GTX 680 SINGLE/SLI NVIDIA SURROUND

Permalänk

GTX 680 SINGLE/SLI NVIDIA SURROUND

Startar denna tråd då jag är intresserad över hur gtx 680 presterar i nvidia surround, alltså med 3 skärmar.

Kan väl säga att battlefield 3 är väl ett av de spel som är mest intressant i dagsläget, hur gtx 680 hanterar det i nvidia surround, både i single och sli i low, medium, high, ultra settings.

Dela gärna med era resultat!

Skriv hur det ser ut i övrigt i systemet, t.ex. processor och hur mycket ram minne.

Tack i förhand!

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Här har du lite resultat på när de kör SLI GTX 680 med Surround åtminstone. Lite olika spel och testar.
http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-680-sli-overc...

Permalänk
Skrivet av Zelloxy:

Här har du lite resultat på när de kör SLI GTX 680 med Surround åtminstone. Lite olika spel och testar.
http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-680-sli-overc...

Du ska ha tack för det.

Visa signatur

I Fractal Design Define R4 Arctic White I EVGA GeForce GTX 680 2GB I i7 2600K I 16gb 1333mhz I Be-Quiet Pure Power L8 630W I 1 TB hårddisk I SanDisk SSD Extreme 120GB I Logitech MX Master I SteelSeries 4HD Mousepad I Samsung S27A950D I Logitech Z623 I

Permalänk
Antielefant

Nackdelen med single-card surround är fortfarande samma som med single-card eyefinity. Prestandan räcker inte till, ens med ett 680.

Surround utan SLI/CF = urusel FPS eller låga settings.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Nackdelen med single-card surround är fortfarande samma som med single-card eyefinity. Prestandan räcker inte till, ens med ett 680.

Surround utan SLI/CF = urusel FPS eller låga settings.

Tycker jag inte alls, BF3 i 5760*1080 på high funkar mycket bra

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur ett enkelt gtx 680 presterar i multiplayer @ 5760*1080?

EDIT: Gärna vid olika inställningar (low/medium/high)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av smallpox:

Någon som vet hur ett enkelt gtx 680 presterar i multiplayer @ 5760*1080?

EDIT: Gärna vid olika inställningar (low/medium/high)

Du är välkommen ut till Skutskär så kan du få se hur det fungerar i singleplayer samt ett gäng andra spel

Permalänk
Medlem

Kör bf3 i high med lite små tweaks i 5760x1080 på mina crossfire 6970.
Det gör mig acceptabel fps, dyker upp små drops ibland men inget dödligt.
Du borde väl få ut något åt det hållet med ett enkelt 680 i samma upplösning.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Du är välkommen ut till Skutskär så kan du få se hur det fungerar i singleplayer samt ett gäng andra spel

Nämen en Gävlebo! Hur upplever du kortet rent generellt i den höga upplösningen? Vilka titlar lirar du?

Skrivet av maxnelson:

Kör bf3 i high med lite små tweaks i 5760x1080 på mina crossfire 6970.
Det gör mig acceptabel fps, dyker upp små drops ibland men inget dödligt.
Du borde väl få ut något åt det hållet med ett enkelt 680 i samma upplösning.

Ok! Förmodligen får man något sämre prestanda med ett gtx 680, iaf om man tittar på swec's recension.

Du har inga siffror på hur du ligger till så man kan jämföra? "Acceptabel fps" känns ganska luddigt med tanke på hur olika man upplever flyt i ett spel

Permalänk
Entusiast
Skrivet av smallpox:

Nämen en Gävlebo! Hur upplever du kortet rent generellt i den höga upplösningen? Vilka titlar lirar du?

Har bara hunnit testa BF 2, BF 3, Mafia 2 och COD MW 3 som snabbast. Inte riktigt haft tid att sitta och nöta nån längre period... men det är inga bekymmer med höga inställningar i 5760*1080. Visst, vill du köra ulta med allt på max så kanske det fattas det där lilla extra... men då får man ju ta en titt på ekonomin och fråga sig själv om man har råd med ytterligare ~4700 för det? Ja förutsatt att det inte behövs nytt moderkort och nytt nätagg dessutom

Permalänk
Medlem

Rekommenderas inte referensdesign när det gäller SLI?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Rekommenderas inte referensdesign när det gäller SLI?

Snarare att referensdesignen rekommenderas när det gäller SLI. Referenskylaren skickar ju värmen ur lådan där bak, istället för att vispa runt värmen i chassit. Problemet om man kör med eftermarknadskylare i SLI är att det övre kortet blir grillat eftersom det suger värmen från andra kortet. Trust me, jag vet själv problemet.

Sen är man inte nöjd med gtx 680 kylare när det gäller ljudnivå, då är man fan och med kräsen. ^^ Det är den absolut tystaste referenskylaren jag har varit med om. Speciellt i SLI. I bf3 går min dator lika tyst som när jag sitter i windows, bara i 3dmark 11 som man märker att det sitter grafikkort i datorn. De hörs, men det är knappt att man hör dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tednasadator:

Snarare att referensdesignen rekommenderas när det gäller SLI. Referenskylaren skickar ju värmen ur lådan där bak, istället för att vispa runt värmen i chassit. Problemet om man kör med eftermarknadskylare i SLI är att det övre kortet blir grillat eftersom det suger värmen från andra kortet. Trust me, jag vet själv problemet.

Hah, jo det var det jag menade. Undra om någon tillverkare planerar att tillverka ett 4GB med referensdesign..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Hah, jo det var det jag menade. Undra om någon tillverkare planerar att tillverka ett 4GB med referensdesign..

Aha.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

http://www.legitreviews.com/article/1904/4/

Tester i olika spel och jämförelser mellan 1/2 kort samt mellan olika upplösningar...

Det som gjorde mig lite brydd är att det står att man måste köra 2 skärmar på ett kort och 1 skärm på det andra kortet. när man kör SLI och Surround. Undrar lite varför inte DP-porten kommer fungera när man kör SLI? Innan jag sålde min gamla rigg (behöll 680) så körde jag 2 skärmar DVI-DVI och en skärm DP-DVI. Det kommer alltså inte fungera att köra dvi-dvi och dp-dvi på ett kort samt dvi-dvi på det andra?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Zpnk:

http://www.legitreviews.com/article/1904/4/

Tester i olika spel och jämförelser mellan 1/2 kort samt mellan olika upplösningar...

Det som gjorde mig lite brydd är att det står att man måste köra 2 skärmar på ett kort och 1 skärm på det andra kortet. när man kör SLI och Surround. Undrar lite varför inte DP-porten kommer fungera när man kör SLI? Innan jag sålde min gamla rigg (behöll 680) så körde jag 2 skärmar DVI-DVI och en skärm DP-DVI. Det kommer alltså inte fungera att köra dvi-dvi och dp-dvi på ett kort samt dvi-dvi på det andra?

Det fungerar att köra tre skärmar på ett kort om du bara har ett kort.
Dock kan du inte vad jag sett köra den tredje på DP, den måste kopplas på HDMI, och kör du SLI måste tredjeskärmen sitta på en DVI-port på det andra kortet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Zcenicx:

Det fungerar att köra tre skärmar på ett kort om du bara har ett kort.
Dock kan du inte vad jag sett köra den tredje på DP, den måste kopplas på HDMI, och kör du SLI måste tredjeskärmen sitta på en DVI-port på det andra kortet.

Förstod jag hur det var upplagt i det där testet så funkar det iaf med 3xDVI-DVI? 2 på ena kortet och 1 på det andra... vill helst slippa HDMI då det jävlats för mig. Det sura är att jag hur som helst måste köpa en kabel, men då kör jag hellre på en DVI-DVI

Permalänk
Antielefant

Ja, och det kan jag garantera eftersom jag gör exakt det. Det är även så Surround fungerar på äldre kort, exempelvis mina 570'or var kopplade så.

(Bytte från 2x570 till 2x680 iom att tjejens dubbla 470'or brann häromveckan.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur blir det nu med gtx 680 4GB i Nvidia 3d surround och med ivy bridge? jag har planer för ett rigg och var sugen på 3d sen blev jag sugen på surround så varför inte både ^^?. tror ni battlefield 3 går spela på ultra med surround i 3d utan lagg? skulle vara nice med svar sitter nämligen på 25k till ny dator och skärm"ar"

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ziggy_:

hur blir det nu med gtx 680 4GB i Nvidia 3d surround och med ivy bridge? jag har planer för ett rigg och var sugen på 3d sen blev jag sugen på surround så varför inte både ^^?. tror ni battlefield 3 går spela på ultra med surround i 3d utan lagg? skulle vara nice med svar sitter nämligen på 25k till ny dator och skärm"ar"

Nej, du får välja. Ultra och Surround går, Ultra och 3D går också, men inte bådadera samtidigt. Det räcker inte korten till.
Nåja, det räcker inte korten till på en klockad 2600k iallafall, tvivlar starkt på att en 3770k klarar sig bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, du får välja. Ultra och Surround går, Ultra och 3D går också, men inte bådadera samtidigt. Det räcker inte korten till.
Nåja, det räcker inte korten till på en klockad 2600k iallafall, tvivlar starkt på att en 3770k klarar sig bättre.

okey men har du något tipps på vilka skärmar ? som kan vara nice för Nvidia suround ? finns det 27" och om det är 120hz så kanske det blir 3 st fast med 3d så används bara mitten skärmen :p?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

vilka skärmar är det som är på bilden längst upp :)?

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ziggy_:

okey men har du något tipps på vilka skärmar ? som kan vara nice för Nvidia suround ? finns det 27" och om det är 120hz så kanske det blir 3 st fast med 3d så används bara mitten skärmen :p?

Jag gillar mina XL2420T, men de är förstås "bara" 24". Dock bör jag varna dig redan nu för att 120 Hz 3D inte fungerar i 2560x1440/1600, så man är fortfarande begränsad till 1080p-skärmar.

Skrivet av Ziggy_:

vilka skärmar är det som är på bilden längst upp :)?

Tre stycken BenQ XL2420T på ett Ergotech Triple LCD stand.

"At NVIDIA, we use Ergotech’s Triple LCD Desk Stand for 2D Surround and 3D Vision Surround setups, and their ‘1 over 3’ HD LCD Desk Stand for Surround setups utilizing the new Accessory Display. We use BenQ XL2420T displays, with the fourth display connected via Displayport."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jag gillar mina XL2420T, men de är förstås "bara" 24". Dock bör jag varna dig redan nu för att 120 Hz 3D inte fungerar i 2560x1440/1600, så man är fortfarande begränsad till 1080p-skärmar.

Tre stycken BenQ XL2420T på ett Ergotech Triple LCD stand.

"At NVIDIA, we use Ergotech’s Triple LCD Desk Stand for 2D Surround and 3D Vision Surround setups, and their ‘1 over 3’ HD LCD Desk Stand for Surround setups utilizing the new Accessory Display. We use BenQ XL2420T displays, with the fourth display connected via Displayport."

men det kan väll inte stämma va :P? för XL2420T har väll tjockare kanter "ramen" ? btw vad görs av med stativet på skärmarna när man använder ett sådant tripple lcd desk stand ? 2560x1440/1600, så man är fortfarande begränsad till 1080p-skärmar. så det går inte använda 1920-1080 upplösning på 27" ^^? sry om det kanske var en dum fråga :), just nu använder jag en 24" skärm fast den är 3 år gammal och just nu har jag bara adapter till dvi då jag har gammal dator förtillfället, men när ivy bridge släpps blir det en ny: jag tittade på SAMSUNG S27A750D och tänkte shit vad ballt detta kommer bli "efter att jag såg ljus skarpheten och färgerna genom youtube" men sedan så läste jag att den inte var kompatibel med nvidia 3d vision 2 " man måste använda AMD grafikkort, så då sprack min dröm med den skärmen" den har ingen dvi heller, bara displayport men någon sa att nvidia bara får 60" genom displayport på denna skärmen :/ jag tittade också på denna efteråt " asus VG278H " 27" om tanken för 1 skärm only, men den är inte lika färgklar osv :/ några tips ? förslag? btw om det är nödvändigt med SLI GTX680 vid fler skärmar med bra fps i hög uplösning så påpeka gärna det

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ziggy_:

men det kan väll inte stämma va :P? för XL2420T har väll tjockare kanter "ramen" ? btw vad görs av med stativet på skärmarna när man använder ett sådant tripple lcd desk stand ? 2560x1440/1600, så man är fortfarande begränsad till 1080p-skärmar. så det går inte använda 1920-1080 upplösning på 27" ^^? sry om det kanske var en dum fråga :), just nu använder jag en 24" skärm fast den är 3 år gammal och just nu har jag bara adapter till dvi då jag har gammal dator förtillfället, men när ivy bridge släpps blir det en ny: jag tittade på SAMSUNG S27A750D och tänkte shit vad ballt detta kommer bli "efter att jag såg ljus skarpheten och färgerna genom youtube" men sedan så läste jag att den inte var kompatibel med nvidia 3d vision 2 " man måste använda AMD grafikkort, så då sprack min dröm med den skärmen" den har ingen dvi heller, bara displayport men någon sa att nvidia bara får 60" genom displayport på denna skärmen :/ jag tittade också på denna efteråt " asus VG278H " 27" om tanken för 1 skärm only, men den är inte lika färgklar osv :/ några tips ? förslag? btw om det är nödvändigt med SLI GTX680 vid fler skärmar med bra fps i hög uplösning så påpeka gärna det

1. 2420T har inte jättetjocka kanter, iaf inte jämfört med 2410T. Men det är vad de säger att de använder och kontrollpanelen ser identisk ut med minas, så... Vad gäller stativet är det enkelt löstagbart, sitter bara med ett snabbfäste, och skärmen fästs sedan i väggfäste eller annat stativ med standard 100x100-skruvfästen.

2. Visst kan du köra 1080p på en 27", men det rekommenderar jag bara om skärmen faktiskt kör 1080p. Är det en nativ 1440p-skärm kommer den inte att vara skarp då i och med att pixelmappningen blir åt helsike (LCD är endast skarp i sin orginalupplösning och jämnt delbara).

3. Jag tycker personligen den bästa 120 Hz-skärmen är just 2420T, mest därför att den har bra svärta och är den skärm som har erkänt bäst 3D-effekt (minst släpning mellan bilderna).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

1. 2420T har inte jättetjocka kanter, iaf inte jämfört med 2410T. Men det är vad de säger att de använder och kontrollpanelen ser identisk ut med minas, så... Vad gäller stativet är det enkelt löstagbart, sitter bara med ett snabbfäste, och skärmen fästs sedan i väggfäste eller annat stativ med standard 100x100-skruvfästen.

2. Visst kan du köra 1080p på en 27", men det rekommenderar jag bara om skärmen faktiskt kör 1080p. Är det en nativ 1440p-skärm kommer den inte att vara skarp då i och med att pixelmappningen blir åt helsike (LCD är endast skarp i sin orginalupplösning och jämnt delbara).

3. Jag tycker personligen den bästa 120 Hz-skärmen är just 2420T, mest därför att den har bra svärta och är den skärm som har erkänt bäst 3D-effekt (minst släpning mellan bilderna).

Måste bara säga att jag följer dina inlägg hela tiden. Bra jobbat.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Någon som har uppgifter på hur ett GTX 680 klarar av 3x 1080 skärmar? Här lär väll en 4GB version av 680 vara till stor nytta?

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 l Intel i5 2500k 4.8GHz l Nvidia GTX 1080 l Nätagg: Corsair 650W Bronze l

Permalänk
Antielefant
Skrivet av CrilleB:

Någon som har uppgifter på hur ett GTX 680 klarar av 3x 1080 skärmar? Här lär väll en 4GB version av 680 vara till stor nytta?

Nej, det är inte minnesmängden som inte räcker till - det är prestandan. I övrigt räcker det till i lättare spel, men glöm det i typ Skyrim eller BF3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

"At NVIDIA, we use Ergotech’s Triple LCD Desk Stand for 2D Surround and 3D Vision Surround setups, and their ‘1 over 3’ HD LCD Desk Stand for Surround setups utilizing the new Accessory Display."

Kul att vi inte har en enda återförsäljare av Ergotech's produkter i Sverige överhuvudtaget..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjo, blir så less på mina 7970 i crossfire + eyefinity 5760x1080. Kommer aldrig några fungerande drivrutiner, så nu kommer jag skicka tillbaka korten till komplett på ångerrätten. Och ta 2x Asus gtx 680. Nu till min fråga! Har kollat in dom här korten http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746472 kommer det att funka med Nvidia surround?

Kopplar 2 skärmar via DVI? och tredje på DP?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED