Dubbla 2560x1440 monitorer, grafikkorts frågor

Permalänk
Medlem

Dubbla 2560x1440 monitorer, grafikkorts frågor

Går i tankarna att införskaffa en ny dator om ett litet tag och har börjat planera så smått.

1. Jag hade tänkt köpa först en och senare ytterligare en 27" 2560x1440 monitor, och tror mig ha förstått att jag måste köra Displayport för att få ut denna upplösningen ? Om displayport krävs, så verkar det som om AMD had mest att erbjuda...

2. Det största frågetecknet är hur mycket VRAM man behöver för att kunna 2.a) köra 2d saker som photoshop och surf samt 2.b) spela spel. Räcker det med 2GB ?

3. Jag antar att jag kanske får vänja mig vid tanken att inte kunna lira så många spel i full 'native' upplösning? Såvida jag inte köper ett riktigt värsting kort och det är inte planen. Egentligen vill jag ha ett kort som drar så lite ström som möjligt, speciellt när man inte spelar. Budgeten ligger på max 2500kr såvida ingen har väldigt bra argument att spendera mer. Räcker det med ett AMD 6950 kort ?

Jag hade tänkt vänta till Ivy Bridge släpps och försöka använda 'Virtu GPU' i deras Z77 chipset (jag antar att de ej plockat bort det från Z68). Fast det hänger ju på om det kommer moderkort med 2st Displayport oxo.

Tack på förhand för hjälpen

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Skrivet av pike2k:

Går i tankarna att införskaffa en ny dator om ett litet tag och har börjat planera så smått.

1. Jag hade tänkt köpa först en och senare ytterligare en 27" 2560x1440 monitor, och tror mig ha förstått att jag måste köra Displayport för att få ut denna upplösningen ? Om displayport krävs, så verkar det som om AMD had mest att erbjuda...

2. Det största frågetecknet är hur mycket VRAM man behöver för att kunna 2.a) köra 2d saker som photoshop och surf samt 2.b) spela spel. Räcker det med 2GB ?

3. Jag antar att jag kanske får vänja mig vid tanken att inte kunna lira så många spel i full 'native' upplösning? Såvida jag inte köper ett riktigt värsting kort och det är inte planen. Egentligen vill jag ha ett kort som drar så lite ström som möjligt, speciellt när man inte spelar. Budgeten ligger på max 2500kr såvida ingen har väldigt bra argument att spendera mer. Räcker det med ett AMD 6950 kort ?

Jag hade tänkt vänta till Ivy Bridge släpps och försöka använda 'Virtu GPU' i deras Z77 chipset (jag antar att de ej plockat bort det från Z68). Fast det hänger ju på om det kommer moderkort med 2st Displayport oxo.

Tack på förhand för hjälpen

Vad jag har läst om dells 27" skärm så för att få native upplösning är det displayport eller dual link dvi som gäller, men gällande grafikkort har jag ingen aning tuvär

Visa signatur

Elektronik och microprocessor innovatör :D

Permalänk
Hedersmedlem

1. Nej, displayport krävs inte. Du kan även köra med DL-DVI eller HDMI 1.4. Och på DL-DVI ligger Nvidia bättre till.
2. 2GB kommer att krävas för spel, iallafall typ BF3.
3. Tja, det beror ju på vilken grafikinställningar du eftersträvar, och vilka spel du ska spela.

Virtu tror jag inte är någon bra idé, det brukar inte bli bra resultat.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Just på dells u2711 går det inte med HDMI att få 2560x1440 oavsett dess version, bara DL och DL DVI-D funkar, kanske VGA också men inget jag har testat

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

3-4gb vram låter ju rekommenderat om du vill kunna maxa spel som bf3 etc på den upplösningen, speciellt med två skärmar ! Dock lär 2gb aldelles säkert räcka gott till medium o så.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk

Jag skulle nog valt att ta i lite med ramen. Alltså 4Gb för framtida behov i spelvärlden.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem

finns ju inte ens 4gb kort än dock lite jobbigt då ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av -GufuX-:

finns ju inte ens 4gb kort än dock lite jobbigt då ;P

6990? Vet att det inte är prisklassen han är ute efter men 4gb kort finns. Eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av -GufuX-:

finns ju inte ens 4gb kort än dock lite jobbigt då ;P

Nej jäklar asså. Det finns inga 4GB kort (än så länge ) Fel av mej. tihi

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizi:

6990? Vet att det inte är prisklassen han är ute efter men 4gb kort finns. Eller har jag fel?

4GB speglas och blir 2GB för varje GPU

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Rekordmedlem

Det räcker med 128Mbyte minne för skrivbordet, sitter själv med 2x30" 2560x1600 och det ger ca 8Mpixel *färgerna (vanligast är 32 bit men vi säger att det är superskärmar, 40 bit) då drar det 5Byte per pixel 8*5 = 40 Mbyte krävs för mina monitorer, men det finns inte kort med så små grafikminnen idag, det jag har integrerat på moderkortet har 128Mbyte och det räcker o blir över till skrivbordet, men för spel blir det annat. Just nu kör jag inte på integrerade grafiken, separata kortet har 512Mbyte och det är det minsta som finns på nya kort tror jag.
Ska du spela blir det troligen också musklerna som tar slut, mina skärmar är som 4 fullhd att driva = så tungt så att inget kort orkar med det på riktigt, det krävs monsterkort för att spela fullt ut, troligen 3 ggr värstingkort med minst 3Gbyte minne, jag har provat & inget har varit bra nog än, men 7970 börjar närma sig vad som krävs för att köra det fullt ut, vore skoj att låna några och testa vad som händer, men det är för dyrt bara för spel iallafall för det är inte mitt intresse, man kan däremot ställa ner upplösningen till tex 1280x720 så blir det snällare, eller dra ner renderingskvaliten.
Jag har inte brytt mig om spelande på multiskärm eftersom det helt enkelt inte finns kort/kortkombinationer som orkar med 8.2 Mpixel med bra prestanda till vettigt pris, nya spel kräver att man tar bort ögongodis för att inte bli bildspel, gamla spel kan man däremot orka med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Samma sak här, mrqaffe, jag är ingen gamer.

@Leifson, vad bra att Dual-Link DVI oxo funkar, det öppnar upp för lite billigare (äldre, får man anta) Nvidia grafikkort.
Jag antar att jag får gör detektivarbetet själv när det gäller grafikkortet, det finns ju så otroligt många faktorer.

Kan du tala om varför Virtu Gpu inte är en bra idé ? Jag har aldrig använt det, bara läst om det. Min största prioritering är nog att systemet (datorn) inte äter 250W i idle, alltså att grafikdelen är "grön"

Visa signatur

"All thinking men are atheists"
-Ernest Hemingway

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pike2k:

Samma sak här, mrqaffe, jag är ingen gamer.

@Leifson, vad bra att Dual-Link DVI oxo funkar, det öppnar upp för lite billigare (äldre, får man anta) Nvidia grafikkort.
Jag antar att jag får gör detektivarbetet själv när det gäller grafikkortet, det finns ju så otroligt många faktorer.

Kan du tala om varför Virtu Gpu inte är en bra idé ? Jag har aldrig använt det, bara läst om det. Min största prioritering är nog att systemet (datorn) inte äter 250W i idle, alltså att grafikdelen är "grön"

Finns som du säger otroligt många faktorer och bara du vet precis vad du vill ha och vad det får kosta. Äldre grafikkort är billigare, ja, men drar oftast även mer ström. Värt att tänka på. (Även om det knappast är några 250W )

Nu när du säger att det bara är desktop du ska ha det till kanske Virtu är ett bättre alternativ, förutsatt att moderkortet faktiskt har någon skärmanslutning du vill använda. Annars tror jag att ett lämpligt låg-budget-Nvidiakort med 2x DL-DVI hade varit bästa alternativet.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trizi:

6990? Vet att det inte är prisklassen han är ute efter men 4gb kort finns. Eller har jag fel?

det är 4gb på kretskortet men eftersom 2 gpuer ska dela på det så innebär det 2 gb per gpu och således bara 2 gb aktivt vram

Permalänk
Medlem

Nöj dig att spela på en av skärmarna om du ska ha ett grafikkort i 2500kr klassen. 2 st skärmar är för övrigt rätt korkat att spela på då det blir en skarv precis i mitten av det du ser i spelet?!
Men att ens spela i 2560x1440 blir tufft för ett 2500kronors kort om du vill ha hyfsat höga inställningar i nyare spel. Är man beredd att lägga dom pengarna som 2 st 2560x1440 skärmar faktiskt kostar, så skulle jag ändå snegla på ett hd 7950 och klocka det så långt det bara går. Den här modellen ska dessutom vara knäpptyst i idle vilket jag personligen skulle prioritera. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1105786

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...