Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det finns en tråd på SweC forumet där ett par dussin användare sagt sitt och där vi enats om vad "maxxa" innebär
Håller med de som sagt att maxxa är 1080p, Ultra och 4xAA @ 60fps (minns inte säkert om det var AA eller ej)

Till och med jag

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara så att personer som anser att dom maxar BF3 lirar singelplayer? så som jag har förstått de så är det inte alls lika krävande som multiplayer? Även jag med ett rätt gammalt och slitet gtx 470 får acceptabla fps i singelplayer med Ultra settings och alla AA och kantutjämningar hit och dit i 1080p upplösning, så jag förstår folket som tror att dom "maxar" bf3. Det gör dom ju för visso, men inte multiplayer.

Eller så har jag fått allt om bakfoten? Är ingen inbiten BF3 spelare så

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evoxer:

Kan ju även vara så att personer som anser att dom maxar BF3 lirar singelplayer? så som jag har förstått de så är det inte alls lika krävande som multiplayer? Även jag med ett rätt gammalt och slitet gtx 470 får acceptabla fps i singelplayer med Ultra settings och alla AA och kantutjämningar hit och dit i 1080p upplösning, så jag förstår folket som tror att dom "maxar" bf3. Det gör dom ju för visso, men inte multiplayer.

Eller så har jag fått allt om bakfoten? Är ingen inbiten BF3 spelare så

Japp, singleplayer är mycket mindre krävande än att köra multiplayer.

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Standardvärdet för att vara spelbart är 60FPS därav maxar du när du har 60FPS eller över med de högsta inställningarna spelet kan ge oavsett HZ på skärmen.

Standarn för att vara spelbart är inte 60 fps. Du kan ha 30 fps och det är fortfarande spelbart.

Permalänk
Medlem

Har man ALLA inställningar på max och har 60 eller högre FPS så har man maxat spelet med bra flyt, get over it. Tråden handlar om grafikkort.

Visa signatur

Case: Custom made: Chieftec Dragon Midtower
Motherboard: ASRock P67 Extreme 6 B3 CPU: Intel Core i5 2500k
GPU: 2x Sapphire Radeon HD5770 1GB CrossFire RAM: 8GB ( 2x4GB ) Corsair Vengeance DDR3 @1600 MHz
PSU:
Corsair TXV2 650W

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lasergurka:

Enligt sweclockers tester så krävs 1.5gb? Fast varför klarar två stycken 570 sig galant i ultra då, trotts att de bara har 1.28gb?

GTX570 får antagligen mata lite mer data i PCI-E bussen då inte exakt all kan cashas på grafikkortet, men tillräckligt för att behålla en behaglig FPS.

Nu var det iofs en del patchar sedan jag körde sist, men låg på 60+FPS med för det mesta stabilt runt 100FPS i 1080P Ultra (Ultra preset utan modifikationer) med GTX570 SLI i signatur.

vRAM är mycket bra att ha, men inte det enda som betyder något

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Njaa, de flesta tycker nog 60 FPS i och med att 120Hz inte är så mainstream ännu och för att 60FPS är helt acceptabelt att spela i

Då kan man lika gärna vända på resonemanget. Några kanske tycker 30 fps är helt acceptabelt och är då alltså maxat?
Maxat är maxat. Maxat är att man har alla inställningar på max. Sen om det går att spela eller så spelar ingen roll eftersom det är en bedömningssak. De FLESTA tycker 60 hz/fps är acceptabelt, jag gör inte det. Några tycker 30 fps är helt ok, vilket skulle få mig sängliggandes i ett mörkt rum i ett dygn. Jag får migrän ganska snabbt vid 60 hz (det var 7 resor värre på CRT...det erkänner jag) och 60 fps känns grymt laggigt.
Kan tillägga (innan flamewaren börjar) att jag inte kör Ultra, utan High just på grund av detta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Du har stabil frame rate på 60 fps med ALLT på max, men drar du ner på AA så har du NÄSTAN stabil frame rate? Nu får du allt förklara dig lite.

Du missade en bit där.

Skrivet av rhalla:

Har systemet i sign och inte ens under tung överklockning får jag stabilt 60fps med ALLT på max i full HD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag anser mig maxa spelet med min dator iaf. Ligger 90+ fps konstant multiplayer 64 allt på maximala inställningar.... (edit: stock voltage och ingen OC då alltså, med det i signaturen är det +15% fps ungefär)

Permalänk
Medlem

OT: Varför är just Battlefield 3 fps så viktigt? Det är knappast det mest precisionskrävande spelet tycker man. Det är dessutom enklare att se fiender om man stänger av AA, motion blur och dylikt...

Permalänk
Medlem

Bra fråga men är det inte det mest krävande spelet idag ? För GPU:er då alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tejpis:

OT: Varför är just Battlefield 3 fps så viktigt? Det är knappast det mest precisionskrävande spelet tycker man. Det är dessutom enklare att se fiender om man stänger av AA, motion blur och dylikt...

Det är väl ganska så viktigt att det flyter på bra när spelet är i ständig rörelse och man behöver alltid vara snabb. Sen om man behöver mer 30 FPS för att klara sig kan ju diskuteras. Jag tror iaf snarare det handlar om att det är ett populärt spel som kräver ganska mycket av ens dator varför det är populärt att använda i benchmark-syfte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KingCobra:

Då kan man lika gärna vända på resonemanget. Några kanske tycker 30 fps är helt acceptabelt och är då alltså maxat?
Maxat är maxat. Maxat är att man har alla inställningar på max. Sen om det går att spela eller så spelar ingen roll eftersom det är en bedömningssak. De FLESTA tycker 60 hz/fps är acceptabelt, jag gör inte det. Några tycker 30 fps är helt ok, vilket skulle få mig sängliggandes i ett mörkt rum i ett dygn. Jag får migrän ganska snabbt vid 60 hz (det var 7 resor värre på CRT...det erkänner jag) och 60 fps känns grymt laggigt.
Kan tillägga (innan flamewaren börjar) att jag inte kör Ultra, utan High just på grund av detta.

Visst kan man det men det jag menar är att just nu så köper de allra flesta halvseriösa/seriösa gamers en 1080p skärm på 60Hz och får då aldrig uppleva 120Hz och vet då inte hur bra det egentligen kan vara.
Själv så har jag aldrig prövat en 120HZ-skärm, dels för att jag inte har någon superdator just nu precis och dels för att jag helst inte vill vänja mig vid 120Hz då jag redan nu nöjer mig med 50-60FPS i FPS-spel och får ingen huvudvärk eller liknande

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Bra fråga men är det inte det mest krävande spelet idag ? För GPU:er då alltså.

BF3 går fint för mig med höga inställningar, Final Fantasy XIV däremot får datorn att vilja begå hederssjälvmord

Permalänk
Medlem

Nu är det så att ett tio-tusentals personer här på sweclockers har tillsammans framtagit att ett maxat spel, är att spelets instälningar på preset "Ultra" om inte grafik inställningarna kan anges manuellt högre. Det ska vara i 60 fps + i minst 1920x1080. Det betyder så klart inte att 1920x1080 är mindre maxat än 2660x1440. Det är max vilket som.
Det finns ingen vetenskaplig framtagning vad att "Maxa ett spel är" och detta är inte baserat på vad jag själv tycker. Det är baserat på vad som är "att maxa" standarden på sweclockers forum. Sammlingstråden finns någonstans i forumet, ledsen att jag inte hittade den nu.
Det jag dock tycker är att om du ska använda dig utav frasen maxat ska du använda "Sweclockers Max Standard", har du hört något annat någon på ett annat forum, så använd det där istället:).

Minst 1920x1080
Preset Ultra, om inte högre kan anges manuellt.
Minnst 60 fps.

... men spelar det någon roll igentligen=

Visa signatur

"Certainly avoid yourself. He is a newbie and might not realize it. You'll hate his code deeply a few years down the road." - Sortie

Permalänk
Medlem

Jag kan inte maxa BF3. Försökte köra Ultra (i 1920x1080) på en full Caspian Border, averagade (Svengelska är fint) då runt 35-40 FPS = Input Lag åt helvete. För mig gör det inte så mycket om bilden hackar lite, men Input Lag är fan bedrövligt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredras:

Jag har reagerat på senaste tid hur folk anser de kan köra på ultra/ allt maxat även om de endast har 1gb minne eller ett segt kort som 5770 eller 6570.
Enligt sveklockers tester så kräver battlefield 1,5gb på full belastning. Ändå säger folk att de kör på ultra med höga fps med sämre kort.

Någon som har en förklaring?

De kör med låg upplösning, själv klarade min hd4850 bf3 på mediuminställningar fast med 30 fps. Upplösningen jag körde med då var någonting runt 1200x1000 (Det här med att komma ihåg upplösningar suger jag på).

Lägre resolution gör en sådan himla skillnad och dessutom tror folk att köra på 30 fps med allt på ultra är att "maxa".

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

En upplösning på 1080p har inte med begreppet att göra, om man klarar att maxa menar man att man kör allt på max (Högsta settings med full AA och den upplösning skärmen är gjord för samt att man har ett fps medel på över 60hz, eller 75 eller 120 beroende på skärm).

Så en som har en 1280x1024 skärm maxar på den upplösningen och en som kör 1080p skärm maxar på den.. Att 1080p skulle räknas som max är ju bara löjligt.. Skulle vi tänka med ert tankesätt så är isåfall eyefinity i 2560x1600 (7680x1600) att maxa

edit: Att maxa är allså ett individuellt begrepp som har med hårdvaran att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kan spela på Ultra med mitt 6950 2 GB

Observera att jag kan spela, min fps ligger på 30-25 men det går att spela.

Visa signatur

i7 860 @2.80Ghz -
12 GB ram -
Gigabyte P55-UD3L -
MSI Twin Frozr III 6950 2048 gb -
Corsair TX 750 -

Permalänk
Medlem

Kan inte spela detta spel

2560x1440 Ultra 4xAA 16xAF mina två HD 6970 2GB fixar inte det <-40FPS... Och Micro stuttering på de allt åt helve**..

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av IzEpInK:

Nu är det så att ett tio-tusentals personer här på sweclockers har tillsammans framtagit att ett maxat spel, är att spelets instälningar på preset "Ultra" om inte grafik inställningarna kan anges manuellt högre. Det ska vara i 60 fps + i minst 1920x1080. Det betyder så klart inte att 1920x1080 är mindre maxat än 2660x1440. Det är max vilket som.
Det finns ingen vetenskaplig framtagning vad att "Maxa ett spel är" och detta är inte baserat på vad jag själv tycker. Det är baserat på vad som är "att maxa" standarden på sweclockers forum. Sammlingstråden finns någonstans i forumet, ledsen att jag inte hittade den nu.
Det jag dock tycker är att om du ska använda dig utav frasen maxat ska du använda "Sweclockers Max Standard", har du hört något annat någon på ett annat forum, så använd det där istället:).

Minst 1920x1080
Preset Ultra, om inte högre kan anges manuellt.
Minnst 60 fps.

... men spelar det någon roll igentligen=

Jag hade för mig att vi kom fram till att maxat va med allt på högsta inställningarna som gick i spelet i den upplösningen som din skärm nu stödjer? Som om jag hade en skärm som bara gick till 800x600 och lirade allt på maxade inställningar så hade jag kunna säga att jag maxar spelet i den upplösningen. Så länge jag hade 60fps eller mer, ifs så är 800x600 väldigt lite men det va ett exempel
eller så kanske jag missade några poster i den tråden hehe.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Standarn för att vara spelbart är inte 60 fps. Du kan ha 30 fps och det är fortfarande spelbart.

Det är ju högst personligt vad man tycker är spelbart men MAJORITETEN tycker att allt under 60 förstör. Därav är 60 FPS standardvärdet.

Pröva "gametime.maxvariablefps 30" i Battlefield 3 så kommer du att märka att det hackar mycket.

Kan förstå att de som inte spelat så länge alternativt alltid haft en dålig dator tycker att det är helt O.K men för en som spelat FPS i över 10 år är skillnaden enorm mellan 30 och 60 FPS.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem

Vad ni alla tycker, och vad hunden gör på gräsmattan lägger jag i samma påse.

SweC har enats om vad "maxa" innebär när man yttrar termen på disskussionsforumet.

Tråden: http://www.sweclockers.com/forum/4-ovrigt/1076256-att-maxxa-e...

Klart slut!

Edit:

SWEC "MAXXA" STANDARD
¤ 1080p (tills ny standard blir aktuell)
¤ Högsta möjliga Grafikinställningar (utan mods)
¤ Vsync spelar ingen roll
¤ AA & AF på Max
¤ 60FPS

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Avstängd

Men ni har fel.. Haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Själv har jag kommit på många sådana här personer som säger att de kan köra ultra i 200FPS! etc. Sedan frågar man om specs så sitter de med ett 6870 kort.... Personer försöker troligen bara ljuga för att få andra att tro att deras maskiner är grymma.....

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Det är ju högst personligt vad man tycker är spelbart men MAJORITETEN tycker att allt under 60 förstör. Därav är 60 FPS standardvärdet.

Pröva "gametime.maxvariablefps 30" i Battlefield 3 så kommer du att märka att det hackar mycket.

Kan förstå att de som inte spelat så länge alternativt alltid haft en dålig dator tycker att det är helt O.K men för en som spelat FPS i över 10 år är skillnaden enorm mellan 30 och 60 FPS.

problem för mig då som lider av en flaskande cpu i 40-50 fps... bf3= ospelbart

Permalänk

[QUOTE="Fredras;12179686"]Jag har reagerat på senaste tid hur folk anser de kan köra på ultra/ allt maxat även om de endast har 1gb minne eller ett segt kort som 5770 eller 6570.
Enligt sveklockers tester så kräver battlefield 1,5gb på full belastning. Ändå säger folk att de kör på ultra med höga fps med sämre kort.

Antingen så har ni olika uppfattningar om var "maxa" innebär, eller så ljuger de