Permalänk
Medlem

Tips på mus och tangentbord

Hej. Dags och förnya lite. Söker lite tips i denna djungeln.

För nuvarande har jag ett Logitech Ultra X Flat tangentbord. Skönt och smäckert men ringer på sista versen.

Är sugen på ett mekaniskt och det lutar åt Steelseries Steelkey 7G. Jag höll i ett på Media Markt men ville ej slå till pga Nordic och inte SV. ÅÄÖ är ju annorlunda. Nu verkar ju SV utgått och det är nordic som gäller?

Som nuvarande mus har jag en klassiker Microsoft Explorer 3.0. Måste haft 3 st sådana eller fler. Har provat en del annat som en del Logitech som jag tyckt varit stora och otympliga och en del från Razer. Senaste var Diamondback. Den välte i handen och var inte direkt bra. Man fick fingarna runt musen och under den.

Så är det någon som har något tips? Tangenbordet Steelseries 7G tror jag blir bra. Vill inte ha något som lyser etc.

Har ni tips på en enkel mus utan massor av knappar som endå är bra? Kvaliteten på 3.0 är kass. Den nöts ner och det lossnar plast på den hela tiden. Tumknapparna på den är rätt sköna dom vill jag gärna ha. Men ingen dryg mjukvara som man måste sitta och mecka med. Svårt med möss då allt är så jäkla plastigt och drygt med mjukvaror.

Hoppas på lite tips. Mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag de svarta brytarna var för tröga, men det är ju smakval. Gillar du de svarta finns det ju en del och det är bara att kolla alla.

Angående mus så kan jag inte annat än rekommendera Qpad 5k som jag har själv.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Qpad 5K, Logitech G400/G500, ett het tips är att åka ut och provklämma dig fram till rätt mus då folk har olika storlekar på händerna och smak.

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Tack. Steelseries Ikari är det något och ha?

När det gäller brytarna så har jag inte heller någon aning om svarta är för jobbiga. Det lilla man provar i en affär är inte tillräkligt. Jag gillade handledsstödet och att det kändes robust. Varken Razer (Mycket bling bling och pianolack) eller Qpad hade något som föll mig i smaken.

Permalänk
Medlem

Det vart ett Steelseries 7G tangerntbord vilket fungerar väldigt bra. Knäpper kanske lite högt men det är skönt och använda.

Musvalet känns dock tveksamt. Det vart en Steelseries Ikari Laser. Den dubbelklickar med jämna mellanrum. Mycket irriterande. Sen nu när jag börjat surfa på problemet så ser jag fler saker. Många möss verkar ha problem med att de dubbelklickar. Har det med windows 7 och göra? Såhär var aldrig min 3.0 Explorer.

Iaf. Kör Windows 7 64 bitar och kör med Steelseries mjukvara. I den finns inget man kan ställa in angående dubbelklick.

Har sett möjliga lösningar som registerändringar och script som skall fixa problemet. Förstår inte att de inte kan baka in sådant i mjukvaran om det är det som är problemet.

Musen är felanmäld på hemsidan och ny kommer skickas. Jag är endå nyfiken på om det är mjukvara eller hårdvaran som spökar?

Tips på lösningar eller någon som varit med om detta?

Permalänk
Medlem

Jag skulle chansa på ett mekaniskt fel.
Och eftersom att du har rätt att få en fullt fungerande mus så skulle jag (om jag vore du) inte heller spendera tid på att försöka fixa ett sådant fel.

Men om du nu vill ge det ett försök så kan du ladda ner de senaste drivrutinerna till din mus o försöka installera om det. Fungerar inte det så testa byt USB-port.

Finns lite fler små trix som man kan ge sig på. Men inget som jag tror skulle lösa problemet.

Permalänk
Medlem

När jag felanmält musen så vart det lite turer fram och tillbaka. De ville att jag skulle packa och skicka ner min mus till Danmark så skulle de skicka en ny. Jag ifrågasatte varför jag skulle skicka iväg min mus som jag är beroende av i arbete och studier och varför jag skulle behöva betala för att de skulle få tillbaka sin defekta produkt. Skicka ni mig en ny mus och en fraktsedel så får ni tillbaka er produkt skrev jag. Så blev det inte. De bemödade sig inte att bry sig mer.

Jag gick tillbaka med musen tilll Media Markt och de köpte tillbaka den utan att ens kolla vad som låg i lådan.

En ny mus köptes Naos 3200 från Mionix. Hade köpt en Naos 5000 om det inte varit allt strul med Windows 7 och 64 bitars OS.

Skitbra mus på alla vis ändra färg etc och mjukvaran ljusår bättre än Steelseries.

Så nu skall jag verkligen förpesta Steelseries allt jag kan och gnälla på mina WASD som tappat färg. Lär inte bli mer köp därifrån.

Mionix > Steelseries. Go Sweden!