AMD Tenerife – över 20 procent bättre prestanda med Graphics Core Next 2.0

Permalänk
Medlem

Så i teorin skulle Nvidia kunna "tjäna" på detta rykte om det får folk till att avvakta detta "nya kort" samt kepler. Istället för att bara köpa ett 7970 eller 50 idag.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

"Long Idle Power" rent spontant säger jag att "Low" vore bättre.

Ok, ja, det ja.
Tyckte det såg konstigt ut.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TrinitoN:

"Long Idle Power" rent spontant säger jag att "Low" vore bättre.

Skrivet av Thomaseron:

Ok, ja, det ja.
Tyckte det såg konstigt ut.

I pressmaterialet till 7000-serien så pratas det faktiskt om Long Idle: http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

Det som diskuterats i andra forum är att det står "The GCN Architecture brings changes to consumer GPUs by enableing higher performance..." i första noteringen i bildens nedre del.
Inte tillräckligt för att utgå från att det är fejkat men ihop med andra saker som nämns i tråden så är det svårt att utesluta att så inte är fallet. Det lär nog visa sig snart nog om kortet existerar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte alls givet och ingen katastrof heller, det som är viktigt är pris, prestanda och prestanda per watt.

Nvidia kollar nog noga på vad AMD korten klarar av och försöker vara där över för annars är det ganska hopplöst att lansera deras fler månader efter och ändå sämre prestandad? Jag tror inte Nvidia släpper ett Kepler kort om det presterar under AMDs kort. Samma sak om AMD var i deras position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

I pressmaterialet till 7000-serien så pratas det faktiskt om Long Idle: http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970...

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/12/22/7970_0019_Lay...

http://www.sweclockers.com/image/red/2011/12/22/Zerocore.jpg?...

Det som diskuterats i andra forum är att det står "The GCN Architecture brings changes to consumer GPUs by enableing higher performance..." i första noteringen i bildens nedre del.
Inte tillräckligt för att utgå från att det är fejkat men ihop med andra saker som nämns i tråden så är det svårt att utesluta att så inte är fallet. Det lär nog visa sig snart nog om kortet existerar eller inte.

http://www.sweclockers.com/image/red/2012/03/05/Tenerife.png?...

okay, där ser man.
Ja, det du har fet-markerat tyckte jag också såg lite konstigt ut, men var inte säker på stavningen själv där.

Skrivet av RobCar:

Nvidia kollar nog noga på vad AMD korten klarar av och försöker vara där över för annars är det ganska hopplöst att lansera deras fler månader efter och ändå sämre prestandad? Jag tror inte Nvidia släpper ett Kepler kort om det presterar under AMDs kort. Samma sak om AMD var i deras position.

Ja, om jag inte minns helt fel blev det väl som du skriver med GTX480 mot 5870.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag har svårt att hitta.
Var har de stavat fel?

Om mina ögon inte lurats av trolldom så står det "enableing" istället för "enabling"

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Nvidia kollar nog noga på vad AMD korten klarar av och försöker vara där över för annars är det ganska hopplöst att lansera deras fler månader efter och ändå sämre prestandad? Jag tror inte Nvidia släpper ett Kepler kort om det presterar under AMDs kort. Samma sak om AMD var i deras position.

Det fungerar inte alls så. Ska nVidia sluta sälja grafikkort tills de har lyckats göra ett som är bättre? Om nVidia inte kan slå 7970 så säljer de bara kortet lite billigare. Så har det fungerat i alla tider. Och det är inte så att de bara kan titta några månader på AMDs prestanda och sedan fixa bättre prestanda själva, antingen har de ett starkare chip eller inte, det de kan tjäna på att vänta några månader är bara yeilds och någon revision som kan ge något högre frekvens, det ger inte så stora skillnader. De hinner inte designa om något direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det fungerar inte alls så. Ska nVidia sluta sälja grafikkort tills de har lyckats göra ett som är bättre? Om nVidia inte kan slå 7970 så säljer de bara kortet lite billigare. Så har det fungerat i alla tider. Och det är inte så att de bara kan titta några månader på AMDs prestanda och sedan fixa bättre prestanda själva, antingen har de ett starkare chip eller inte, det de kan tjäna på att vänta några månader är bara yeilds och någon revision som kan ge något högre frekvens, det ger inte så stora skillnader. De hinner inte designa om något direkt.

Om de ändå väntar flertal månader efter AMDs lansering så lägger Nvidia nog den tid det behöver för att nå över AMDs kort alternatvit marknadsför högprestadad kort med låg siffriga namn (som budget kort) och sedan väntar med "värstingar" för att de inte kommit dit än i utveckligen.
7970 är ändå inte någon stor säljare, fel prisklass? Snarare 1500-3000 klassen? Och i de klasserna så lär de inte ha några problem att välja hur mycket bättre deras motsvarande produkt ska prestera.
De har ju de "gamla" korten ute i butikerna som förmodligen säljs än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Om de ändå väntar flertal månader efter AMDs lansering så lägger Nvidia nog den tid det behöver för att nå över AMDs kort alternatvit marknadsför högprestadad kort med låg siffriga namn (som budget kort) och sedan väntar med "värstingar" för att de inte kommit dit än i utveckligen.

Eftersom de inte kan justera så mycket på några ynka månader så blir det snarare det senare alternativet ifall de inte klarar av att matcha 7970.

Skrivet av leafbranch:

7970 är ändå inte någon stor säljare, fel prisklass? Snarare 1500-3000 klassen? Och i de klasserna så lär de inte ha några problem att välja hur mycket bättre deras motsvarande produkt ska prestera.
De har ju de "gamla" korten ute i butikerna som förmodligen säljs än.

Kort kring 5000:- är aldrig storsäljare, de är flaggskepp, det är 7800 och 7700 som ska bli storsäljare. Och 7970 har den prissättningen det borde ha om man ser till marknaden i övrigt. Det snabbaste grafikkortet brukar ligga kring 5000:-, något mer för dubbel GPU-kort när de kommer.

Permalänk
Medlem

Eftersom CGN ær en ny arkitektur och det inte kommit några prestandaøkningar från drivrutinerna æn så kan vi vænta oss en rejæl boost tillsammans med eventuellt økade klockfrekvenser eller refresh.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Eftersom CGN ær en ny arkitektur och det inte kommit några prestandaøkningar från drivrutinerna æn så kan vi vænta oss en rejæl boost tillsammans med eventuellt økade klockfrekvenser eller refresh.

Fast det där har man hör i alla tider, faktum är att det sällan blir några större skillnader då konkurrenten alltid lyckas få ut ungefär lika mycket extra oavsett om det är ny eller gammal arkitektur. Jag har aldrig varit med om att drivrutiner gjort några större skillnader i hur olika kort står sig mot varandra. Tror dock att GCN säkert kan bli bättre och bättre på GPGPU allt eftersom stödet ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Fast det där har man hör i alla tider, faktum är att det sällan blir några större skillnader då konkurrenten alltid lyckas få ut ungefär lika mycket extra oavsett om det är ny eller gammal arkitektur. Jag har aldrig varit med om att drivrutiner gjort några större skillnader i hur olika kort står sig mot varandra. Tror dock att GCN säkert kan bli bättre och bättre på GPGPU allt eftersom stödet ökar.

Där har du fel, för det har skett stora ökningar genom åren på både AMD's och nVidia's gpu'er med uppdaterade drivrutiner. T.ex GTX580 har fått sin prestanda ökad enormt genom bättre drivers sen sin release.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Detta är AMDs "GTX580": en förbättring av den nya arkitekturen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nästa faktiska generation är Sea Islands, beräknad släpptid (enligt AMD's roadmap) är hösten 2013.

Sea Islands är ett gemensamt namn för:
Northern Islands (HD6000) - Turks, Caicos, Cayman, Antilles... alla (?) öar i mellanamerika.
Southern Islands (HD7000) - Pitcairn, Tahiti, Cape Verde... random öar (för det mesta) söder om ekvatorn.
Canary Islands (HD8000) - ?

Tenerife är ju en av kanarieöarna, så än så länge verkar ryktena vara överens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

"Long Idle Power" rent spontant säger jag att "Low" vore bättre.

Det heter "long". Det skiljer på korttidsvila när kortet inte arbetar och långtidsvila då bildskärmen är avstängd och ännu fler delar av GPUn kan stängas av. "Introducerades" (åtminstone på papper) med HD7000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Där har du fel, för det har skett stora ökningar genom åren på både AMD's och nVidia's gpu'er med uppdaterade drivrutiner. T.ex GTX580 har fått sin prestanda ökad enormt genom bättre drivers sen sin release.

Haha, nej, nu kommer du ju med ett praktexempel av dessa inbillningar.

Jämför själv:

På över ett år mellan 6970 och 7970 recensionerna så har det inte ändrats någonting. GTX 580 ligger på 20% bättre prestanda än 6970 i båda testerna. Så, de inbördes skillnaderna efter ett års drivrutinsutveckling är även i detta fallet försumbara. Så ditt exempel stödjer bara mitt påstående att konkurrenternas drivrutinsutveckling är så jämn att det inte ändrar hur deras modeller förhåller sig till varandra.

Så samma gamla påståenden går igen fast när man tittar efter så ser man att snacket om att drivrutiner ska ändra konkurrenskraften mellan modeller återigen bara är luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Det heter "long". Det skiljer på korttidsvila när kortet inte arbetar och långtidsvila då bildskärmen är avstängd och ännu fler delar av GPUn kan stängas av. "Introducerades" (åtminstone på papper) med HD7000-serien.

Hur är förbrukningen i 2d läge och vid låg belastning, typ filmtittande, webbsurfning, etc. Man tycker att gpuerna borde ha så pass bra strömsparfunktioner idag att de borde kunna kylas med väldigt väldigt låga fläkthastigheter. 7000-serien, hur tyst är den i 2d? Funkar afterburner på ett tillfredsställande sätt med profiler för 2d och 3d, undervoltning etc?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Haha, nej, nu kommer du ju med ett praktexempel av dessa inbillningar.

Jämför själv:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/1991?k=8b7b38dd13dd4...

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2632?k=0c5c40419f1df...

På över ett år mellan 6970 och 7970 recensionerna så har det inte ändrats någonting. GTX 580 ligger på 20% bättre prestanda än 6970 i båda testerna. Så, de inbördes skillnaderna efter ett års drivrutinsutveckling är även i detta fallet försumbara. Så ditt exempel stödjer bara mitt påstående att konkurrenternas drivrutinsutveckling är så jämn att det inte ändrar hur deras modeller förhåller sig till varandra.

Så samma gamla påståenden går igen fast när man tittar efter så ser man att snacket om att drivrutiner ska ändra konkurrenskraften mellan modeller återigen bara är luft.

Vet inte om du fått en speciell fix-idè med att citera mig i olika trådar och forsøka argumentera om något som du har helt fel i?

Du gjorde just en jæmførelse som du sjælv inte førstår ær totalt fel. Ska du jæmføra så får du jæmføra ett och samma grafikkort med fps som værde i samma spel från tidens børjan tills idag. Att bægge aktørernas GPU økar prestandan genom drivers vet vi, men det var aldrig det som diskuterades. Det som diskuterades var att GCN gpu'erna kommer boostas från det som presterar idag.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Vet inte om du fått en speciell fix-idè med att citera mig i olika trådar och forsøka argumentera om något som du har helt fel i?

Du gjorde just en jæmførelse som du sjælv inte førstår ær totalt fel. Ska du jæmføra så får du jæmføra ett och samma grafikkort med fps som værde i samma spel från tidens børjan tills idag. Att bægge aktørernas GPU økar prestandan genom drivers vet vi, men det var aldrig det som diskuterades. Det som diskuterades var att GCN gpu'erna kommer boostas från det som presterar idag.

Okej, nu tar vi det långsamt här.

1. Du säger att GCN kommer öka i prestanda genom drivrutiner.
2. Jag säger att detta har sagts om nya arkitekturer i alla tider, men det har aldrig blivit någon skillnad gentemot vad konkurrenten vinner. Jag hävdar att olika kort behåller sina relativa prestandaskillnader mot varandra ganska bra under drivrutinernas utveckling.
3. Du säger att jag har fel och hänvisar till GTX 580 där du hävdar att det är enorma skillnader.
4. Jag visar siffror på att GTX 580 och 6970 har samma relativa prestandaskillnader idag nu som vid release. Båda har tjänat ungefär lika mycket/lite genom drivrutiner på ett drygt år.

Så, det är upp till dig att visa att GTX 580 eller något annat kort utmärker sig genom att öka så pass mycket mer i prestanda än konkurrenten att det på något vis ändrar deras prestanda gentemot varandra över tid. Ingenstans kan jag se att GTX 580 skulle ha dragit ifrån det minsta.

Ditt argument att man bara ska mäta i ett spel är idiotiskt, för det första för att det inte säger något om hur korten förhåller sig till varandra överlag, vilket är aktuellt här. Och för det andra för testbarheten, du gör det bekvämt för dig genom att veta att det är extremt svårt att hitta referenssystem från recensionssidor som varit oförändrade under så lång tid, samtidigt som det blir ännu svårare att hitta samma test med samma inställningar. Det du inte inser att det är ditt problem, du kommer med påståenden om prestandautvecklingen, bevisbördan ligger på dig. Det är pinsamt att du istället försöker köra maktspråk och "det vet väl alla"-argument utan någon som helst uppbackning.

Så, presentera bevis för din tes, jag har stöd för min som redan presenterats.

EDIT: Har inte tänkt på att jag argumenterat mot dig i andra trådar, men nu när jag kollar upp det så ser jag att det stämmer. Din förkärlek för grundlösa påståenden med anekdotiska argument kring samma företag gör att du luktar lite Fanboy.

Permalänk
Medlem

Säger inte att någon har rätt eller fel. Men 6970 o 580 kom ju ingefär samtidigt.
De har ju funnits länge, medans 7k serien nu är helt ny. Så jämförelsen blir lite tokig oavsett resultatet.

Knappade inte 6850 in på gtx460 efter ett tag?
Det mest revolutionerande som hänt med drivrutiner är väl dock cf/sli prestanda.

Edit: om vi bortser från nvidas crysis drivisar som ökade prestandan genom att göra spelet sämre grafiskt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anders190:

Fast att AMD förmodligen kommer svara Kepler-lanseringen med något känns ju samtidigt rätt troligt, dock ställer även jag mig rätt tveksam till denna "läcka". Speciellt HD7950's klockfrekvens visar ju på att korten medvetet klockats lågt, om det är för att "finta" Nvidia eller av någon annan anledning är för mig oklart dock. Kan ju lika väl hända att en uppdatering släpps lagom till GK104-lanseringen som ökar klockfrekvenserna för 7000-serien för att minska eventuellt prestandagap till GK104-korten. Nackdelen med att lansera först är ju att konkurrenten får lite mer tid att optimera deras release och distansiera sina produkter.

Helt fel tidpunkt för att detta skulle läckas direkt från AMD dåden stör ju lanseringen av HD7800-serien. Om något så kan det få folk som funderat på köp av HD7900-kort att hålla i pengarna vilket skulle kunna ge Nvidia en ökad chans att sälja kort när de väl lanserar något.

Ja de lär ju åtminstone kontra ett GTX680 med ett 7990 så de kan fortsätta skryta om att ha snabbaste kortet.

Det där med att öka frekvenserna måste ju bero hur deras yields ser ut. Att många kort går att klocka högt betyder ju inte nödvändigtvis att de kan få ut tillräckligt många som klarar höga frekvenser för att de ska kunna släppa en helt ny serie. Eller så sitter de helt enkelt och hamstrar bra kort för ett 7980.

Den som lever får se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Säger inte att någon har rätt eller fel. Men 6970 o 580 kom ju ingefär samtidigt.
De har ju funnits länge, medans 7k serien nu är helt ny. Så jämförelsen blir lite tokig oavsett resultatet.

Det som gör det så bra, de kom nästan precis samtidigt, därför kan vi testa påståendet att GTX 580 fått prestandaökningar genom drivrutiner utöver det vanliga. Och vi ser inget sånt. Förhållandet mellan 6970 och GTX 580 är detsamma. GTX 580 är runt 20% snabbare vid båda tillfällena. Vi ser alltså inget stöd för att GTX 580 skulle ökat mer i prestanda än 6970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det som gör det så bra, de kom nästan precis samtidigt, därför kan vi testa påståendet att GTX 580 fått prestandaökningar genom drivrutiner utöver det vanliga. Och vi ser inget sånt. Förhållandet mellan 6970 och GTX 580 är detsamma. GTX 580 är runt 20% snabbare vid båda tillfällena. Vi ser alltså inget stöd för att GTX 580 skulle ökat mer i prestanda än 6970.

[/QUOTE]

Ok.

Orkade inte riktigt läsa allt. Tänkte mer på att det finns en liten risk att GCN utökar ledning ytterligare gentemot "gårdagens" fermi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Ok.

Orkade inte riktigt läsa allt. Tänkte mer på att det finns en liten risk att GCN utökar ledning ytterligare gentemot "gårdagens" fermi.

Jo, det har ofta resonerats så men jag har aldrig sett det ske i praktiken. Samma sak sades om 2900XT, att det var helt ny teknik och att drivrutiner skulle äta upp hela eller åtminstone delar av gapet upp till 8800, men gapet mellan de båda var rätt jämnt även efter många drivrutinsuppdateringar. Drivrutiner kan alltid ge förbättringar, men oftast ger det ungefär lika mycket hos båda lagen oavsett om en av dem har ny arkitektur.

Det är helt enkelt något många ofta förväntar sig och man tror att det skett förut, men ingen kan peka på att det faktiskt skett.