Nätverkslösning i Lägenheten, trådat vs trådlöst

Permalänk

Nätverkslösning i Lägenheten, trådat vs trådlöst

Hejsan

Sitter och grubblar på hur jag ska lösa nätverket här hemma. Precis flyttat in i ny lägenhet och i förra lägenheten hade jag 1m mellan uttag och dator, 3m från uttag till PS3 så då var det inga problem.

Nu sitter uttaget i hallen och har mätt och kollat hur många meter kabel som skulle behövas för att dra mellan uttag och dator, PS3. Uppskattat är ca 15m till dator och 20m till PS3 om jag ska dra två kablar "snyggt" uppe vid listen. Alt en kabel a 15m från uttag till router(bredbandsdelare) och sen en kort till datorn och en 5m till PS3. Det blir hur som helst mycket kabel och kanske svårt att få det snyggt.

Har därför gått i tankarna om man skulle ta och skaffa sig en bättre router trådad/trådlös? Har en Linksys WRT120N som verkar för seg när det gäller att spela bla uncharted 3 på PS3, disconnect och problem men login osv. Frågan är dock om jag ska skaffa en trådad/trådlös av bättre sort och anslutningspunkter för dator och PS3. Vad bör jag satsa på för router och fungerar det bra med trådlöst för att spela mm? Vad behöver jag för trådlösa anslutningspunkter, några ni rekommenderar i så fall?

Bredbandet jag har är för övrigt 100/10. Många frågor på en gång, men känner att jag bör få det här klart för mig och fixa något redan i helgen.

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar trådat. Det går inte att få det snyggt om du sätter upp kabellist? Så har jag gjort i här hemma och det ser riktigt bra ut, förutom på några småpunkter. Som tur är så är det bara jag som ser de ställena.

Men vill du köra trådlöst så rekommenderar jag Linksys E4200, jag har den själv och den fungerar galant. Enda gångerna jag har startat om den är då jag har antingen uppdaterat den eller hållit på nätverkskablarna. Jag kan dock inte uttala mig om hastigheten på trådlösa då jag endast har haft tillgång till en dator med G-standard.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Vila i frid

Trådat ger alltid lägre latens och bättre stabilitet än trådlöst. Trådlöst i tät stadsmiljö skapar alltid problem - mer eller mindre - förr eller senare.

Permalänk
Medlem

Jag tycker bestämt att du skall köra trådat till stationära enheter, som datorn & ps3. Gör du kabeldragningen ordentligt en gång behöver du aldrig göra om det och risken för anslutnings- och prestanda-problem är minimal. Finns golvlister med kabelkanal på t.ex. Hornbach. Gott om plats för diverse kablage, typ nätverk, högtalare, hdmi osv. Ser ut precis som vanliga golvlister, kabeldragningen blir helt osynlig.

Permalänk

Tack för svaren, ni verkar även allihop vara inne på trådat, är det jag har mest erfarenhet av så det är bra. Ni råkar inte ha förslag på bättre router i rimligt pris ~1000kr eller så också?

Visa signatur

Antec P280, Intel core i5-2500k, Corsair H80, Corsair Vengeance 8GB 1600MHz CL9, Asus P8Z68-V Pro/Gen 3, MSI GTX 680, Corsair Force Series GT SDD 120GB, Western Digital Caviar Green 2TB, Asus Xonar DX, Corsair AX 750W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

trådat vs trådlöst

Trådat! finns ingen anledning att köra trådlöst skit.
Routrar så finns dessa.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=386#rparams=l=s84094850
Tex mikroteks har ju fått riktigt bra recensioner runt om på nätet för att dom fungerar otroligt bra och dess funktioner för det låga priset.
Jag har tyvärr inga egna erfarenheter av dessa men jag tror det blir någon mikrotek router vid mitt nästa köp (när det nu blir).

Och NEJ d-link finns inte med i min lista för ska man ha en d-link som det inte finns firmware problem med så behöver man gå upp på dyra företags routrar (dvs många fler tusen lappar än du tänkt dig).
För alla andra billigare (och halv dyra) d-link routrar har problem med FW där tex en fw fungerar kanon på en router men inte på en annan och den FW som fungerar kanon på router nr2 fungerar inte alls på router nr1 och det är med samma router i mitt fall dir-655 och samma hårdvara nämligen A4 (det finns a1,a2,a3,a4,a5,b1 av dir-655).
Sök på dir-655 och mina tidigare poster om du vill se mer om detta skit.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Hejsan

Någon D-link blir det inte, har aldrig ägt en men vet flera som ägt/äger och ingen har varit speciellt nöjd så det får bli något annat.

Har tänkt knata iväg till mediamarkt, elgiganten osv och se om man kan hitta någon trevlig router. Känner att jag måste få ordning på nätverket här hemma. Känns "lite" B att ha en så passa kort kabel att man får ha den liggandes framför fötterna för att den ska nå porten på datorn.

Visa signatur

Permalänk

Måste bara få flika in och störa diskussionerna lite

Hade samma problem som dig när jag flyttade, men valde att prova köra trådlöst, och är mer än nöjd.
Kör med ett D-link DWA 556 i datorn, samt även en router från dem, D-link DIR-655. Väldigt nöjd med konfigurationen.

Var lite skeptisk i början när jag såg hur många som hade trådlöst i området, men kollad upp vilka kanaler de körde på och valde en annan. Får ut ca 90 Mbit/s ner och nästan 40 Mbit/s upp (har 100/10 från Bahnhof)

Har inga problem med höga latency eller s.k lagglspikar.

Problemet med ditt PS3, är att den bara stödjer 802.11g, dvs kommer du inte kunna få ut 100 Mbit/s om du inte kör trådat.

Hoppas att jag har rört upp mycket nu vilketsom förespråkar jag alltid trådat nätverk i första hand!

Visa signatur

|| CPU: Intel i5 2500k @ 4.5hz | CPU Kylare: Corsair H80 | MB: Asus P8P67 WS Revolution B3 | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16Gb CL9 | WIN HDD: Intel X25-M G2 80GB | Lagring: ~2TB | GPU: 2x Asus GTX 680 DC II | Skärm: 2 x BenQ TFT 24" LED 120Hz | Chassi: NZXT Switch 810 - Vit | PSU: Silverstone Strider 1000W | 3DMark11: ~X7000 / P15000 ||

Permalänk

Ok så med tanke på PS3an så bör jag väl ändå välja trådat då. Sitter och kollar runt på lite routrar i klassen ca 800-1500kr men har ännu inte hittat någon som övertygat mig.

Vad bör man förövrigt kolla efter när det gäller routerns specifikationer och mina krav som i stort består av att ska kunna surfa/ spel på datorn samtidigt som man spelar online på PS3an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du ska roa dig med att lista(golvlist) om i lägenheten så köp list med kabelplats innanför listen, finns massor såna att köpa.. Kört alla mina nätverkskablar lägenheten och de synns ingenting förutom hålet där kabeln sticker ut ur listen

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

Det bästa är givetvis tråd och det finns lister att köpa på clas olson som gör det snyggt.

Om du ändå väljer att kör trådlöst rekomenderar jag netgear N600 eller N750 bägge är till för gaming och ligger runt 1000:-. Bägge har funktioner för trafikprioritering vilket gör att du kan tanka ner och spela på samma gång utan störningar.

http://www.netgear.se/home/products/wirelessrouters/high-perf...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk

Kör trådat, men rekommenderar att alltid ha ett wifi ifall det behövs

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag kör både och. Jag är dock inte så petnoga så mina kablar ligger på golvet. För mycket jobb för att jag ska orka släpa hem lister å grejjer. har ingen bil så det skulle bli ett jäkla jobb att släpa det på bussen Enda gången kablarna är i vägen är när man städar pch det gör man inte så vansinnigt ofta ändå. Inte alla prylar som behöver snabbare hastighet än vad 80211n ger. Server och mediaspelare körs trådat. Datorer, spelkonsoller, telefon, ipad trådlöst

Permalänk

Det får bli trådat känner jag, ang lister så drar jag nog hem vanliga kabelkanaler, ev att man drar om det senare men det får funka så länge. Har en ide hur jag ska göra så får nog bli något sånt.

Tänkte även lite längre nu när jag suttit med en öl i handen och grubblat. Har hela tiden tänkt tanken att jag skall placera min router bredvid uttaget och dra två kablar till dator och ps3. Varför inte dra en enda kabel från uttag till routern och gömma routern bakom datorn istället för att placera den i hallen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Varför inte dra en enda kabel från uttag till routern och gömma routern bakom datorn istället för att placera den i hallen?

Heller i garderob,hylla,skåp,under,bakom soffa,etc,etc.
Bara det går ganska lätt att komma åt routern heller transformatorn till den om,när man behöver starta om den.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Det får bli trådat känner jag, ang lister så drar jag nog hem vanliga kabelkanaler, ev att man drar om det senare men det får funka så länge. Har en ide hur jag ska göra så får nog bli något sånt.

Tänkte även lite längre nu när jag suttit med en öl i handen och grubblat. Har hela tiden tänkt tanken att jag skall placera min router bredvid uttaget och dra två kablar till dator och ps3. Varför inte dra en enda kabel från uttag till routern och gömma routern bakom datorn istället för att placera den i hallen?

En öl är alltid bra för kreativiteten, gäller bara att vara försiktig så man inte tar för många
För detta har du väl redan tagit upp i första inlägget
Det är även så jag tycker du ska göra. Ser inga fördelar med att köra trådlöst till "mottagare" som ändå är på samma plats hela tiden.
Så en till röst på kabel. Det går att dra snyggt, och behöver inte heller bli allt för dyrt.

Skrivet av kallebunka:

Alt en kabel a 15m från uttag till router(bredbandsdelare) och sen en kort till datorn och en 5m till PS3. Det blir hur som helst mycket kabel och kanske svårt att få det snyggt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan rekommendera Asus RT-N56U som kostar 849:- när man väl har loggat in med sin sweclockersrabatt på Alina.se
https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=RT-N56U
Ska du köpa nätverkssladdar kan jag rekommendera Dustinhome ifall du är studerande eller känner nån. Grymt billigt iaf. Även Misco kan ha bra rabatt på sladdar (med sweclockers1337 koden)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

En öl är alltid bra för kreativiteten, gäller bara att vara försiktig så man inte tar för många
.

Näe låt ölen flöda det blir ju bara bättre o bättre ju fler du tar.
Förutsatt att du inte slutar vill säga

Visa signatur

Permalänk

Haha så många öl vart det inte men fastslaget nu blir nog att dra en enda kabel från uttag till router och placera routern på något bra ställe och sen dra kortare kablar till dator och Ps3. Vad är det för kabel som gäller för 100mb cat6?

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag varit och införskaffat mig en Asus RT-N56U, måste dock röja så jag får plats att dra kabel "bara". Återkommer med kommentar hur den fungerar sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

Haha så många öl vart det inte men fastslaget nu blir nog att dra en enda kabel från uttag till router och placera routern på något bra ställe och sen dra kortare kablar till dator och Ps3. Vad är det för kabel som gäller för 100mb cat6?

Då slipper du ju baksmällan

Cat5=100mb
cat5e=1000mb
cat6=1000mb

Men kör på cat5e eller cat6 då dessa är lättast att hitta och det skiljer inte många ören i dom flesta fall.

Sen finns det även Utp,Ftp,Stp som betäckningar på kablarna.
Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Partvinnad_kabel och http://en.wikipedia.org/wiki/Shielded_twisted_pair#Cable_shie... för mer info.
MEN det går i 99% av fallen bra att köra med en utp (oskärmad) kabel det är först när man kommer upp i 50-100m+ som det kan behövas skärmad kabel.
I alla fall så länga man inte drar kabeln bredvid en ström kabel under 10-20m (1m är ok och för varje mm luft det är i mellan dom ökar kabel längden man kan använda utan problem en hel del).

Det är ju då störningar som kommer in i kabeln jag menar med problem vilket ger mindre och mindre hastighet desto mer störningar kabeln tar upp så det kan ju fungera någorlunda ok trots att kabeln har en del störningar i sig.
Men det är ju rekommenderat att försöka dra kabeln några dm från alla strömkablar och behöver man korsa en strömkabel så gör man det bäst genom att korsa dra dom 90° över varandra för då får man ju den minsta ytan av kablarna i närheten av varandra (detta gäller ju all kabeldragning i stort sett).

Visa signatur

Permalänk

Tack för svar, köpte på mig 20m cat 6e utp kabel. Grejen jag kom på nu är att jag tänkte dra kabeln i en kabelkanal längs listen ca 5cm över säkringscentralen här hemma men det kanske är en riktigt dålig ide eller bör det klara sig ändå från störningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som det är gjort i min lägenhet så sitter telias bredbandsskåp med router,switch till tv och tilgins tele box bredvid elcentralen det är ju diskutabelt om den inte ska sitta en liten bit ifrån egentligen för att minimera störningar (det finns plats) men det fungerar bra trots det.
Och sen är kabeln för tv uttagen dragna i kabelslist längsmed taket och korsar då kabeln (cat5e utp) från,till elcentralen i 90grader för elen är dragen i väggar,tak och inga lister så då ligger ju kablarna inte jämter varandra i alla fall.

Jag antar att det är likadant i din lgh för elen brukar ju ligga i väggar men ligger ström kablarna i samma list så kanske det inte är en bra ide det beror ju lite på hur långt elen ligger i med, nån meter kan väl funka men 20 så kan det börja krångla och då hade en skärmad kabel (ftp,stp) fungerat mycket bättre.
Sen om det är en list med många strömkablar i (typ alla till,från elcentralen) så ger det ju betydligt mycket mer chans för störningar än om det endast varit en kabel.

Sen som tidigare sagt så innebär ju störningar att hastigheten sjunker ju mer störningar det är (och en liten minskning är ju inte ens säkert att du märker av alls för kabeln klarar ju 1000 och du har 100/10) och i absolut värsta fall så kan det leda till att router,modem kan störas ut (men då har du troligen i stort sett oanvändbar hastighet).
Men jag skulle tro att det funkar (beroende på hur många, samt längd på ström kablar i listen) så det är väl bara att prova.
Funkar det inte bra finns ju två andra alternativ det ena byt till skärmad kabel heller kör med samma(eller skärmad) men dra kabeln på annat sätt tex sätt en annan list på andra sidan hallen eller en bit under den nuvarande (1-2dm).

Visa signatur

Permalänk

Elcentralen sitter över ytterdörren och det lär vara i väggarna det förgrenar sig därifrån. Min plan var att smälla upp en list längst med kanten i taket och då korsar jag antagligen kablarna från elcentralen både i 90graders vinkel samt säkert en bit även längs med kan jag tänka mig. Men genom att jag drar den längs med kanten i taket så lär jag ligga 5-10cm ifrån dom minst samt att det är gips/betong i mellan så har svårt att tro att det skulle ge någon märkbar störning. Från Uttag till routern blir det nu 20m, placerar routern i hyllan i vardagsrummet tror jag, då har jag nära till både dator och PS3 ifrån den. Jag får prova och se hur det fungerar, känns inte som att tappa något paket då och då skulle vara märkbart på en 100mb lina.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det borde fungera bra att dra det så.
Så kör på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om ni ska köra trådlöst glöm inte bort seriös kryptering och lösenord.
Skulle undvika trådlöst om jag bodde i lägenhet. :o.

Permalänk

Nu har jag satt upp kabelkanaler och dragit kabel, vart väl hyffsat iaf. Även dragit igång den nya routern och den verkar än så länge väldigt trevlig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallebunka:

vart väl hyffsat iaf.

För lite öl intag under byggnationen alltså

Visa signatur

Permalänk

Haha antagligen det. Duger så länge, planerar att måla/tapetsera om hallen inom en snar framtid iaf.=)

Visa signatur