Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Men med Intel processorer så var det en bugg i bf3 att med HT på så kunde man få random fps drops.

Källa på det i så fall? Låter som att du blandat ihop det med att HT kan ge nån FPS mindre p.g.a. att 2 trådar hamnar på samma fysiska kärna. Samma sak skulle hända en AMD processor, det uppmärksammas bara inte lika mycket eftersom det inte finns en "HT" lös motsvarighet för de nya.

Skrivet av Aleshi:

Nej, AMD har inte HT. Och ja, deras teknik påminner men är långt mycket mer än så, det är två kärnor som delar decoder och prefetch, övriga delar har de fortfarande för sig.

Kan den köra 8 trådar precis lika snabbt som den kan köra 4 trådar på varsin modul? Tills den kan det och varje "kärna" verkligen är en komplett kärna som kan utföra sina beräkningar utan att störas av trådar på andra kärnor så är en "8 kärnig" AMD processor fortfarande en 4 kärnig processor med mycket bra HT motsvarighet.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Källa på det i så fall? Låter som att du blandat ihop det med att HT kan ge nån FPS mindre p.g.a. att 2 trådar hamnar på samma fysiska kärna. Samma sak skulle hända en AMD processor, det uppmärksammas bara inte lika mycket eftersom det inte finns en "HT" lös motsvarighet för de nya.

Bara att titta i BF3 delen, vet att i början så var det många som hade problem och efter dom stängt av HT så var det inte problem.
Men du har ju redan skapat din uppfattning så ingen mening att gå vidare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Bara att titta i BF3 delen, vet att i början så var det många som hade problem och efter dom stängt av HT så var det inte problem.
Men du har ju redan skapat din uppfattning så ingen mening att gå vidare...

Ja, eftersom jag själv sitter och kör BF3 på en i7 2600k så är jag rätt säker på att jag vet vad jag pratar om.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Jag hörde av en kompis, att "gänget" som konstruerade CPU'er för amd när dom var "bäst", lämnade eller fick sparken. Och amd har inte kunnat göra lika bra CPU'er efter det.
Kan detta vara sant?

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Plesjoor:

Jag hörde av en kompis, att "gänget" som konstruerade CPU'er för amd när dom var "bäst", lämnade eller fick sparken. Och amd har inte kunnat göra lika bra CPU'er efter det.
Kan detta vara sant?

Han har tyvärr rätt iaf delvis.
Bråket gällde i vilken utsträckning man skulle använda automatgenerering av kretsar, automatgenerering kan gå kvickare men tenderarar att göra mindre effektiva krestsar, det gäng som fick gå föredrog det gamla sättet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Han har tyvärr rätt iaf delvis.
Bråket gällde i vilken utsträckning man skulle använda automatgenerering av kretsar, automatgenerering kan gå kvickare men tenderarar att göra mindre effektiva krestsar, det gäng som fick gå föredrog det gamla sättet.

Det var ju lite synd att dom inte tyckte lika. Kanske hade sett annorlunda ut för AMD's CPU'er idag. Men vem vet

Visa signatur

2500k @ 4.2GHz - Asus R9 290x - 16GB G.Skill 1600Mhz - Asus P8Z68 Pro Gen3 - Samsung 840 256GB / 500GB WD Black / Corsair TX650 V2 / Corsair H80 / Define R3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon42512:

Den processorn jag mätte med finns inte med i swecs test.

Nej samma bara 0,2 ghz skillnad.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Ett stort plus är att de är så "upplåsta", eller hur man säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Ett stort plus är att de är så "upplåsta", eller hur man säger

Bara vissa, precis som med Intel

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Det är ändå bra ^^

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

Gillar min Phenom x¤ 955 starkt. Under 1000kr för en Quad Core som är sjukt mycket bättre än min Athlon X2 som jag hade innan.

Visa signatur

PS3 Slim 750GB PSN: Asseroth
Dator:
i7 4790k | Gigabyte GA-Z97P-D3 | 32GB DDR3 | SanDisk SSD 128GB, OZC SSD 256MB, Toshiba 4TB, Toshiba 3TB | AMD Radeon R9 290x 4GB| Corsair CS650W | Fujitsu 27" 1080p & AOC 24" 1080p | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Gash, hoppas du skämtar. AMD's processorer har ju pins PÅ processorn som kan gå av, tänk dig att du har e 3990x (6000kr) och så råkar du böja en pin på den? Då är den KÖRD. Jämfört med om du råkar böja en pin på mobo, det går på 1-3k bara... shiet.

Nu råkar ju det vara lättare att böja tillbaks pinnarna på en AMD processor, än på ett intelmoderkort,
Jag har gjort båda delarna, mitt intel 775 är fortfarande paj på ett par pins, dom var omöjliga att få tillbaks.
Dessutom är det svårare att böja CPU pinnarna än Moderkortsblecken.
Vad har du för egen erfarenhet av detta?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Kan den köra 8 trådar precis lika snabbt som den kan köra 4 trådar på varsin modul? Tills den kan det och varje "kärna" verkligen är en komplett kärna som kan utföra sina beräkningar utan att störas av trådar på andra kärnor så är en "8 kärnig" AMD processor fortfarande en 4 kärnig processor med mycket bra HT motsvarighet.

För det första är det en definition du hittat på själv, och för det andra är då ingen processor med delad cache något annat än en stor singlecore. Enligt den riktiga definitionen om vad en processorkärna är så finns det åtta av dem i Bulldozer. Du behöver inte prefetch, decoder eller FPU ens i en processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Amd har fler upplåsta processorer dock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrAdde:

Nej samma bara 0,2 ghz skillnad.

Nej. Det är en Pentium ur 600-serien, den jag visade är från 800-serien.
Check your facts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För det första är det en definition du hittat på själv, och för det andra är då ingen processor med delad cache något annat än en stor singlecore. Enligt den riktiga definitionen om vad en processorkärna är så finns det åtta av dem i Bulldozer. Du behöver inte prefetch, decoder eller FPU ens i en processor.

"Den riktiga definitionen" får du länka då. Det finns tyvärr ingen officiell accepterad standard för det, det är därför de kan komma undan med det, men att försöka sälja en modul som två fullt fungerande och kompletta kärnor är fel.

Skrivet av eppebansen:

Amd har fler upplåsta processorer dock

Kvantitet > kvalitet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av SteveK:

"Den riktiga definitionen" får du länka då. Det finns tyvärr ingen officiell accepterad standard för det, det är därför de kan komma undan med det, men att försöka sälja en modul som två fullt fungerande och kompletta kärnor är fel.

Vilken definition använder du? Första träffen på google vid sökning på processorkärna är wikipedia, med definitionen "Processorkärnan är den innersta delen i en processor som utför databeräkningar.". En fx-8120/50 kan utföra 8 samtidiga beräkningar och har således åtta kärnor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stritfajt:

Vilken definition använder du? Första träffen på google vid sökning på processorkärna är wikipedia, med definitionen "Processorkärnan är den innersta delen i en processor som utför databeräkningar.". En fx-8120/50 kan utföra 8 samtidiga beräkningar och har således åtta kärnor.

Kan inte en processor med HT göra det?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Kan inte en processor med HT göra det?

Nja. Trådarna på en CPU med HT körs inte samtidigt. Snarare så har man två trådar som man växlar mellan på varje kärna, när den ena inte behöver resurser från CPUn så exekverar man den andra tråden och så vidare. En bulldozer kan exekvera 8 trådar samtidigt.

Permalänk
Medlem

Intressant hur ni hävdar att pinnarna i en Intel sockel inte går att böja tillbaka.
Har ni ärligt talat ens provat?

Fick nämligen några böjda pinnar för några månader sedan när jag tog loss min 2600k och det var inga större problem att böja tillbaka dem
Tog bara fram en lupp, en nål och en liten skruvmejsel(Victorinox FTW) och petade dem till rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moriquende:

Intressant hur ni hävdar att pinnarna i en Intel sockel inte går att böja tillbaka.

Fick nämligen några böjda pinnar för några månader sedan när jag tog loss min 2600k och det var inga större problem att böja tillbaka dem
Tog bara fram en lupp, en nål och en liten skruvmejsel(Victorinox FTW) och petade dem till rätta.

Mina pinnar på 775 som desutom är större, än på nyare socklar som har flera pinnar och bör vara mindre.
Jag hade ett h*****e att få till det då dom hade ''hullingar'' som måste fjädra på nått sätt, jag tror att det var 3-4 st som hade böjt sig både uppåt och åt sidan. Det slutade ändå med processorhaveri, fast jag var noga, däremot har jag fixat en hel del AMD, där pinnarna har blivit lite sneda.
På AMDs processor sitter ju pinnarna i fina rader, man tar bara kontokortet och drar det mellan pinnarna.
Det är ju mycket lättare att ha en liten processor under lupp än ett stort moderkort.
Min Fd. svåger köpte en halv-pall med processorer för många, många år sedan (Nån gammal typ intel 486 med pinnar som dagens AMD har fortfarande) som hade ramlat av en truck, och skulle skrotas, hela familjen satt med kontokort och riktade pinnar i flera veckor, det var inte många som inte gick att få till.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SteveK:

Du kan ha egna definitioner på saker och ting men då gäller det enbart din egen värld. För övriga som har lite mer omfattande referenser så är 8 kärnor just 8.

Permalänk
Medlem

Vädigt billiga!!
http://www.inet.se/produkt/5308690/amd-athlon2-x4-631-2-6ghz-...

650kr för en athlon II x4 631 FM1

Intels processor i samma prisklass:
http://www.inet.se/produkt/5309999/intel-pentium-g840-dual-co...

Tror inte det är så svårt att välja

Visst intels har intern grafik och drar mindre men i anas är amds bättre

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eppebansen:

Vädigt billiga!!
http://www.inet.se/produkt/5308690/amd-athlon2-x4-631-2-6ghz-...

650kr för en athlon II x4 631 FM1

Intels processor i samma prisklass:
http://www.inet.se/produkt/5309999/intel-pentium-g840-dual-co...

Tror inte det är så svårt att välja

Visst intels har intern grafik och drar mindre men i anas är amds bättre

Intel-processorn har bättre prestanda i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Intel-processorn har bättre prestanda i spel.

Många av de nya spelen använder 4 kärnor Jämför dem i tex BF3 som använder 6 kärnor men det använder 4 effektivast.

Visst att den intel processorn är bättre i två kärniga spel men nya spel som bf3 kommer du knappt kunna köra med G840 och två kärnor för spel är inte framtiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eppebansen:

Många av de nya spelen använder 4 kärnor Jämför dem i tex BF3 som använder 6 kärnor men det använder 4 effektivast.

Visst att den intel processorn är bättre i två kärniga spel men nya spel som bf3 kommer du knappt kunna köra med G840 och två kärnor för spel är inte framtiden.

Battlefield 3 är nog det enda, isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Battlefield 3 är nog det enda, isf

Nej det finns fler Battlefield bad comapny 2, crysis, dirt 3, maffia 2, gta 4 och många fler spel som använder 4 trådar.
Visst vissa spela använder det inte så bra men det blir bättre och jag hade helst inte använt en två kärnig cpu i en gaming dator.
Intel G840 är absolut ingen dålig processor och är kraftigare när det kommer till spel med bara användning av 2 trådar
Jag har även kollat på lite tester av i3 2100 och det verkar som om det inte är så självklart eftersom de flesta spel verkar ha bättre stöd för intel cpuer.
Båda är prisvärda cpuer beroende på vad man ska använda den till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stritfajt:

Wikipedia kan vem som helst gå in och ändra på och skriva precis vad dom vill. Det är inte en pålitlig källa.

Skrivet av Moriquende:

I vissa fall kan det gå, men oftast inte, och då är det betydligt svårare än att bara använda en penna.

Skrivet av abki:

Du kan ha egna definitioner på saker och ting men då gäller det enbart din egen värld. För övriga som har lite mer omfattande referenser så är 8 kärnor just 8.

Right back at ya. Det finns ingen standard, så exakt samma sak gäller dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

En bra sak med AMD e ju att dom finns överhuvudtaget annars hade intel haft monopol

VIA finns också. Men dom kan man kanske inte riktigt räkna in

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Wikipedia kan vem som helst gå in och ändra på och skriva precis vad dom vill. Det är inte en pålitlig källa.

jag tycker det är pålitlig källan, man får ju såla ut de som är relevant, och man kan väl säga att man skall vara kritisk och ta informationen med en nypa salt? är väl bättre förklarat,

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |