Moderkort till i5 2500k [Behöver hjälp]

Permalänk
Medlem

Moderkort till i5 2500k [Behöver hjälp]

Hallådär!

Jag är lite fundersam över det här med moderkort, hade tänkt köpt ASUS P8Z68-V LX och jag undrar kommer deta vara något problem att klocka i5:an på detta kortet? Jag har nämligen en budget på under 1000kr på ett moderkort och folk har talat lite om att "köp ett Gen3 kort det är mycket bättre" utan att riktigt förklara skillnaderna, och vad jag kan se och läsa mig till så är skillnaden att Gen3 har stöd för PCI-E 3.0 och kommer kunna köra Ivy Bridge som jag inte kommer ha användning av för jag har inte tänkt uppdatera moderkort/processor förns andra kvartalet 2013 då Haswell kommer lanseras.. Är det några andra stora förändringar med dessa Gen3?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Förutom design, inte mkt

Visa signatur

Processor Intel i7 2600k | Moderkort Asus P8Z68 - V Pro | Chassi Antec P280 | Grafikkort Radeon 6970x2 Crossfire | Nätaggregat Corsair 750W | Ram Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Nej inga stora skillnader, är bara några %skilland mellan gen3 och den du kollar på med ett 7970. Men ingen fps skilland.

Fast skulle ta det här före det du kollade på http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_z68x-ud3h-b3_-_lga1155-... sen
Sen har swec en rabbat kod så du får 5%rabbat på grejer där, så blir väll precis 1k?
Annars det han under sa är prisvärt

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Då kommer det dock till det att jag behöver z68 pga att jag vill överklocka mitt grafikkort också, kommer inte Asus kortet kunna klocka i5:an och ett 6870?

Permalänk

Du kan väll klocka grafikkortet på ett p67 ju? (har aldrig testat med p67 själv men tog det som en självklarhet)
Ska inte nämna mig då jag inte vet något om det...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Failbygge:

Du kan väll klocka grafikkortet på ett p67 ju? (har aldrig testat med p67 själv men tog det som en självklarhet)
Ska inte nämna mig då jag inte vet något om det...

P67 är väl moderkortet som går att klocka CPU med men ej grafik? H67 är tvärtom? Z68 kan göra både och?

Permalänk
Medlem

Japp. z68 är combo.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holymelo:

P67 är väl moderkortet som går att klocka CPU med men ej grafik? H67 är tvärtom? Z68 kan göra både och?

Ja alltså överklocka inbyggda grafikkretsen (som man inte kan använda ändå på P67).
Separata grafikkort har ju inget alls med moderkortet att göra om de går att överklocka eller inte.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om du är villig att gå upp lite i pris så rekommenderar jag detta kort! Har bara läst bra om deras chip z68 och har bootningsknappar direkt på moderkortet för Bios, Cmos osv. Perfekt vid överklockning

Rätta mig gärna om jag har fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzb:

Om du är villig att gå upp lite i pris så rekommenderar jag detta kort! Har bara läst bra om deras chip z68 och har bootningsknappar direkt på moderkortet för Bios, Cmos osv. Perfekt vid överklockning

Rätta mig gärna om jag har fel!

vore bra om du länkade kortet

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Ja alltså överklocka inbyggda grafikkretsen (som man inte kan använda ändå på P67).
Separata grafikkort har ju inget alls med moderkortet att göra om de går att överklocka eller inte.

Jaha? Så det är bara den integrerade grafiken som inte går att överklocka med p67? Jag kommer inte ens använda den grafiken så det är inget problem.

Vad skulle ni säga är mest prisvärt då?

http://www.inet.se/produkt/1902095/gigabyte-p67a-d3-b3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=936189

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holymelo:

Jaha? Så det är bara den integrerade grafiken som inte går att överklocka med p67? Jag kommer inte ens använda den grafiken så det är inget problem.

Vad skulle ni säga är mest prisvärt då?

http://www.inet.se/produkt/1902095/gigabyte-p67a-d3-b3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=936189

Alltså P67 har inte Flexible Display Interface (FDI) så det finns inga moderkort som ens har kontakter för integrerad grafik. Z68 har FDI och kan alltså koppla ihop grafikkretsen i processorn till rätt saker på moderkortet och vidare till kontakter som DVI/HDMI osv. Jag vet inte om alla Z68 har det (fullt möjligt att tillverkaren bara inte sätter ut sista steget med en kontakt om de vill).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Alltså P67 har inte Flexible Display Interface (FDI) så det finns inga moderkort som ens har kontakter för integrerad grafik. Z68 har FDI och kan alltså koppla ihop grafikkretsen i processorn till rätt saker på moderkortet och vidare till kontakter som DVI/HDMI osv. Jag vet inte om alla Z68 har det (fullt möjligt att tillverkaren bara inte sätter ut sista steget med en kontakt om de vill).

Jo men är det något jag kommer ha användning av för jag kommer använda ett hd 6870?

Permalänk
Hedersmedlem

Prisjakt listar just nu 130 st modeller av P67 och Z68... Utgå från vad du vill ha på kortet och begränsa ner antalet, om du inte arbetat på det sättet redan.

Slängde ihop dem i en lista och körde jämförelse på dem:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2092037&view=c
Anmärkningsvärt är väl att ASUS-korten har så få USB-kontakter på sin I/O-plåt. Visst finns kontakterna internt men känns dumt att behöva komplettera med många brackets för USB.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holymelo:

Jo men är det något jag kommer ha användning av för jag kommer använda ett hd 6870?

Nej inte alls.

Efter att man hittat en modell man verkar tycka om är det bara att söka och se om folk gnäller (mycket) på kvalitétsbrister. Jag håller inte närmare koll på enskilda modeller så vilken som är "bäst" kan jag inte säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Prisjakt listar just nu 130 st modeller av P67 och Z68... Utgå från vad du vill ha på kortet och begränsa ner antalet, om du inte arbetat på det sättet redan.

Slängde ihop dem i en lista och körde jämförelse på dem:
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2092037&view=c
Anmärkningsvärt är väl att ASUS-korten har så få USB-kontakter på sin I/O-plåt. Visst finns kontakterna internt men känns dumt att behöva komplettera med många brackets för USB.

Mitt chassi, Bitfenix Shinobi har dock 4 usb hubbar fram på chassit.. Jag använder inte så mycket usb:s heller, men jag är ett fan av MSI produkter annars. Skulle du rekomendera Asus P8Z68-V LX? Tror du det är bra för överklockning?