Sansui sp-100i-högtalare, låg disktant i ena, ev. byte av diskantelement

Permalänk
Medlem

Sansui sp-100i-högtalare, låg disktant i ena, ev. byte av diskantelement

Tjena!

Fick ett par Sansui sp-100i från grannen som sa att det var något fel med dem. När jag testade fick jag inte ut någon diskant ur den ena, kan det vara diskantelementet som är sönder på den? Det borde gå att byta? Tänkte öppna den och se om något är löst eller liknande. Tacksam för svar!

Förstärkare: Sony STR-4800

Visa signatur

<i5 750 2,67> <MSI Geforce GTX 560 Ti"> <MSI P55 GD65> <Corsair 4 Gb> <Cooler Master 690 II Adv.> <Fractal Design Tesla 550 W>

Permalänk
Medlem

Jag hittade lite info om högtalaren här
http://www.niji.or.jp/home/k-nisi/sp-100i.htm

Med hjälp av google translate fick jag fram det här:

SP-100i
2-way magnetically shielded bass reflex Model
Woofer cone type speaker unit 210 m ~Tsu
25mm dome tweeter hard
120W maximum input
6Ω impedance
Level of 88dB (W/1m) output sound pressure
40Hz ~ 30kHz playback frequency band
1.5kHz crossover frequency
Titanium black finish finish
270W × 450H × 332Dmm dimensions
(Including no speaker grille and terminals)
280W × 450H × 342Dmm
(Including the speaker with grill and terminals)
Weight 19kg

En diskant på 25 mm jag ska kolla på då alltså?

Visa signatur

<i5 750 2,67> <MSI Geforce GTX 560 Ti"> <MSI P55 GD65> <Corsair 4 Gb> <Cooler Master 690 II Adv.> <Fractal Design Tesla 550 W>

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara väldigt påkostade saker.
Provat att kontakta sansui ?
För även om du hittar till synes exakt likadana diskanter så är dom garanterat matchade i par (brukar vara så på dyrare högtalare).

Permalänk
Rekordmedlem

Det borde gå att byta, men kan kanske vara svårt att få tag på rätt modell eftersom det är en äldre högtalare , om du byter mot en annan diskantmodell måste man se över filtret och byta parvis, eller så får du göra ett detektivjobb å leta reda på original, jag tror det är det här elementet som är i dem eller eventuellt är grundmodellen, ex ser ju ut att ha fått en extra magnet pålimmad http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3904088644...
Men du får demontera det och kolla, har du riktig tur kan det vara så att det bara är anslutningstrådarna som gått av, då ka ndu löda ihop det, elelr att nån filterkomponent gått sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Min granne sa att han hade köpt dem för 6000 kr, och de verkar väldigt välbyggda, så jag skulle gärna vilja fixa dem. Jag har mailat sansui UK men har inte fått något svar än. De är trots allt ganska gamla, vad jag vet började de tillverkas 1987. Vad menas med att de är matchade i par?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Arvin:

Vad menas med att de är matchade i par?

Kanske att de testades noga innan försäljning att de låter bra ihop? D.v.s att de låter likadant typ.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Aha! Då får jag se till att öppna dem så snart som möjligt så jag kan vara säker på att det inte är någon kabel som är lös. Jag hittade kanske något när jag letade lite: http://www.ebay.com/itm/PARTING-OUT-SANSUI-SP-100-SPEAKER-SYS...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Arvin:

Aha! Då får jag se till att öppna dem så snart som möjligt så jag kan vara säker på att det inte är något kabel som är lös. Jag hittade kanske något när jag letade lite: http://www.ebay.com/itm/PARTING-OUT-SANSUI-SP-100-SPEAKER-SYS...

Ja se där, ser ut att vara rätt. Men tycker du borde försöka kontakta Sansui och höra med dem

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvin:

Tack för svar! Min granne sa att han hade köpt dem för 6000 kr, och de verkar väldigt välbyggda, så jag skulle gärna vilja fixa dem. Jag har mailat sansui UK men har inte fått något svar än. De är trots allt ganska gamla, vad jag vet började de tillverkas 1987. Vad menas med att de är matchade i par?

Ett gäng komponenter mäts och sorteras efter vilka värden dom ger, det gäller högtalarelement och delningsfilter oftast.
På så sätt så får du element/delningsfilter som låter likadant i samma högtalarpar.
Men det betyder också att komponenter från ett annat högtalarpar eller reservkomponenter inte nödvändigtvis kommer att låta lika.
Fast hur man än vrider och vänder på det så är ju en hel diskant bättre än en som inte låter alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ett gäng komponenter mäts och sorteras efter vilka värden dom ger, det gäller högtalarelement och delningsfilter oftast.
På så sätt så får du element/delningsfilter som låter likadant i samma högtalarpar.
Men det betyder också att komponenter från ett annat högtalarpar eller reservkomponenter inte nödvändigtvis kommer att låta lika.
Fast hur man än vrider och vänder på det så är ju en hel diskant bättre än en som inte låter alls

Tack för förklaringen! Ja, precis, jag vet inte om jag skulle höra skillnad på orginaldiskanten och en ny, är inte riktigt audiofil än Hittade en bild på insidan http://img251.imageshack.us/img251/143/sp100iallchassis1.png

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur man än vrider på det (#2) så brukar en 80 tals högtalare ha åldrats, även om elementen är hela så har troligen kondensatorerna ändrat sig lite grann. är det lytar så är 25-30 år ungefär förväntad teknisk livslängd innan värdena börjar driva iväg lite för att vid 50-60 år börja kortsluta.
Det första man ska göra är att pilla isär den, skruvarna sitter nog bakom dämpringen som går runt elementet, den är nog limmad men har man tur går den att lossa utan att förstöra den, förstör man den får man ersätta den med en filtmatta eller liknande textil när man monterar ihop det. förstör inte elementet bara , även om det är trasigt så kan det gå att omkona eller löda anslutningar på om det är de som gått av, så var försiktig med det.
När du fått isär det så är det lättare att leta reda på vad diskanten egentligen har för beteckning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Arvin:

Tack för förklaringen! Ja, precis, jag vet inte om jag skulle höra skillnad på orginaldiskanten och en ny, är inte riktigt audiofil än Hittade en bild på insidan http://img251.imageshack.us/img251/143/sp100iallchassis1.png

Är baksidan löstagbar så bör du öppna den först för att se om elementen är fastsatta därifrån eller om det bara är stöd, det syns inte jättebra, börja skruva !
Den bilden är nog på en ex ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är baksidan löstagbar så bör du öppna den först för att se om elementen är fastsatta därifrån eller om det bara är stöd, det syns inte jättebra, börja skruva !
Den bilden är nog på en ex ?

Jepp, baksidan sitter fast med 10 sexkantsskruvar. Det kan vara en ex på bilden, det får vi snart se, ska börja skruva nu

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ta bilder på hur dämpningen ligger så du lägger den på samma sätt, det påverkar ljudet, sedan så visar du oss bilder på allt, sånt är roligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta bilder och visa oss
Om diskanten är helt tyst så kan det vara så enkelt att någon kabel lossnat antingen vid diskanten eller vid delningsfiltret.
Om du ska byta diskanten så se till att få ett orginalelement eller så byter du i båda högtalarna till några nya liknande diskanter. Kan vara värt att uppgradera filtret också eftersom det har några år på nacken och som Qaffe sade så lever filterkomponenterna inte för evigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Här kommer bilderna, de blev tyvärr väldigt stora:

Man blir överraskad över hur tunga de är varje gång man lyfter dem!

En lös kabel!

Jag kände på den andra kabeln till diskanten och den var faktiskt också lite lös!

Så jag kopplade tillbaka kabeln, skruvade ihop allt och testade ljudet igen. Fortfarande ingen diskant :/ Kan man sätta en sådan kabel på fel håll? Jag kommer öppna den igen och se till så den verkligen är på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Se till så att kabeln inte har lossnat från filtret också, kan hända.
Ser ut som en ganska tilltänkt högtalare. Ser ut att vara tjockt materialt samt ett tilltänkt stag som elementet är bultat till.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Det finns ju rätt och fel vad gäller +/- på högtalare.
Men det enda som händer är att elementen hamnar ur fas (sabbar stereobilden direkt) inget skadligt kan hända
Och troligen har din granne pillrat bort kontakten då han visste att elementen var kasst.

Permalänk

Meh, en kabel var ju lös? Isåfall borde det ju vara därför det inte kom något ljud ur diskanten

Grymt fina högtalare på alla sätt

Edit: såg att det inte löste sig, hmm, mycket konstigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har kollat alla kablar runt filtret och de sitter i. Jag har skruvat ur diskanten och ska testa den för sig själv och se om den funkar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arvin:

Jag har kollat alla kablar runt filtret och de sitter i. Jag har skruvat ur diskanten och ska testa den för sig själv och se om den funkar!

KOPPLA INTE IN DEN UTAN FILTER!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

KOPPLA INTE IN DEN UTAN FILTER!

Oj, är det skadligt? Det kom iallafall inget ljud.

Skrivet av Svensktiger:

Det finns ju rätt och fel vad gäller +/- på högtalare.
Men det enda som händer är att elementen hamnar ur fas (sabbar stereobilden direkt) inget skadligt kan hända
Och troligen har din granne pillrat bort kontakten då han visste att elementen var kasst.

Min granne har definitivt inte öppnat den, han sa bara att han spelat högt en dag och att diskanten försvunnit efter det.
Japp, det verkar som diskantelementet är sönder och eftersom det stod i specifikationerna till högtalaren att de var 25 mm, kanske några av dessa funkar? http://www.europe-audio.com/Producten_c.asp?Productgroep_b_ID...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Arvin:

Japp, det verkar som diskantelementet är sönder och eftersom det stod i specifikationerna till högtalaren att de var 25 mm, kanske några av dessa funkar? http://www.europe-audio.com/Producten_c.asp?Productgroep_b_ID...

Men den på tradera då? Det var väl en exakt likadan typ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det är väldigt skadligt. Kopplar man in en diskant utan filter så dödar man den.

Bara för att diskanten är 25mm (1") så betyder det inte att vilken som helst passar. 1" är standardstorlek för diskantelement och det kan skilja otroligt mycket mellan dom.

Om du kopplade in ena diskanten utan filter och försökte få ljud ur den så är den död nu om den inte redan var det innan. Alltså måste du byta diskant i båda högtalarna om du inte får tag på ett nytt orginalelement från någonstans.
Då är mitt tips att du beger dig till diyaudio.com och frågar vad för element som kan tänkas passa. Finns många gamla gubbar där med livslång erfarenhet som borde kunna hjälpa dig att hitta något passande ersättningselement.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Men den på tradera då? Det var väl en exakt likadan typ?

Den på ebay verkar vara från 70-talet och har antagligen inte mycket gemensamt med mina från 87 och fram, tyvärr.

Skrivet av Kalium:

Ja det är väldigt skadligt. Kopplar man in en diskant utan filter så dödar man den.

Bara för att diskanten är 25mm (1") så betyder det inte att vilken som helst passar. 1" är standardstorlek för diskantelement och det kan skilja otroligt mycket mellan dom.

Om du kopplade in ena diskanten utan filter och försökte få ljud ur den så är den död nu om den inte redan var det innan. Alltså måste du byta diskant i båda högtalarna om du inte får tag på ett nytt orginalelement från någonstans.
Då är mitt tips att du beger dig till diyaudio.com och frågar vad för element som kan tänkas passa. Finns många gamla gubbar där med livslång erfarenhet som borde kunna hjälpa dig att hitta något passande ersättningselement.

Okej, tack så mycket för hjälpen, är en ganska ny inom detta område. Jag ska skapa en tråd där, tack för tipset!

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du får ta loss diskanten och mäta på den om det är avbrott eller inte, eller så testar du den genom att lyssna om det klickar om du lägger ledarna mot ett vanligt batteri, att spela bas via en diskant är dumt, men kör du en ton på några hundra herts är det inte så farligt om du inte gör det starkt, man ska inte spela musik utan filter, men att testa går bra, Det här är en mycket bra och enkel apparat för att testa det mesta http://www.behringer.com/EN/Products/CT100.aspx den har hjälpt mig många gånger för att kolla om nått är helt och rätt kopplat, det går att kolla högtalarelement med den också, så länge det bara gäller att se om de är hela eller inte, en multimeter är ibland lite klumpig att köra med när man vill veta om en kabel glappar o sånt.
Du ska nog lossa på de 4 bultarna för att få loss diskanten, och att byta ut den mot nått som bara passar mekaniskt är inte bra, byter du modell på den så måste man ändra filtret så elementen funkar ilag.

Visa signatur