Permalänk
Medlem

Utlandsstudier

Tjena.

Jag ska åka utomlands och studera lite och behöver en laptop, jag har funderat på en macbook air men tänkte kolla om det kanske finns någon annan som är smartare och mer prisvärd att köpa i samma prisklass?

Jag har funderat också på HP ENVY 17-3010 som jag skulle få köpa ny för 11,000 men det väger ju också ganska mycket mer...

Något ganska viktigt för mig är utseende, jag vill ha en med stilren design och som funkar bra och länge till mest att skriva uppsatser, göra lite "forskning" och sen mediaanvänding.

Problemet med air är att jag gillar att spela lite spel så skulle det finnas en dator som man kan spela lite lättare spel på såsom CSS så skulle det vara bra men det kanske går på air:en till och med?

Tack på förhand!!

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem

En nyare notebook kanske? Mycket stilrena och väldigt bra prestanda. Och så slipper du iOS.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647353
tex

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippah:

En nyare notebook kanske? Mycket stilrena och väldigt bra prestanda. Och så slipper du iOS.

tex

Vad har iOS med laptops att göra?

Visa signatur

MPG X870E CARBON WIFI | 9950X3D | 3080 Ti TUF OC | 48GB DDR5 8000MHz | 2x 990 Pro 2TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Vad har iOS med laptops att göra?

Absolut ingenting. Men eftersom han snacka om att skaffa en MacBook air så antog jag att han var ute efter det. iOS och Mac operativsystem är olika saker jag vet men var för lat att skriva ut det Därför antog jag att han förstod att jag menade Mac operativ inte iOS som finns i telefoner

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Vad är din budget? Jag hade helt klart valt MBP 15" med 6770 1GB om du vill ha hög prestanda och låg vikt.
Om vikten inte är så viktig så kolla på pc-konsulten/MSI /ASUS/Alienware, betydligt mer grafikprestanda för samma pengar, men du offrar vikt och batteritid.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zippah:

tex

Den där såg inte alls dum ut!

Stor skillnad mellan den där och macbook prestandamässigt?

Den känns dock lite wannabe macbook air vilket inte tilltalar mig, då vill jag hellre ha "originalet" på nåt sätt, dumt tänkt möjligtvis men så funkar jag

Skrivet av Json_81:

Vad är din budget? Jag hade helt klart valt MBP 15" med 6770 1GB om du vill ha hög prestanda och låg vikt.
Om vikten inte är så viktig så kolla på pc-konsulten/MSI /ASUS/Alienware, betydligt mer grafikprestanda för samma pengar, men du offrar vikt och batteritid.

Det vill jag absolut inte göra, det kommer bli en del flygplansturer osv så batteritiden får inte vara under 5-6 timmar. Samtidigt kommer jag röra mig ganska mycket i landet när jag reser och kommer behöva ha datorn med mig så det lutar mot något macbook air-liknande iaf.

Över 11 kommer jag absolut inte lägga iaf om vi säger så och det slipper jag med macbook air i 13" formatet

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Den där såg inte alls dum ut!

Stor skillnad mellan den där och macbook prestandamässigt?

Den känns dock lite wannabe macbook air vilket inte tilltalar mig, då vill jag hellre ha "originalet" på nåt sätt, dumt tänkt möjligtvis men så funkar jag

Det vill jag absolut inte göra, det kommer bli en del flygplansturer osv så batteritiden får inte vara under 5-6 timmar. Samtidigt kommer jag röra mig ganska mycket i landet när jag reser och kommer behöva ha datorn med mig så det lutar mot något macbook air-liknande iaf.

Över 11 kommer jag absolut inte lägga iaf om vi säger så och det slipper jag med macbook air i 13" formatet

Om batteritid är viktigt rekommenderar jag verkligen en mac. De håller batteritiden de lovar väldigt bra vilket tyvärr ingen av de windows laptops familjen haft har gjort. Sen är fungerar macs väldigt bra utan sladd, många pc jag prövat fungerar inte bra utanför prestandaläget och då får de dålig batteritid, dock var det kanske ultrabooks är bättre än de pc jag testade för ett år sen. Är verkligen ingen mac fanboy utan har själv en ganska kraftig pc som ni ser i sign, för mig är pc självklart på stationärt (utom när man väljer dator till typ morsan då man genom att rekommendera henne en imac slapp en jävla massa jobb med datorer som blir sega och annat skit). På bärbart rekommenderar jag dock mac då jag aldrig haft en lika trevlig upplevelse med bärbara windowsdatorer som jag haft med macs. Macs har ju fördelen att ha en underbar touchpad så man saknar inte mus enligt mig. Sen är macs väldigt rappa även fast delarna inte är de kraftigaste, osx är väldigt bra gjort för svagare datorer. Vad du än väljer så se till att du inte snålar och köper en pc för 4000kr för att "de har ju ändå samma delar" vet ett antal polare som gjort det och dessa datorer är hemska. De är plastiga, inge kvalitetskänsla, blir varma och batteriet räcker väldigt kort tid.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Om batteritid är viktigt rekommenderar jag verkligen en mac. De håller batteritiden de lovar väldigt bra vilket tyvärr ingen av de windows laptops familjen haft har gjort. Sen är fungerar macs väldigt bra utan sladd, många pc jag prövat fungerar inte bra utanför prestandaläget och då får de dålig batteritid, dock var det kanske ultrabooks är bättre än de pc jag testade för ett år sen. Är verkligen ingen mac fanboy utan har själv en ganska kraftig pc som ni ser i sign, för mig är pc självklart på stationärt (utom när man väljer dator till typ morsan då man genom att rekommendera henne en imac slapp en jävla massa jobb med datorer som blir sega och annat skit). På bärbart rekommenderar jag dock mac då jag aldrig haft en lika trevlig upplevelse med bärbara windowsdatorer som jag haft med macs. Macs har ju fördelen att ha en underbar touchpad så man saknar inte mus enligt mig. Sen är macs väldigt rappa även fast delarna inte är de kraftigaste, osx är väldigt bra gjort för svagare datorer. Vad du än väljer så se till att du inte snålar och köper en pc för 4000kr för att "de har ju ändå samma delar" vet ett antal polare som gjort det och dessa datorer är hemska. De är plastiga, inge kvalitetskänsla, blir varma och batteriet räcker väldigt kort tid.

Tack för trevlig läsning, tror du och jag tänker lika gällande datorer och jag ska beställa en air på måndag. Jag har ingen superkraftig pc som stationär men vi tänker iaf lika

Var och kände lite på en air 13" i affär och hur fan ska man kunna säga nej till den sötnosen... längtar redan tills jag får hem min

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Håller med till fullo. Har själv en desktop med windows 7 samt en 13" Macbook Air.

Visa signatur

citera mig, annars är risken överhängande stor att jag ej hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Håller med till fullo. Har själv en desktop med windows 7 samt en 13" Macbook Air.

Med det så är du lika nöjd med din air alltså

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1006194
Billig, mycket snygg, bättre batteritid än alla macbooks, ganska stark och även om du slänger in en SSD kommer du billigt undan.

Har du mecenatkort kan du annars få en hp folio 13 för 7821
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Product.aspx

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1006194
Billig, mycket snygg, bättre batteritid än alla macbooks, ganska stark och även om du slänger in en SSD kommer du billigt undan.

Har du mecenatkort kan du annars få en hp folio 13 för 7821
http://h20386.www2.hp.com/SwedenStore/Product.aspx

Den första föll mig inte alls i smaken, ser ut som en av de första bärbara som kom fast lite smalare men likt förbannat extremt plastig, nej usch dem pengarna lägger jag hellre ut då på en macbook.

Sen HP, jag gillar envy-serien men för mina behov passar den inte alls, väger dubbelt så mycket som air vilket betyder släpbar och inte bärbar.

Tackar för ditt bidrag men jag köper mig en macbook air.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Sen HP, jag gillar envy-serien men för mina behov passar den inte alls, väger dubbelt så mycket som air vilket betyder släpbar och inte bärbar.

Klickade du ens på länken? Folio 13 tum. Inte Envy 17 tum. Den väger 1,48 kg. 110 gram mer än macbooken. För drygt 3000 mindre.

Citat:

Tackar för ditt bidrag men jag köper mig en macbook air.

Ok.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Hm, jag verkar ha svarat i fel tråd, tänkte på en som ville kunna köra krävande spel när jag svarade.

Air är ett jättebra val, jag har inte kikat på alla ultrabooks, men väl Asus variant. MBA känns betydligt bättre, framför allt tangentbord och touchpad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan säga att min kusin köpte Zenbooken och tangentbordet registrerade inte knapparna då man klickade vid hörnet/sidan. Så om du skall ha det för studier och skall skriva uppsatser så lär det bli irriterande om man skriver rätt snabbt och tangentbordet inte registrerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Klickade du ens på länken? Folio 13 tum. Inte Envy 17 tum. Den väger 1,48 kg. 110 gram mer än macbooken. För drygt 3000 mindre.

Ok.

Hehe jo och den länkade faktiskt till envy 17" och nu funkar inte ens länken längre

Skrivet av Lolle:

Kom inte in på länken, behövde vara medlem på sidan

Skrivet av Json_81:

Hm, jag verkar ha svarat i fel tråd, tänkte på en som ville kunna köra krävande spel när jag svarade.

Air är ett jättebra val, jag har inte kikat på alla ultrabooks, men väl Asus variant. MBA känns betydligt bättre, framför allt tangentbord och touchpad.

Jo jag känner likadant, mest säkert köp känns det som när man ändå ska lägga ut så mycket pengar

Skrivet av Sammyc51:

Kan säga att min kusin köpte Zenbooken och tangentbordet registrerade inte knapparna då man klickade vid hörnet/sidan. Så om du skall ha det för studier och skall skriva uppsatser så lär det bli irriterande om man skriver rätt snabbt och tangentbordet inte registrerar.

Då är det helt klart nu då, macbook air it is

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av swe021:

Med det så är du lika nöjd med din air alltså

Absolut, använder den mer än min stationära nu fast jag mest är hemma och har tillgång till båda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Absolut, använder den mer än min stationära nu fast jag mest är hemma och har tillgång till båda.

Tror det kommer bli så för mig med!

Tack iaf för hjälpen alla

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeovinceZX:

Lite snabbt bara, 13" är inte för litet va? Tänkte då jag är van nu med min stationära skärm på 24"...?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Lite snabbt bara, 13" är inte för litet va? Tänkte då jag är van nu med min stationära skärm på 24"...?

Trodde att jag skulle tycka att 13" är för litet men det var det verkligen inte. Såg en kompis 15" macbook och den var för stor för att ha med konstant. 13" tycker jag är en perfekt storlek om man rör sig mycket och behöver en smidig dator.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Trodde att jag skulle tycka att 13" är för litet men det var det verkligen inte. Såg en kompis 15" macbook och den var för stor för att ha med konstant. 13" tycker jag är en perfekt storlek om man rör sig mycket och behöver en smidig dator.

Ja det är en stor skillnad i vikt också mellan pro 15" och air 13" och det känns skönt att du inte tyckte det var för litet heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Hehe jo och den länkade faktiskt till envy 17" och nu funkar inte ens länken längre

Kom inte in på länken, behövde vara medlem på sidan

Jo jag känner likadant, mest säkert köp känns det som när man ändå ska lägga ut så mycket pengar

Då är det helt klart nu då, macbook air it is

Akey, bara att registrera om inte annat. Det ar iaf en forummedlem som ar mycket trovardig som saljer en helt ny macbook air for 8kkr om du nu skulle vara intresserad, kanns som ett valdigt bra pris tycker jag.

Permalänk
Skrivet av swe021:

Skrivet av flyawaynille:

Håller med flyawaynille. Sen kan du alltid koppla den till din 24"-skärm när du är hemma.

Visa signatur