Permalänk
Medlem

Fick min A8 3870 i veckan

Hej. Bygde ihop min HTPC, men tusentals problem har uppstått.
Systemet består utav:
Asus F1A75-I Deluxe
AMD A8 3870
In-Win BP655 200W
XMS3 DDR3 1600MHz
Samsung SH-B123L

Nu har jag installerat skivan som följde med, och när jag kör på 1920x1080 börjar skärmen flimra samt gröna och rosa pixlar syns på olika platser på skärmen. Drar jag ner upplösningen så försvinner dessa och flimret upphör. Men jag har ju för avsikt att köra i 1920x1080 givetvis.
Ett annat bekymmer är att processorn aldrig klockas ner automatiskt då den inte användes. Den tuggar på i sina 3.0GHz hela tiden och drar massor ström. Max TDP på 100W som anges av AMD stämmer inte, den ligger på 117W. Det buggar och bråkar på flera sett, men får jag bukt med dessa två tror jag resten också löser sig. Först trodde jag att komponenterna va trasiga, men nu börjar jag mer tro att det är mjukvarurelaterade bekymmer jag har.

Är det fler än jag som har dessa problem?

*EDIT*
Gick in på AMDs hemsida och drog ner senaste drivers för AMD A8 3870, men problemen kvarstår.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Måste säga att 200W nätdel verkar vara lite svagt skulle nog testa med en annan nätdel för att se så att den får tillräckligt med ström.
Får du dåligt med ström får du massa konstiga buggar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Testade att klocka ner processorn och ge den mindre ström, problemen är ändå kvar.
Har sett trådar med personer som kör 120W agg med AND A-Series. Nog borde 200W räcka för mig då.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

tveksam till att nätagget inte pallar tror det är nån annan gremling i lådan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nja .. Jag vet inte jag, normalt sett när du ser den sortens flimmer så är det en indikation på att den är överhettad, det är iaf så jag upplevt det ett antal gånger, speciellt på nvidia 7 och 8 serien.
Lösningen är densamma .. dra ner upplösningen så försvinner det.

EIDT:
Nej fel ... det var buggiga minne på grafikkortet .. Jag tror du lider av samma problem, jag skulle dra RMA på mobo då det är integrerat grafikkort.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

F1A75-I DELUXE BIOS 0502
1. Improve system stability

2. Support new CPUs. Please refer to our website at: http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...

Prova ver 0502 om du inte sitter på den redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Hej. Bygde ihop min HTPC, men tusentals problem har uppstått.
Systemet består utav:
Asus F1A75-I Deluxe
AMD A8 3870
In-Win BP655 200W
XMS3 DDR3 1600MHz
Samsung SH-B123L

Nu har jag installerat skivan som följde med, och när jag kör på 1920x1080 börjar skärmen flimra samt gröna och rosa pixlar syns på olika platser på skärmen. Drar jag ner upplösningen så försvinner dessa och flimret upphör. Men jag har ju för avsikt att köra i 1920x1080 givetvis.
Ett annat bekymmer är att processorn aldrig klockas ner automatiskt då den inte användes. Den tuggar på i sina 3.0GHz hela tiden och drar massor ström. Max TDP på 100W som anges av AMD stämmer inte, den ligger på 117W. Det buggar och bråkar på flera sett, men får jag bukt med dessa två tror jag resten också löser sig. Först trodde jag att komponenterna va trasiga, men nu börjar jag mer tro att det är mjukvarurelaterade bekymmer jag har.

Är det fler än jag som har dessa problem?

*EDIT*
Gick in på AMDs hemsida och drog ner senaste drivers för AMD A8 3870, men problemen kvarstår.

jag har samma problem på min laptop med ett 5470m när jag kopplar in den med hdmi till tv'n.. får köra i upplösningen 1600 x 900 för att det ska funka

Permalänk
Medlem

Kort o gott, som föreslaget:
1. Uppdatera bios
2. Funkar det inte därefter, kontakta leverantör, du får förmodligen göra en RMA.

Det här har med mobo att göra, cpu kan förvisso bidra till överhettning, men utan data om hur varm den går så tror jag mer på moderkortet

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

CPUn låg på 58C som max vid installation av windows, sen runt 40-46C när jag pillade med mjukvara

Måste kolla bios version

0403 är nuvarande bios
Ska uppdatera den nu

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Nytt bios är inlagt, 0502
Nu vid 1920x1080 blinkar skärmen mellan normal och i rosa ton med pixelfel. Det är färre pixelfel, men nu blinkar skärmen som sagt. Men i 1366×768 funkar det som innan. Får väl ringa Asus support på måndag helt enkelt antar jag.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Nytt bios är inlagt, 0502
Nu vid 1920x1080 blinkar skärmen mellan normal och i rosa ton med pixelfel. Det är färre pixelfel, men nu blinkar skärmen som sagt. Men i 1366×768 funkar det som innan. Får väl ringa Asus support på måndag helt enkelt antar jag.

Hur gick det med alltihop?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Skrivet av jioop:

Max TDP på 100W som anges av AMD stämmer inte, den ligger på 117W.

Hur kom du fram till detta? Har du maxbelastat och mätt på ledningsbanorna till CPU med multimeter/effektmätare, eller hur har du gjort?

Eller är processorn märkt med 117W TDP (vilket iofs även det skulle vara en av AMD angiven TDP).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kollat så att gpu inte klockar ner sig väldigt mycket?

Om de klockar ner sig för mycket så vet jag att de kan få problem med att kunna "klara" av höga upplösningar eller flera skärmar. Flimmer och andra artefakter är "normallt" då. Kör igång något gpu belastande och se om flimret försvinner. (3d grafik tex, DXVA hjälper ej då de ofta klockar ner sig då)

Permalänk
Medlem

Jag tror du måste ha måste ha "power saver" profilen igång i kontrollpanelen-->"power options" och sen måste ju alla strömsparfunktioner i bios vara igång för att processorn ska klocka ned sig tex. cool & quiet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Dra ner memtest och kör några varv och se så att inte minnena är knasiga, med tanke på att minnet är ganska kritiskt i just llanoserien så kan det vara så enkelt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Sådär. Har ringt till ASUS, de har inte komponent-support. Så det gav ingenting alls, deras telefon talade om att man skulle fylla i ett formulär på hemsidan. Formuläret är krångligt och jag har inte all information som tydligen MÅSTE finnas med, så kunde inte göra en RMA. Så jag blev arg, ledsen och förbannad. Gick sedan någon vecka eller två, så fick jag en stroke of geneous. Hastade ner till kjell & co för att köpa en DVI-HDMI adapter. Nu klockan 15:18 har jag testat detta, och då fungerar allt klockrent. Till och med ljudet kom igång. MEN! Det innebär alltså att jag har en trasig HDMI-utgång på moderkortet. Är detta anledning nog att kräva en RMA av ASUS? Eller bör jag bara använda min adapter jag köpt för någon 149:-
Det är inga stora pengar, men jag tycker ju åt minstonde ASUS borde stå för den kostnaden... Blir lite krångel med kablage bakom, då lådan är ganska djup. Så egentligen behöver jag använda HDMI utgången om jag inte köper ny tv-bänk. Det är ännu mer kostsamt än att köpa helt nytt moderkort.
Jag har bestämt mig för att aldrig mer köpa en produkt från ASUS och rekommenderar samtliga att ta avstånd från just ASUS. Deras support ger 0.
Det är sorgligt att man själv skall behöva göra allt arbete då dessa idioter får betalt för ingenting, jag menar supporten. Man kanske skulle starta ett eget företag som datorsupport. Med slogan "Jag kan det "proffsen" inte kan, vilket innebär allt som har med funktionalitet att göra".
Amatörmässig support som inte vill ha kontakt med sina kunder.
0/10

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Jag hade spontant gått till återförsäljaren med moderkortet och berättat som det var och gjort en RMA där. Borde vara enklare än att kontakta ASUS...

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosslan:

Jag hade spontant gått till återförsäljaren med moderkortet och berättat som det var och gjort en RMA där. Borde vara enklare än att kontakta ASUS...

Återförsäljaren hänvisade till tillverkarens support. De hävdade att det är så man gör när det gått längre än en månad sedan köp då det är garantiärende och inte ångerköp. Men jag vet inte om det också va en mupp jag talade med, som hela ASUS support.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Klart du ska begära en RMA, var har du att förlora?

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av jioop:

Återförsäljaren hänvisade till tillverkarens support. De hävdade att det är så man gör när det gått längre än en månad sedan köp då det är garantiärende och inte ångerköp. Men jag vet inte om det också va en mupp jag talade med, som hela ASUS support.

Nu vet jag ju inte vilken återförsäljaren var men det låter högst suspekt att de inte tar emot varan, testar den och sedan ger dig en ny när det är ett sådant enkelt fel att testa. Gå igenom konsumentköpsdelen av detta forum, där kan du få hjälp av de som kan den som sin egen hand. Då vet du vad du kan kräva av återförsäljaren och/eller ASUS.

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Hjälpsam

Att den inte klockar ned, beror antagligen på att C&Q inte är aktiverat i BIOS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jioop:

Den tuggar på i sina 3.0GHz hela tiden och drar massor ström. Max TDP på 100W som anges av AMD stämmer inte, den ligger på 117W.

Att den tuggar på i 3,0 Ghz är precis vad den är designad att göra så inget konstigt där. Jag skulle dock vilja veta hur du har fått fram det verkliga TDPn eftersom det inte finns, såvitt jag vet, något program eller liknande man kan kolla sådant.

Skrivet av Ratatosk:

Att den inte klockar ned, beror antagligen på att C&Q inte är aktiverat i BIOS.

Lite nyfiken men vet du om det går att aktivera det i BIOS med en A8 3870? Byggde en dator med samma processor till en kusin så det skulle vara lite intressant att göra den lite strömsnålare innan jag levererar den. (Datorn är nerpackad för tillfället så orkar inte koppla in den och kolla själv. )

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Casgar:

Att den tuggar på i 3,0 Ghz är precis vad den är designad att göra så inget konstigt där. Jag skulle dock vilja veta hur du har fått fram det verkliga TDPn eftersom det inte finns, såvitt jag vet, något program eller liknande man kan kolla sådant.

Lite nyfiken men vet du om det går att aktivera det i BIOS med en A8 3870? Byggde en dator med samma processor till en kusin så det skulle vara lite intressant att göra den lite strömsnålare innan jag levererar den. (Datorn är nerpackad för tillfället så orkar inte koppla in den och kolla själv. )

Vet inte, men det borde gå, kan inte förstå varför det inte skulle gå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Att den tuggar på i 3,0 Ghz är precis vad den är designad att göra så inget konstigt där. Jag skulle dock vilja veta hur du har fått fram det verkliga TDPn eftersom det inte finns, såvitt jag vet, något program eller liknande man kan kolla sådant.

Lite nyfiken men vet du om det går att aktivera det i BIOS med en A8 3870? Byggde en dator med samma processor till en kusin så det skulle vara lite intressant att göra den lite strömsnålare innan jag levererar den. (Datorn är nerpackad för tillfället så orkar inte koppla in den och kolla själv. )

Skrivet av Ratatosk:

Vet inte, men det borde gå, kan inte förstå varför det inte skulle gå.

Det GÅR att aktivera, precis på samma sätt som på gamla goda Phenom II. Det går även med moderkortet som TS sitter på, sitter själv med samma moderkort och processor till min HTPC. I mitt fall så har jag ställt in spänningen via offset samt tryckt på alla strömsparsfunktioner i BIOS. I Windows så angav jag Balanserat som energisparläge.

Vad gäller TPD så står det 117W även för mig, men går ner till omkring 24W vid idle enl HWMonitor.

Permalänk

Dra ner och installera senaste drivrutinerna + firmware/bios

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.