Vilket är de bästa "gratis" antivirusprogrammet?

Permalänk
Medlem

MSE - Microsoft Security Essentials är bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TUF GAMING B650-PLUS WIF|Ryzen 7 7800x3d|RTX 4080 Super 16G |DDR5 32GB |2x Kingston FURY M.2 SSD | NZXT Kraken 240|NZXT H6 Flow RGB |Dell 32" Alienware AW3225QF OLED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

http://en.wikipedia.org/wiki/Adware

Om du inte kan engelska så betyder adware programvara som är gratis och finansieras genom reklam som visas i programmet. Ja det innefattar merparten av gratisappar i appstore också.

Ett virusangrepp är för mig värt 500:-/år att inte riskera. Norton, Bitdefender mfl betalprogram hittar betydligt fler virus än gratisprogrammen, därmed inte sagt att det är fel att köra gratis, för de flesta speciellt medlemmar här så är deras egen kunskap mer värt än virusskyddet.

Dem fria antivirus programmen hittar lika mycket som ett betalt antivirus program. Dem fria varianterna är idag lika bra som allt annat. För i tiden var det annorlunda. Avast är också ett betalt antivirus skillnaden mellan den fria varianten och betalda är att den fria varianten saknar vissa funktioner. Lika dant gäller det för AVG, Avira, Panda, och Comodo. Medan själva koden som förhindrar elakheterna är den samma. Dem här aktörerna finansieras inte enbart av reklam utan det är även betalande kunder som vill ha en av dem funktionera som inte ingår i den fria varianten.

Titta in på den här länken. Så får du se att Avast free är lika bra som ditt Symantec skydd. Jämförelsen är mot version 6 och inte version 7 som nyss har släppts. Det kommer i nästa stora test som görs utav till exempel avcomparatives.
http://www.avast.com/en-se/best-antivirus

http://www.avast.com/en-se/pr-avast-free-mobile-security-tops...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MartenKL:

http://en.wikipedia.org/wiki/Adware

Om du inte kan engelska så betyder adware programvara som är gratis och finansieras genom reklam som visas i programmet. Ja det innefattar merparten av gratisappar i appstore också.

Ett virusangrepp är för mig värt 500:-/år att inte riskera. Norton, Bitdefender mfl betalprogram hittar betydligt fler virus än gratisprogrammen, därmed inte sagt att det är fel att köra gratis, för de flesta speciellt medlemmar här så är deras egen kunskap mer värt än virusskyddet.

Avast visar inte någon reklam i min dator iaf, så där har du fel, det enda den gör är att visa på uppdateringar och när du skall förnya din version.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Dem fria antivirus programmen hittar lika mycket som ett betalt antivirus program. Dem fria varianterna är idag lika bra som allt annat. För i tiden var det annorlunda. Avast är också ett betalda antivirus skillnaden mellan den fria varianten och betalda är att den fria varianten saknar vissa funktioner. Lika dant gäller det för AVG, Avira, Panda, och Comodo. Medan själva koden som förhindrar elakheterna är den samma. Dem här aktörerna finansieras inte enbart av reklam utan det är även betalande kunder som vill ha en av dem funktionera som inte ingår i den fria varianten.

Titta in på den här länken. Så får du se att Avast free är lika bra som ditt Symantec skydd. Jämföreslen är mot version 6 och inte version 7 som nyss har släppts. Det kommer i nästa stora test som görs utav till exempel avcomparatives.

Du länkar ju till avast som är part i målet. De fria antivirprogrammen är olika och du skrev ju tidigare att MSE var skit i tråden vilket förvisso är fel och nu påstår du att de är lika bra. Även om de finnansieras på flera olika sätt så är det ändå adware om det är reklam med i den kostnadsfria versionen. Sen brukar det inte vara så stor skillnad mellan olika versioner så du skall nog inte hoppas på för mycket för att dom bumpat versionsnumret ett steg.

Och snälla. Skriv dom eftersom du inte vet när du skall skriva de och dem.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig skriva dom. Finns inget som heter dom. Vart i texten har jag skrivit att MSE är bra. Det är inte svårt att leta upp vad som är skillnaden. Jag vet redan vad som är nytt. Orkar bara inte berätta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartenKL:

Här är en ganska ny jämförelse.
http://dottech.org/freeware-reviews/14151/

Roligt att avast, avg och avira tar bort adware men är själva adware. Bara MSE finansieras inte genom annonsering i produkten. Själv föredrar jag Norton/Symantec. Jag har kärnor och vilotid över för att inte störas av prestandaproblem och det känns aldrig som att Norton Internet Security är i vägen. Man får vad man betalar för.

Du kan inte mena allvar. norton är kanske världens sämsta program.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem

Kör comodo internet security, tycker det känns som det bättre alternativet efter att ha testat en uppsjö av andra program.

Permalänk

Norton har jag aldrig gillat, men kör på avg! Alltid gillat det mest, verkar ta minst resurser av datorn (även under tunga scan's) och har aldrig fått något virus som det inte klarat av, inte vad jag märkt då iaf. Har haft både McAfee som jag tyckte var riktigt bra, dock bra mycket tyngre än avg och fick virus som krashade datorn.. även haft både norton och nod32 och har fått tunga virus som hela datorn skurit ihop av båda gångerna, på mindre än halvår.. och har nu haft avg i flertal år utan nå virus boningar!

Sen tänkte jag säga något om att du kan fixa full.. men nej det tar vi i någon annan gång.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Dem fria antivirus programmen hittar lika mycket som ett betalt antivirus program. Dem fria varianterna är idag lika bra som allt annat.[/url]

Skrivet av buddaz:

Kommer aldrig skriva dom. Finns inget som heter dom. Vart i texten har jag skrivit att MSE är bra. Det är inte svårt att leta upp vad som är skillnaden. Jag vet redan vad som är nytt. Orkar bara inte berätta det.

MSE är ett fritt antivirus. I quoten skriver du att de att de fria antivirusprogrammen är lika bra som de betalda.

http://www.svenskaakademien.se/akademien/de_aderton/katarina_...

Katarina Frostenson som sitter på stol nummer 18 i Svenska Akademin och har gett ut en bok som heter:

Berättelser från dom

Du kan lugnt skriva dom. Det du inte skall skriva är de/dem för du verkar inte ha en susning när man skall använde de.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av buddaz:

Dem fria antivirus programmen hittar lika mycket som ett betalt antivirus program. Dem fria varianterna är idag lika bra som allt annat. För i tiden var det annorlunda. Avast är också ett betalt antivirus skillnaden mellan den fria varianten och betalda är att den fria varianten saknar vissa funktioner. Lika dant gäller det för AVG, Avira, Panda, och Comodo. Medan själva koden som förhindrar elakheterna är den samma. Dem här aktörerna finansieras inte enbart av reklam utan det är även betalande kunder som vill ha en av dem funktionera som inte ingår i den fria varianten.

Titta in på den här länken. Så får du se att Avast free är lika bra som ditt Symantec skydd. Jämförelsen är mot version 6 och inte version 7 som nyss har släppts. Det kommer i nästa stora test som görs utav till exempel avcomparatives.

Du kan nog ha rätt gällande säkerheten, skyddet i Avast jämfört med Norton Internet Security även om det inte är den versionen som testats, bara den versionen tänkt för företagsnätverk när man redan har en intrångslösning i firewall/router.

Att jag betalar betyder att Symantec har ett ansvar gentemot mig, jag kan kräva att det fungerar, jag kan kräva support. När man inte betalar för sig har man inga rättigheter att ställa krav eller få hjälp. För mina 500:-/år får jag tre licenser. Jag är nöjd men jag tror som sagt inte att jag hade rätt i mitt antagande att skyddet som sådant skulle vara bättre än gratisprogram.

På en infekterad dator brukar jag dock alltid först försöka använda BitDefenders onlinescanner. Jag har tagit bort virus på många datorer som haft AVG eller Avast men det kan nog vara användarna som missat uppdatera programvaran. Bästa virusskyddet är dock en vaken/kunnig användare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozric:

Oj, det var dåligt. Bäst du talar om det för PCMAG, PCWorld, LAPTOP Magazine, CNET och Notebook Review mfl.

Men för all del fortsätt ditt liv med myter eller trollning, vilket kan jag inte veta.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Du vet inte vad du pratar om...

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk

Körde med Norton förr i tiden men böt till NOD32 för det slöade inte ner datorn så mycket (detta var 2004).
Har nu börjat använda AVG, och märker ingen skillnad på att datorn vart nå segare mot när jag kört med NOD32.
Så än så länge har det funkat bra med AVG, haft det på 2 st datorer i cirka 4 månader.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Jag hatar alla antivirus förutom Microsoft Security Essentials. Har kört Avast, AVG, nod 32, kaspersky och panda. Vad som är "bäst" ur skyddssynpunkt just nu vet jag inte, men bryr mig inte så mycket heller.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

MSE! tar nästan ingenting av datorn ochär inte alls krångligt. Har haft massa olika, men MSE är absolut bäst.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Kör också MSE.

Okej, det kanske inte skyddar exakt lika bra som Avast, dock så skyddar det ändå jävligt bra för att vara ett gratis antivirus. Märker aldrig av det, det är därför det används på just min dator.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

När man kollar tester så är dom ju inte riktigt hur de flesta har sina maskiner. Dvs direkt på nätet. Bakom en router är du inte lika utsatt som utan och som jag ser det så är false positive ett större problem än att faktiskt få virus och där är MSE perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare använt AVG Free i många, många år.
Men förra året släppte AVG in en trojan i en av våra datorer här hemma.
En kombination av Stinger, MBAM och MSE fick bort trojanen och allt skit den släppte in.
(ominstallerade datorn efteråt)
Sedan dess har jag gått över till MSE.
Stinger och MBAM använder jag på datorer jag tror smittats

Permalänk

Kört NOD32 i flera år, dock nyligen gått över till MSE som är gratis och faktiskt fungerar riktigt bra. Hittade direkt två trojaner som mitt NOD32 inte hittat. Detta behöver inte betyda att det är bättre men generellt så fungerar MSE bra.

Permalänk

Kört Avast i flera år på flera datorer. Funkat bra. Blivit enklare med uppgraderingar (även gratis "abonnemanget") genom åren. Vet dock att det tar lite processorkraft i anspråk (i a f enligt en kunnig kollega till mig). AVG skall tydligen inte göra det (?). Har dock inte stört mig ett smack eller märkts.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Avast free 7 äter väldigt lite minne. Du kommer knappt märka det. Avast teamet har jobbat en hel del på den punkten. Nya cloud funktionen är väldigt bra.

Permalänk
Medlem

MSE är kanon och har kört det i många år.

sen kan jag även rekommendera Panda Cloud vilket jag även det kört i många år

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Avstängd

http://www.clamwin.com/
Open Source och allt

Permalänk
Medlem

Avcomparatives, VB100 och icsalabs

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Finns dessutom i portable version. Så kör man med usbminne så bör man ha den på usbminnet.

Visa signatur

Permalänk

Jag har btw precis installerat Avast app till min SonyEricsson Xperia Arc. Fungerar bra vad jag hitintills kunnat konstatera. Innehåller också en stöldskyddsfunktion om telefonen blir norpad eller man tappar den.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.avast.andro...

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Mitt tips:
MSE om du vill fokusera på smidighet och prestanda.
Comodo internet security om du vill fokusera på säkerhet.