J*vligt drygt brus/systemljud i högtalare?

Permalänk

J*vligt drygt brus/systemljud i högtalare?

Tjena! Har nu fått ihop nya ljudet och så riktigt snyggt! Och f*n va det låter, men har dock fått ett problem som jag inte tycks kunna lösa! Men jag kan ju inte vara ensam om det, med lite tur har någon här haft det och/eller vet hur man löser detta!

Det är alltså så att så fort jag slår på delningsfiltret så börjar det brusa i topparna (dessa), själva bruset är inte såå himla störande men det är så att jag hör "systemljud" ur dom med, till exempel när jag scrollar på vissa sidor så hör jag ibland det ljudet i något "brusig" skala. Störde mig inte alls i början men nu börjar det bli riktigt drygt! Kan även börja brusa på riktigt högt mellan åt.. behöver inte ens ha volymen på ibland!

Först trodde jag det var kablarna som låg för nära (dom låg mer eller mindre i en hög på bänken hehe !) så jag hängde upp slutsteg samt delningsfilter (filtret är dock svart det jag har, kan vara annan utgåva, men har samma funktioner och märke samt kanaler.) under bänken och delade upp kablarna fint o så, men problemet kvarstår! Prövat med jordade/ojordade utag samt både datorns ljudkort (inbyggt, moderkort, gigabyte 990FXA UD3 blabla nått.) och ett PCI/E kort (Xonar DG) men det har inte heller gett någon skillnad! Kan dock även tilläga att moderkortets ljuddel bara tvärdog efter en omstart av någon anledning..

Ni skulle vara så brutalt snälla om ni hjälpte mig! Känns verkligen som jag försökt allt.. googlat flera gånger i ett XX antal dagar nu.. blir inte klok!

Med vänliga hälsningar,

Dennis.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

det är störningar

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

det är störningar

Det var ju jävligt hjälpsamt, som jag konstaterade i inlägget ovan så har jag gjort i princip allt i min makt för att få stopp på det, så du skulle inte kunna dela med dig hur jag möjligen skulle kunna få slut på det också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av waspen123:

Det var ju jävligt hjälpsamt, som jag konstaterade i inlägget ovan så har jag gjort i princip allt i min makt för att få stopp på det, så du skulle inte kunna dela med dig hur jag möjligen skulle kunna få slut på det också?

testat med störningsfilter?
Är det jordat, om jag inte är ute o cyklar så kan det påverka

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av Solding:

testat med störningsfilter?
Är det jordat, om jag inte är ute o cyklar så kan det påverka

Nej det har jag inte! Vart får man tag i sådant? Tror även det går att fixa upp kablarna något bättre så det ska göras imorgon hehe, sen att jag har 3m kabel till topparna som är halv meter ifrån delningsfiltret kanske kan göra något det med?

Men tack för hjälpen! *fortsätter googla*

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver galvanisk isolation mellan dator och ljudsystem, koppla in transformatorer emellan eller använd fiberoptik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver galvanisk isolation mellan dator och ljudsystem, koppla in transformatorer emellan eller använd fiberoptik.

Det där var rena japanesiskan för mig alltså! Får kolla upp vad alla dom där knasiga begreppen betyder imorgon hehe, men tackar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade exakt samma problem som sig för ett tag sedan, dock var detta med ett internt ljudkort (ASUS Xonar ST) där det brusade väldigt mycket ur mina studio monitorer, just som du säger, när jag scrollade. Något jag även märkte var att det lät väldigt illa när man spelade speciellt minecraft utan v-sync (~500fps). Provade högtalare och ljudkort i min brors dator och då lät det inget, så boven i mitt drama var mitt GTX295.

Sedan dess har jag bytt grafikkort och ljudkort och använder nu ett externt med firewire för att slippa allt vad störningar heter. Så jag håller med mrqaffe, försök att ha enbart digital anslutning mellan din dator och slutsteg, då detta borde råda bot mot störningarna.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Rekordmedlem

http://www.lundahl.se/pdfs/datash/2615_16.pdf
http://www.lundahl.se/probsolv.html nått sånt eller nått billigare beroende på krav.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av AlbertMwugabi:

Tackar! Jo när jag tänker på det så är minecraft faktiskt ett av dom värre fallen för mig med.. f*n vad det piper och har sig i menyn! Blir dock lite bättre när jag gått in på servers men sen börjar det brusa o pipa igen senare..

Men ska som sagt försöka klarna upp sladdarna lite mer, såg att ett par har ramlat ner från upphängningarna nu så dom ligger i en hög igen, återkommer somsagt med detta imorgon.

Visa signatur

Permalänk

Om du har konstiga ljud när du skrollar med mera och det kommer när du byter skärmbild så är det med stor sannolikhet dålig jordning inne i chassit. Det finns mångas som har dessa problem och efter att man skaffat bättre utrustning blir det mer och mer markant. Jag hade detta problem med mitt interna ljudkort och det blev inte bättre med 2 asus ljudkort varken i pci eller pci-e. pci-e har på forum skrivits vara känsligare för dålig jordning. Vad löste mitt problem? Ett behringer USB-ljudkort för 250kr och även ett creative audigy2 med breakoutbox så antagligen heter det platinum någonting. Kör med creativekortet och det är knäpptyst.
behringerkortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346370
Ett annat usb kort som oxå funkar fint: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93868 har balanserat ut oxå som kan vara intressant för dig.
Jag hade testat ljudkortet för 250kr och kollat om det fixar problemet. Annars är det intern jordning som du behöver fixa i din dator. Tyvärr så är alla moderna verktygsfria chassin dåliga på jordning då inget sitter metall mot metall... Så ett gammalt oem chassi kan oxå vara en lösning.

Permalänk
Skrivet av annorssan:

Om du har konstiga ljud när du skrollar med mera och det kommer när du byter skärmbild så är det med stor sannolikhet dålig jordning inne i chassit. Det finns mångas som har dessa problem och efter att man skaffat bättre utrustning blir det mer och mer markant. Jag hade detta problem med mitt interna ljudkort och det blev inte bättre med 2 asus ljudkort varken i pci eller pci-e. pci-e har på forum skrivits vara känsligare för dålig jordning. Vad löste mitt problem? Ett behringer USB-ljudkort för 250kr och även ett creative audigy2 med breakoutbox så antagligen heter det platinum någonting. Kör med creativekortet och det är knäpptyst.
behringerkortet: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=346370
Ett annat usb kort som oxå funkar fint: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=93868 har balanserat ut oxå som kan vara intressant för dig.
Jag hade testat ljudkortet för 250kr och kollat om det fixar problemet. Annars är det intern jordning som du behöver fixa i din dator. Tyvärr så är alla moderna verktygsfria chassin dåliga på jordning då inget sitter metall mot metall... Så ett gammalt oem chassi kan oxå vara en lösning.

Vill ju helst inte punga ut mer pengar då jag redan lagt ner X antal tusen på ljudet, sen har jag inga mer pengar heller hihi.. men tackar! Om det inte funkar att fixa kablarna så får jag kolla runt efter USB ljudkort då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hade samma problem satte endast ett Avstörningsfilter innan slutsteget på lågnivån.
vipps allt brus o brum e borta. det är ofta kända problem med tex: corsair nätagg ...
haft det på olika modeller men köpte denna på kjell o co . LÄNK: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

ha det bra.

Visa signatur

[Moderkort: Asus Z370-H Gaming ] [Cpu: i5 8700K ] [Grafikkort: Msi Gtx 1070 ] [Minne: 16Gb 3000Mhz ] [Ljudkort: asus xonar essence stx ll ]

Permalänk
Skrivet av Enormous:

hade samma problem satte endast ett Avstörningsfilter innan slutsteget på lågnivån.
vipps allt brus o brum e borta. det är ofta kända problem med tex: corsair nätagg ...
haft det på olika modeller men köpte denna på kjell o co . LÄNK: http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/rca-...

ha det bra.

Tackar! Jo det är ett corsair 750w jag har, men sätter man det där mellan mixer och dator då eller ? såg ut som RCA, för det är delningsfiltret som ger störningar.

Visa signatur

Permalänk

Man stoppar i den mellan dator och nästa del i utrustningen. Den är helt transparant och tar bort inducerade spänningar och liknande.. Den tar dock inte bort saker som finns i signalen ut. Så har du hörbara problem i signalen som hörs i tex ett par lurar så försvinner de inte med en galvanisk avskiljare. Jag hade en i min förra setup då det kom likspänning i lågnivå ut och den försvinner helt med en sådan pryttel. Men har du saker som hörs när du scrollar så stoppar den inte sådant det är skit i signalen som behöver åtgärdas inne i datorn.
Men för att förstå det rätt. Du har inte dessa problem om du kopplar monitorerna direkt i datorn utan delning? Då låter det onekligen skumt och kan vara inducerade spänningar på utsidan men då borde inte scroll påverka ljudet.

Permalänk
Avstängd

Jeg opplevde ulyder antagelig som følge av å ha koblet studio monitorene til samme skjøteledning som datamaskinen. Etter at jeg tok fram en ekstra skjøteledning og koblet høyttalerne til denne ble det stille.

Likevel, den suselyden som jeg nå hører fra studiomonitorer mine, den kan reduseres ved å holde studiomonitorene et stykke unna ørene, f.eks 1m. Tror nok at suset jeg har følger med studiomonitorene og at det sånn sett er normalt, men skjønner ikke hvorfor det må være sånn.

Permalänk
Skrivet av annorssan:

Men för att förstå det rätt. Du har inte dessa problem om du kopplar monitorerna direkt i datorn utan delning? Då låter det onekligen skumt och kan vara inducerade spänningar på utsidan men då borde inte scroll påverka ljudet.

Exakt! Skiter jag i delningsfilter och kör endast monitorerna till mixer sen dator så låter det inget alls! Men så fort delningsfiltret är i så piper och brusar det som fan, till exempel i menyn i minecraft (Och självklart andra spel) så piper det som in i helvette! Får höjja på riktigt mycket för att det inte ska över rösta musiken.. Som tidigare när jag körde lite DMC4 så vart det en dialog i spelet.. hörde inte vad dom sa pga alla mysko ljud :s

Och det konstiga är att subben är knäpptyst! inget brus alls i den.

Sitter runt 70cm från monitorerna och 1 meter ifrån subben, kan visa bild om ni vill.

Kan även vara värt att nämna att monitorerna överöstar slutsteget när dom håller på, och inte lite heller.. och då är slutsteget extremt högljutt! Hade planer på att fläktmodda det, men skulle jag göra det nu så skulle jag ju bara störa mig mer på monitorerna..

Och angående scrollning och så, ja det är det jag stör mig mest på, men dom kan även börja låta högre och högre helt utan förvarning, tror det kanske kan vara när datorn arbetar mer? Skit skumt indeed...

Visa signatur

Permalänk

Om du har problemet enbart med delningsfiltret och inte utan så verkar det vara basslutsteg eller filter som inducerar något. Då de kopplade balancerat så har de samma jordpotential men hur detta sedan hanteras i övergången mellan balancerat och obalancerat i delningsfiltret vet man inte riktigt. Det kan vara så att det finns en spänning inducerad i den virtuella jorden som man sedan skickar tillbaka in i datorn och man får jordproblem. Det kan lösas men en jordavskiljare likt den hos kjell. Jag skulle kunna låna ut min för test men att vi skulle bo nära varandra är väl inte så sannolikt. Du bör kunna köpa den på öppet köp och testa om den hjälper.
En annan sak att testa är att koppla ur bassteget och se om topparna börjar låta med enbart filter dator och toppar. Då kan du eliminera olika felkällor.

Permalänk
Skrivet av annorssan:

Om du har problemet enbart med delningsfiltret och inte utan så verkar det vara basslutsteg eller filter som inducerar något. Då de kopplade balancerat så har de samma jordpotential men hur detta sedan hanteras i övergången mellan balancerat och obalancerat i delningsfiltret vet man inte riktigt. Det kan vara så att det finns en spänning inducerad i den virtuella jorden som man sedan skickar tillbaka in i datorn och man får jordproblem. Det kan lösas men en jordavskiljare likt den hos kjell. Jag skulle kunna låna ut min för test men att vi skulle bo nära varandra är väl inte så sannolikt. Du bör kunna köpa den på öppet köp och testa om den hjälper.
En annan sak att testa är att koppla ur bassteget och se om topparna börjar låta med enbart filter dator och toppar. Då kan du eliminera olika felkällor.

Jo får pröva det, dock låter det ju även om jag har slutsteget av? Men jo du bor en bit ifrån hehe, bosatt i söderhamn jag.

Visa signatur

Permalänk

Koppla ur signalkablarna mellan steg och filter så kan du se om oljudet försvinner i monitorerna. Jorden finns kvar även om steget är avslaget och kan fortfarande spöka.

Permalänk

Låter kanske korkat men har du provat att svänga om slutstegets stickpropp vid väggen? Brukar faktiskt ta bort störningar vissa ggr. Eller datorns/skärmens stickpropp?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av HikiSpray:

Låter kanske korkat men har du provat att svänga om slutstegets stickpropp vid väggen? Brukar faktiskt ta bort störningar vissa ggr. Eller datorns/skärmens stickpropp?

Ursäkta men vad fasen betyder "svänga om" ?

Och annorssan det ska prövas.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av waspen123:

Ursäkta men vad fasen betyder "svänga om" ?

Och annorssan det ska prövas.

Vrid stickproppen ett halvt varv, kolla även om du har en groundlift funktion, för du har jordade uttag till allt ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vrid stickproppen ett halvt varv, kolla även om du har en groundlift funktion, för du har jordade uttag till allt ?

What he said.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja jag har jordade, och har kopplat i/ur det ett X antal gånger när vi hållt på och det har varit lika hela tiden, tvekar på att vi satt i den exact lika varje gång ! Men blir att pröva alla era tips imorgon, ja förutom dom som kostar..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade ett svagt surrande ljud i bakgrunden när jag spelade 3D-spel. Det ändrade karaktär beroende på spel och vad som visades på skärmen. Det fixades genom att avjorda ljudkortet. Jag klädde hela ljudkortets monteringsplåt med eltejp och skippade att skruva fast det i chassit, dvs så att ljudkortet bara sitter fast i själva sloten på moderkortet. Och det tog bort surret helt för min del. Du kan iaf testa.

Permalänk

Du måste ha ett filter, exempel:
Logitech z5500's transformator.
Då försvinner exakt ALLT brus.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Jag hade ett svagt surrande ljud i bakgrunden när jag spelade 3D-spel. Det ändrade karaktär beroende på spel och vad som visades på skärmen. Det fixades genom att avjorda ljudkortet. Jag klädde hela ljudkortets monteringsplåt med eltejp och skippade att skruva fast det i chassit, dvs så att ljudkortet bara sitter fast i själva sloten på moderkortet. Och det tog bort surret helt för min del. Du kan iaf testa.

Tackar! Det måste jag pröva, på min förra dator som stog på samma ställe med likvärdigt strömtjuvande ljud anläggning så var det inte fastskruvat! (hela bak sidan var typ urborrad för att få plats med mitt Radeon 6850 xD)

Så det ska prövas! Och ActaL, jag tänker inte köpa nya saker nu, inte så länge det kostar över en femma och ett äpple i alla fall.. dragit iväg nå sjukt på slutet, men får se hur det blir om inget annat funkar alls ! Men tackar.

Visa signatur

Permalänk

Ursäkta för bump, men jag hittade en till konstig sak idag.. CoD crashade för mig, då var jag tvungen att stänga av datorn en stund för högtalarna började låta "BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR" riktigt jävla högt som om datorn fick spaz för att CoD crashade, vad kan vara felet? dålig jord eller? Lika så hörde jag ett "bom" för en stund sedan, som mitt i en låt fast med massa feljud och skrap i sig, dock låter ljudet lika fint som alltid? Skit mysko..

Måste ju finnas något sätt att fixa det ! Utan att köpa saker..

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

När det krachar kan vad som helst hända, oljud är inte jätteovanligt.

Visa signatur