Omstart av Debian 6 vid filkopiering

Permalänk
Inaktiv

Omstart av Debian 6 vid filkopiering

Har lite problem med att Debian startar om och har dessutom problem med att söka efter information om det.

Installerade Debian 6.0.4 efter att ha använt Windows Server 2008 R2. Allt gick rätt bra men det var lite strul att få till rätt alignment på 4K diskarna men allt löst sig. Skapade sedan en Raid1 med mdadm och började kopiera filer till den från en extern hårddisk. Då det är ungefär 700 GB att kopiera lät jag allt kopieras under natten. När jag vaknade såg jag att systemet startat om. Jag har ingen aning varför eller vad som hänt. Har försök kolla lite i log filerna och jag kan se tiden då systemet startade om men kan inte påstå att jag förstår något av logen direkt. Har sökt på några av strängarna med google men gav inget.

Däremot så märkte jag att raidkonfigurationen syncar. Kollade med cat /proc/mdstat och får följande:

Personalities : [raid1] md0 : active raid1 sdb1[0] sdc1[1] 1953512312 blocks super 1.2 [2/2] [UU] [==>..................] resync = 10.6% (207520256/1953512312) finish=270.1min speed=107716K/sec unused devices: <none>

Kan det vara så att den startar om för att något händer med raid konfigurationen så att den måste synca igen. Med tanken på att jag kopierar filer till den så känns det möjligt men finns det någon log att få tag i som ger lite mer säkerhet i saken.

Hårdvaran är:
ASUS E35M1-I AMD E-350 MINI-ITX
KINGSTON 4GB 1066MHZ DDR3 CL7 (2X2GB)
2st WD EARX 2 TB (dessa är satta i raid1)
Samt en äldre systemdisk, WD 160 GB (2-3 år), som inte strulat något innan med windows men jag kan ju inte utesluta att det kanske är den som skapar problem.