Permalänk
Medlem

Ser inte när Windows startas.

Tja!
Jag har ett litet problem med min dator, sen jag köpte ny skärm.
Jag kopplade då den från graffikkortet med HDMI kabel till skärmen (HDMI-HDMI) och efter det så ser jag inte när Windows startas. När de startat fungerar allt som de ska. Kommer inte åt bios tack vare de.
Något man kan göra eller några knep? Jag vill helst inte byta bort HDMI kabeln till dvi/vga
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hur många skärmar och TV apparater har du kopplat till grafikkoret?
Även om den andra är avstängd så känner den att det sitter en kabel i grafikkortet och skickas bilden dit.

Permalänk
Medlem

tror det kan vara för att den behöver ladda in drivrutinerna innan HDMI portarna funkar?

Permalänk
Medlem

Man bör kunna komma åt bios med hjälp av att hålla Delete (beroende på moderkort) intryckt under start, dvs. man behöver inte ha bild under de första 20 sekunderna för åtkomst av bios, då skärmen letar efter anslutningar. Du kan alltid testa med en annan anslutning då HDMI inte ger optimal bild men det ger dig naturligtvis möjligheten att ta ljud från skärmen

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem

Jag har bara en skärm.
Har Nvidia GeForce GTX 275 i min dator.
Hur laddar man in HDMI drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Man bör kunna komma åt bios med hjälp av att hålla Delete (beroende på moderkort) intryckt under start, dvs. man behöver inte ha bild under de första 20 sekunderna för åtkomst av bios, då skärmen letar efter anslutningar. Du kan alltid testa med en annan anslutning då HDMI inte ger optimal bild men det ger dig naturligtvis möjligheten att ta ljud från skärmen

Så du menar att jag får exakt samma bild om jag köper en vga-hdmi omväxlare? eller tänker jag helt fel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

tror det kan vara för att den behöver ladda in drivrutinerna innan HDMI portarna funkar?

Har inget med drivrutiner att göra, dom laddas enbart när man når windows, inte bios.

Skrivet av FaatIII:

Man bör kunna komma åt bios med hjälp av att hålla Delete (beroende på moderkort) intryckt under start, dvs. man behöver inte ha bild under de första 20 sekunderna för åtkomst av bios, då skärmen letar efter anslutningar. Du kan alltid testa med en annan anslutning då HDMI inte ger optimal bild men det ger dig naturligtvis möjligheten att ta ljud från skärmen

Vadå inte optimal bild, man får samma bild som med DVI förutom ljudet

Skrivet av Axween:

Så du menar att jag får exakt samma bild om jag köper en vga-hdmi omväxlare? eller tänker jag helt fel ?

Jag hade samma problem med ett GTX260 HDMI kort, blev tvungen att använda DVI kabel istället,vilket inte spelar någon roll sålänge du inte vill använda ljudet genom HDMIn.
Kan gå att fixa med en nyare bios, se till o ha senaste biosen för moderkortet.
om du har det så finns det andra biosar till ditt kort från:
http://www.mvktech.net/component/option,com_remository/Itemid...

Men jag tror att det helt o hållet beror på den skärmen du köpte, vad är det för skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Har inget med drivrutiner att göra, dom laddas enbart när man når windows, inte bios.

Vadå inte optimal bild, man får samma bild som med DVI förutom ljudet

Jag hade samma problem med ett GTX260 HDMI kort, blev tvungen att använda DVI kabel istället,vilket inte spelar någon roll sålänge du inte vill använda ljudet genom HDMIn.
Kan gå att fixa med en nyare bios, se till o ha senaste biosen för moderkortet.
om du har det så finns det andra biosar till ditt kort från:
http://www.mvktech.net/component/option,com_remository/Itemid...

Men jag tror att det helt o hållet beror på den skärmen du köpte, vad är det för skärm?

vet inte vad jag menade med det, jag är medveten om att det är identisk kvalitet för bilden men jag har för mig att sladdarna var dyrare eller dyl. men jag gillar inte att köra med HDMI, utan endast i enstaka fall som anslutning till en xbox typ

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Har inget med drivrutiner att göra, dom laddas enbart när man når windows, inte bios.

Vadå inte optimal bild, man får samma bild som med DVI förutom ljudet

Jag hade samma problem med ett GTX260 HDMI kort, blev tvungen att använda DVI kabel istället,vilket inte spelar någon roll sålänge du inte vill använda ljudet genom HDMIn.
Kan gå att fixa med en nyare bios, se till o ha senaste biosen för moderkortet.
om du har det så finns det andra biosar till ditt kort från:
http://www.mvktech.net/component/option,com_remository/Itemid...

Men jag tror att det helt o hållet beror på den skärmen du köpte, vad är det för skärm?

Det är en BenQ G2420HD.
Men om man får samma bild med DVI så är ju problemet egentligen löst för ljudet har jag på andra kablar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

Man bör kunna komma åt bios med hjälp av att hålla Delete (beroende på moderkort) intryckt under start, dvs. man behöver inte ha bild under de första 20 sekunderna för åtkomst av bios, då skärmen letar efter anslutningar. Du kan alltid testa med en annan anslutning då HDMI inte ger optimal bild men det ger dig naturligtvis möjligheten att ta ljud från skärmen

HDMI och DVI har samma bildkvalitet, bilden skickas på samma sätt. Rättare sagt så är HDMI lika bra som DVI bildmässigt.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Snyggt! Jag tackar för alla svar. så får jag väl koppla om datorn och skrota HDMI kabeln

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

HDMI och DVI har samma bildkvalitet, bilden skickas på samma sätt. Rättare sagt så är HDMI lika bra som DVI bildmässigt.

kul att du påpekar detta efter att jag själv har konstaterat det, jag förslår att du hedanefter läser samtliga inlägg under förstasidan innan man citerar något, js in case you are in doubt.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Min polare hade liknande problem med hans nybygge förra helgen, såg enbart windowsstarten samt bios om vi kopplade direkt till moderkortet. Vi hittade dock ingen lösning på det problemet "/

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaatIII:

kul att du påpekar detta efter att jag själv har konstaterat det, jag förslår att du hedanefter läser samtliga inlägg under förstasidan innan man citerar något, js in case you are in doubt.

Kul att du påpekar detta då du är den som sprider felaktigheter. När jag ser en felaktighet så är det min skyldighet att tillrättavisa den. Det kan inte göras nog många gånger.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blagi:

Kul att du påpekar detta då du är den som sprider felaktigheter. När jag ser en felaktighet så är det min skyldighet att tillrättavisa den. Det kan inte göras nog många gånger.

själva poängen med fora i olika slag är att diskutera och hitta lösningar för problem, inte att bete sig som drägg vilket du har gjort nu. Ursäkta OT men något måste sägas när man väl rättar till sig och att det måste vara någon som påpekar samma sak för 3:e gången utan att läsa förstasidan av tråden, hoppas du är med mig. Inget illa menat för övrigt.

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bulltazar:

Har inget med drivrutiner att göra, dom laddas enbart när man når windows, inte bios.

Vadå inte optimal bild, man får samma bild som med DVI förutom ljudet

Jag hade samma problem med ett GTX260 HDMI kort, blev tvungen att använda DVI kabel istället,vilket inte spelar någon roll sålänge du inte vill använda ljudet genom HDMIn.
Kan gå att fixa med en nyare bios, se till o ha senaste biosen för moderkortet.
om du har det så finns det andra biosar till ditt kort från:
http://www.mvktech.net/component/option,com_remository/Itemid...

Men jag tror att det helt o hållet beror på den skärmen du köpte, vad är det för skärm?

Ja, du har rätt men det funkar även med ljud genom DVI och har gjort det iom AMD/ATi och deras speciella adaptrar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)