HiFi Tråden, posta biler på era anläggningar här..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joppe
Jag racka två tandberg från min högstadieskola..

haha, börjar låta som låg/mellanstadiet.. Pogo pedagog på diabilder och rullbandspelare. Kvalité!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost

De där specialsuperdupernätkablarna förstår jag verkligen inte hur tillverkarna ens får sälja. Ren bluff ju.

Den där metern nätkabel lär ju göra enorm skillnad jämfört med alla miltals kablar och transformatorer (i både koppar och aluminium) som sitter mellan generatorn och huset. :rolleyes::D

De där högtalarkablarna på bilden ser mer ut som boaormar eller nåt..

Ja helt otroligt, han får dra sina silverkablar till Barsebäck, kedjan är aldrig starkare än den svagaste länken…

Citat:

Intressant läsning om kablar: http://sound.westhost.com/cables.htm

För övrigt, mina egna åsikter (kortfattat):

Signalkabel (analog): Vilken bra skärmad kabel som helst. Elfa säljer "mikrofonkabel" hyfsat billigt, den går alldeles utmärkt att använda och är mycket böjlig.

Signalkabel (digital): Impedansen (75 ohm) är MYCKET viktig, annars riskerar man att tappa signalen helt efter bara någon meter. TV-antennkabel av god kvalitet duger bra.

Högtalarkabel: Välj en kabelarea beroende på systemets uteffekt. Köp sedan en tillräckligt grov kabel av valfritt fabrikat, till de flesta mindre system duger tom vanlig lampkabel utmärkt.

Kontakter: Köp inte de billigaste plastkontakterna, utan välj några helt i metall (för skärmningens skull) och med bra dragavlastning för kabeln. Guldpläterat är en fördel särskilt om prylarna ska användas i bil.

Ja, jag brukar löda ihop mina egna kablar så jag slipper trassel med för långa kablar och det blir dessutom billigt.

Håller med dig. Kabeln RG-62 är utmärkt med sin låga kapacitans som analog signalkabel samt kabeln RG-59 med sina 75 ohm är utmärkt som digital signalkabel samt videokabel.

Edit: RG-59 menar jag och inte RG-58...

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."
(Ur boken Statarliv av Herr Mossa)[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mossa
Håller med dig. Kabeln RG-62 är utmärkt med sin låga kapacitans som analog signalkabel samt kabeln RG-58 med sina 75 ohm är utmärkt som digital signalkabel samt videokabel.

Det lustiga är när de försöker pracka på folk extremt dyra digitalkablar och påstår att det påverkar ljudet. Generellt sett har man ju samma signal ut som in i kabeln (plus några bitfel som korrigeras bort). Det sitter ingen elektronik på vägen. Undrar vad de hör som vi andra inte hör?

För att inte tala om de dyra optokablarna som finns, när vanlig nylonfiber på metervara uppfyller samma villkor eftersom det knappast rör sig om 100-tals meter. Optosystemet (Toslink) är så tåligt att det utan problem klarar att man håller änden på fiberkabeln mot en lysdiod (med en helt annan färg än specifikationens röd) som man driver med signalen och ändå får ett mycket bra ljud utan hörbara överföringsfel.

Edit: Priset för dyrast högtalarkabel måste ändå tas om de jag hörde talas om för några år sedan. Det rörde sig om kablar tjocka som bensinpumpslangar där manteln var fylld med tungt vatten(!). Vad tillverkaren sa att det skulle vara bra för kommer jag inte ihåg.

Permalänk
Medlem
Citat:

De där specialsuperdupernätkablarna förstår jag verkligen inte hur tillverkarna ens får sälja. Ren bluff ju.

Den där metern nätkabel lär ju göra enorm skillnad jämfört med alla miltals kablar och transformatorer (i både koppar och aluminium) som sitter mellan generatorn och huset. :rolleyes::D

De där högtalarkablarna på bilden ser mer ut som boaormar eller nåt..

Vem sa att det var trådarna som gjorde skillnad? Ifall skärmen i nätkabeln kan absorbera störningar så är det helt klart ett lyft för anläggningen. Jag skulle tro att de där kablarna stoppar en hel del störningar som kommer med elnätet, och det påverkar ljudet i dom flesta system.

Man begränsar även i viss mån den 50-periodiga nätströmmen. Vad som händer är att bakgrundsbruset minskar. I vanliga fall kanske man inte uppfattar det som en störning, men den döljer en hel del i ljudåtergivningen. Det blir tystare när det ska vara tyst och det blir mycket "svartare" i bakgrunden.

Om jag inte minns fel så använder Mårten Design just de där nätkablarna till sina anläggningar för att utvärdera sina högtalarkonstruktioner på bästa sätt.

Högtalarkablarna på bilden ser inte särskilt märkvärdiga ut i mina ögon heller. BiWire-kablar är alltid lite tjockare eftersom de rymmer fyra olika mindre kablar. Jag förutsätter att du vet vad de är till för.

Visa signatur

"At least, you can't be a vegetable, because even an artichoke has heart." - Amélie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomte

Vem sa att det var trådarna som gjorde skillnad? Ifall skärmen i nätkabeln kan absorbera störningar så är det helt klart ett lyft för anläggningen. Jag skulle tro att de där kablarna stoppar en hel del störningar som kommer med elnätet, och det påverkar ljudet i dom flesta system.

Man begränsar även i viss mån den 50-periodiga nätströmmen. Vad som händer är att bakgrundsbruset minskar. I vanliga fall kanske man inte uppfattar det som en störning, men den döljer en hel del i ljudåtergivningen. Det blir tystare när det ska vara tyst och det blir mycket "svartare" i bakgrunden.

Högtalarkablarna på bilden ser inte särskilt märkvärdiga ut i mina ögon heller. BiWire-kablar är alltid lite tjockare eftersom de rymmer fyra olika mindre kablar. Jag förutsätter att du vet vad de är till för.

Men hur ska en nätkabel på 1.5 meter göra någon skillnad mot:
De tiotals meter oskärmad installkabel mellan elcantralen och vägguttaget
De hundratals meter oskärmad kabel mellan transförmatorn och elcentralen
De tusentals meter oskärmad kabel mellan transformatorstationen, övriga transformatorstationer och stamnätet
All utrustning som ständigt kopplas av och på på elnätet

Du kan skärma en kabel hur mycket du vill, om störningarna redan har tagits in i systemet hjälper ingen skärm i världen.

Vad är nästa steg? Ett eget dieselelverk med specialskärmning och specialkablar från det till stereon?

"Man begränsar även i viss mån den 50-periodiga nätströmmen."

Vad menar du med detta? Förtydliga tack!

Ang bi-wiring så vet jag vad det är, men då ska man ju egentligen ha olika slutsteg till de olika elementen så man kan köra med aktiva filter. Bygger man själv är detta inget större problem.

Att lägga kablarna på skumgummi är ungefär lika effektivt som att lägga magiska kristaller på CD-spelaren och hoppas på bättre ljud.

Permalänk
Medlem

Jag förmodar att ni aldrig själv har jämfört olika kablar i olika prisklasser. Ändå vet ni vad som låter bra och inte bra och vad som är bluff. Det är lite roande.

Mossa, du skulle ju kunna köpa de där Nautilus-högtalarna du blev imponerad av och koppla dem med ett snöre till förstärkaren.

Visa signatur

"At least, you can't be a vegetable, because even an artichoke has heart." - Amélie

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förmodar att ni aldrig själv har jämfört olika kablar i olika prisklasser. Ändå vet ni vad som låter bra och inte bra och vad som är bluff. Det är lite roande.

Mossa, du skulle ju kunna köpa de där Nautilus-högtalarna du blev imponerad av och koppla dem med ett snöre till förstärkaren.

Vad sägs om:

Inga kablar kan upphäva fysikens lagar för hur elektriska signaler beter sig, oavsett vad tillverkarens marknadsavdelning och audiofilens placeboeffekt säger.

Edit: Ett undantag vad gäller högtalarkabel är med vissa högtalare, i diskantområdena, där för hög induktans kan ge för hög dämpning av signalen om man använder långa kablar. Det finns flera sätt att få till en kabel med låg induktans och inget av dem kostar skjortan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan Tomten själv peka ut högtalarkablar i ett blindtest?

Något snöre skulle jag inte vilja koppla ihop dem med men däremot med 4mm noname kopparkabel.

Visa signatur

[size="1"]"Tomma ciderburkar står på bordet, det fnissas och pratas analsex, de är alla eniga om att det är något de vill prova på innan sommaren är slut."

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad sägs om:

Inga kablar kan upphäva fysikens lagar för hur elektriska signaler beter sig, oavsett vad tillverkarens marknadsavdelning och audiofilens placeboeffekt säger.

Det är mycket enkelt egentligen.

Ett filter eller en kabel som filtrerar bort lågfrekvens kan "strypa" strömmen till apparaten. Detta gör förmodligen inte den kabeln.
Jag har inga refernser förutom Mårten Design ( www.martendesign.com ) och en bekant som använt sig av en liknande kabel tillsammans med en Terminator transformator.

Vad jag vet har den här sortens kablar en filterverkan pga skärmens metallegering. Vad som kan filtreras bort eller inte beror till stor del på materialet av skärmen faktiskt. Jag har mycket svårt att tro att jag hört fel på den här punkten.

Ber om ursäkt för mitt natthumör förresten. Har varken ätit eller druckit på flera timmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan Tomten själv peka ut högtalarkablar i ett blindtest?

Något snöre skulle jag inte vilja koppla ihop dem med men däremot med 4mm noname kopparkabel.

Med så transparenta högtalare som Nautilus vore det inga som helst problem. Im pumped, ge mig ett blindtest bara.

Jag blir nästan gråtfärdig när du säger att du gärna skulle använda en 4mm noname kopparkabel till de där högtalarna. Att använda en sådan kabel i ett high-end system är ett grovt kardinalfel. Det finns inga ursäkter!

Det man märker allra först med en bättre kabel är basåtergivningen och luftigheten i ljudbilden. Jag har nästan lust att åka till var du nu bor och ta med dig till Hifiklubben och be dem visa dig skillnanden mellan kablar och kablar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Med så transparenta högtalare som Nautilus vore det inga som helst problem. Im pumped, ge mig ett blindtest bara.

Jag blir nästan gråtfärdig när du säger att du gärna skulle använda en 4mm noname kopparkabel till de där högtalarna. Att använda en sådan kabel i ett high-end system är ett grovt kardinalfel. Det finns inga ursäkter!

Det man märker allra först med en bättre kabel är basåtergivningen och luftigheten i ljudbilden. Jag har nästan lust att åka till var du nu bor och ta med dig till Hifiklubben och be dem visa dig skillnanden mellan kablar och kablar.

Här är en länk till några som har gjort ett blindtest och vad de kom fram till:

http://www.fivechannels.com/artiklar/kabeltest.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Här är en länk till några som har gjort ett blindtest och vad de kom fram till:

http://www.fivechannels.com/artiklar/kabeltest.htm

För all del.

Det är svårare att märka skillnad på högtalarkablar än signalkablar. Men att köpa ett par stativare som Nautilus 805 för nära 20k och sedan inte bry sig det minsta om kablaget är dumt, och det gäller kanske särskilt då valet av signalkablar.
Naturligtvis kan man notera märkbara skillnader, utan att behöva fantisera. Har du testat själv?
Med det sagt kan man också nämna att priset för en passande högtalarkabel inte behöver överstiga 100-200kr/m till en riktigt bra anläggning - (BiWire är trots allt ganska dyrt).

För mig gäller två grundläggande saker när det kommer till högtalarkabel.
a) Silverplädering för låg resistans.
b) Liten diameter för låg induktans.

Uppfyller kabeln dessa krav köper jag den som kostar 50kr/m istället för den som kostar fem gånger mer, även om jag har pengarna.

I regel brukar annars högtalarkablar vara dyrare ju bättre ledande material det är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad man alltså bör göra för att är att löda fast guld- eller silverpläderade banankontakter. Den rena kopparn i en vanlig kabel oxiderar snabbt och får såldeles en sämre ledningsförmåga. Löder man får man en metallisk kontakt med alla ledare och det blir bättre skyddat mot oxidation. Det finns en uppsjö saker man kan göra för att förbättra en högtalarkabel, trots att det finns en gräns. Att totalt förkasta det är faktiskt okunnigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag har lärt mig av kunniga personer på hifikit o hifiklubben är att man ska lägga ner ungefär 10% av sin "hifibudget" på kablarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad man alltså bör göra för att få bättre ljud är att löda fast guld- eller silverpläderade banankontakter. Den rena kopparn i en vanlig kabel oxiderar snabbt och får såldeles en sämre ledningsförmåga. Löder man får man en metallisk kontakt med alla ledare och det blir bättre skyddat mot oxidation. Det finns en uppsjö saker man kan göra för att förbättra ljudet och kvalitén i en högtalarkabel, trots att det finns en gräns. Att totalt förkasta det är faktiskt okunnigt.

Okunnigt att tro att resistans(ledningsförmåga..?) försämrar signalen...

Tycker man ska läsa på lts sida om kablar, de har vettiga åsikter om en del saker i.a.f. :).
Och att de är inte direkt okunniga.

http://www.lts.a.se/kabel/kabel.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt

Okunnigt att tro att resistans(ledningsförmåga..?) försämrar signalen...

(?)

Lika viktigt som att kabeln är av bra kvalitet och konstruktion är att den är ordentligt ansluten till förstärkare och högtalare. Vill man kunna föra över så mycket energi som möjligt med så få förluster som möjligt bör man använda sig av banankontakter eller gaffelkontakter. Lödningen av kontakterna hjälper till att hålla nere resistansen, även under flera års användning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

"Vad man alltså bör göra för att få bättre ljud är att löda fast guld- eller silverpläderade banankontakter"
Inte sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
"Vad man alltså bör göra för att få bättre ljud är att löda fast guld- eller silverpläderade banankontakter"
Inte sant

Tack, fel av mig.

Ändrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad man alltså bör göra för att är att löda fast guld- eller silverpläderade banankontakter. Den rena kopparn i en vanlig kabel oxiderar snabbt och får såldeles en sämre ledningsförmåga. Löder man får man en metallisk kontakt med alla ledare och det blir bättre skyddat mot oxidation. Det finns en uppsjö saker man kan göra för att förbättra en högtalarkabel, trots att det finns en gräns. Att totalt förkasta det är faktiskt okunnigt.

Löda bör man egentligen göra ändå, för att minimera risken för glapp om inte annat. Guldplätering är bra särskilt i bilar där miljön ofta är tuffare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarfalk
Vad jag har lärt mig av kunniga personer på hifikit o hifiklubben är att man ska lägga ner ungefär 10% av sin "hifibudget" på kablarna.

Det är klart, de vill ju sälja på dig så dyra kablar de kan med hänsyn till hur mycket pengar du verkar ha.

Permalänk
Medlem

Det märkligaste jag har hört talas om i högtalarkabelsammanhang var ett exemplar som tydligen skulle spelas in under 500 timmar för att de var så fina.

Kan någon svara på vad som skulle inträffa med elektroniken efter den tiden, förutom att "öppet köp" gått ut och man inte kan reklamera dem?

Visa signatur

Permalänk

Mossa, ja du e säkert så insatt så du vet vad det handlar om.. eller hur.. säääääkert...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeethGrindeR
Mossa, ja du e säkert så insatt så du vet vad det handlar om.. eller hur.. säääääkert...

Hur kablar beter sig vid ett visst frekvensområde och med en viss last är inte särskilt svårt att lista ut. Som sagt, vad gäller högtalarkablar så kan kabelns impedans spela roll med vissa diskanter. Men det motiverar ändå inte inköp av kablar för tusentals kronor.

Vad gäller signalkablar är det skärmningen och minimerad överhörning som är viktig. Kapacitansen spelar också roll eftersom vissa ut/ingångar inte tycker om för stor kapacitans. Fortfarande finns det ingen som helst anledning att lägga ut mer än ett par-tre hundralappar för kabel och kontakter och löda ihop en kabel själv som är minst lika bra som de som kostar flera tusen.

Nätkabeln har noll och ingen inverkan på ljudkvalitén.

Permalänk
Medlem

Jösses, det är ju nästan så man blir mörkrädd när man läser vissa trådar här... vågar nog inte ens lägga in bilder på min s.k. stereo

Visa signatur

"Kärlek är sådant som växer på träd och ibland trillar ner."
nicklas.gummesson.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur kablar beter sig vid ett visst frekvensområde och med en viss last är inte särskilt svårt att lista ut. Som sagt, vad gäller högtalarkablar så kan kabelns impedans spela roll med vissa diskanter. Men det motiverar ändå inte inköp av kablar för tusentals kronor.

Vad gäller signalkablar är det skärmningen och minimerad överhörning som är viktig. Kapacitansen spelar också roll eftersom vissa ut/ingångar inte tycker om för stor kapacitans. Fortfarande finns det ingen som helst anledning att lägga ut mer än ett par-tre hundralappar för kabel och kontakter och löda ihop en kabel själv som är minst lika bra som de som kostar flera tusen.

Nätkabeln har noll och ingen inverkan på ljudkvalitén.

Ingen har egentligen sagt något annat, förutom att man inte bör köpa opålitliga nonamekablar till en fin anläggning. Du kan mycket väl råka ut för en kabel som "kryddar" ljudet, så att det skiljer sig från det inspelade ljudet. Det där kan man lätt bevisa genom blindtest. Jag har gjort åtskilliga. En annan sak man kan råka ut med om man köper noname är att signalen i vissa fall tenderar krypa ut till ytan av ledarna, en s.k skin-effekt. Bäst är då att hitta andra kablar med så litet avstånd som möjligt, så det inte skapas mycket spolverkan mellan plus och minusledare. Detta för att få bättre högfrekvensegenskaper.

Det räcker med QED Silver Anniversary eller Supra Ply för att få ut vad som finns i en högtalare. Så länge kabeln är 100% neutral och inte utgör motstånd är det oftast bra, något som tyvärr inte ofta återfinns hos nonamekablar. Ivarjefall inte de jag stött på i butikerna.

Angående nätkablar så kan jag garantera dig att du får ren ström om du kopplar direkt från en transformator med en bra kabel, och det finns en hörbar skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

Jag vill inte göra dig besviken men LC-Audio är väldigt mycket av en bluffirma.

Man kan inte konstruera en stabil förstärkare utan lokal motkoppling...

Det fungerar alldeles ypperligt med motkopplingsfria förstärkare - det är bara att lyssna för sig själv. Vad gäller det tekniska så hänger det på kretslösningen och layout. LC Audio arbetar annorlunda vilket har framgått med tydlighet inte minst i alla tester där ZAP och Milennium XP vunnit titeln som "referenssteg" gång på gång. Det finns utömmande information på www.lcaudio.dk . Du kan ladda hem manualen till ZAP och de andra så ser du hur det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det fungerar alldeles ypperligt med motkopplingsfria förstärkare - det är bara att lyssna för sig själv. Vad gäller det tekniska så hänger det på kretslösningen och layout. LC Audio arbetar annorlunda vilket har framgått med tydlighet inte minst i alla tester där ZAP och Milennium XP vunnit titeln som "referenssteg" gång på gång. Det finns utömmande information på www.lcaudio.dk . Du kan ladda hem manualen till ZAP och de andra så ser du hur det fungerar.

Tomte, tidigare har jag fått intrycket att du i alla fall har varit insatt i det du talar om. Jag säger att den förstärkaren saknar global motkoppling, men den har lokal motkoppling.

Vet du ens skillnaden? Vet du vad det är överhuvudtaget?

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen har egentligen sagt något annat, förutom att man inte bör köpa opålitliga nonamekablar till en fin anläggning. Du kan mycket väl råka ut för en kabel som "kryddar" ljudet, så att det skiljer sig från det inspelade ljudet. Det där kan man lätt bevisa genom blindtest. Jag har gjort åtskilliga. En annan sak man kan råka ut med om man köper noname är att signalen i vissa fall tenderar krypa ut till ytan av ledarna, en s.k skin-effekt. Bäst är då att hitta andra kablar med så litet avstånd som möjligt, så det inte skapas mycket spolverkan mellan plus och minusledare. Detta för att få bättre högfrekvensegenskaper.

Det räcker med QED Silver Anniversary eller Supra Ply för att få ut vad som finns i en högtalare. Så länge kabeln är 100% neutral och inte utgör motstånd är det oftast bra, något som tyvärr inte ofta återfinns hos nonamekablar. Ivarjefall inte de jag stött på i butikerna.

Angående nätkablar så kan jag garantera dig att du får ren ström om du kopplar direkt från en transformator med en bra kabel, och det finns en hörbar skillnad.

För signalkablar kan jag hålla med om att man ska se upp för de billiga kablarna som brukar följa med, eftersom de ofta är uselt skärmade. Men åk till elfa och köp riktig dubbelskärmad mikrofonkabel (tex GAC-1)l så har du en mycket bra kabel.

Vad gäller högtalarkablar så har jag läst om folk som fått bra resultat tom med Cat. 5 TP-kablar där 4 av ledarna är signal och de andra 4 jord. Tydligen så får man väldigt låg impedans med dessa kablar, men detta spelar bara roll för diskanten.

Skineffekten är knappt märkbar vid audiofrekvenser. Du måste upp i minst 100 kHz för att den ska ha någon inverkan.

"Ren ström"?? I USA kan störningar på elnätet vara ett problem eftersom kvalitén på deras nät är allmänt usel. I Sverige har vi ett mycket bra elnät där den här typen av störningar är näst intill okända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeM

Tomte, tidigare har jag fått intrycket att du i alla fall har varit insatt i det du talar om. Jag säger att den förstärkaren saknar global motkoppling, men den har lokal motkoppling.

Vet du ens skillnaden? Vet du vad det är överhuvudtaget?

Jag undrar hur du kan veta så mycket om ett block du aldrig har lyssnat på. Om det hade varit ostabilt hade det nog inte fått utmärkelse efter utmärkelse.

Som sagt, är du intresserad av sättet de bygger sina block finns det massor med information på hemsidan. Jag vet vad jag pratar om, vet du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeethGrindeR

Jag är bara en simpel lekman som bygger mina uppfattningar på blindtester, det är allt jag har att säga.

Känns det bättre för dig när du slängt ut tusentals kronor på kablar så är ju det kanon.

Visa signatur