Synology ds211j vs ds212j

Permalänk
Medlem

Synology ds211j vs ds212j

Jag är ute efter att skaffa en NAS för att kunna streama DLNA till tv:n och ha säkerhetskopiering från flera datorer samt att kunna komma åt vissa filer vart jag än är, även via mobilen.

Den NAS jag har fastnat för är Synologys NAS med plats för 2 hårddiskar.

Nu har det kommit en ny modell (ds212j) där skillnaden mot den tidigare (ds211j) är dubbelt så mycket ramminne, lägre ljudnivå och energiförbrukning.
Prisskillnaden är ungefär 300kr. (1500kr vs 1800kr).

Tycker ni att skillnaden är värd 300kr eller är förra årets modell mer prisvärd?
Ge gärna argument.
Om ni kan beskriva varför 256mb ram istället för 128mb kommer att vara viktigt för mig så uppskattar jag det:)

Tack på förhand!

Permalänk

Jag har en 211j. Betalar strömmen själv och NAS:en står i sovrummet.

Så om jag kunde få en med aningen lägre ljudnivå skulle den kunna stå på på natten. För när trafiken slutar utanför och katterna sover hör jag NAS:en. Och spara på energi är alltid vettigt. Om den sen blir snabbare, dessto bättre. Jag tycker om deras gränssnitt och den funkar bra på att strömma tilll dit jag vill ha matrialet som det är nu.

Jag skulle inte tveka att lägga 300 till. Kanske om det innebar att man fick käka makaroner bara i en månad...

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem

RAM i en NAS används i princip enbart för att köra program från.
Så mer RAM = mer plats för de finesser du vill ha igång.
Troligen så har 212 mer finesser installerade default, så synology tyckte att mer RAM var nödvändigt.
212 har även en aaaningens snabbare CPU (samma frekvens men nyare modell), vilket såklart påverkar prestandan direkt.

Permalänk
Medlem

Köp den nya, har den gamla och den låter lite för mycket tycker jag (går väll iofs bara att byta fläkt) mer ram och lite nyare processor tycker jag absolut är värt 300kr.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Köp den nya. Jag har en DS209 och fläkten är inte optimal. Eftersom det är 70mm så är det SVÅRT att hitta en ny fläkt som är bevisat tyst. Plus att det var något med smart fläktövervakning som behövde hackas om jag inte minns fel? Annars tror mjukvaran att fläkten typ gått sönder och slår på larmet. Vill minnas att man var tvungen att göra om hacket varje gång man uppdaterade mjukvaran isf.

DS212x med 92mm-fläkten är bra mycket smartare eftersom det är en vanligare storlek om inte annat. Även om den fläkten de har skickat med säkert är kass i sig.

Jag har letat efter en "fan adapter" av något slag så jag kan montera 80mm eller större utanför chassit men utan resultat (om man inte vill betala flera hundra för en från USA). Har sett bra resultat av att bara flytta 70mm-fläkten till utsidan annars.

Den första fläkten på min DS209 var grymt obalanserad förresten, Synology skickade en ny från Taiwan. Så inget fel på servicen. Men på sikt kommer ju 70mm bli ohållbart. Oerhört korkat att de inte fixade detta för flera år sedan.

Permalänk
Medlem

Har du köpt DS212j'n? Ifall du har det så berätta gärna vad du tycker för jag är på samma jakt!

Här har du förresten lite jämförelser med föregångarn;
http://www.kitguru.net/site-news/announcements/zardon/synolog...

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Har använt min DS212J nu ett par dagar och än så länge har jag bara gott att säga om den Har tyvärr aldrig testat ds211j

Visa signatur

MacBook Pro 14": Apple M1 Pro | 16 GB | 512 GB | LG 27 UP650 / LG 22MD4KA-B
WS: AMD 5050e @ 2,6 Ghz | GA-MA74GM-S2H | Corsair XMS2 2x2 GB | Intel X25-M G2 80 GB | WD GP 500 GB | XFX 4770 @ Stock | LG W2220P
NAS: Synology DS212j | Samsung ECO Green 2 TB @ SHR | Noctua NF-B9

Permalänk
Medlem

Jag har införskaffat en ds212j men ännu inte satt i hårddiskar för att jag är inte hemma förrän om någon vecka.
Vet inte riktigt i nuläget hur jag ska göra med hårddiskar. Jag har en 500gb som jag kommer att sätta in för att kunna testa och leka lite.

Tanken är väl att senare köra 2st 2tb diskar men det känns inte som att köpläget ser så bra ut, jag kan tänka mig att vänta några månader om det ser ut som att priserna kan ta sig ner igen.... Eventuellt köper jag en disk och skaffar den andra när priserna tagit sig bra mycket lägre. Just nu känns nästan 800kr som min smärtgräns för en 2tb disk.

Permalänk

Intern hårdisk ett krav?

Hej!
Köpte idag en DS212J.
Får den inte att funka och det beror kanske på att jag inte har några interna hårddiskar.
Jag trodde det funkade att bara ansluta 2st externa hårddiskar.

Någon som vet exakt hur det ligger till? Måste man installera minst 1 intern hårddisk?

Tack på förhand!

/Andreas

Permalänk
Medlem

Köpte först en DS212j och pillade med allt i typ 2 dagar.. Lite för klen för att köra Bittorrent, Apache Tomcat och HD-stream samtidigt. Dessutom lät den lite för mycket. Bytte den till en DS212 och köpte en Noctua 92mm fläkt. Svår toppat! Tycker definitivt att det är värt att lägga dom extra ≈800:- för DS212.
Dessutom med Noctua fläkten & dämpade hotswap bays så är ger den inte ifrån sig ett pip, även om jag sitter 2 meter ifrån den (NASen står i en tvbänk) och det är knäpp tyst i rummet.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Köpte mig en 212j häromdan, har dock inte hunnit testa den speciellt mycket då jag varit tvungen att flytta ~3Tb data ifrån mina 2x2Tb diskar som tidigare satt internt i min dator.
Sedan så måste 212j:an formatera samt kontrollera diskarna, vilket har tagit ca 10h/disk =/ Men utöver det är jag mycket nöjd med den, testat leka lite med internet inställningar och DDNS och fått det att fungera, samt hittat trevliga appar på market till min sgs2 som kommer vara mycket användbara.

Läst många recensioner där recensenten tyckt att den varit "ljudlös" "sovrumsvänlig" osv, själv kan jag verkligen inte hålla med, till och med min sambo som inte brukar störas av fläktljud och dyl. tyckte att den lät irriterande, lite högfrekvent...
Kommer definitivt att byta ut fläkten till en tystare variant!

Skrivet av Normstorm:

Får den inte att funka och det beror kanske på att jag inte har några interna hårddiskar.
Jag trodde det funkade att bara ansluta 2st externa hårddiskar.

Någon som vet exakt hur det ligger till? Måste man installera minst 1 intern hårddisk?
/Andreas

Japp du måste installera minst en intern disk då 212j installerar DSM (operativet) på den

Permalänk
Medlem

Kan man köra RAID i efterhand om man vill börja med en disk och köpa nästa när priserna gått ned, eller måste man formatera om båda då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Kan man köra RAID i efterhand om man vill börja med en disk och köpa nästa när priserna gått ned, eller måste man formatera om båda då?

Tyvärr så krävs nog en omformatering.

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Någon som vet om 211j och 212j har samma kernel?