe i systemet påverkar det på annat håll.
Vi har sett bostadskrascher på flera ställen runt om i världen den senaste tiden : USA, Spanien, Danmark osv. Jag tror inte krascherna där skedde för att politikerna där "tillät" det till skillnad från i Sverige..

Sverige är inte på något sätt immunt mot bostadskrascher. De inträffar med jämna mellanrum runt om i länderna i vår omvärld och så också här.

Skrivet av Derox:

Nej, det är inte liknande tänkade som orsakat skuldkrisen i Europa idag. Det är markant skillnad på att hushållen lånar stora summor till sina bostäder och att hela länder lånar stora summor för att klara sina budgetar. Europas problemet bygger ju i mångt och mycket på att bankerna har överskattat länders stabilitet och lånat ut galna summor som de vällt ut över folket i form av fördelaktiga bidrag/höga löner för statsanställda osv.

Och du förstår ju lika bra som jag att de negativa räntorna finns där för att stimulera ekonomin så att vi inte hamnar i en riktigt djup global lågkonjuktur.

Jo, det är liknande tänkande som orsakat skuldkrisen.
Ja, det är skillnad på privata och statliga lån, men det är inte det jag menar med när jag skrev "liknande tänkande".
Jag avsåg tänkandet att tro att man kan spendera hur mycket som helst för pengar som inte existerar, utan att det i längden får några negativa effekter.
Det är det som privatpersoner gör när de tycker att de kan ta hur stora lån som helst utan att bry sig om riskerna.
Det är så de styrande i Grekland tänkte när de tog lån på lån för att finansiera sin kortsiktiga konsumtion.

Ja, Europas problem beror på det du skriver om att bankerna lånat ut för mycket i förhållande till vad de hade/har säkerhet för.
Det är precis det jag skriver och menar. Man har okritiskt lånat ut gigantiska belopp och nu börjar man till sist komma till vägs ände och ta smällen för sitt oansvariga utlånande.

Angående de negativa räntorna. Ja, de finns där som en extremt desperat åtgärd för att kunna fortsätta lånekarusellen ett kort tag till istället för att ta smällen nu och sätta igång och reformera systemet.
De tror att de kan "lösa" skuld och lånekrisen med fler lån. Det är precis som en alkoholist som tror att kan kan lösa sina problem med att ta en sup till.
Tillfälligt känns det bra, men problemen löses inte, utan blir bara värre. Lånen finns kvar.

Den där djupa lågkonjukturen/depressionen kommer i vilket fall som helst. Det handlar bara om hur mycket de kan skjuta upp den med konstgjord andning. Någon gång måste skulderna betalas, antingen genom hårt arbete, nedskärningar och besparingar, hyperinflation eller något annat mer eller mindre otrevligt.

Men nu har det blivit rätt OT från trådens ursprungsämne även om det fortfarande handlar om lån.
Kanske borde starta en ny tråd. Kan tänka mig att det finns mycket att debattera i ämnet...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

150 ungefär. 17 år kvar att betala av det

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ja, amorteringkraven ner till 75% är en bra början och ett sundhetstecken.
Prisökningarna på bostäder bygger på att folk tillåts låna mer och mer pengar och när vi nu börjar komma till en gräns för hur mycket bankerna får låna ut så stannar även priset på bostäder av.
Systemet blir ohållbart när lånen är så stora när måttliga naturliga priskorrigeringar nedåt bidrar till mängder av personliga konkurser.
Vi är runt den gränsen idag. Svenskarna är bland de mest belånade folket i världen (vad gäller privat belåning).
Någon måste ta smällen för kreditförlusterna, antingen privatpersonerna (som det blir här i Sverige) eller bankerna (som det blev under förra bostadskraschen i USA 2008).

De naturliga variationerna i priser kommer endast ge personliga konkurser om bankerna tvingar folk att sälja till förlust, vilket troligtvis inte kommer inträffa. De har kikat på omvärlden och inser att de förlorar mer på att tvångsförsälja än att avvakta och kanske tvinga folk till ökad amorteringstakt osv.

Skrivet av JesperT:

Att en politiker och andra inte "tillåter" en bostadskrasch må vara hänt. Men deras ord kan inte på något magiskt sätt förbättra en katastrofal ekonomisk situation, lika lite som att en politiker kan förbjuda dåligt väder.
De kan förvissa komma med lite motverkande åtgärder för att lindra det hela, men de resurserna kommer inte från tomma intet. Tar man från ett ställe i systemet påverkar det på annat håll.
Vi har sett bostadskrascher på flera ställen runt om i världen den senaste tiden : USA, Spanien, Danmark osv. Jag tror inte krascherna där skedde för att politikerna där "tillät" det till skillnad från i Sverige..

Sverige är inte på något sätt immunt mot bostadskrascher. De inträffar med jämna mellanrum runt om i länderna i vår omvärld och så också här.

Nej, men med regleringar och styrande av räntor med mera kan de förhindra rätt mycket på bostadsmarknaden. Anledningen till att bostadsmarknaden har havererat i andra länder är ju ofta för att ingen höll koll på marknaden innan den började haverera. Det är ju anledningen till varför den svenska marknaden inte redan havererat, sedan finanskrisens början har bostadsmarknaden varit under noga kontroll från styrande håll.

Skrivet av JesperT:

Jo, det är liknande tänkande som orsakat skuldkrisen.
Ja, det är skillnad på privata och statliga lån, men det är inte det jag menar med när jag skrev "liknande tänkande".
Jag avsåg tänkandet att tro att man kan spendera hur mycket som helst för pengar som inte existerar, utan att det i längden får några negativa effekter.
Det är det som privatpersoner gör när de tycker att de kan ta hur stora lån som helst utan att bry sig om riskerna.
Det är så de styrande i Grekland tänkte när de tog lån på lån för att finansiera sin kortsiktiga konsumtion.

Ja, Europas problem beror på det du skriver om att bankerna lånat ut för mycket i förhållande till vad de hade/har säkerhet för.
Det är precis det jag skriver och menar. Man har okritiskt lånat ut gigantiska belopp och nu börjar man till sist komma till vägs ände och ta smällen för sitt oansvariga utlånande.

Bara för att tanken är liknande hos de som tar lånen betyder det inte att man kan dra några som helst paralleller. När en privatperson får lån (i Sverige) så sker någon som helst kontroll, man antar inte bara att personen kan betala det den säger att den kan betala (vilket fallet varit vid många lån som staterna fått). Det har ju funnits en generell tanke om att statspapper är det absolut säkraste du kan investera i, oavsett vilket land, det osäkraste landet har ansetts varit riktigt säkert. Detta har ju självklart fått revideras utifrån den situationen vi står i idag.

Skrivet av JesperT:

Angående de negativa räntorna. Ja, de finns där som en extremt desperat åtgärd för att kunna fortsätta lånekarusellen ett kort tag till istället för att ta smällen nu och sätta igång och reformera systemet.
De tror att de kan "lösa" skuld och lånekrisen med fler lån. Det är precis som en alkoholist som tror att kan kan lösa sina problem med att ta en sup till.
Tillfälligt känns det bra, men problemen löses inte, utan blir bara värre. Lånen finns kvar.

Den där djupa lågkonjukturen/depressionen kommer i vilket fall som helst. Det handlar bara om hur mycket de kan skjuta upp den med konstgjord andning. Någon gång måste skulderna betalas, antingen genom hårt arbete, nedskärningar och besparingar, hyperinflation eller något annat mer eller mindre otrevligt.

Tanken är ju inte att lösa problemet med mer lån, tanken är ju att långsamt stänga av lånekranen för att ge länderna tid att skära i sina budgetar under några år så att det inte sker så abrupt. Det är för många som har exponering mot dessa länder för att bara låta dem få slut på pengar att betala med, då är det bättre att tvinga dem att göra budgetnedskärningar så att de i framtiden kan leva snålt och då tvinga dem att betala av sina skulder istället.

För att vara lite on topic så har jag cirka 240k eller så i studieskulder. Inte så farligt faktiskt, funderar på att betala av det i högt tempo.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Loggade just in på CSN, ska börja betala tillbaka i år. Är skyldig dem 321.000kr. Har tagit totalt 6 års fullt studiemedel vilket också är det maximala man får ta. Vill man så skulle man kunna betala in det snabbt på t.ex. 5 år, men räntan är så pass låg att det får ligga i bakgrunden för mig.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

250 000kr för mig. Går fjärde året på civ.ing så lite mer kommer det att bli innan jag är klar. Frågan är bara hur fan man sen ska ha råd att betala av lånet samtidigt som man måste skaffa bostad etc... Kommer bli en tung tid framöver...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

113 000 riksdaler, ska ta 18 år att betala av..

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

250 000kr för mig. Går fjärde året på civ.ing så lite mer kommer det att bli innan jag är klar. Frågan är bara hur fan man sen ska ha råd att betala av lånet samtidigt som man måste skaffa bostad etc... Kommer bli en tung tid framöver...

Du betalar ju av lånet på 25 år, och räntan är väldigt låg (1.9% 2012). Har runt 150k i lån tror jag, och betalar 2400 om året.
Låna från CSN och sätta in på ett konto utanför en storbank genererar faktiskt pengar. (De flesta mindre banker ligger runt 3.15% så du får ut strax över 2% efter skatt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Du betalar ju av lånet på 25 år, och räntan är väldigt låg (1.9% 2012). Har runt 150k i lån tror jag, och betalar 2400 om året.
Låna från CSN och sätta in på ett konto utanför en storbank genererar faktiskt pengar. (De flesta mindre banker ligger runt 3.15% så du får ut strax över 2% efter skatt)

2012 är räntan så låg som 1.5% så det blir ännu större differens om man har pengarna på ett konto som ger 3+%
http://www.csn.se/aterbetala/aktuellt/1.6858

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ibymafayhas:

Du betalar ju av lånet på 25 år, och räntan är väldigt låg (1.9% 2012). Har runt 150k i lån tror jag, och betalar 2400 om året.
Låna från CSN och sätta in på ett konto utanför en storbank genererar faktiskt pengar. (De flesta mindre banker ligger runt 3.15% så du får ut strax över 2% efter skatt)

Har de slutat skriva upp lånet varje år för att kompensera för inflationen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Hur är det med CSN-räntan nuförtiden? Vet att den är låg, men kan man fortfarande få negativ ränta? Minns att pappa sa nånting om att den var i förhållande till någon annan ränta på hans tid. När den andra räntan sjönk lägre än man räknat med blev CSN-räntan tydligen negativ, och lånet krympte. Har de fixat det?

Visa signatur

The cake is a pie.