Permalänk

Hårdvaruproblem med bilden

Dagens, går igenom specsen som kan kännas nödvändiga:

19" CRT
nVidia 6800GT
En 15-pins hona -> till "en jäkla massa pins +1 bred pin på ena kanten"-adapter

Problemet grundar sig i att jag inte får någon bild på bildskärmen vid uppstart eller senare. Problemet uppstod efter att en snickare och/ eller flickvännen flyttat datorn någon meter. Känns som de föst datorn åt sidan med kontakt med golvet. I felsökningen har jag uteslutet att skärmen skulle vara trasig, den ger bild när man kopplar den via laptopen.

Jag kan tänka mig att det kan vara fel på två komponenter, antingen grafikkortet eller adaptern (finns det någon som kan berätta vad en sådan kallas, med beskrivningen i toppen, DVI->AGP eller vice versa?), att något annat skulle vara trasigt kan jag inte tänka mig. Jag har sett till att alla kablar sitter rätt anslutna i lådan. Grafikkortet har två utgångar som ser likadana och jag har även provat att byta utgång. Lådan är tömd på damm, ja nästan.

Jag söker nu tips på två frågor:
Finns det någon med erfarenhet som kan tänka sig att det skulle vara fel på någon annan komponent i systemet annat än grafikkortet eller adaptern?
Vilken väg i felsökningen skall jag nu gå, finns det något jag missat? (Kan ju tänka mig att köpa ny adapter sen låna ett annat grafikkort, men innan jag går till handling vill jag gärna kolla runt lite om någon har svar på första frågan.)

Fridens!