Permalänk
Medlem

XBMC är otroligt segt

Byggde nyligen ihop en HTPC som jag kör XBMC på. Problemet är att det är otroligt segt. Det tar upp till en sekund att ens flytta muspekaren.

Jag kör XBMC via ett 8gb sandisk USB-minne. HTPC är byggd runt en amd e-350. Kan nämnas att när jag kör ubuntu via ett usb-minne så flyter det på bra.

Vad skall man göra?

Permalänk
Medlem

Låter konstigt, kör en E-350 med XBMC eden på och den flyter på väldigt bra, snabb som attan i menyer m.m.
Med tanke på att det ju verkar fungera under ubuntu så låter det ju som ett drivrutins problem.
Och mer specifikt grafikkortets drivrutiner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Låter konstigt, kör en E-350 med XBMC eden på och den flyter på väldigt bra, snabb som attan i menyer m.m.
Med tanke på att det ju verkar fungera under ubuntu så låter det ju som ett drivrutins problem.
Och mer specifikt grafikkortets drivrutiner

Kör med inbyggd grafik, räcker inte det?

Permalänk
Medlem

Hur går det när du ska spela upp filmer?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av erlend:

Kör med inbyggd grafik, räcker inte det?

Jo det gör det. Har du installerat grafikdrivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Permalänk

Har för mig att jag hade samma problem på min HTPC. Du får nog skaffa FGLRX drivrutinerna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har för mig att jag hade samma problem på min HTPC. Du får nog skaffa FGLRX drivrutinerna.

Skrivet av Shimonu:

Jo det gör det. Har du installerat grafikdrivrutinerna?

Har inte installerat något förutom XMBC. Borde inte drivrutiner vara intallerade från början? Kollar jag på AMD hemsida så hittar jag inga drivrutiner, hjälp? Var hittar man FGLRX drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Testa att gå in i System -> Settings -> System -> Video output och bocka ur "Use a fullscreen window rather than true fullscreen". Detta gav mig ett myyyycket bättre flyt i GUIt med HTPCn i sign.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid