Permalänk

serial ata

Serial ata kommer ju funka till nya hårdiskar men nu undrar jag om man kan använda serial ata mellan moderkort och cdrom?

Visa signatur

Sork - vårens inneord . : )

Permalänk
Hedersmedlem

Ja.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Hur då? Och när kommer det komma cdroms med serial ata uttag

Visa signatur

Permalänk

Jag har inte så bra koll på det där med seriell ata men är det någon som vågar gissa när egentligen seriell ata kommer att bli standard? Alltså när s-ata hårdiskar har konkurerat ut vanliga hårdiskar från marknaden 1 år eller mindre?

edit: alltså om det är lönt att spendera 500 kr extra på ett moderkort för att få en s-ata port på moderkortet eller om man skall lägga dom pengarna på en kraftfullare processor om man inte planerar att köpa nytt moderkort föräns om ca 1,5 år?

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tai Mai Shu
Jag har inte så bra koll på det där med seriell ata men är det någon som vågar gissa när egentligen seriell ata kommer att bli standard? Alltså när s-ata hårdiskar har konkurerat ut vanliga hårdiskar från marknaden 1 år eller mindre?

edit: alltså om det är lönt att spendera 500 kr extra på ett moderkort för att få en s-ata port på moderkortet eller om man skall lägga dom pengarna på en kraftfullare processor om man inte planerar att köpa nytt moderkort föräns om ca 1,5 år?

alltså som jag har fattat det så kommer inte sata bli standard på ganksa lång id(3 år kanske) så de e ganska onödigt o betala extra nu... annars så kan du ju alltid köpa ett Sata kontrollerkort sen om de behövs!

Permalänk

Maxtor ska släppa tjocka diskar till s-ata efter nyår. Men de kommer att finnas i "vanligt" utförande också.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk

seagate släpper snart sin barracuda V som stödjer sata. Den kommer när som helst

Visa signatur

Permalänk

öhhh fan grabbar kommer min Cd-rom vara snabbare än HD när jag kör sata på den??? jävlar det är framtiden!!! fyfan vad ingen kan något här inne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harris_850
öhhh fan grabbar kommer min Cd-rom vara snabbare än HD när jag kör sata på den??? jävlar det är framtiden!!! fyfan vad ingen kan något här inne

okej??? Jag ser inte meningen med den posten...

Nåväl. När det gäller S-ATA så släpps det hela tiden nya kort. De som finns idag klara av en maximal överföringshastighet på 150 MB per sekund. S-ATA är planerad att komma ut i en 2x och en 4x version om ett par år (som då alltså ger 300 MB/sek resp 600MB/sek).

När det gäller S-ATA så finns det vissa saker som skiljer sig från vanlig ATA (eller parallell ATA som det också kallas). En ganska viktig sak är att man inte längre kör med två enheter på samma kabel. Istället är det två kontakter på kontrollerkortet, en som är master och en som är slav. Därefter går det en kabel från kontrollerkort till masterenheten och en kabel från kontrollerkortet till slavenheten.
Orsaken till detta är att man får point-2-point förbindelser och därmed får färre störningar i kabeln (typ relexioner och liknande) och att hårddiskarna kan arbeta var för sig.
Jag har sett S-ATA kontrollers som hanterar 6diskar och det kommer troligen att komma kontrollerkort som hanterar ännu fler.

Om du är intresserad av att köra S-ATA så kan man faktist köpa ett S-ATA kort och sedan använda konverters för att koppla vanliga P-ATA enheter till det nya kortet. iofs så tjänar man ingenting på att göra detta, men man kan köpa ett moderkort som bara har S-ATA och slipper uppgradera alltför mycekt hårdvara samtidigt.

Permalänk
Medlem

Precis som när USB var nytt börjar stödet komma smygande på moderkortssidan, medan enheterna (diskarna) dröjer lite mer.
Vill man köra S-ATA idag måste man i princip ha ett HighPoint-kort där det medföljer både sladd (som är svårt att hitta annars) och adapters som man sätter bakpå vanliga ("gamla") diskar.
Det finns också moderkort med S-ATA-portar, men eftersom det inte finns några diskar att få tag på, så är det svårt att använda sig av det.
Men, precis som med USB, så kommer enheterna att dyka upp, och när de gör det kommer de sakta men säkert att ta över. Eftersom interfacen är kompatibla med varandra (m.h.a. diverse adapters) kommer det inte att vara några direkta uppgraderingsbekymmer.

Även om de flesta diskar och alla CD/DVD-enheter inte tjänar någon prestanda av den högre överföringshastigheten kommer det att bli betydligt lättare att dra kabeln (den är tunnare och kan göras längre än flatkabel), och också enklare med flera IDE-kanaler (eftersom man lättare rymmer fler kontakter på moderkort etc.).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.