Muskampen 2025: Segraren korad!

Bilder från Doom 4 läckta av misstag

Permalänk
Medlem

Bilder från Doom 4 läckta av misstag

Bilder från Doom 4 läckta misstag, enligt http://www.gpureview.com/are-these-doom-4-environments-and-as...

Åtminstone är det vad en del tror:

Citat:

These screens appeared in the portfolio of Thao Le, who is a senior environmental artist at id Software. The screens in question have since been removed from his portfolio

Här en länk till ännu fler läckta bilder: http://www.allgamesbeta.com/2012/02/doom-4-more-leaked-images...

Det som talar emot det enligt mig är att de saknar de typiska kantiga huvudena som alla Doom/Quake-gubbar har: http://screenshots.filesnetwork.com/53/potd/1148940680_41.jpg

Fast det här är väl arbetsfiler, som fulas till när det är dags

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Om det nu är "the real deal" vilken motor arbetar dom i ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tungsten:

Om det nu är "the real deal" vilken motor arbetar dom i ?

Deras egna motor IDTech5

Permalänk
Medlem

Old news, trodde de släppt nya:(

Permalänk
Medlem

IDTech5 mega textures var ju en stor miss av Idsoftware, hoppas verkligen dom inte kommer använda det till både Doom eller Quake för då blir jag gravt förbannad på Carmack

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

ohhh gief

Visa signatur

[ RAM 16GB Corsair DDR4 2133 ] [MOBO MSI Z170-S02 ] [CPU i7 6700K@4.8, H80i kylare ] [GPU Geforce GTX 1080 STRIX 8GB ] [PSU 700W, BeQuiet Kraft ] [ SSD 240GB Samsung 850 EVO-Series, Lagring: 3TB ] [Monitor ASUS ROG Swift PG278Q ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

IDTech5 mega textures var ju en stor miss av Idsoftware, hoppas verkligen dom inte kommer använda det till både Doom eller Quake för då blir jag gravt förbannad på Carmack

iD Tech 5 använder en mer avancerad version av MegaTexture som kallas Virtual Texturing

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag refererade till spelet Rage om dom ska använda samma teknik som i det spelet så blir det rätt kasst till PC. Sen Id tech 5 är väl 5 6 år gammalt nu.
Aja återstår att se hur det blir.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gammal nyhet nu. Ser dock ut som Rage.

Permalänk
Medlem

Jag tycker idtech5 fungerade superbra på konsol, men värdelöst på PC. Dynamisk upplösning ser jag också som något positivt. Lyckas de sammanfoga teknikerna med bättre dynamiskt ljus (Rage var väldigt statiskt) och få det att fungera på PC har jag inga problem. Det ska dock till ett mirakel för att det ska hända. Vi får se hur det blir. Förhandsbilder såhär tidigt ger jag inte mycket för. Längtar till E3/QuakeCon istället.

Skrivet av sAAb:

Det som talar emot det enligt mig är att de saknar de typiska kantiga huvudena som alla Doom/Quake-gubbar har: http://screenshots.filesnetwork.com/53/potd/1148940680_41.jpg

Eehhmm, det är väll en begränsning av polygoner snarare än en typisk stil?!

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem

Nä nu måste jag fråga!

Finns det någon information av utvecklings fasen till Doom 4 kommer det utvecklas först och främst till PC sedan bli portade från PC plattformen till Konsol?

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Givetvis kommer dom använda det i Doom 4. Det är en fantastisk teknik i teorin som tillåter mycket variation i miljöerna problemet ligger snarare i att lagringsmediet "inte har plats" för samtliga texturer i hög upplösning och utan hård komprimering.

Skrivet av Bean:

Jag refererade till spelet Rage om dom ska använda samma teknik som i det spelet så blir det rätt kasst till PC. Sen Id tech 5 är väl 5 6 år gammalt nu.
Aja återstår att se hur det blir.

id Tech 5 användes ju först i Rage vilket är från 2011 så id Tech 5 är inte 5-6 år gammal även fast den såklart har utvecklats under en längre tid.

Skrivet av Asaska:

Jag tycker idtech5 fungerade superbra på konsol, men värdelöst på PC. Dynamisk upplösning ser jag också som något positivt. Lyckas de sammanfoga teknikerna med bättre dynamiskt ljus (Rage var väldigt statiskt) och få det att fungera på PC har jag inga problem. Det ska dock till ett mirakel för att det ska hända. Vi får se hur det blir. Förhandsbilder såhär tidigt ger jag inte mycket för. Längtar till E3/QuakeCon istället.

Håller med om att dynamiskt ljus hade varit ett bra lyft. Det var inte mycket saker i spelet förutom fordon och människor som hade något med fysiken att göra heller. Knappas omöjligt att fixa men dom ville verkligen att spelet skulle gå i 60 FPS så något fick dom offra för att uppnå det, speciellt på konsoler. Hoppas dom tänker lite mer på PC till Doom 4, ett spel som jag verkligen ser fram emot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asaska:

Finns den begränsningen, idag, år 2012?

Jag kunde förstå det när Quake 3 kom, men nu? Rage har det också

http://images.totalgamingnetwork.com/images/rage2--screenshot...

BF3?

http://images.vg247.com/current//2011/03/BF3_Sniper_GDC.jpg

Inte vad jag kan se.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Givetvis kommer dom använda det i Doom 4. Det är en fantastisk teknik i teorin som tillåter mycket variation i miljöerna problemet ligger snarare i att lagringsmediet "inte har plats" för samtliga texturer i hög upplösning och utan hård komprimering.

id Tech 5 användes ju först i Rage vilket är från 2011 så id Tech 5 är inte 5-6 år gammal även fast den såklart har utvecklats under en längre tid.

Håller med om att dynamiskt ljus hade varit ett bra lyft. Det var inte mycket saker i spelet förutom fordon och människor som hade något med fysiken att göra heller. Knappas omöjligt att fixa men dom ville verkligen att spelet skulle gå i 60 FPS så något fick dom offra för att uppnå det, speciellt på konsoler. Hoppas dom tänker lite mer på PC till Doom 4, ett spel som jag verkligen ser fram emot.

The id Tech 5 engine was first demonstrated at the WWDC 2007 by John D. Carmack on an eight-core computer; however, the demo only used a single core with single-threaded OpenGL implementation running on a 512 MB 7000 class Quadro video card.id Tech 5 was first used in a game in Rage, and the upcoming Doom 4 has also been announced to make use of it.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

BF3?

Inte vad jag kan se.

Jag förstår inte riktigt vad du menar nu. Håller du med om att de kantiga modellerna i Quake 4 (som du länkade) inte har något med stil att göra, utan en konsekvens av insparade trianglar, eller är vi bittra fiender? Alltså, om Rage/Quake/Doom fick, så skulle det vara runt utav bara helvete?

Nog går det att få till rundare modeller idag, men polygon-battaljen är i allra högsta grad fortfarande aktuell. Är gubbarna runda så är det ofta något annat som får lida, exempelvis den sekantiga halvmosade muggen på BF# bilden du länkade.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

BF3?

Inte vad jag kan se.

Jag ser kantigheten på BF3 där, dock svårare att urskilja då det är fler detaljer såsom kamouflage och sånt som gör att de smälter in bättre med kantigheten, dock som föregående talare sa så syns de ju bäst på burken..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

The id Tech 5 engine was first demonstrated at the WWDC 2007 by John D. Carmack on an eight-core computer; however, the demo only used a single core with single-threaded OpenGL implementation running on a 512 MB 7000 class Quadro video card.id Tech 5 was first used in a game in Rage, and the upcoming Doom 4 has also been announced to make use of it.

Mjo läst det jag också men jag vet inte ifall jag vill säga att id Tech 5 är 5-6 år gammal ändå för att en ofärdig version demonstrerades 2007..

Permalänk

Har för mig att jag läst på FZ så var dessa bilder falska och någon som höll på med Doom 4 sa att det skulle vara mycket mer "epic".

edit: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120302/id-nar-vi-visar-do...

Permalänk
Medlem

Oavsett ursprung och framtida användning - han är mycket skicklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Doom 4 ska köras i 30 fps på konsoller i singleplayer, och 60 fps i multiplayer. Enligt Carmack ska dom använda den extra kraften som blir tillgänglig av att köra i 30 fps istället för 60 att göra spelet väldigt mycket snyggare

Och Doom 4 kommer också ha stöd för AMDs Partial Resident Texture teknik som finns i GCN (AMDs MegaTexture teknik).

Permalänk

Sweet! Ska bli roligt när det kommer ut i handeln.

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asaska:

Nog går det att få till rundare modeller idag, men polygon-battaljen är i allra högsta grad fortfarande aktuell. Är gubbarna runda så är det ofta något annat som får lida, exempelvis den sekantiga halvmosade muggen på BF# bilden du länkade.

Den sekantiga halvmosade muggen på BF# bilden jag länkade missade jag helt! Den var tydlig, när man väl såg den.

Fast det är ju mest ansiktena man ser, så man gissar att det är där det virtuella krutet bör läggas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg fake ut, iaf gameplay bilderna såg ut som ett spel från 2006 eller liknande.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Jag vill se monster! Det är mest intressant, då jag hoppas dem går tillbaka till rötterna och har fina helvetes monster igen

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Så spelet utspelar sig på jorden denna gång?
Hoppas det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Snälla låt dom inte dra ut på en sen länge utdraget och misslyckad historia. Doom 3 var ju en katastrof (ja jag vet att nu känns det som att spelet gick upp till era förväntningar men ni kommer bara ihåg dom bra stunder med 3.an- det kallas nostalgi ) och jag hoppas verkligen inte att man gör en uppföljare till den eller i brist på bra ideer då alla bra är redan tagna så hittar man på en som visar sig vara en total fiasko...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Snälla låt dom inte dra ut på en sen länge utdraget och misslyckad historia. Doom 3 var ju en katastrof (ja jag vet att nu känns det som att spelet gick upp till era förväntningar men ni kommer bara ihåg dom bra stunder med 3.an- det kallas nostalgi ) och jag hoppas verkligen inte att man gör en uppföljare till den eller i brist på bra ideer då alla bra är redan tagna så hittar man på en som visar sig vara en total fiasko...

Jag håller med dig till stor del här.
Doom 3 kändes gammalt och tråkigt redan när det kom. Samma trista, alltför mörka, korridorer hela tiden.
Förutsägbara monster och tråkiga vapen.
Men visst, jag tog mig till sist orken att köra igenom det iallafall.

Doom 1 och 2 var däremot riktiga milstolpar i FPS-utvecklingen. Skulle Doom 4 bli en lika stor milstolpe idag så vore det utan tvekan det spel jag skulle se mest fram emot. Dock tror jag att de tappat stinget en hel del, men hoppas kan man ju.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Hur ska Doom 4 kunna bli samma hit som 1:an och 2:an, de var väl bland de första bra FPS:en nu pumpas det ut FPS. De kommer bli ett spel i mängden, namnet för tyvärr inte spelet bättre. Som Blizzard som lever på gamla fram gånger men efter det, var har dom att komma med egentligen? Inte mycket.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.