Nästa Playstation kallas Orbis – innehåller AMD64 och Southern Islands

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Om bra prestanda är det viktiga så tror jag att man är fel ute om man tittar åt konsollhållet. Hög prestanda betyder inte ens bra grafik. Det enda jag kan konstatera är att jag minns hur många här som skrattade åt wii och hur den omöjligen skulle sälja något samt hur stor flopp den var bla bla. Kort efter ledde den försäljningen, och ett tag senare försökte Microsoft och Sony härma konceptet.

Både PS3 och 360 hade bra prestanda när de släpptes, speciellt på CPU-sidan. Wii har urusel försäljning nu, den höll inte lika länge som de andra konsolerna. Även Kinect har tappat driv, 360 ligger på kraftiga minus jämfört med föregående år. Dessutom har du flyttat på målstolpen, eftersom du först ifrågasatte om höga specs drev utveckling, men nu pratar om andra saker.

Permalänk
Skrivet av Orici:

Dom har nog blivit mutade av AMD.

Ja... Fast.... Ja, vi säger väl så då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Du kan inte sälja spelen senare...

Det puckot som köper den här konsolen...

Jag har inte sålt ett enda spel någonsin till någon konsol då jag är konsol samlare.

Så förstår inte varför man är ett pucko för att man inte bryr sig om att man inte kan sälja spelen.
Saken är den at jag faktiskt oftast spelar spelen jag köper igen i framtiden, började precis nöta lite fallout 3 på PS3 igen, hade jag sålt det skulle jag behövt köpa det igen för att spela det.

Några kronor hit och dit i beg marknaden för ett spel är inget jag bryr mig om då jag enbart köper spel jag vill ha till PS3/360 och det ploppar inte precis ut spel varje månad jag vill ha så 700kr hit och dit är inget att bry sig om.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Kul med AMD. Men playstation network och ingen bakåtkompatibilitet får mig att kräkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

"Det ska räcka till för att driva spel i 4K-upplösning" Ja då jäklar ska de vara ett krutpaket under huven. Jag undrar hur de ska lyckas att få bort all värme samtidigt.

Jag undrar vad det blir för fps i de spel med 4K-upplösning, lite marknadsföringssurr känns det som att snacka om 4K-upplösningar.

Spel i 4K upplösning är inte alls krävande, det är en myt att det ligger till så.

Det är alla effekter såsom MSAA, advancerade skuggor, tusentals polygoner, högupplösta texturer och liknande som gör spel tungdrivna.

Många spel flyter finfint på 5760x1080 även med "billigare" AMD kort sålänge man kan kompromissa med effekterna och dra ned till lite lägre övriga inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har inte sålt ett enda spel någonsin till någon konsol då jag är konsol samlare.

Så förstår inte varför man är ett pucko för att man inte bryr sig om att man inte kan sälja spelen.
Saken är den at jag faktiskt oftast spelar spelen jag köper igen i framtiden, började precis nöta lite fallout 3 på PS3 igen, hade jag sålt det skulle jag behövt köpa det igen för att spela det.

Några kronor hit och dit i beg marknaden för ett spel är inget jag bryr mig om då jag enbart köper spel jag vill ha till PS3/360 och det ploppar inte precis ut spel varje månad jag vill ha så 700kr hit och dit är inget att bry sig om.

Nejnej, har inte heller sålt ett enda spel vidare men JAG tycker att det känns bra konstigt att man ska lägga en hel del pengar på saker när man inte kommer se dessa pengar igen.

Spel kommer det förmodligen komma i massor vid lanseringen och då finns det förmodligen en hel del bra titlar.

Jag skrev flera anledningar till varför jag tyckte att det skulle vara ett dåligt köp för att jag vet att vissa inte har samma "krav" som andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Både PS3 och 360 hade bra prestanda när de släpptes, speciellt på CPU-sidan. Wii har urusel försäljning nu, den höll inte lika länge som de andra konsolerna. Även Kinect har tappat driv, 360 ligger på kraftiga minus jämfört med föregående år. Dessutom har du flyttat på målstolpen, eftersom du först ifrågasatte om höga specs drev utveckling, men nu pratar om andra saker.

Jag ifrågasätter nog allt.

Man kanske också kan undra om det är försäljningen eller vinsten som är det viktiga? Om Nintendo säljer 10 konsoler med vinst och sony säljer 20 konsoler med förlust, är det senare att föredra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Det enda möjliga är att de som köper nytt gärna köper mer nytt eftersom de vet att de kan sälja när de tröttnat på spelet.

Det är inte bara möjligt, utan så det är. Pengarna för begagnatspel vandrar ju vidare upp till nyspelsköparen som köper nya spel för pengarna.

Permalänk
Skrivet av Burks:

Om detta stämmer så kan det vara Slut med Playstation för min del.

Håller med, tror f*n jag köper en Xbox nu

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | MSI MAG B550 Tomahawk | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Antagligen för att kepler lanserader för typ en vecka sedan och ivy inte ens är lanserat än.

Skickades från m.sweclockers.com

Kepler skickades ut till OEM långt före lanseringen av själva grafikkorten, så nja och ivy har du någorlunda rätt i, men det är som kepler att de är redan klara långt före lanseringen och de håller på att testa dem innan de släpper dem osv eller fyller upplagren för att kunna skicka ut dem till OEM tillverkarna som Sony. Så brukar det vara i alla fall på ett ungefär.

Sen är ju Sony inte ens klar med konsolen än, så allt kan ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Awww jag som trodde jag läst att xbox och PS3 skulle bli väldigt lika varandra Nåja...

Det kanske dom blir. Inget av det som skrivits i artikeln från kotaku är fakta.

Permalänk
Avstängd

Konsollerna är ''out of date'' redan nu :P....dom kommer att ha kass hårdvara 2013...Om man jämför dom med en modern dator år 2013 (Om vi existerar då dvs)

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Dags att döpa om till Paystation? Med de specarna lär den kosta minst 6000-7000.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Gabrioth:

Eller så var AMD billigare än Intel?

Precis. Sedan är det en STOR fördel om en enda leverantör kan erbjuda ett enda chip som innehåller både CPU och GPU då det skulle sänka tillverkningskostnaden rejält. Intel har helt enkelt inte en tillräckligt bra GPU för att göra detta och den typen av integrationen kräver nästan att det är samma leverantör av både CPU och CPU.

Det nämndes däremot att AMD (Llano) skulle ge bättre prestanda per W jämfört med Sandy Bridge. I en konsol så kommer CPUn vara betydligt mycket mer lik en laptop CPU än en desktop CPU (p.g.a. av värme) och oavsett vilket så har Sandy Bridge både mer absolut och mer prestanda per W jämfört med Llano. I detta fall kvittar det nog då GPU kommer vara betydligt mycket större flaskhals än CPUn.

Det som kraftigt talar emot att PS4 kommer köra med en Cell CPU är ju att IBM i praktiken lagt ner Cell sedan ett år tillbaka (Nov 2009). Officiellt heter det att den ligger på is men nya versioner kan dyka upp i framtiden, men inget har ju sagts eller gjort kring Cell sedan dess.

Och vem bryr sig om bakåtkompatibilitet? Har två PS3, den ena är den ursprungliga PS3 som hade relativt bra kompatibilitet med PS2, har aldrig spelat ett PS2 spel på PS3:an. Så länge det var aktuellt att spela PS2-spel hade jag PS2 framme, sedan hamnade en i källaren och ingen har saknat den. Den gamla PS3 var däremot väldigt högljud, vilket var anledningen till att skaffa en slim-version av PS3 som är riktigt tyst, den lär ju bli kvar även efter PS4 är införskaffad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Awesome, ju mer PC/x86-liknande hårdvara desstå bättre för oss PC-spelare, och det här låter ju som en PC i ett litet chassi i stort sätt.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Dags att döpa om till Paystation? Med de specarna lär den kosta minst 6000-7000.

Idiotiska människor köper dessa till vilket pris som helst...sen säger dom att det är en revolutionerade teknik inom teknikvärlden! Äger vilken PC som helst....64-bitars cpuer har aldrig funnits tidigare....osv osv...Konsol fanboism som allra bäst! -.-....

Även nu finns det korkade personer som säger att konsoler är 10x bättre än en modern dator...

EX på vad man har hört från dom

''Finns ingen bättre Blu-ray spelare än den Ps3 har''
''Cell-cpu'n som sitter i ps3 är minst 10x bättre än den snabbaste dator cpu'n''
''Ps3 levererar bättre HD-bild än vad en modern dator kan ge''

Massa såna dumma argument har man hört på jobbet utav dom okunniga idioterna....Man tittar på dom sen orkar man inte argumentera med dom pga deras dumma påhitt...

Man ger dom Facepalm....sen går man därifrån...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

En ännu mera sluten konsol? Sony borde knacka på Valves dörr och sätta Steam på consolen, speciellt nu med en 64bit amd processor. Bara logga in med sitt steam konto, pang boom.

Permalänk
Medlem

känns ju värt att man måste bara köpa nya spel för 800 sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det är inte bara möjligt, utan så det är. Pengarna för begagnatspel vandrar ju vidare upp till nyspelsköparen som köper nya spel för pengarna.

Ja men är det tillräckligt?

Själv tycker jag att steams lösning är mycket bättre för kunderna, och tydligen är den också bättre för företagen. Jag gillar steamreorna före begagnatköp.

För det är ju upplagt så att de tjänar mer på att jag köper left for dead för 50 kronor av steam än att jag köper det för 100 kronor beggat. Och jag tycker också det är bättre för min del.

Permalänk
Skrivet av MooD:

Ja men är det tillräckligt?

Själv tycker jag att steams lösning är mycket bättre för kunderna, och tydligen är den också bättre för företagen. Jag gillar steamreorna före begagnatköp.

För det är ju upplagt så att de tjänar mer på att jag köper left for dead för 50 kronor av steam än att jag köper det för 100 kronor beggat. Och jag tycker också det är bättre för min del.

Men du har fortfarande ett fritt val, genom att låsa fast konsolen så har du inte längre den möjligheten

Visa signatur

Error: Keyboard not attached. Press F1 to continue.
< AMD Ryzen 7 5700X | MSI MAG B550 Tomahawk | Corsair Vengeance RGB PRO 4x8GB 3200MHz | Sapphire Radeon RX 7700 XT >

Permalänk
Medlem

För er som tjatar om "varför tar sony inte intel?" så är det förmodligen för att Sony vill äga designen för hela SOC och förmodligen fabba chippet "själva"(dvs på entreprenad till TSMC eller GloFo) då detta ger högre kontroll över dem osv. Intel licensierar inte ut sina designer till skillnad från AMD.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Kodnamnet är Orbis eller ska den inte heta Playstation 4?
Hur som så verkar det rätt så dumt att ta bort stödet för äldre spel. Sen att tvinga in med att man måste vara uppkopplad för att ha rätt att spela sina spel låter bara dumt.

Permalänk
Medlem

klirr i kassan för AMD.
Det behöver de.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Några punkter jag skulle vilja bidra med.

1. Kotakus rykten går inte att lite på.

2. Sonys uttalanden går inte att lita på.

3. En konsol kan i fråga om hårdvara inte jämföras med en PC med snarlika specifikationer.

4. Det är inte konsolernas "fel" att utvecklingen av spelgrafik stagnerar. I den genomsnittlige konsumentens ögon är propositionen att spendera långt över 10000 kr på något så banalt som en marginell förbättring av grafiken i ett par TV-spel naturligtvis helt vansinnig.
Marknader förändras, den genomsnittlige konsumentens tycke och krav förändras. Live with it.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Dom har nog blivit mutade av AMD.

Handlar om pris, dessutom billigare och smidigare med SOC i en konsol.

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Idiotiska människor köper dessa till vilket pris som helst...sen säger dom att det är en revolutionerade teknik inom teknikvärlden! Äger vilken PC som helst....64-bitars cpuer har aldrig funnits tidigare....osv osv...Konsol fanboism som allra bäst! -.-....

Även nu finns det korkade personer som säger att konsoler är 10x bättre än en modern dator...

EX på vad man har hört från dom

''Finns ingen bättre Blu-ray spelare än den Ps3 har''
''Cell-cpu'n som sitter i ps3 är minst 10x bättre än den snabbaste dator cpu'n''
''Ps3 levererar bättre HD-bild än vad en modern dator kan ge''

Massa såna dumma argument har man hört på jobbet utav dom okunniga idioterna....Man tittar på dom sen orkar man inte argumentera med dom pga deras dumma påhitt...

Man ger dom Facepalm....sen går man därifrån...

Det du beskriver låter inte riktigt som fanbois, utan mer som okunniga som antagligen inte är mer insatta än att dom tror på allt dom hör.

Mycket snack om detta med bakåtkompabilitet. Seriously hur ofta dammar man av sina gamla titlar? Inte speciellt ofta. Har ett gammal PS med en myriad titlar, spelade nästan aldrig någon av dom på min PS2. Plockade fram Crash Bandicoot och Tomb Raider någon gång tror jag. Har ganska mycket spel till min PS2, har aldrig spelat något av mina gamla PS2 spel efter jag köpte min PS3, bortsett från lite GT3 inför releasen av GT4 (vilken besvikelse :/). PS3 droppade ju faktisk en del i pris när dom tog bort bakåtkompabiliteten i den andra generationens PS3 (eller vad man ska kalla det). Dom insåg att konsolen var för dyr och behövde banta den lite. Hade dock varit trevligt om man kunnat ha bakåtkompabilitet som tillval för de som önskar. Själv nyttjar jag det så sällan att jag likaväl kan hämta de gamla konsolerna när man får dom infallen. Känns dock som att man oftare blir sugen på att damma av gamla NES- och SNES-spel i hyllorna istället för gamla PS-spel, ger inte riktigt samma nostalgiska känsla på något sätt...

Visa signatur

|| Desktop: Intel i7 4770K @4,5GHz / ASUS MAXIMUS VI IMPACT mITX / ASUS Radeon R9 290 DirectCU II OC 4GB @1100/6000MHz/ A-Data XPG 16GB 1600MHz CL9 @2133MHz CL10 / Seasonic Platinum SS-860XP2 860W / Samsung 840 Pro 256GB + 850 EVO 500GB/ Bitfenix Phenom Mini / Win 10 / Ubuntu ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Kodnamnet är Orbis eller ska den inte heta Playstation 4?
Hur som så verkar det rätt så dumt att ta bort stödet för äldre spel. Sen att tvinga in med att man måste vara uppkopplad för att ha rätt att spela sina spel låter bara dumt.

Ptja psvita heter ju inte psp2 utan psvita.

Skrivet av GoosE__929:

Men du har fortfarande ett fritt val, genom att låsa fast konsolen så har du inte längre den möjligheten

Om man ser till steam så är just låsningen som "gör det möjligt med reor". Där låses spelet till ditt konto och du kan inte sälja det vidare, som "kompensation" säljer de gamla spel till en billig peng.

Gillar man detta system bör man välkomna framtiden. Gör man det inte, ptja gråt en skvätt och prata om gamla dar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

konsoller som t ex super nintendo hade något att tillföra ..då gick det bara köra fula spel i 320*240 på pc som förde oväsen genom pc-speakern .

Jag har en NES kopplad till min 55" TV, det är inte vackert...

Visa signatur

01000010011011110101101001101111

Permalänk

utan bakåtstöd ingen ny för mig då klarar jag mig emd min ps3 o xbox 360,blir la xbox 720 man går för då.

Permalänk
Medlem

Nu när vi ändå håller på med rykten, hur ligger det till med Steams samarbete med Sony? Idag kan man ju t. ex. spela tillsammans mellan PS3 och PC i Portal 2. Skulle det inta vara väldigt nice ifall Steam store kom till PS4? Det skulle för min del bli "deal or no deal" för ett PS4, speciellt om de kör med samma modell som vid PC och Mac (samma licens gäller för båda).

Man kan ju drömma iaf