Permalänk
Skrivet av DustPuppy:

Jahapp, nu är mitt 7970 DCII installerat och tuffar på. Har inte hunnit testa mycket, men lite BF3 har det hunnit bli. Efter en halvtimmes spelande i BF3 är kortet uppe i 64 grader enligt MSI afterburner, och fläktarna tuffar på 25%. Kortet är mycket tyst, chassifläktarna i mitt Silverstone Fortress FT02 låter mer tycker jag. Ingen lös kylare som har rapporterats om på andra kort. Mycket nöjd! Hojta om det är något ni vill att jag testar!

Edit: stvafle

Skulle vara kul att se hur högt du kommer om du överklockar, gärna en gång utan spänningsökningar och en gång med.

Säger inte att du måste men det skulle vara kul:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10509812&utm_source...

1 inne just nu! Lär försvinna inom några minuter säkert..

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Har också fått mitt 7970 Topp nu, ska packa upp och testa när dottern min lagt sig, återkommer senare ikväll när jag testat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | OCZ 850W ZX Series | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel Core i5 2500k @ 4.2 GHz | 16GB Corsair Vengeance DDR3 @ 1600Mhz | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP @ 1125/1525 | 120GB Intel 510 Series SSD | NZXT SENTRY LX Fan Controller med 5x Scythe Gentle Typhoon 1850rpm | Corsair Hydro H100 med 2x Cougar Vortex 120mm PWM | Diverse hårddiskar...

Permalänk
Medlem

För den som är sugen så finns versionen utan OC i lager nu hos JME http://www.jmedata.se/PartDetail.aspx?q=p:10509812&utm_source...

Permalänk
Medlem

Ååh! Vill veta mer om detta kort. Vattnas i munnen snart. :s

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag lite siffror (betoning på lite). Först kan jag konstatera att åtminstone mitt exemplar har en kylare som sitter ordentligt fastskruvad som den ska. Inga glapp eller lösa / trasiga skruvar eller så. Tvärtom känns hela konstruktionen otroligt gedigen och genomtänkt, tung och solid och dyr, precis vad jag förväntat mig :). Det andra jag kan konstatera är att mitt exemplar också saknade hålet i bakplåten över VRM-raden på baksidan. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, då jag läst på annat håll att det också skulle kunna hämma ventilationen att ha bakplåten ivägen där. Och, siffrorna visar tydligt att den blir varm just där: i 3DMark går VRM-temperaturen upp i 99 grader celsius, och efter 15 minuter i FurMark ligger den på 109! Jag vill tro att jag har väldigt god ventilation i chassit med de allra flesta kablarna dragna på baksidan och fyra fläktar i fronten, varav två blåser rakt på grafikkortet (med bara en sval Samsung Eco- hårddisk i buren mellan fläktarna) och en fläkt ovanför grafikkortet som blåser ut (utöver fläktarna på CPU-radiatorn som också blåser ut och sitter i toppen..). Själva GPU:n däremot har väl rätt okej temperaturer - 64 grader i 3DMark och 73 i FurMark. Utefter vad jag lite snabbt läst på nätet om temperaturer på referensdesignen i olika recensioner så verkar den ligga på runt 75-90, så ASUS hamnar ju i alla fall under där. Och fläkten är tyst som en viskning förstås, och hörs egentligen bara när jag kör FurMark och den snurrar upp i 38% / 1924 RPM ( 29% / 1503 i 3DMark ). Och utifrån vad jag hör så är det bara luften som hörs då, alltså inget coil whine eller liknande, och inget jag skulle klaga på då man förmodligen sitter med hörlurar i något spel när fläkten snurrar upp i den hastigheten. Jag tycker dock att fläktarna på min H100 låter ganska rejält ibland och har ett par tystare varianter på väg, så vi får väl se hur det blir när de väl kommer, vilken som överröstar vilken..

Ska köra lite andra tester när jag får tid men detta är vad jag hunnit med. Väldigt varm VRM som sagt, och tyst fläkt, gedigen konstruktion, någorlunda sval GPU. Ska tillägga att alla siffror är med fabriksöverklockningen på 1000/1400, och CPU:n på 4,2.

Visa signatur

Antec P280 | OCZ 850W ZX Series | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel Core i5 2500k @ 4.2 GHz | 16GB Corsair Vengeance DDR3 @ 1600Mhz | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP @ 1125/1525 | 120GB Intel 510 Series SSD | NZXT SENTRY LX Fan Controller med 5x Scythe Gentle Typhoon 1850rpm | Corsair Hydro H100 med 2x Cougar Vortex 120mm PWM | Diverse hårddiskar...

Permalänk
Medlem

Bara att slå till Kanonpris ju... Billigast på nätet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tmfm1997:

Så, nu har jag lite siffror (betoning på lite). Först kan jag konstatera att åtminstone mitt exemplar har en kylare som sitter ordentligt fastskruvad som den ska. Inga glapp eller lösa / trasiga skruvar eller så. Tvärtom känns hela konstruktionen otroligt gedigen och genomtänkt, tung och solid och dyr, precis vad jag förväntat mig :). Det andra jag kan konstatera är att mitt exemplar också saknade hålet i bakplåten över VRM-raden på baksidan. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, då jag läst på annat håll att det också skulle kunna hämma ventilationen att ha bakplåten ivägen där. Och, siffrorna visar tydligt att den blir varm just där: i 3DMark går VRM-temperaturen upp i 99 grader celsius, och efter 15 minuter i FurMark ligger den på 109! Jag vill tro att jag har väldigt god ventilation i chassit med de allra flesta kablarna dragna på baksidan och fyra fläktar i fronten, varav två blåser rakt på grafikkortet (med bara en sval Samsung Eco- hårddisk i buren mellan fläktarna) och en fläkt ovanför grafikkortet som blåser ut (utöver fläktarna på CPU-radiatorn som också blåser ut och sitter i toppen..). Själva GPU:n däremot har väl rätt okej temperaturer - 64 grader i 3DMark och 73 i FurMark. Utefter vad jag lite snabbt läst på nätet om temperaturer på referensdesignen i olika recensioner så verkar den ligga på runt 75-90, så ASUS hamnar ju i alla fall under där. Och fläkten är tyst som en viskning förstås, och hörs egentligen bara när jag kör FurMark och den snurrar upp i 38% / 1924 RPM ( 29% / 1503 i 3DMark ). Och utifrån vad jag hör så är det bara luften som hörs då, alltså inget coil whine eller liknande, och inget jag skulle klaga på då man förmodligen sitter med hörlurar i något spel när fläkten snurrar upp i den hastigheten. Jag tycker dock att fläktarna på min H100 låter ganska rejält ibland och har ett par tystare varianter på väg, så vi får väl se hur det blir när de väl kommer, vilken som överröstar vilken..

Ska köra lite andra tester när jag får tid men detta är vad jag hunnit med. Väldigt varm VRM som sagt, och tyst fläkt, gedigen konstruktion, någorlunda sval GPU. Ska tillägga att alla siffror är med fabriksöverklockningen på 1000/1400, och CPU:n på 4,2.

Låter bra det! Gillar Asus kylaren och väntar ivrigt på att det ska dyka upp fler tester. Synd med VRM temp, konstigt att de inte märkt det eller så har de lagt det åt sidan. Får hoppas på en lösning snart, men hur är tempen när du spelar något tungdrivet? 99° grader låter inte bra under längre tid.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av tmfm1997:

Yep, samma här. Efter 2 timmar BF3 kan jag konstatera att GPU:n är uppe i 66 grader på 31% fan speed. Dock är GPU VRM1 temperature uppe i 104 grader. Känns lite sådär....

Permalänk

Hm, tydligen fler som har problem med varmt VRM: http://hardforum.com/showthread.php?t=1670759&page=22

Permalänk
Medlem

Jag har förmig att de följer med en fläns från asus som man själv kan montera på vrm:en.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Jag har förmig att de följer med en fläns från asus som man själv kan montera på vrm:en.

Stämmer, ska testa hur det blir med den ikväll. Stör mig lite att man ska behöva göra det själv dock, går VRM:en upp i 104 grader när man kör kortet "normalt" är det en brist i designen tycker jag.

Permalänk
Medlem

Tror ni det är värt att sälja 2st DCII 6950 1gb och köpa detta tro..? är ruskigt sugen.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Fått hem mitt kort nu, håller på att klocka det lite för att se hur högt jag kan komma. 1185/1600 på stock verkar vara max, ska höja volten lite och se. VRM maxade 97c under 3DMark, gpu-temp maxade 67 och då var kortet inte hörbart. Voltökning verkar hjälper inte alls, kortet vägrar gå över 1190 på gpu och 1600 på minnet, utan att ge artefakter. Lite besviken även om 1185/1600 på 1,112v inte är fy skam. VRM toppade på 102c nyss, den blir helt klart väldigt varm.

Höll även på att få ett bryt då man behövde flippa switchen för att aktivera Dual link dvi, var bra nära på att slänga ut skärmen genom fönstret ett tag.

Permalänk
Skrivet av DustPuppy:

Stämmer, ska testa hur det blir med den ikväll. Stör mig lite att man ska behöva göra det själv dock, går VRM:en upp i 104 grader när man kör kortet "normalt" är det en brist i designen tycker jag.

Hm, den kylflänsen är nog om man väljer att byta kylare, för jag kan inte se var den skulle installeras annars. En annan intressant sak är att mitt kort saknar hålet i backplaten som finns på denna bild: http://www.ozone3d.net/public/jegx/201201/asus-hd7970-dc2-01....
Vad tror ni, olika revisioner på kort? Ni andra som har detta kort, hur ser det ut för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Hm, den kylflänsen är nog om man väljer att byta kylare, för jag kan inte se var den skulle installeras annars. En annan intressant sak är att mitt kort saknar hålet i backplaten som finns på denna bild: http://www.ozone3d.net/public/jegx/201201/asus-hd7970-dc2-01....
Vad tror ni, olika revisioner på kort? Ni andra som har detta kort, hur ser det ut för er?

Gissar på att ingen som fått sitt kort redan har hålet där, däribland mitt. Kan vara därför det existerar så få, att dom börjat med en ny revision nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

+1, förstår inte heller var den skulle sitta, allt är ju täckt av den stora bakplåten så det skulle ju vara om man klistrade den utanpå bakplåten men det verkar inte särskilt genomtänkt isf

jag saknar också hålet i bakplåten. om det är tänkt som ett ventilationshål kan jag tänka mig att det är nyare revisioner som har det. annars kanske det var de gamla recensionsexemplaren som hade detta? ingen aning..

angående överklockning så har jag skruvat upp mitt på 1125 / 1550 vilket är max i både ccc och msi afterburner. hur kommer man högre än så, någon? som sagt, VRM blir hur varm som helst redan så ska nog inte gå högre än vad standardvolten klarar ändå i nuläget, men vore kul att veta..

btw så läste jag någonstans att 7970:s vrm ska klara antingen 85 eller 125 grader beroende på modell. gissar att asus har den som klarar upp till 125, annars skulle den väl knappast gå att köra ..trots det är det väl värt att göra vad som går för att den ska gå så kyligt som den kan....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du kan låsa upp högre frekvenser i Afterburner genom att ändra i msiafterburner.cfg som ligger i programmappen. UnofficialOverclockingMode ska sättas till 1 istället för 0.

Rätt säker på att VRM är speccad för 130c, så även om våra VRM blir väldigt varma är det en bit kvar till max.

Permalänk
Medlem

Borde inte sweclockers recension av detta kort komma snart?

Permalänk
Medlem

VRM låg på 112c nu när jag lirade lite Tera i 1125/1575, sen låste sig hela datorn. Asus har verkligen gjort ett dåligt jobb med dessa kort. Läser man denna http://www.behardware.com/news/lire/24-02-2012/ vill man bara skicka tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Shit, är jäkligt glad att jag inte köpte detta kortet. Lider med er som har problem, men Asus måste ju ta sitt ansvar och byta ut korten för er som har problem. Allt annat är ju bara skandal....

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Jag skrev till ASUS support och frågade om 104 grader på VRM som mitt 7970 DCII kom upp till var normalt eller ej.
Det svar som jag fick var att det ligger inom normala gränser (se nedan).
"The temperatures of the VRM's are in the normal range, they do indeed run hot on that board"
Däremot svarade dom inte på vad som är gränsen.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Shit, är jäkligt glad att jag inte köpte detta kortet. Lider med er som har problem, men Asus måste ju ta sitt ansvar och byta ut korten för er som har problem. Allt annat är ju bara skandal....

Mvh J

Håller med, tacka Gigabyte :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Zorrox:

Jag skrev till ASUS support och frågade om 104 grader på VRM som mitt 7970 DCII kom upp till var normalt eller ej.
Det svar som jag fick var att det ligger inom normala gränser (se nedan).
"The temperatures of the VRM's are in the normal range, they do indeed run hot on that board"
Däremot svarade dom inte på vad som är gränsen.

Bah, känns rejält konstigt att det är menat att vara så varmt. För er som inte har kortet så kan jag passa på att informera att enligt HWinfo finns två VRM, och det ena rapporteras vara runt 25-30 grader vid load såväl som idle. Det andra är däremot 65-70 grader idle och 90-110 vid load.

Funderar på om det inte är en brist på kylaren, kikar man på den här bilden: http://cdn.overclock.net/6/6b/600x450px-LL-6b4b4f34_600x450px... Så visar den VRM:erna på ställena som är markerade med 2 och 3. Kikar man sedan på den här bilden av kylaren: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1839/HD7970_DC2_PC... så ser man att det inte finns någon kylfläns eller liknande som har kontakt med VRM:erna (3) uppe till vänster medan de till höger (2) har en kylfläns på sig. Eller är jag ute och cyklar?

Edit: Om VRM:en går upp till 110 grader nu när det är vinter och svalt i lägenheten blir det minst sagt spännande att se vad som händer i sommar när det blir 30 grader inne...

Permalänk
Medlem

Ni får ursäkta min slöhet men orkar inte läsa hela tråden nu. Det här med VRM tempsen gäller det bara 7970 eller gäller det 7950 också. Har beställt ett 7950 från CDON men på grund av det jag läst i dom senaste inläggen så har jag funderat på att avbeställa från cdon och kanske titta på gigabytes kort eller nåt liknande. Jag lyckades dock beställa kortet precis när det kom upp på sidan och med swecrabatten så fick jag ge 3600kr. Men frågan är ju, är det värt några extra hundralappar för ett annat kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1klass:

Ni får ursäkta min slöhet men orkar inte läsa hela tråden nu. Det här med VRM tempsen gäller det bara 7970 eller gäller det 7950 också. Har beställt ett 7950 från CDON men på grund av det jag läst i dom senaste inläggen så har jag funderat på att avbeställa från cdon och kanske titta på gigabytes kort eller nåt liknande. Jag lyckades dock beställa kortet precis när det kom upp på sidan och med swecrabatten så fick jag ge 3600kr. Men frågan är ju, är det värt några extra hundralappar för ett annat kort?

7950 verkar dras med fler problem än 7970 när det gäller Asus modeller. Kylaren sitter inte riktigt som den ska osv. Men det bästa är nog att forska lite själv. Gigabytes modeller och referenskorten skulle jag dock klassa som "säkra" modeller just nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Nu mailade jag igen till ASUS och frågade följande:
1) frågade om öppningen i "back plate" över VRM som vi saknar på vårat 7970 DC2
2) frågade om "safe" gräns på VRM temp (runt 104c på mitt kort)
3) frågade om garantitiden på kortet
4) frågade om ASUS kommer med nån lösning angående det höga VRM tempsen

Svaret från ASUS kommer här:

The backplate might be a revision change or then most of the pics of the card without the cover over the VRM could be from an engineering sample.
Regarding the safe temps, that depends on your definition of the word safe. But the temps you have are not abnormal, and you shouldn't worry too much. Your product has a 3 year warranty after all.
It is unlikely that we can issue a "fix" for it since in your opinion it is the backplate that covers the VRM modules that causes the high heat. This we cannot issue a simple fix for.

Tänkte att det kan vara intressant för er som äger 7970 DC2

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Skrivet av Zorrox:

Nu mailade jag igen till ASUS och frågade följande:
1) frågade om öppningen i "back plate" över VRM som vi saknar på vårat 7970 DC2
2) frågade om "safe" gräns på VRM temp (runt 104c på mitt kort)
3) frågade om garantitiden på kortet
4) frågade om ASUS kommer med nån lösning angående det höga VRM tempsen

Svaret från ASUS kommer här:

The backplate might be a revision change or then most of the pics of the card without the cover over the VRM could be from an engineering sample.
Regarding the safe temps, that depends on your definition of the word safe. But the temps you have are not abnormal, and you shouldn't worry too much. Your product has a 3 year warranty after all.
It is unlikely that we can issue a "fix" for it since in your opinion it is the backplate that covers the VRM modules that causes the high heat. This we cannot issue a simple fix for.

Tänkte att det kan vara intressant för er som äger 7970 DC2

Udda. De vill inte riktigt erkänna att det finns något fel, och de påstår att du säger att det är backplaten som är problemet till de varma VRM:erna och därför kan de inte fixa det. Varför kan inte de själva ta reda på vad som är fel, de måste ju vara medvetna om att problemet finns?

Permalänk
Medlem

Dom är säkert mycket medvetna om problemet men om inte alla som äger kortet hör av sig och klagar så kommer ingenting att hända. Så alla vi som har 7970 DC2 eller DC2T kanske ska skicka mail eller kontakta dom?
Är det bara en person, så kan dom säga att det är den personens dator som är problemet (luftflöde eller vad som helst) men om alla klagar så kan dom inte skylla på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorrox:

Dom är säkert mycket medvetna om problemet men om inte alla som äger kortet hör av sig och klagar så kommer ingenting att hända. Så alla vi som har 7970 DC2 eller DC2T kanske ska skicka mail eller kontakta dom?
Är det bara en person, så kan dom säga att det är den personens dator som är problemet (luftflöde eller vad som helst) men om alla klagar så kan dom inte skylla på det.

Drygt av dem, men undrar varför det tagit så lång tid att få korten skickade, de andra tillverkarna verkar det finnas "gott" om i de flesta butikerna medan DC2 dyker upp random och i väldigt få antal. Så jobbar de med en rev2. kanske?

Visa signatur