Geforce GTX 680 "Kepler" samt SLI

Permalänk

nVidia kommer nu helt enkelt äga marknaden, en budgetkrets som utpresterar AMD's toppkort.
AMD har två alternativ nu vilket är att paniksänka priserna på alla sina nylanserade kort eller hyra in fler mjukvaroingenjörer som lägger på ett jäkla stort kol till drivrutinerna.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Yes, jag kan också avslöja att deras så kallade "demo" på skyrim som kördes på 3 skärmar kördes i 800x600 per skärm och surround inställningarna var helt felaktig, istället för att köra ett upplösnings spann över alla skärmar (5760x1080) som man ska göra hade de "aktivate all screens" inställt och en fjärde monitor inkopplad på DP som körde graphic stats.

Gpun körde på 1150mhz och fps låg på stadiga 50-55fps

inte så snyggt kanske...
Nice

Jag fulade mig och tabbade ur spelet när nvidia killen stod med ryggen till och pratade med nån lirare.. tänkte först aktivera 3D funktionen i nvidia kontroll panelen när jag såg att spelet bara körde 800x600

Dom måste ha något bakgrunds program som gör att det går att köra över tre skärmar när man kör med tre separata skärm upplösningar. Vet att det finns sånt..

Jag tror fortfarande att 256-bitars minne inte räcker för mega upplösningar som 5760x1080, nyfiken på ordentligt test! Sweclockers? Ni hade väl en uppsättning 3 skärmar för eyefinity i er studio eller...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Det var inte illa! Precis vad de lovat!

Visa signatur

- i7 2600K @ 4,8GHz - MSI GTX 770 - Fractal Design 1000W R3 - 8 GB DDR3 @ 2000 MHz - 250GB Samsung 840 -

Permalänk
Medlem

Imponerande!! Att ett ordentligt överklockat gtx 680 drar lika mycket ström som ett 7970 stock kort är grymt! Prestandan / Watt gillas starkt!!
Stort grattis till Nvidia som lyckas golva amd totalt!
Ser fram emot kommande priskrig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Blev intresserad av adaptive V-Sync. Och Sweclockers förklaring kring vanlig vsync:

"Nackdelen med denna lösning är att om bildfrekvensen understiger skärmens uppdateringsfrekvens så måste grafikkortet gå ned till hälften så många bildrutor per sekund. Ett grafikkort som vid en tung scen kan producera exempelvis 58 FPS, bara en gnutta mindre än optimala 60 FPS, tvingas stanna vid 30 FPS. En så låg bildfrekvens upplevs ofta som ryckig ("stuttering")"

Stämmer verkligen ovanstående? Att 58FPS blir 29FPS? Detta är i så fall verkligen inte någonting som jag märkt av. Om man kör tex FRAPS så och FPS:en sjunker under 60 så halveras ju inte det direkt ner till hälften?

En annan sak är att även om man använder FPS limiter, i tex BF3 via commando. Så får man ändå Tearing? Så om man får tearing även när man inte överstiger skärmens uppdateringsfrekvens, lär man ju få massvis med tearing med Adaptive Vsync på också? Dvs att när bildfrekvensen sjunker till t.ex. 55FPS så stängs v.sync av, och man får massa tearing?

Jag blir tokig på att ha tearing i alla jäkla spel och att det inte finns någon smart lösning på detta. Kör alltid med v.sync, vilket jag tycker är skönast, men som sagt i vissa spel så kan det bli lite hackigt.

hehe , personligen är jag i det andra lägret.

eftersom vsync ofta medför fördröjning av inputs.
tearing är inget jag märkt av särskilt mycket, kanske är från skärm till skärm ( vill minnas att nått enstaka spel hade ganska mycket tearing dock )

men sålänge adaptive vsnyc inte åtgärdar fördröjningen så skulle jag nog bli tokig om det ibland gick i realtid för att sedan lite då och då bli fördröjt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Köper den till vintern när den döpts om till 760

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Racka:

Gj Nvidia, bara dom får bukt på deras drivrutiner och framförallt den usla SLI skalningen så blir det perfa!

Suverän recension var det också.

SLI-skalning i all ära, men jag ser fram emot en koll på mängden microstuttering i 680 SLI vs 7970 CF. Den senare börjar ju bli ökänd för extrem stuttering.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN ett singelkort som klarar BF3 i Ultra@1920x1080 med över 60 fps i minsta fps.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tråkigt dock att inga grafikkort verkar komma med Thunderbolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

SLI-skalning i all ära, men jag ser fram emot en koll på mängden microstuttering i 680 SLI vs 7970 CF. Den senare börjar ju bli ökänd för extrem stuttering.

http://techreport.com/articles.x/22653 kollar ytterst noggrant på diverse fördröjningar. Jag personligen gillar deras sätt att mäta prestanda.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

hur mycket prestanda förlorar man om man kör ett sådant kort på en PCIE 2 och inte 3 som de nya är?

Inget märkbart.

Permalänk
Medlem

Wow! Najs prestanda och watt... inget jag hade väntat direkt. Nu hoppas jag det blir priskrig då jag tänkt uppgradera innan diablo 3 släpps:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

http://techreport.com/articles.x/22653 kollar ytterst noggrant på diverse fördröjningar. Jag personligen gillar deras sätt att mäta prestanda.

Snyggt!
Sånt där gillar vi!

Jag hoppas snitt-fps försvinner mer och mer för att tas över mer och mer av den typen av tester!

EDIT: Jag glömde kommentera, vilken jävla knockout av det gröna laget!
Prestandan är ungefär som väntad, men jag trodde med en TDP närmre 300 watt, inte under 200!
Med 4st skärmanslutningar så har det röda laget ingenting att komma med.
Jag har tyckt att AMD/Ati haft klart bättre arkitektur och kort sedan 4000-serien, även om Nvidida haft en del bättre/prisvärdare kort här och där, men wow säger jag bara.
Detta gjorde mig lite chockad...

EDIT2: 2GB minne och smått begränsad minnesbandredd kan dock bli ett litet problem med framtida titlar om man kör i höga upplösningar. På så sätt är 7970 inte helt frånkört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

låt mig skratta åt dem som köpte 7970... hahahahahaha

Ursäktar, varför?
7970 var snabbast när det släpptes innan årsskiftet. Och det är fortfarande inte dåligt.
Btw undrar hur snabbt 680 kommer vara i f@h med tanke på den usla gpgpu-delen. (sett i förhållande till 7970 där dom riktat sig mycket mot just gpgu och inte grafik)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Trevligt, bara Ivy skulle komma så man kan investera i en ny rigg.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

GK110 i Augusti .. Tror jag avvaktar, speciellt då jag redan kör trifire 7970 =P

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem

"Nvidia arbetar på ytterligare en högpresterande grafikprocessor, känd under kodnamnet GK110. Denna modell sägs vara den riktiga efterträdaren till GF110 i Geforce GTX 580, men kommer förmodligen inte att dyka upp förrän i årets fjärde kvartal. "

Då är det bara att vänta till årets fjärde kvartal

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av astrob0y:

http://techreport.com/articles.x/22653 kollar ytterst noggrant på diverse fördröjningar. Jag personligen gillar deras sätt att mäta prestanda.

...men tittar inte på SLI/CF.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

låt mig skratta åt dem som köpte 7970... hahahahahaha

Varför då? Det är inte så att vi har köpt ett dåligt kort, jag brände mitt gamla grafikkort och ville ha ett nytt och 7970 kom, inte ville jag vänta 3 månader extra, kul att 680 presterar bättre, det gör dock inte 7970 till ett dåligt kort och jag är fortfarande nöjd.

Hade dock 680 släppts samtidigt så kan jag förstå att folk skulle vart missnöjda men så är inte fallet och 7970 var snabbast då. Inte sitter jag och väntar på vassare kort hela tiden för då kan jag inte köpa något då det alltid kommer snabbare kort. För att släppas 3 månader efter 7970 hade jag förväntat mig den här prestanda skillnaden.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

...men tittar inte på SLI/CF.

...eftersom du var intresserad av MS så tänkte jag att deras sätt att mäta prestanda skulle intressera dig... hade fel. Ber så hemskt mycket om ursäkt. Ska jag ta bort mitt inlägg?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Kepler är inte bara en krympning. Du kan inte jämföra mot fermi på detta vis. Iså fall hade inte 580 haft en chans mot 6970 om man bara räknar "kärnor".

såg det senare men i vilket fall så har dom gjort en "AMD" i det fallet att dom gör fler men svagare kärnor istället för få men starka som dom har gjort tidigare

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Helvete Både gillar det här men ändå inte, ser inte bra ut för AMD och det som är bra förstår ni nog själva

Vad är fördelarna med AMD nu? För mig har det alltid varit det där med 3skärmar på ett graffe...

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har ni några intryck när det gäller micro stuttering? Har det blivit bättre i och med Kepler eller är det samma visa som med förra generationen?

Permalänk
Medlem

Hmm... Frågan är om det verkligen skulle bli en märkbar uppgradering från AMD 3700+ och GF 8600GTX... Nja.. Får nog vänta ett tag till... :-}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Helvete Både gillar det här men ändå inte, ser inte bra ut för AMD och det som är bra förstår ni nog själva

Vad är fördelarna med AMD nu? För mig har det alltid varit det där med 3skärmar på ett graffe...

Håller med dig. Blir väl åter till nVidia när de släpper GK110...

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu MÅSTE ju amd sänka priserna till 4000 max. Innan så hade ju amd eyefinity och låg strömförbrukning att skylta med... Nu är det ju lite omvända roller:P Priskrig nu tack:D:D

Permalänk
Medlem

http://videocardz.com/31331/evga-releasing-5-models-of-geforc... MUMMA!

Skrivet av 2good4you:

Du bør ta dig en titt på hur brutalt moddat GTX680 kortet verkligen är Elmor kør dessutom med 300Mhz mindre CPU klock och med mindre GPU frekvens och høgre poäng så visar det att HD7970 skalar bra i frekvens och ar snabbare helt enkelt.

Är det? Jag ser det fortafarande som referens vs ikke referens. Undrar varför Nvidia har gett möjligheten till att slänga på mera ström försörjning.

Det Elmor gjorde säger mig ingenting, eftersom det då är ref vs non ref.

See my point?

Permalänk
Medlem

Vad trevligt detta kort. Detta gör att det blir trevlig konkurans på GPU marknaden, vilket nog kommer leda till prispress om vi har lite tur

Sen är det ju dock inte en genomgående ren vinst för nVidia här (sli och extremt höga upplösningar) så de behöver nog fila mer på sina drivrutiner. Så nu behöver jag bara vinna på triss och bestämma mig för vilket jag vill ha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Inget märkbart.

finns det någon länk där man kan läsa om det?.. hade gärna viljat se i % om det finns någonstans

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Oj det var förvånande bra, gött med konkurrens.....kom igen nu AMD å sänk priserna lite

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL