Permalänk
Avstängd

tappar bilden ibland

1: Ibland förlorar bildskärmen bilden och det poppar upp ett meddelande om att grafikkortets drivrutiner har återställts eller nåt.
Hur gör jag för att bildskärmen ska sluta tappa signal? Då får jag starta om msn messenger som blivit förstört.
Jag har NVidia GeForce 5600 GTX 560 Ti-kortet.
(Jag har provat installera om grafikkortets drivrutiner).

2: Har två hårddiskar, en ssd och en vanlig. Den vanliga svarar segt första tillfället man ska börja använda den.
Är det normalt?

3: Vad är helt onödiga program som man bör ta bort/avinstallera?

4: När datorn var ny så fick jag blåskärm eller hängde sig (minns inte riktigt), men efter windows update (eller nåt) så har jag aldrig mer fått det vad jag kan minnas. Så det behöver jag inte oroa mig nåt mer för antar jag(?)

5: Det har varit lite glapp när man stoppar i/ur headseatet ur datorn, då kommer ljudet i headset eller högtalare, ibland i båda.
- Det kommer liksom på fel ställe och kan tycka det kan glappa. Men oftast funkar det väl bra.

6: Battlefield 3 strulade jättemycket för alla i början, de åkte ur t.ex mitt under spel. Då blir man ju orolig att det är ens dator som strular.
Men så var inte fallet.

Permalänk
Medlem

Prova en nyare eller äldre version av grafikkorts drivrutinerna. det är det första jag skulle ha gjort, sen ang hårddisken den sekundära kolla dina energispar alternativ och stäng av att den skall gå i sovläge.

Det med blåskärmen kan ha varit precis vad som helst.

Tippar på att din kontakt i datorn är glapp och behöver bytas, lite löd jobb men inte allt för svårt.

Det sista jag skulle testa ang att skärmens drivrutin krashar är en fräsch ominstallation.

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

1 Byt drivrutin, nyare, äldre eller beta, pröva alla. Är kortet fabriksklockat pröva klocka ner till standard. Håll lite koll på temperaturen.
2 Tar några sekunder för en HDD att varva upp skivorna.
3 Quicktime är ett av de största och segaste. Realplayer var också förskräckligt, men det är nästan utrotat. Är det färdigbyggd dator så är ominstallation från grunden att rekommendera för att bli av med allt förinstallerat skräp.
4 Nej
5 Är det i chassits frontpanel? En droppe 5-56 kan hjälpa, men troligen är byte av uttaget det enda som hjälper. Hur det löses beror på om det är färdigbyggd dator, typ Dell/HP/Acer eller lösa delar. De flesta chassitillverkare kan nog skicka dig ett nytt uttag som du byter själv. Sådan service finner du knappast hos Dell/HP/Acer.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

Jag kollade drivrutinerna för grafikkortet igen.
De senaste som finns tillgängliga är från slutet på februrari.
Men dessa hade jag redan på datorn. Om de varit installerade eller inte vet jag dock inte. De var inte det när jag skulle installera iallafall.
- Gjorde en ren installation av drivrutiner för grafikkortet. Hoppas det är bra nu. Även om det är så kort stund och sällan problemet inträffar.

Ja, grafikkortet är överklockat från fabrik.

Och ljudet är nog (iallafall numera) stabilt ändå.

Återkommer igen om jag märker nåt problem.

Tack för hjälpen grabbar.

Permalänk
Medlem

Det finns ett problem i Nvidias drivrutiner som allmänt kallas för "TDR".

Problemet har funnits i vissa relativt unika fall under en längre tid men i november 2011 ökade antalet rapporter enormt i och med drivrutinen 285.62. Nvidia har jobbat på problemet i varje beta/whql release sedan dess men resultatet är att det blir bättre för vissa men sämre för andra.
Det finns mängder med trådar på de officiella forumen som du kan spana på:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=215256
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=223716
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=207666

Vad du själv kan göra att minska chansen för "TDR" är att:
¤Hålla ditt operativsystem uppdaterat
¤Hålla din webbläsare uppdaterad (viktigt)
¤Hålla flashplayer uppdaterat (extremt viktigt)

En klar majoritet av "TDR" problemen har direkt koppling till webbläsare+flashplayer så håll de uppdaterade och testa nya drivrutiner för att se om du blir av med just dina problem. Om du går tillbaka och använder tex 275.33 så kommer dina problem vara minimala men då blir du också av med alla bugfixar/grafikoptimeringar i spel som tillkommit sedan dess.

Permalänk
Avstängd

Tog en titt på länkarna du postat. Och det verkar ju helt klart ett känt problem.

Tror jag har allt uppdaterat.

Har avinstallerat alla nvidia-program.
(Det ligger nvidia-mappar kvar, kan man radera dessa)?

Har sedan installerat drivrutin 295,73 igen, funkar perfekt.
Den senare drivrutinen (senaste för tillfället) 296,10 gör så datorn hänger sig och roliga färger uppstår.
En kille, i tråden du länkade till, hade exakt samma problem.