Mini-recension av MP3-spelaren MPIO DMB+

Permalänk

Mini-recension av MP3-spelaren MPIO DMB+

Jag har just köpt och fått hem MP3-spelaren MPIO DMB+ från http://www.mp3spelare.com/

Vilken suverän spelare! Förutom att den klarar det som man förväntar sig av de flesta bärbara MP3-spelare; d.v.s. spela upp MP3-låtar, spela in samtal via inbyggd mikrofon samt diskett-funktion (lagra PC-filer), så har den även en FM-radio med 20 minnesplatser inbyggt. Dessutom drivs den med endast 1 st AA-batteri, vilket räcker mellan 10-12 timmar. Spelaren har 128Mb inbyggt minne samt plats för ytterligare 128Mb Smart media minne.

Ännu bättre: Spelaren har äkta MP3-kodning via line-in så blir du helt oberoende av datorn. Du kan naturligtvis tanka över låtar från datorn via den medföljande USB-kabeln (det gör du via det lättanvända programmet "MPIO Manager". USB-kommunikation 2.5 Mbps). Men du kan lika gärna spela in direkt via line-in (kabel medföljer) ifrån din bärbara Kassett/CD/MD-spelare. Du kan till och med välja att spela in direkt ifrån spelarens inbyggda radio.

Något negativt? Bara bagateller. Styrspaken borde vara gjord i aluminium istället för plast, för finishens skull. Fjärrkontrollen sticks in lite avigt ifrån sidan av spelaren. Annars är jag helnöjd.

Finesser:

Full solid state recording technology
Graphic backlit (blue) LCD 128 x 48 dots
Display shows: Battery level - Empty,1,2,3 and full, Music Mode, Camera mode, Intro, repeat one, repeat all, complete cycle, shuffle
1 expansion slot for SMC
FM Radio with internal aerial
Direct encoding from source
Voice recording
In-Line remote control
Hand grip design - one hand operation
Sleep mode for power saving
Digital volume control, 0-40 grades
Unique joystick controller with the following functions:
Volume up & down, Fast forward, Rewind, Next track, Previous track, Play, pause, stop.
Play mode function key
Equaliser Mode function key
Mode function key
Hold switch (keypad lock)
Play Mode: Normal, random, repeat, repeat all, intro, program
Equaliser modes - normal, pop, rock and classical

Tillbehör:

1 x MP3 Player with 128MB on-board memory
1 x CD-ROM driver
1 x Stereo earphones
1 x Direct encoding cable
1 x operating manual
1 x USB transfer cable
1 x Remote control
1 x AA battery

Specifikationer:

Memory - 128MB on-board
Maximum memory - 256MB
Transfer - USB
Battery - 1 x AA 10hours
Dimensions: 86mmH x 62mmW x 21mmD
Weight: 70grams without battery
System requirements - Windows 98/98SE/98ME/2000/NT 4.0 & Mac OS 8.61

Permalänk
Medlem

Ah kul att veta vad man har att se fram emot till jul Tack för rescensionen men skriv gärna lite hur bra/dålig den inbyggda mp3-kodningen är egentligen jämfört med en bra sådan man gör på datorn. Hur är förresten mottagningen på radion, störningar om man t.ex. åker genom en tunnel etc?

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man tanka över musik och filer utan nåt specialprogram, dvs dyker den upp som en enhet i windows?

Visa signatur

42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaggzz
Kan man tanka över musik och filer utan nåt specialprogram, dvs dyker den upp som en enhet i windows?

Det gör den enligt den enda rescensionen jag läst om spelaren, i Win2k och XP ska man inte ens behöva installera extra drivrutiner.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad till Medlemmarnas egna recensioner - Multimedia

Permalänk

TM: "Tack för rescensionen men skriv gärna lite hur bra/dålig den inbyggda mp3-kodningen är egentligen jämfört med en bra sådan man gör på datorn."

Jag provade att spela in en 128kbps MP3-låt från en bärbar CD-spelare, och när jag spelade upp den på i MP3-spelaren märkte jag ingen skillnad. 128kbps där också. Det är möjligt att det blir något lite sämre, men jag märkte då ingen skillnad. När man spelar in från mikrofonen väljer den 32kbps (mer än så för samtal är meningslöst) och spelar man in från den inbyggda radion väljer spelaren 64kbps (har inte klurat ut om det går att höja manuellt, men det verkar inte så). Om man spelar in från radion från någon stationär stereo via Line-in, väljer den säkert 128Kbps. Har dock inte testat ännu.

TM: "Hur är förresten mottagningen på radion, störningar om man t.ex. åker genom en tunnel etc?"

Mottagningen är (förstås) perfekt om man står stilla utomhus eller inomhus nära yttervägg/fönster. Om man rör på sig kan det uppstå sekundsnabba småstörningar - men det beror också på vilken kanal man väljer, och ifall man väljer stereo/mono. Inne i större affärer med mycket betong funkar mottagningen dåligt förstås.

Flagzz: "Kan man tanka över musik och filer utan nåt specialprogram, dvs dyker den upp som en enhet i windows?"

Nej, någon diskenhet dyker inte upp såsom det gör med t.ex. Creative MuVo. Så här gör man:

Man kopplar upp spelaren via USB-kabeln - sedan startar man upp programmet "MPIO Manager" i datorn. I programmet navigerar man sig fram till mappen där du har dina nedtankade MP3-filer. Sedan är det bara att "dra och släppa" till fönstret under (som visar var du har i spelarens minne). En låt på 4Mb tar ca 11-12 sekunder att ladda över. Du kan markera flera låtar på en gång och sedan ladda över dem automatiskt en efter en.

Radera filer kan du göra både direkt från spelaren eller via MPIO Manager, men ändra spelordningen kan du bara göra via MPIO Manager.

TM: "Det gör den enligt den enda rescensionen jag läst om spelaren, i Win2k och XP ska man inte ens behöva installera extra drivrutiner."

Jag har Windows XP installerat. Det var bara att installera "MPIO Manager" och sedan funkade det.

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren, det låter som en riktigt käck spelare som även en ganska kräsen person som jag kommer att bli nöjd med

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, stödjer den inte USB Storage eller vad det heter är den ju helt utesluten för mig.

Räcker med med att mina kamera inte gör det, och den funkar ju ändå i linux. Vilket säkert inte den här spelaren gör då.

Visa signatur

42

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flaggzz
Tja, stödjer den inte USB Storage eller vad det heter är den ju helt utesluten för mig.

Det viktiga för mig är inspelningsfunktionerna. Om man ofta har behov av att snabbt kunna flytta större PC-filer mellan främmande datorer utan förinstallerade drivrutiner eller program, är det smartare att satsa på ett separat USB-minne, typ DiscOnKey. Minnet i MP3-spelaren är ju ändå oftast upptaget av en massa MP3-låtar.

Permalänk
Medlem

Jag har använt spelaren en dryg vecka nu och tänkte lägga till lite av mina egna erfarenheter.

Batteritid: Spelaren är ganska batterisnål med tanke på att den drivs av bara 1 AA-batteri och spelar drygt 10 timmar med ett batteri av hyfsat fabrikat, dvs man får dra av 3-4 timmar om man skaffar tiopack från t.ex. Clas Ohlson för en tjuga, men det är klart godkänt trots allt.

Funktioner: Det mesta man kan behöva finns här: mp3, radio, inspelning av radio/röst/valfri ljudkälla med ett helt godkänt resultat, dock är det fortfarande märkbart bättre att koda mp3-låtarna på datorn med ett bra program. En liten detalj apropå radion är att ljudnivån är mycket lägre än vid mp3-uppspelning vilket kan vara lite irriterande att man måste ändra ljudnivån varje gång man skiftar mellan dessa funktioner. Men däremot underlättar det avsevärt att spelaren har möjlighet att memorera upp till 20 radiokanaler.

Ljudkvalitet: Bra kvalitet både för radio och mp3-spelning, dock är signal/noise ratio lite låg dvs man kan uppfatta svaga störningar om man verkligen anstränger sig att lyssna efter dom i lugna låtar i ganska höga volymer, fast det är något dom flesta portabla spelare jag hört lider av men det är inget man uppfattar vid normal lyssning på denna spelare. EQ-inställningarna är ganska varierande i kvalitet där vissa är klart bättre än dom andra oberoende av musikslag. Själv fastnade jag för inställningen pop som fungerar fint för alla sorters musik jag lyssnar på som varierar mellan P.O.D. till Sting. Vill man verkligen basa på rejält finns såklart inställningen Xbass som ändå släpper igenom ett ganska bra ljud i dom högre frekvenserna.

Programvara: Enkel mjukvara som används via en USB-anslutning till spelaren med en överföringshastighet precis under 3Mbit/s på min dator med W98SE. Klassisk drag&drop för att lägga låtar till och från spelaren. En liten petitess är att man inte kan dra låtar upp eller ner på själva listan där man överför låtar till och från spelaren för att ändra uppspelningsordningen, utan det måste göras i en separat meny som man väljer.

För att summera det hela är DMB+ en bra spelare i synnerhet om man vill lyssna på radio ibland mellan varven utan att behöva bära på en separat fickradio. Den är liten och behändig med en smart "fjärrkontroll" som man kan styra alla uppspelningsfunktioner med, alltid bra så man slipper fippla med själva spelaren bara för att byta EQ-inställning eller radiokanal.

Visa signatur

Att spela är mänskligt