Bli nekad hyreslägenhet pga uppsägningstid?

Permalänk
Inaktiv

De kan ju itne neka dig lägenheten pga att du har uppsägningstid, men det är du som får avväga om du klarar av dubbla hyror ett par månader framöver eller om du ska bo kvar där du bor.

Skrivet av Laurell:

Blev lite nyfiken här
Man har väl rätt att bruka lägenheten under uppsägningstiden? Vad händer om man vill använda sin lägenhet för en natt under uppsägningstiden efter att en annan person har flyttat in där?

om det nu är någon som flyttat in under uppsägningstiden så får du såklart inte spendera en natt där men då behöver du å andra sidan inte heller betala den månadshyran

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oobum:

Bejje: Så man skall lagstadga så att hyresvärdar drabbas ekonomiskt?

Har flyttat 3 gånger, och behövt betala dubbla hyror vid ett tillfälle, detta mest för att jag var seg med att säga upp kontraktet.

Drabbas ekonomiskt? Tror du lägenheten står tom i tre månader i någon av storstäderna? Här i Göteborg har vi tusentals sökande på varje ledig hyresrätt så de kan nog hitta någon som kan flytta in samma vecka utan problem. Sen kan man lätt argumentera för att det ingår lite i konceptet att vara hyresvärd att man inte alltid har hyresgäster.
Jag tycker överlag att så länge uppsägningstider är ett väldigt konstigt fenomen som helt saknar motivering annat än att snuva konsumenten på pengar. Det gäller alla sorters tjänster, även mobilabonnemang och liknande.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag brukar hyra den största bilen dom har på OKQ8 som får köras utan lastbilskort så får jag med mig allt i en körning.

Ok det kanske går om man inte har så stort bohag, man samlar på sig grejor fort alltså.. hade nog behövts 5 såna för att få med allt mitt bråte :S Men bor i hus nu så

Där var det smidigt med 1 mån mellanrum när vi flyttade.. sen betalades hyran på lgh i förskott medans lånet på huset i efterskott så det blev egentligen inte en dubbelhyra

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Ok det kanske går om man inte har så stort bohag, man samlar på sig grejor fort alltså.. hade nog behövts 5 såna för att få med allt mitt bråte :S Men bor i hus nu så

Där var det smidigt med 1 mån mellanrum när vi flyttade.. sen betalades hyran på lgh i förskott medans lånet på huset i efterskott så det blev egentligen inte en dubbelhyra

Man får plats med ganska mycket på 22 kubikmeter om man packar smart och utnyttjar utrymmet rätt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller att det är så himla lång uppsägningstid. Det är bara till bostadsägarnas fördel. Det är ju inte så mycket jag som enskild kan göra något åt det, bara acceptera. Det lär ju inte heller gå någon nöd på dem heller om uppsägningsavtalet skulle vara kortare 1-2 mån som vore rimligare. Här i Gbg skulle det vara ett skämt påstå att de tar sådan tid att hitta en ny hyresgäst. Det administrativa jobbet tar ju bara någon dag.
Det finns nästan ingen privatägare som inte går + och de allra flesta kommunala bolagen går + flera miljarder.
När det nu finns så få lägenheter så är det klart dom kan styra och ställa hur dom vill. Bara foga sig eller ut och kasta moltov cocktails

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zekk25:

Jag förstår inte heller att det är så himla lång uppsägningstid. Det är bara till bostadsägarnas fördel. Det är ju inte så mycket jag som enskild kan göra något åt det, bara acceptera. Det lär ju inte heller gå någon nöd på dem heller om uppsägningsavtalet skulle vara kortare 1-2 mån som vore rimligare. Här i Gbg skulle det vara ett skämt påstå att de tar sådan tid att hitta en ny hyresgäst. Det administrativa jobbet tar ju bara någon dag.
Det finns nästan ingen privatägare som inte går + och de allra flesta kommunala bolagen går + flera miljarder.
När det nu finns så få lägenheter så är det klart dom kan styra och ställa hur dom vill. Bara foga sig eller ut och kasta moltov cocktails

Precis, varför måste uppsägninstiden vara så lång när det ändå är flera års kö på lägenheterna? En månad skull räcka gott och väl.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bejje:

Precis, varför måste uppsägninstiden vara så lång när det ändå är flera års kö på lägenheterna? En månad skull räcka gott och väl.

som du sa så kan din lägenhet få stå tom ett par månader efter dig då det bolaget du bor inte verkar speciellt populärt, då det är 3 stycken som flyttat från de bara i din närhet.

Permalänk

Men uppsägningstiden gäller ju åt båda hållen, från att en hyresvärd har "kastat ut dig" så har du fortfarande tre månader på dig att lämna stället. Tror många skulle kunna ha stora problem att hitta en bra lägenhet på en månad om hyresvärden byter ut dig mot sin dotter till hyresgäst.

Precis samma sak det här om att en annan flyttar in under din uppsägningstid, hyresgästen bryter då mot avtalet. Du har nog inte svårt att vinna ett sådant fall om du anmäler det.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Har varit med om detta flera gånger vid flytt (dubbel hyra).
Tyvärr är heresvärdarna ofta helt olidligt långsamma. Lägenheten ska inspekteras, ut på bostadsförmedlingen, visning, bakgrundscheck av ny hyresgäst, kontraktsskrivning, you name it...

Håller helt och hållet med om att det ”borde” gå att lösa, men i dom fall jag varit med om har värden varit totalt ointressserad av att skynda på processen. Har fint bara fått smeta dubbel hyra och se glad ut.

Eventuellt borde man kunna hyra ut i andra hand, det man riskerar är ju uppsagt kontrakt men den saken är ju redan ordnad

Permalänk
Medlem

Senast jag flyttade till större lägenhet fick jag erbjudan att flytta in tidigare och tog den. Dock innebar det två dubbla månadshyror.
Sedan fick jag veta att nästa boende i min förra lägenhet ville flytta in tidigare så slapp ändå dubbla hyrorna

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Crucial P3 2TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

I Finland t.ex. är det fastställt i lag att uppsägningstiden är 1 månad för dig som hyresgäst men 3-6 månader för hyresvärdar (3 månader om bostaden varit uthyrd i mindre än ett år, annars 6 månader).

Vansinnigt mycket bättre för hyresgäster med andra ord. Hyresvärdarna tycks klara sig ändå.

Har nog själv betalat dubbelhyra varenda gång jag flyttat inom Svedala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

I Finland t.ex. är det fastställt i lag att uppsägningstiden är 1 månad för dig som hyresgäst men 3-6 månader för hyresvärdar (3 månader om bostaden varit uthyrd i mindre än ett år, annars 6 månader).

Vansinnigt mycket bättre för hyresgäster med andra ord. Hyresvärdarna tycks klara sig ändå.

Har nog själv betalat dubbelhyra varenda gång jag flyttat inom Svedala.

I regel har vi ju besittningsskydd i Sverige och hyr med tillsvidarekontrakt. Sen kan man alltid skriva in kortare (eller längre) uppsägningstid i avtalet, 3 månader är det som gäller när man inte avtalat om annat eller om hyresvärden kastar ut dig om ni inte avtalat om längre uppsägningstid. Är det verkligen vanligt att bli uppsagd av hyresvärden i Finland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har varit med om detta flera gånger vid flytt (dubbel hyra).
Tyvärr är heresvärdarna ofta helt olidligt långsamma. Lägenheten ska inspekteras, ut på bostadsförmedlingen, visning, bakgrundscheck av ny hyresgäst, kontraktsskrivning, you name it...

Håller helt och hållet med om att det ”borde” gå att lösa, men i dom fall jag varit med om har värden varit totalt ointressserad av att skynda på processen. Har fint bara fått smeta dubbel hyra och se glad ut.

Eventuellt borde man kunna hyra ut i andra hand, det man riskerar är ju uppsagt kontrakt men den saken är ju redan ordnad

Då man i de flesta fall får stå för visningen själv (eller iaf fick jag göra det när jag skulle flytta) så är det ju bara att påtala för de som är där och tittar att man själv gärna flyttar därifrån så fort som möjligt.
Det gjorde jag senast och då kom jag och den nya gästen överens om att hon betalade mig för månadshyran som kvarstod och hon kunde flytta in en månad tidigare. Fick pengar i näven och gick in på internetbanken och betalade fakturan, sedan traskade vi ner till fastighetsskötaren för att ordna med nycklar och någon underskrift. Sen var allt frid och fröjd.
Jag hade givetvis hört med hyresvärden i förhand om de kunde medla den här saken, något de verkade helt ointresserade av men det var fritt fram om jag ville ordna med det själv.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd

I Sundsvall, där jag bor, blev jag vräkt (problem med a-kassa och FK), men jag slapp 3 månaders uppsägning genom att det fanns en hyresgäst som var intresserad, och jag fick skriva på ett överlåtelsekontrakt tillsammans med honom, och en dam från Mitthem, så jag slapp bli skyldig 3 månaders hyra.
Kan vara värt att kolla upp.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Det var en 6 år död tråd du har svarat på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I regel har vi ju besittningsskydd i Sverige och hyr med tillsvidarekontrakt. Sen kan man alltid skriva in kortare (eller längre) uppsägningstid i avtalet, 3 månader är det som gäller när man inte avtalat om annat eller om hyresvärden kastar ut dig om ni inte avtalat om längre uppsägningstid. Är det verkligen vanligt att bli uppsagd av hyresvärden i Finland?

Det är det nog inte, förmodligen inte vanligare än i Sverige.

Detta var bara ett exempel på att 3 månaders uppsägningstid inte är någon global standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det får man tyvärr inte alltid göra vilket gjorde mig fly förbannad en gång. Jag bodde då kommunalt och var tvungen att säga upp min lägenhet och flytta omgående. Då jag inte ville ha dubbla hyror under tre månader så ringde jag hyresvärden och sa att jag vet att det är väldigt lång kö till lägenheter och speciellt ettor, som jag hade. Jag sa att det måste väl vara väldigt enkelt att få den uthyrd omgående. Det kunde dom inte lova sa kärringen.

Jasså, det var konstigt tyckte jag, men har ni svårt att få den uthyrd direkt så vet jag massor av vänner som kan ta den i morn tyckte jag. Nej det går inte, för då måste dom ha stått i kö. Ja men hyr ut den direkt då till den som står först i kön tyckte jag. Vi kom ingen vart och efter flera veckor ringde jag för att höra om jag slapp betala nästa hyra, men nej det fick jag inte. Nehe, har ni inte hittat någon trots att folk skriker efter lägenheter menar ni? Jo, de hade hittat en, men han ville flytta in, passande nog, precis när min uppsägningstid utgick (hade passat mig perfekt idag) och de ville respektera folks önskemål (återigen, hade varit perfekt idag).

Då sa jag att det finns ju massor av folk som kan ta lägenheten ASAP, men så arbetade dom inte, då låter dom hällre lägenheter stå tomma i 3 månader, för det spelar ju ingen roll för dom då jag måste betala för det.

Det som till sist fick bägaren att rinna över och explodera var när jag fick reda på från en granne att den nya hyresgästen hade flyttat in redan efter en månad, men det kommunala bostadsbolaget ljög för mig och sa att han skulle flytta in efter 3 månader och ta betalt av mig i 3 månader.

Slutade med att jag vände mig till en av de lokala morgontidningarna och berättade det och det skrev en artikel om det och hittade tydligen fler som varit med om samma sak.

Det kommunala bostadsbolaget hyrde ut samma lägenhet till två olika personer samtidigt alltså. Det låter ju lite märkligt. Och olagligt. Hur löstes det med nycklarna?

Ed: Jävlar. Gick också i gammaltrådfällan.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ocato:

@BasseBaba: Det var en 6 år död tråd du har svarat på

Vad märkligt! Den låg i ”Nytt i forumet”, så jag hittade den. Sjukt