Statens medieråd lanserar upplysningkampanj om datorspelande

Permalänk

asså jag älskar staten dom kommer väll snart säga att det är farligt att skita på toa, staten ftw

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Men du visade ju oförmåga till att bevisa att du var insatt i den grymma verkligheten? Du kanske skulle ha utvecklat din åsikt till en konstruktiv sådan, istället för att slänga ut en kommentar sett till att göra folk upprörda?

Vad hade du för en fråga? - Jo en sarkastisk sådan. Ska den tolkas som en seriös i din mening då tycker du? Om du nu besitter kunskap om hur klimatet i Sverige ser ut i dagsläget varför behövde du då ställa den? Jag har själv gett dig ett svar på frågan och du har själv svarat din egen fråga längre upp i tråden.

Jag instämmer, jag ställde en väldigt sarkastiskt fråga, som tyvärr är dagens verklighet. Om du tycker att den är oseriös, med tanke på att många politiker och andra försöker få bukt på detta problem, så får du själv stå för den åsikten. Min fråga var möjligtvis sarkastiskt ställd, men väldigt sanningsenlig.
Kunskapsnivån överlag, har minskat sedan generationen av 80-talisterna, med att vi har fått så mycket teknik i våra händer, som gör att vi inte tänker själva i samma utsträckning som förr. Jag är själv 80-talist, och har spelat dataspel (gör det idag oxo), men max 2h om dagen. Den gav mig dock inte mycket kunskap, och gör det inte idag heller. Dock är datorn och internet för mig är ett fantastiskt verktyg, där mycket kunskap är samlat på samma ställe, som möjliggör att jag slipper springa till biblioteket när det är ösregn ute, sen att inse att boken är utlånad. Internet och datorer har bytt ut biblioteken, och det är jag väldigt glad över.

Skrivet av Vimm:

Jag gick själv ut med ett högt snittbetyg i gymnasiet. Med helt skilda intressen från dig. Nu har jag lagt dem bakom mig eftersom det finns andra prioriteringar och mål i livet. Men jag håller med dig, förälderns roll är viktig under barnets skolgång. Jag hade enormt stöd från mina föräldrar när det kom till mina datorintressen/spelintressen. Gick jag över gränsen var de noggranna att påpeka det. Självklart struntade jag i det till en början men senare insåg jag själv att det var ganska dumt att slösa bort tid på spel när man byggde sin framtid i skolan. Så även individuell förmåga och utveckling har också en stor del i det hela.

Jag har bara en fråga till dig, under alla de år som du spelade tv-spel och gick i skolan, kom du aldrig hem slängde väskan, sa knappt hej till föräldrarna och satte dig framför datorspelet i spelade i 4h i sträck?

Men det är ju detta jag påpekar när jag väl förklarar min sarkastiska ställda fråga, att denna videofilm, är en väldigt bra belysning för en förälder. Dvs, att försöka ha kontroll över hur många timmar ungarna sitter och spelar framför datorn, så att inte föräldraskapet byts ut mot dumburken. Och idag pratar man om Curling-föräldrar, som förväntar sig att någon annan skall göra "uppfostrings"-jobbet åt dem. Jag belyser åter igen, att denna far, oavsett om han är invandrare eller inte, försöker uppmuntra ungarna att lära sig ett annat språk, för det kan de ha nytta i framtiden.

Det är ju inte så enkelt att få jobb (inom industrin) när det står i CV:et . 2003-2010: Spelade WoW nästan dygnet runt. Mina främsta egenskaper är att jag kan levla fortare än andra. !!! VARNING FÖR SARKASM !!!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av balo15:

Sen har föräldern helt rätt, spel ger inte mycket kunskap.

Et ipsa scientia potestas est.. // BalO15

Beror på, jag talar utmärkt engelska, bland annat av att min familj reste mycket, samt att jag spelar spel där förmågan att förstå samt tala engelska är en avgörande faktor om du vill lyckas.

Dessutom har jag lärt mig väldigt mycket historia från spel, total war spelen har bland annat gjort så att jag fullkomligt krossar min SO-lärare inom ämnet, alltså Sengoku Jidai perioden i Japan och Industrialismen i (främst) europa.
Dock är inte total war spelen särskilt "korrekta", eftersom du själv formar världen, men de ger en väldigt bra överblick, och om man är intresserad kan man lära sig mycket.

Hearts of Iron III har lärt mig mycket inom hur det är att leda ett land i krig, både vad gäller industri, militär, samt den civila befolkningen.
Hoppas du spelat Hearts of Iron, men med din kommentar antar jag att så inte är fallet, därför ska jag förklara lite kort. (Gick inte så bra, eller ? )

Du kan t.ex leda Tyskland under andra världskriget, där du måste organisera dina trupper (högkvarter, logistik, ledare osv), handskas med konstant brist på olja, få hela ekonomi biten att fungera, så att du bland annat har fungerande och effektiva skolor, annars får du inte ut tillräckligt med officerare till armén, befolkningen blir förbannad osv.
Du ska också forska fram vapen/medicin/utrustning/fordon mm till ditt land, här måste du ha bra koll på vad du behöver.
Dessutom finns ett avancerat spion system i spelet, där du måste hålla koll på att du har tillräckligt mycket spioner som skyddar ditt land från fientliga spioner, samt att du spionerar aktivt på dina fiender. (Egentligen spionerar man på alla, för säkerhets skull )

Dessutom måste du lära dig hur man manövrerar enorma arméer, både när de bara marscherar, men speciellt i strid.

Spelar du som Tyskland är det en väldigt bra taktik o köra som de gjorde, Blietzkrieg.
En mobil armé, som snabbt och effektivt penetrerar fiendens svaga punkter, hört talas om Fall Gelb eller Operation Barbarossa ?

(Den senare lyckades inte, pga flera faktorer)

Utan det spelet hade jag aldrig förstått hur viktig logistiken är i krig, och hur nästintill omöjligt det var att få fram mat, materiell osv till östfronten.
Jag hade heller vetat något om den så kallade "kniptångsmanövern", som är en egentligen ganska självklar manöver, när man spelat Hearts of Iron III.
Dessutom måste du skydda industrin från de allierades bombflygplan, då dessa IRL gjorde stor skada på den Tyska industrin.
Man slåss även till sjöss, konstigt nog har jag dock inte lyckats få kläm på det alls, men tycker inte det är det minsta kul iaf, eftersom du mest blir mosad av den Brittiska flottan.

Det bästa är dock att du styr allt själv, med hjälp av ministrar osv, men ändå, du bromsas inte av de korkade besluten Hitler tog, eftersom han oftast hakade upp sig på mindre viktiga saker något enormt, samt att han hela tiden skulle lägga sig i dittan o dattan, som att Me 262 skulle byggas om för att fungera som ett lätt bombflygplan, när allt de faktiskt behövde var ett effektivt jaktflygplan, för att få bukt på de allierades bombningar.

Nog om det, kan dock lägga till att det är tack vare spel jag lärt mig att bygga datorer, och kan väldigt mycket om hårdvara överhuvudtaget.(Jämfört med en vanlig svensson, här på Sweclockers har vi ju folk som kan allt )

Detta har gjort att jag bland annat enkelt kommer få både jobb och sommarjobb, och bättre betyg i skolan.
Stod senast igår och hade en diskussion med personalen på Mediamarkt, angående mobilerna som släppts på MWC, de rekommenderade mig att lämna in mitt CV, då jag fullkomligt utmanövrerade alla utom en, som faktiskt var en säljare som visste vad han snackade om. (Väldigt trevlig snubbe faktiskt, ovanligt med säljare som har koll på något )

Nu kanske inte Mediamarkt känns som ett drömställe, men har man inte ens gått ut högstadiet, och snart kanske får sommarjobb, så är det definitivt bättre än inget, och en bra väg in i arbetslivet, då många bättre ställen faktiskt nästan kräver att man har erfarenhet av att jobba.

Snälla påpeka inte om jag har skrivit något fel nu, det var ett långt inlägg och om något inte är felaktigt skulle jag bli förvånad

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Hade jag inte spelat spel så hade jag aldrig satt upp den där Counter Strike servern som 12-åring som sedan leder till ett intresse för hur servrar och datorer fungerar. Hade jag inte spelar på min dator så hade jag vid 12-års ålder inte heller överhettat datorn så den började pipa och varit tvungen att leta på forum efter lösningar. Detta ledde till att jag hittade gott om kunskap på Internet om mina problem som uppstod när jag spelade. Intresset för hur en dator fungerar blev mycket stort.

Hade jag inte samma år lagt upp den där privatservern i World of Warcraft så hade jag förmodligen inte haft en aning om vad en MySQL server är. Hade jag och en kompis inte hostat en egen server till Tibia så hade jag åtminstone inte lika tidigt lärt mig om webservrar så som Apache. Dessa servrar till höger och vänster har gjort att jag även kan mycket om nätverk.

Intresset som först grundades in spel har gjort mig intresserad av hur saker och ting fungerar. Idag, vid 17-års ålder är jag relativt duktig på programmering och är fortfarande mycket intresserad av att lära mig mer och faktiskt kunna programmera spel. Jag har mycket goda kunskaper inom webutveckling och arbetar för tillfället på ett par egna projekt.

Redan första åren med Engelska i grundskolan fick jag nästan alla eller alla rätt på proven. Det beror på spel, så länge jag inte föddes med kunskaper i Engelska vill säga.

Medierådet, fuck off. Spel, det är bra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Beror på, jag talar utmärkt engelska, bland annat av att min familj reste mycket, samt att jag spelar spel där förmågan att förstå samt tala engelska är en avgörande faktor om du vill lyckas.

Dessutom har jag lärt mig väldigt mycket historia från spel, total war spelen har bland annat gjort så att jag fullkomligt krossar min SO-lärare inom ämnet, alltså Sengoku Jidai perioden i Japan och Industrialismen i (främst) europa.
Dock är inte total war spelen särskilt "korrekta", eftersom du själv formar världen, men de ger en väldigt bra överblick, och om man är intresserad kan man lära sig mycket.

Hearts of Iron III har lärt mig mycket inom hur det är att leda ett land i krig, både vad gäller industri, militär, samt den civila befolkningen.
Hoppas du spelat Hearts of Iron, men med din kommentar antar jag att så inte är fallet, därför ska jag förklara lite kort.

Du kan t.ex leda Tyskland under andra världskriget, där du måste organisera dina trupper (högkvarter, logistik, ledare osv), handskas med konstant brist på olja, få hela ekonomi biten att fungera, så att du bland annat har fungerande och effektiva skolor, annars får du inte ut tillräckligt med officerare till armén, befolkningen blir förbannad osv.
Du ska också forska fram vapen/medicin/utrustning/fordon mm till ditt land, här måste du ha bra koll på vad du behöver.
Dessutom finns ett avancerat spion system i spelet, där du måste hålla koll på att du har tillräckligt mycket spioner som skyddar ditt land från fientliga spioner, samt att du spionerar aktivt på dina fiender. (Egentligen spionerar man på alla, för säkerhets skull )

Dessutom måste du lära dig hur man manövrerar enorma arméer, både när de bara marscherar, men speciellt i strid.

Spelar du som Tyskland är det en väldigt bra taktik o köra som de gjorde, Blietzkrieg.
En mobil armé, som snabbt och effektivt penetrerar fiendens svaga punkter, hört talas om Fall Gelb eller Operation Barbarossa ?

(Den senare lyckades inte, pga flera faktorer)

Utan det spelet hade jag aldrig förstått hur viktig logistiken är i krig, och hur nästintill omöjligt det var att få fram mat, materiell osv till östfronten.
Jag hade heller vetat något om den så kallade "kniptångsmanövern", som är en egentligen ganska självklar manöver, när man spelat Hearts of Iron III.
Dessutom måste du skydda industrin från de allierades bombflygplan, då dessa IRL gjorde stor skada på den Tyska industrin.
Man slåss även till sjöss, konstigt nog har jag dock inte lyckats få kläm på det alls, men tycker inte det är det minsta kul iaf, eftersom du mest blir mosad av den Brittiska flottan.

Det bästa är dock att du styr allt själv, med hjälp av ministrar osv, men ändå, du bromsas inte av de korkade besluten Hitler tog, eftersom han oftast hakade upp sig på mindre viktiga saker något enormt, samt att han hela tiden skulle lägga sig i dittan o dattan, som att Me 262 skulle byggas om för att fungera som ett lätt bombflygplan, när allt de faktiskt behövde var ett effektivt jaktflygplan, för att få bukt på de allierades bombningar.

Nog om det, kan dock lägga till att det är tack vare spel jag lärt mig att bygga datorer, och kan väldigt mycket om hårdvara överhuvudtaget.(Jämfört med en vanlig svensson, här på Sweclockers har vi ju folk som kan allt )

Detta har gjort att jag bland annat enkelt kommer få både jobb och sommarjobb, och bättre betyg i skolan.
Stod senast igår och hade en diskussion med personalen på Mediamarkt, angående mobilerna som släppts på MWC, de rekommenderade mig att lämna in mitt CV, då jag fullkomligt utmanövrerade alla utom en, som faktiskt var en säljare som visste vad han snackade om. (Väldigt trevlig snubbe faktiskt, ovanligt med säljare som har koll på något )

Nu kanske inte Mediamarkt känns som ett drömställe, men har man inte ens gått ut högstadiet, och snart kanske får sommarjobb, så är det definitivt bättre än inget, och en bra väg in i arbetslivet, då många bättre ställen faktiskt nästan kräver att man har erfarenhet av att jobba.

Snälla påpeka inte om jag har skrivit något fel nu, det var ett långt inlägg och om något inte är felaktigt skulle jag bli förvånad

Haha jag ska inte, jag tröttnade på att läsa efter Hearts of Iron III har lärt mig mycket inom hur det är att leda ett land i krig. Och hoppade till slutet

Permalänk
Inaktiv

Mycket konstig film. Riktas den enbart mot invandrarfamiljer eller vad är det frågan om? Ingen i filmen pratar ren svenska, oavsett ålder eller bakgrund. I filmen visas bara Battlefield (eller är det MW?) som exempel på spel som ungarna lirar. Men var är spel som Civilization, Total War, Europa Universalis och Minecraft? Spel som lär ungdomar om en hel del historia, hur olika politiska system fungerar, varför världen ser ut som den gör idag och ger dem utlopp för sin kreativitet. Som vanligt tittas det bara på dåliga exempel med hjärndött skjutande som mål (nog för att man lär sig en del om olika vapensystem och lagspel också).

Tjatas om att det är viktigt med utbildning - utbildning som i dagens Sverige är ett skämt. Själv har jag spelat datorspel dagligen i minst 30 år, kan också 5 språk UTAN att vara nån sorts doktor och har en smart dotter på 17 år som jag aktivt uppmuntrat att spela datorspel sedan hon var tillräckligt gammal att hålla en mus i handen. Jag är totalt övertygad om att det i vårat avlånga land finns massor med bra föräldrar som ser datorspel som en del av vardagen för sin familj - precis som tv, radio, böcker och tidningar varit i massor av år.

Man får känslan av att Mediarådet består av gamla stötar och övervintrade sosse-haggor som inte vet någonting om datorspel eller hur dessa påverkar människor. Antar att rådet inte heller har tagit del av dessa fakta från ESA - visserligen bara amerikanska marknaden, men jag tror inte Sverige ligger långt efter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av balo15:

Haha jag ska inte, jag tröttnade på att läsa efter Hearts of Iron III har lärt mig mycket inom hur det är att leda ett land i krig. Och hoppade till slutet

Okej, ja men du är välkommen att sluta spela MW3 nu, och titta på andra spel som man kan lära sig av.

T.ex MW3 hjärntvättar ju folk som inte förstår bättre, i kampanjen växer ju tydligen ryska trupper som svampar i skogen, fast över hela världen

Och kom inte med att det är ett spel man inte ska ta seriöst, för slänger man in en video där ett barn mördas med gas, då vill man att folk ska ta spelet seriöst, eller utvecklarna kanske är galna o slänger in det för att det är roligt ?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har nog lärt mig 90% av all min engelska från spel och TV, så det är inte något dåligt att spela....

Ända anledningen till att föräldrar inte tycker om att man spelar, är för att de själva inte gjorde det när de var ungre och tycker att vi ska göra samma sak nu...... Detta kommer ändra sig med kommande generationer förmodligen, jag kommer i-alla-fall inte ha något problem om mina barn (när jag får barn) spelar spel.... Om man har spelat själv så är det inget konstigt längre..... Kommer förmodligen spela själv fortfarande när jag får barn

Permalänk

Hopp, nog tjatat i denna tråd, nån som vill joina en premade i SWTOR för lite PvP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Hade jag inte spelat spel så hade jag aldrig satt upp den där Counter Strike servern som 12-åring som sedan leder till ett intresse för hur servrar och datorer fungerar. Hade jag inte spelar på min dator så hade jag vid 12-års ålder inte heller överhettat datorn så den började pipa och varit tvungen att leta på forum efter lösningar. Detta ledde till att jag hittade gott om kunskap på Internet om mina problem som uppstod när jag spelade. Intresset för hur en dator fungerar blev mycket stort.

Hade jag inte samma år lagt upp den där privatservern i World of Warcraft så hade jag förmodligen inte haft en aning om vad en MySQL server är. Hade jag och en kompis inte hostat en egen server till Tibia så hade jag åtminstone inte lika tidigt lärt mig om webservrar så som Apache. Dessa servrar till höger och vänster har gjort att jag även kan mycket om nätverk.

Intresset som först grundades in spel har gjort mig intresserad av hur saker och ting fungerar. Idag, vid 17-års ålder är jag relativt duktig på programmering och är fortfarande mycket intresserad av att lära mig mer och faktiskt kunna programmera spel. Jag har mycket goda kunskaper inom webutveckling och arbetar för tillfället på ett par egna projekt.

Redan första åren med Engelska i grundskolan fick jag nästan alla eller alla rätt på proven. Det beror på spel, så länge jag inte föddes med kunskaper i Engelska vill säga.

Medierådet, fuck off. Spel, det är bra grejer.

Håller med dig, det är exakt samma för mig utan spelen hade man nog inte varit så bra på datorer som man är.

Permalänk

Och skiten ska visas i SVT?
Med andra ord en propaganda källa, absolut inte så som dom påstår med "inte statligt styrd".

Nej, min son får gärna fortsätta spela, 6år och är trespråkig redan, snabba reflexer, duktig med datorn, kan läsa och skriva..
För att inte glömma duktig på att lösa problem så som pussel och hitta lösningar samt bra minne när han spelar Tomb raider underworld och lego spelen..
Och självklart GTA under uppsikt..
Nej fy fan för propagandan.

Men visst om dom menar alla idioter som tror att dom blir framtidens ledare av att spela wow... Real world calling stupid.. Hallo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

farsan är ju oförstånd han säger ju själv att han aldrig spelat nått dator spel så hur kan han då veta nått om det?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Kan man behärska sitt spelande på ett bra sätt dvs att man äter mat och får bra med sömn och sköter skolan så ser inte jag något problem med spelandet.

Visa signatur

[XFX nForce(MI-9300-7AS9)] [Intel C8200 2.33GHz ] [Siberian Tiger2 NQ-3590] [4gig ram] [Nvidia Gforce 8800GT med Arctic Cooling Accelero S1 rev2.] [1100 Gb lager] [OCZ 600W] [TT Aguila] [fraktfritt från indomo.se vid orders över 500kr, använd rabattkod "sweclockers_500"]

Permalänk
Medlem

Mycket snack om att man lär sig det ena och det andra av att spela datorspel.

Men räcker det inte bara att man mår bra av att spela?

Visa signatur

hehu

Permalänk

Jag tänker då inte acceptera detta. Jag har A i Engelska 7 och jag har fått det av en anledning.
Skolan har aldrig lärt mig ETT SKIT engelska. Jag rättade läraren i sjätte - nionde klass när hon hade fel.
Jag talar i stort sett flytande, och det hade jag aldrig gjort utan de dagar, veckor, kanske till och med år jag spenderat framför CoD.

[varning, "rasistiska åsikter" ahead]

Sen så ska väl detta vara en svensk upplysningsvideo och då anser jag att man bör basera klippet kring en svensk familj med svenska värderingar.

Dold text
Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Pallar inte sånna här reportage.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Liquid Freezer III 280 - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Acer Predator XB323QKV3 - Sennheiser HD650

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Markthegreat:

Jag tänker då inte acceptera detta. Jag har A i Engelska 7 och jag har fått det av en anledning.
Skolan har aldrig lärt mig ETT SKIT engelska. Jag rättade läraren i sjätte - nionde klass när hon hade fel.
Jag talar i stort sett flytande, och det hade jag aldrig gjort utan de dagar, veckor, kanske till och med år jag spenderat framför CoD.

[varning, "rasistiska åsikter" ahead]

Sen så ska väl detta vara en svensk upplysningsvideo och då anser jag att man bör basera klippet kring en svensk familj med svenska värderingar.

Dold text

Håller med dig i allt du säger till 110%, dessutom är det inte det minsta rasistiskt att säga som du gör, dock är synen på rasism och invandring i Sverige helt åt helvete.

Tror du Iranier skulle ha med en Svensk familj i ett liknande reportage ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Håller med dig i allt du säger till 110%, dessutom är det inte det minsta rasistiskt att säga som du gör, dock är synen på rasism och invandring i Sverige helt åt helvete.

Det var därför jag satte "-tecken kring rasistiska. En del personer kan anse att det är rasistiskt.

Inte mer OT nu.
Men egentligen, kan de på allvar tro på detta själva? Minns inte var, men jag har sett och läst studier från stora amerikanska forskningscenter som bevisat att spel ökar reaktionshastigheter, reflexer, social förmåga och inlärningsförmåga.
Men de kanske syftar på att man ska plugga den tiden man spelar istället?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Kunskapsnivån överlag, har minskat sedan generationen av 80-talisterna, med att vi har fått så mycket teknik i våra händer, som gör att vi inte tänker själva i samma utsträckning som förr. Jag är själv 80-talist, och har spelat dataspel (gör det idag oxo), men max 2h om dagen. Den gav mig dock inte mycket kunskap, och gör det inte idag heller. Dock är datorn och internet för mig är ett fantastiskt verktyg, där mycket kunskap är samlat på samma ställe, som möjliggör att jag slipper springa till biblioteket när det är ösregn ute, sen att inse att boken är utlånad. Internet och datorer har bytt ut biblioteken, och det är jag väldigt glad över.

Jag håller med dig. Kunskapsnivån är förmodligen lägre än tidigare och det finns många bidragande faktorer till det. Ett av dem (det är en personlig åsikt och generell åsikt som jag snappat upp från olika kanaler) är att lärarna helt enkelt inte håller måttet. Men det har också att göra med den riktning vårt samhälle har tagit de senaste åren. Lärarna får inte säga emot en elev. Läraren får inte ha en åsikt som inte är enig med skolans policy (mest vanligt i friskolor) och det finns inget system som straffar ointresserade/skolkande elever. Istället får ointresserade elever mer uppmärksamhet än de som är självdrivna eller de som försöker få igång skolan. Sånt här måste vara väldigt omotiverande för en lärare.

En annan sak är också tekniken. Men jag tror sociala mediet och grupptrycket från facebook generationen är en mer bidragande faktor än att spela tv-spel.

Skrivet av balo15:

Jag belyser åter igen, att denna far, oavsett om han är invandrare eller inte, försöker uppmuntra ungarna att lära sig ett annat språk, för det kan de ha nytta i framtiden.

Och det kommer säkerligen att fungera i sinom tid. I och med att killen blir äldre blir han mognare och kommer förhoppningsvis att ta åt sig det hans föräldrar har sagt åt honom. Men samtidigt tycker jag att fadern borde sätta sig in lite i intresset och se "What the fuss is about".

Skrivet av balo15:

Jag har bara en fråga till dig, under alla de år som du spelade tv-spel och gick i skolan, kom du aldrig hem slängde väskan, sa knappt hej till föräldrarna och satte dig framför datorspelet i spelade i 4h i sträck?

Båda mina föräldrar var hemma först till klockan 19:00-20:00 på vardagarna i mina tonår, så de var sällan hemma när jag kom hem. Min mor är väldigt envis. Såg hon mig vid datorn var hon tvungen att synas och göra sig hörd och göra det typiska "gnugga på kinden" gesten för att få uppmärksamhet. Men trots allt, jag älskade att umgås med min familj och mina föräldrar när jag växte upp, och det gör jag fortfarande. Det kanske inte är så vanligt? Vad vet jag. De fanns i alla fall där för mig och jag har haft det bra tack vare det.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att om man sköter sig och skaffar sig den utbildning man vill ha så är det lungt att spela några timmar om dagen. Skolan tar ju verkligen inte upp all tid man har hemma...

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.

Permalänk
Medlem

haha here we go again. De börjar ta bort alla torrentsidor, de börjar gnälla om att ungdomarna sitter och lirar. Vad kommer sen?
Tycker de att det är bättre att ungdomar är ute på stan i gäng och annat eller? Tycker att staten gnäller för gnällandets skull nästan...

Permalänk

De borde arrangera en tävling i hur mkt badwill man kan skapa sig på en eftermiddag.....

Och om man nu ska prata om saker som är beroendeframkallande så finns ju mer eller mindre varenda fritidssysselsättning med på listan.

Tycker det vore mer intressant att göra en undersökning om hur föräldrar som själva spelar uppfattar spelande kontra de som inte gör det. För jag får uppfattningen i det jag läser i undersökningen om att det är folk som inte spelat ngt alls själva. (kan dock inte titta på videoklippen atm pga dagisfasoner på jobbet).
För det är ju ganska uppenbart att någon som inte har ngt intresse och därav inte har någon koll kan tycka att ngt är ett problem.
Men om man ska göra en jämförelse med "vanlig" sport så kan ju div kampsport, hockey och andra idrotter med mycket närkontakt te sig som ett problem för den som inte har någon koll. I exempelsvis hockey så är ju inte syftet med att pressa in en person i sargen helt uppenbart (nu är ju detta ngt som är allmän kunskap idag, men tror inte det va detta före 1920 då det blev en OS gren, eller kanske rent av 1970 då det blev en av Sveriges nationalsporter).

Sen kanske det inte är så lätt för någon som inte är intresserad att sitta med sonen/dottern en kväll och titta på när denne spelar WoW, BF3, Movie star planet, Sims3, MineCraft,Final Fantasy, Resident Evil eller whatnot

Permalänk
Medlem

Detta må vara offtopic, men att det står svensk familj och att det sedan bara är "invandrare" med i reportaget är lite ironiskt. Att det ska sändas i svt är ingen slump direkt för alla med huvudet på skaft vet kanske hur politiskt korrekt allt måste vara här.

Missförstå mig inte nu, jag har inget emot någon men handen på hjärtat så fick väl de flesta här upp en helt annan bild en dem som visades i reportaget när det kommer till Tv-spel bland ungdomar. Jag menar inte att invandrar ungdomar inte spelar tv-spel men jag tror ni vet vad jag menar.

Jag tycker att det är larvigt att göra så från svt sida men vad vet jag det kanske är ett bra sätt att få en lyckad integration.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

doktorera? och så är han själv bara civilare? Goa krav på barnen.

Permalänk
Skrivet av Jonssown:

Håller med, aldrig att det är 92% utav alla ungdomar.

Facebook spel... :S

Visa signatur

Nätagg: Corsair 450 W | Moderkort: Asus P5Q-E | Processor: i5 2500k @ 3.3GHz | Grafikkort: HD 4870 1024 MB | Minnen: Corsair Classic 8GB 1600MHz | Skärm: Samsung T220 @ 1680x1050
En datorspelsklubb för vuxna! www.oldswedishgunners.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Fantastiskt att många tycker här att spelandet inte är ett problem. Det bevisar bara hur många som är beroende av spel idag.
Ni som motsätter mitt påstående, ge mitt ett bra svar på följande påstående:

Jag antar att du alltså är nykterist och inte röker eftersom de båda ger problem för väldigt många människor. Om du inte är nykterist så tycker du ju inte att alkohol är ett problem och eftersom du förnekar problemet gör det dig till en alkoholist. Detta i sin tur visar hur många som är alkoholister idag.

- Varför har kunskapsnivån i engelska, svenska och matematik (grundämnena) sjunkit avsevärt mycket under de sista åren, där den svenska eleven tar bottenplats i kunskapssammanställningar? Men vi har fler smartphones, datorer, internet och plattor som skall hjälpa oss med att lösa våra problem

Dålig lärarkår? Vet du vilka folk på ALLA andra universitetsutbildningar skämtar om? Lärarutbildningen. Finns säkert fler anledningar. Större klasser, sämre disciplin och en massa andra saker någon mer insatt än du och jag har en aning om.

Skrivet av balo15:

Du kan ju gärna svara på min fråga istället för att "Nyhetsflasha" mig? Jag är mycket väl insatt hur verkligheten ser ut...
Vad gäller elitidrottare, så är jag själv en sådan, och avslutade mina studier i gymnasiet med toppbetyg. Och det berodde väldigt mycket att mina föräldrar såg till att jag inte skolkade bort/sov bort mina skoldagar och såg till att jag inte satt och spelade bf3,wow eller dylikt till kl 3 på en vardag.

Jag spelade jävligt mycket spel i gymnasiet/högstadiet. Slutade ändå med toppbetyg. Några goda vänner som när BC släpptes till WoW skolkade skolan i 3 dar fick också top betyg när de tog examen.(pluggar nu ingenjörslinjen) Jag känner också flera som inte spelade alls som fick skitbetyg.

Personligen så tycker jag att detta klipp är fantastiskt bra, en förälder som inte totalt avsagt sig sina arbetsuppgifter i hemmet, och försöker mana på sina barn att göra något annat än att spela BF3. E.x. läsa språk (vilket var tydligt e.x. att hans unge inte kunde det ordentligt). Sen har föräldern helt rätt, spel ger inte mycket kunskap.

Et ipsa scientia potestas est.. // BalO15

Har du faktiskt pluggat latin, eller är du en sån som slänger sig med latinska fraser för att du tror att det på något sätt ger dina argument mer tyngd? Själv pluggade jag latin i tre år. Kul var det, för vi hade en skön lärare. I efterhand kan jag dock säga att det var helt jävla värdelöst. Anledningen till att han inte snackar "perfekt" svenska lär snarare vara pga. hans umgängeskrets och hur man talar i den. Men du kan ju skylla på dataspelandet för det faller dig tydligen i smaken. Vad gäller kunskap så kan jag ju säga att jag för min del lärde mig en ohygglig massa antik historia tack vare spel från tex. Total War serien. Det länkades i ett inlägg lite högre upp till en artikel angående vad man faktiskt kan lära sig genom spelande. Jag kunde också tala någorlunda god engelska i 6an (ett år efter jag alltså började plugga det i gymnasiet) till följd av att jag spelat FIFA samt Football manager spelen intensivt före. Jag skrev och talade också väldigt bra engelska under hela gymnasietiden pga. att jag då spelade Guild Wars och snackade på engelska över vent några timmar dagligen.

Generellt sätt skulle jag inte bry mig om folk lägger all skuld på dataspelande, eller vad nytt sattyg det finns på marknaden just nu,(Folk tror så mycket dumt ändå) problemet är när dessa problem sägs vara hela problemet och de riktiga problemen istället ignoreras. Detta leder endast till att barnen blir lidande i slutändan. Det är därför jag blir så irriterad när folk ska tala om vad som är dåligt och inte dåligt baserat enbart på deras egna åsikter.

Jag irriteras också grovt över att datorspelandet tas upp så extremt mycket, medan droger som alkohol och tobak som har VETENSKAPLIGT PÅVISADE effekter mer eller mindre ignoreras med undantag för IQ's larviga "köp inte ut åt ditt underåriga barn" paroller. Krävs väl ingen vetenskapsman för att förklara att anledningen till att alkohol och tobak accepterats av samhället i stort, är för att så många blivit beroende av det, även fast det är långt skadligare än vad datorspelande är och någonsin kommer att vara.
Betyder detta att jag tror att droger är orsaker till alla världens problem eller de sjunkande betygen i skolan och därför borde förbjudas? Nej, det tror jag inte. Jag är inte ignorant nog att tro att det kan förklaras så enkelt. Är det orsaken i enskilda fall? Säkerligen. Är det bidragande i andra fall? Säkerligen. Tror jag att det är den största anledningen? NEJ. Kan överdrivet dataspelande ha en negativ effekt på en elevs skolgång? I vissa fall, säkerligen. Kan överdrivet dataspelande vara en bidragande del av en negativ effekt på en elevs skolgång? I vissa fall, säkerligen. Tror jag att det har en negativ effekt på en majoritet av elevernas skolgång? Nej verkligen inte. Kan dataspelande även ha en positiv effekt på en elevs skolgång? JA.

Problemet med dataspelande kan reduceras till rädslan för det nya okända och tendensen hos människor att förenkla problemlösning, genom att reducera antalet problem till en syndabock. Jag är övertygade att om 30 år kommer dessa larviga debatter inte längre hållas precis som ingen riktigt orkar gnälla på TVn längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då vet vi det att en invandrarfamilj också är svenskar, och invandrarpappor kan ha en hög utbildning. Är det något annat med denna politiskt korrekta kortfilmen jag har missat?

Att den ska sändas på svt är ingen slump direkt.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk

Söt familj Hyfsad kampanj. Det ligger ju mycket sanning i det dom säger. Men man behöver ju inte ta något till det extrema. Datorspel ÄR skadligt, speciellt krigsspel. Men i dagens samhälle så är det ingenting i jämförelse med en massa annat. Inget är bra i för stora mängder. Lagom är alltid bäst

Kan ju tillägga att jag älskar E-Sport och tycker att det är ett "ok" val av "yrke" om man verkligen brinner för det. Om man spelar på heltid och har talang och tjänar pengar på det så är inte det sämre än att vara busschaffis eller dylikt. Man sitter still lika många timmar. 8h om dagen. Dock så tränar dom flesta E-Sport stjärnorna på gym och håller sig i fysisk form för att klara av att hålla fokus i just 8h, medans busschaffisarna går hem helt slut efter en dag på jobbet och sätter sig i soffan med en öl och kollar på fotboll... (Nu generaliserar jag men ni fattar vad jag menar)

Permalänk
Skrivet av GeT_a_BiKe:

Söt familj Hyfsad kampanj. Det ligger ju mycket sanning i det dom säger. Men man behöver ju inte ta något till det extrema. Datorspel ÄR skadligt, speciellt krigsspel. Men i dagens samhälle så är det ingenting i jämförelse med en massa annat. Inget är bra i för stora mängder. Lagom är alltid bäst

Källa.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Markthegreat:

Antar att han menar att man blir stel, kan få problem med kroppen osv, om man lirar på tok för mycket.
Det är helt sant, men psykisk påverkan är väl snarare vad denna kampanj riktas mot.

Visa signatur