Kan man få virus genom att bara öppna ett scam mejl?

Permalänk
Inaktiv

Kan man få virus genom att bara öppna ett scam mejl?

Nu är det så att jag har fått ett par mejl från "Swedbank" om att jag måste bekräfta mitt konto på Swedbank.
Och eftersom många i min omgivning i skolan har fått liknande mejl så ställer jag frågan som alla undrar över.
"Kan jag få virus bara genom att öppna mejlet?"
Själv så säger jag nej och litar till 100% på mitt antivirus men det är många som går och är oroliga så kände att jag ändå borde kolla med er kunniga.

Som ni kan se på bilden nedanför så är det inte bara en gång.

Som det ser ut så kommer mejlet från "support@swedbank.net" och har en bifogad fil med.

Älskar hur bulletproff mejlet är. Seems legit.

Kære kunde,

Vi märkte ogiltiga inloggningsförsök till ditt konto online från en okänd IP-adress.
På grund av detta har vi tillfälligt ditt konto.
Vi behöver dig att uppdatera din kontoinformation för din Internetbank ska återaktiveras
vänligen uppdatera dina faktureringsuppgifter idag genom

>>>Klicka här<<<

bara kontrollera de uppgifter du angivit är korrekt.
Med vänliga hälsningar,

SWEDBANK Medlem Services Team

P.S. Länken i detta meddelande kommer att ut inom 24 timmar. Du måste uppdatera din betalningsinformation

© 2011 SWEDBANK LLC. Alla rättigheter reserverade

Dold text

Går det inte att polis anmäla?

Permalänk

Man ska ju aldrig öppna filer man inte känner till. Så ja om man har otur så kan man nog få virus. Själv så öppnar jag aldrig något jag inte är helt 100 på.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

om du kollar mailen på en webmail som typ hotmail kan det väl knappast hända så mycket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hjorten66:

Man ska ju aldrig öppna filer man inte känner till. Så ja om man har otur så kan man nog få virus. Själv så öppnar jag aldrig något jag inte är helt 100 på.

Hur funkar det egentligen?
Eftersom jag använder hotmail så måste jag klicka "Tillåt innehåll" så jag ser inga bilder eller något förutom texten. Sen så klickar jag ju såklart inte på några länkar
Älskar att dom bifogade en .htm fil Seems legit.

Permalänk
Medlem

Du kan få virus av at titta på bilder. Bilderna innehåller en kod som hämtas hem till dator. Bilden bestå ju av 1or och 0or, man kan lätt (läs: kan) lägga in lite kod för att hämta ett program som installerar/hämtar hem ett virus. Alltså är det inte ens säker att kolla på bilder på "tveksamma" sidor!

Edit: Ja du kan få virus, och huruvida ditt antivirus kan ta bort det vet du inte, efter som det kan vara en ny typ av virus som antivirusföretagen inte känner till (vilket inte är så troligt, jag skulle inte sprida ett "nytt" virus med ett så tydligt scam-mail)

Och, nej du kan nog inte polisanmäla, dock är det bara en ren gissning.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av B4rret:

Du kan få virus av at titta på bilder. Bilderna innehåller en kod som hämtas hem till dator. Bilden bestå ju av 1or och 0or, man kan lätt (läs: kan) lägga in lite kod för att hämta ett program som installerar/hämtar hem ett virus. Alltså är det inte ens säker att kolla på bilder på "tveksamma" sidor!

Edit: Ja du kan få virus, och huruvida ditt antivirus kan ta bort det vet du inte, efter som det kan vara en ny typ av virus som antivirusföretagen inte känner till (vilket inte är så troligt, jag skulle inte sprida ett "nytt" virus med ett så tydligt scam-mail)

Och, nej du kan nog inte polisanmäla, dock är det bara en ren gissning.

Använder Nod32. Borde man känna sig säker då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morpiha:

Använder Nod32. Borde man känna sig säker då?

Asså AV-program är som en databas över kända virus (det är därför man bör uppdatera databasen). Men om någon programmerare skriver ett virus som inte är likt något som finns idag så kommer ditt AV inte se det som ett virus eftersom det nya viruset inte är eller liknar någon post i databasen. Så det beror helt enkelt på vilket virus det är.

Några tips för att hålla sig borta från virus:

1. Ha ett antivirusprogram.
2. Sök igenom datorn regelbundet (på min Mac kör jag en snabb sökning i veckan och en full i månaden, men på min PC kör jag mer frekvent.)
3. Gå inte in på tveksamma hemsidor.
4. Öppna inte tveksamma mail.
5. Ha på högsta säkerhetsinställningen i Windows (att du måste skriva in admin-pass så fort du vill göra något).
6. Jag har två användare på min dator, en Admin (med admin-rättigheter) och en "vanlig" (med "begränsade" rättigheter, som är den jag använder) det gör att jag måste skriva in admin-passet väldigt ofta, men det begränsar även vad ett virus kan göra om det kommer in i datorn. Viruset har ju inte "bättre" rättigheter än användaren.

Jag rekommenderar att du gör steg 6 när/om du installerar om windows. Jag har ett enklare lösenord till min vanliga användare, och ett säkrare till admin-kontot.

Hoppas du fick svar på din fråga och att du kanske fick några bra tips!

Citera om du har fler frågor!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Processor: Intel i7 2700k @ 4,6 GHz | Kylare: Thermalight Silver Arrow | Grafikkort: Asus GTX 560Ti DirectCU II TOP | Chassi: NZXT H2 | Mobo: MSI Z68-GD55 (B3) | RAM: Corsair Vengance Black Low Profile 16 GB | HDD: 2x 1 TB Segate Barracuda 7200 RPM | SSD: N/A | Nätagg: Corsair 560 W

Permalänk

min sambo fick samma mail,åkte i skräpkorgen.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4rret:

Alltså, hur fungerar det där egentligen? Programmet som öppnar bilder gör väl inget annat än att just försöka visa en bild? Hur kan det få för sig att ladda ner och köra saker? Eller menar du bilder på en web-sida?

Likadant tänker jag med mail. Det ska väl bara visas text/HTML? Eller körs JavaScript etc också?

Jag försöker inte säga att du har fel; jag är bara inte så insatt i det här och kan inte förstå hur det skulle fungera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Alltså, hur fungerar det där egentligen? Programmet som öppnar bilder gör väl inget annat än att just försöka visa en bild? Hur kan det få för sig att ladda ner och köra saker? Eller menar du bilder på en web-sida?

Likadant tänker jag med mail. Det ska väl bara visas text/HTML? Eller körs JavaScript etc också?

Jag försöker inte säga att du har fel; jag är bara inte så insatt i det här och kan inte förstå hur det skulle fungera.

En bild kan smitta förutsatt att det program som öppnar bilden har en sårbarhet (vulnerability) som tillåter den skadliga koden att exekveras.
Detsamma gäller en websida om browsern är sårbar genom att säkerhetsinställningarna är satta för lågt.

En mailklient kan i princip också smittas, men med default säkerhetsinställningar så är det osannolikt så länge man låter bli att öppna /exekvera bilagor.

Permalänk
Medlem

Så länge du använder en uppdaterad version av webbläsare så är det inte nån fara att öppna mejl som innehåller virus (via webmail då förstås). Använder du nån gammal Internet Explorer 6 webbläsare så ligger du sämre till.