Dålig uppladdningshastighet med Bredband 30

Permalänk
Medlem

Dålig uppladdningshastighet med Bredband 30

Hej! Idag blev mitt gamla ADSL 24 uppgraderat till ett Bredband 30 och jag såg fram till den nya uppladdningshastigheten som skulle vara upp till 12mbit. Visste att jag inte skulle få 12mbit men jag hoppades på att få 3-4 mbit iaf. När jag hade kopplat in det nya modemet och installerat allt så gick jag in på bredbandskollen.se och gjorde ett test. Såg att min nedladdningshastighet hade ökat med ca 10mbit vilket var ett bra tecken, men sen kom det till uppladdningen. Den slutade på 0.9 jävla mbit... Med mitt gamla adsl hade jag iaf 2mbit uppåt. Varför har jag fått MINDRE uppladdningshastighet? Blev riktigt besviken när jag såg att jag hade så lite. Använder modemet som man fick med Thomson TG789vn.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att du ligger på en 30/1-profil helt enkelt, av misstag. Ring Telia och hör.

Permalänk
Medlem

Kollade lite i routern och det står DSL-typ: ITU-T G.993.2 och det är väl VDSL2? isf borde jag väl verkligen kunna få ut mer än 1 uppåt? Märkte även att min ms på bredbandskollen är över 500 och då har jag inte spotify eller något annat program igång som använder mycket av internetet.

Permalänk
Medlem

Det är upp till 30 - 12 Mbit/s Upp är det max 2 mbit/s tror jag. Alltså du kan ha 15 mbit/s ner och ändå inte kunna klaga och upload kan du inte klaga på alls hos telia.

Permalänk
Medlem

Hastighet: 12-30 Mbit/s nedströms, upp till 12 Mbit/s uppströms*.
Bor du inom ett avstånd av 1500 meter till en uppgraderad telestation kan du ta del av Telia Bredband 30 via VDSL2, den teknik som möjliggör våra högsta hastigheter. Bor du mellan 1500 och 2500 meter från telestationen levereras Telia Bredband 30 via ADSL.

Så står det på telias hemsida.
Har under 1500 meter till telestationen.

Permalänk
Medlem

jo det står upp till 12 mbit/s men det står inte någon lägsta hastighet. jag har samma problem som du men det går tydligen inte göra något åt.

Min ligger lite över 2mbit

Permalänk
Rekordmedlem

De har bara döpt om abonnemanget adsl 24 Mbit för att få samma namnstil som vdsl abonemangen, så om du inte har en vdsl station så händer inget eftersom de inte byggt om adsl delen, jag har frågat om det här och telia har bekräftat att även om deras "sökning" säger att jag kan byta namn på abbet så blir det inte bättre prestanda, jag har idag ca 21/2,3 med adsl 12-24 så skulle det även varit med ett nytt abonemansgsnamn, så därför har vi bildat en fiberförening och nu plöjer vi fiberslangar, jobbet är i gång och jag får min egen lilla fiber troligen i juli, 22000kr för det men då kommer vi att äga nätet själva i föreningen och kan välja själva vad vi vill ansluta med, upp till Gbit som är nätnodernas tekniska gräns just nu.
Jag tyckte fiber var roligare än att byta till ett "fuskvdsl" som inte skulle ge mer än mitt adsl och telia eller någon annan operatör kunde inte ge nått svar på när de ev kunde leverera "riktig" vdsl prestanda så då bestämde vi oss för att dra fiber själva istället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.