Permalänk
Medlem

På måndag släpps Granite Bay....

Ska bli roligt att läsa recensioner på GB-moderkort.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Avstängd

Jag tror vi har en ny prestanda ledare på måndag då...

Permalänk
Medlem

men kommer verkligen prestanda skillnaden va så stor om man tillexempel gämför med 845PE som är snabbare än rdram 1066 vilka man kör parvis... för de e väl de me parvis ddr som är nytt me granite bay?

anledningen till att jag frågar är att ja nyligen bestält ett PE moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Why me
men kommer verkligen prestanda skillnaden va så stor om man tillexempel gämför med 845PE som är snabbare än rdram 1066 vilka man kör parvis... för de e väl de me parvis ddr som är nytt me granite bay?

anledningen till att jag frågar är att ja nyligen bestält ett PE moderkort.

845Pe är långsammare än Rdram 1066, ganska mycket dessutom. Det verkar som om GB kommer att bli aningen snabbare än RDRAM 1066. Järfört med 845PE kommer minnesprestandan att vara nästan dubbelt så bra.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Släpps alla GB-mobos som e på G då också?

Visa signatur

| PIII 450 MHz | 256 Mbpc133 | 20+80 GB IBM GXP |
| GeForce4 Ti4200 128MB | 3dMark2001 | Chieftec DX-01BL-D 300w |

Permalänk
Medlem

joo klart i mennestester men när man kollar på "verklig" prestanda alltså 3dmark lr fps i spel så ligger PE snäppet över rdram1066 varje fall de tester jag sett på nordichardware, tomshardware osv..
minnes bandbredds resultat äger inte mig mycke.
OKi man kan skryta om att min pumpar så o si mycke gig men vem bryr sig när systemen i slutändan presterar lika i spel

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Why me
joo klart i mennestester men när man kollar på "verklig" prestanda alltså 3dmark lr fps i spel så ligger PE snäppet över rdram1066 varje fall de tester jag sett på nordichardware, tomshardware osv..
minnes bandbredds resultat äger inte mig mycke.
OKi man kan skryta om att min pumpar så o si mycke gig men vem bryr sig när systemen i slutändan presterar lika i spel

mvh

nä vist, dä tycke jag å så e de

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

En liten newbie fråga:
Jag har inte hört talas om Granite Bay är det för AMD lr Intel?
är det ett nytt moderkort, lr vad?

Mvh /Marcus Svensson

Visa signatur

eraezer's computer:
| Abit NF7-S v2.0 | AMD Athlon XP2800+ | 2*TwinMos PC3200 512Mb 2 | GeForce 6800 Ultra 256Mb | 2*Maxtor 160Gb | M-Audio Audiophile 192 |

Permalänk

Granite Bay är framtaget av Intel, alltså till Intelprocessorer. AMD har ju nForce istället.
Det hela går ut på att använda vanliga DDR-minnen parvis och på så sätt (teoretiskt sett) få ut den dubbla bandbredden! Exempelvis DDR 266MHz ger 2.1GB/s men om de körs parvis får man 4.2GB/s att leka med.
Detta kräver att de båda minnena är av samma storlek, hastighet och, kanske?, märke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dool

nä vist, dä tycke jag å så e de

så kass var väl ändå inte min svenska

Permalänk
Medlem

Jag bara hoppas att ABIT släpper ett MAX kort med det och att det går o klocka lika bra som föregåede MAX kort.

Det jag har nu kan jag köra minnena i 400MHz så om man kan köra det i Dual-Channel så kommer man upp rätt bra hastigheter

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Blir nog 2st PC3500 minnen på ett Abit GB7 kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bävermannen
Granite Bay är framtaget av Intel, alltså till Intelprocessorer. AMD har ju nForce istället.
Det hela går ut på att använda vanliga DDR-minnen parvis och på så sätt (teoretiskt sett) få ut den dubbla bandbredden! Exempelvis DDR 266MHz ger 2.1GB/s men om de körs parvis får man 4.2GB/s att leka med.
Detta kräver att de båda minnena är av samma storlek, hastighet och, kanske?, märke.

Nforce tillverkas av Nvidia, inte AMD, men är till AMD cpuer.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Hedersmedlem

Lite bänkmärken:

Sanda Mem:

igen:

Quake3 Action:

3D Mark:

Ser fram emot nästa veckas recensioner.

PS. Inte så hemst konstigt kanske men de motsvarar ungefär PC1066, oklockat och klockat. Det intressanta är kanske om det går att köra asynkront och om det har någon betydelse för prestanda. DS.

Permalänk
Medlem

Man måste vara inloggad på tbreak för att kunna kolla på bilderna...

Här är en ny länk
http://www.ocworkbase.com/wbboard/thread.php?threadid=2697&bo...

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Jag bara hoppas att ABIT släpper ett MAX kort med det och att det går o klocka lika bra som föregåede MAX kort.

Det jag har nu kan jag köra minnena i 400MHz så om man kan köra det i Dual-Channel så kommer man upp rätt bra hastigheter

Abit har visat upp ett GB7-MAX moderkort, dock så har den fortfarande ps2 portar =(

Permalänk
Hedersmedlem

Tack Dazelou, glömde bort det helt. Det är "mycke nu"! Känner mig också "Dazed and Confused"

PS. Är man inte reggad kan man ju lika bra göra det. DS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JvD
Tack Dazelou, glömde bort det helt. Det är "mycke nu"! Känner mig också "Dazed and Confused"

PS. Är man inte reggad kan man ju lika bra göra det. DS

Hehe... skönt att nån känner igen sig

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazelou

Nforce tillverkas av Nvidia, inte AMD, men är till AMD cpuer.

Jag sa aldrig att AMD tillverkade Nforce, bara att nforce var till AMD.

För övrigt vill jag gärna se SiS655 mot Granite Bay..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa

Abit har visat upp ett GB7-MAX moderkort, dock så har den fortfarande ps2 portar =(

Usch, Jag köpte MAX1 kortet för att slippa alla dessa gammla saker. Sen så ska dom sätta dit dom igen bara för att folk är snåla och inte har råd att köpa tagentbord o mus med USB!!!

VARFÖR går dom o köper ett moderkort för 2200 spänn för första början!!?!??!?!?!?!

Näe, får löda bort dom själva för jag ska minsjäl inte ha några ps/2 portar

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.