Två olika sorters GTX 570 i SLI

Permalänk
Medlem

Två olika sorters GTX 570 i SLI

Hej,

Jag har ett Asus GTX 570 DCII och hade tänkt köpa ett till 570. Då det antagligen inte får plats ett till 3 slots kort hade jag fokuserat mig mer på MSIs variant. Efter att ha skummat igenom http://www.geforce.com/hardware/technology/sli/faq så inser jag att det ska gå men mina frågor är nu:

1. Går det? (Asus + MSI, gärna någon som har provat)
2. Vad är nackdelen med att ha de två korten istället för två identiska?
3. Vilka problem kan uppstå?

Sen en mer generell fråga när jag ändå har en tråd, kommer ett 650W 80+ Bronze (corsair) klara av att driva kalaset? För övrig sitter jag på ett Asus P8Z68-V Pro, i5 2500k och har 1st SSD och 1st 5200RPM hårddisk.

Tack!

Edit: MSI kortet: http://cdon.se/hemelektronik/msi_geforce_gtx_570_oc_1280mb_gd...

Permalänk
Medlem

Nackdelen med att ha olika kort är att om korten inte har samma klockfrekvenser, kommer det högre klockade kortet gå ner till samma nivå som det lägre klockade kortet.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Avstängd

1. Det ska funka att ha 2 olika gtx 570
2. enda nackdelen jag kommer på är väl att Asus kortet brukar vara lite mer "frabriks klockat" så den kommer då klocka ner sig till samma klock som det andra kortet har
3. får du plats med båda korten med tanke på att ASUS är rätt stort kort. Kan bli värmeproblem om de sitter för tajt så se till att ha bra flöde

Vill inte svara med ett ja eller nej ifall ditt nättagg kommer räcka då jag är osäker.. men enligt dennalänk så ska det funka :S..

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Så MSI kortet kommer alltså klockas ner till 742MHz? Innebär inte detta att jag simpelt kan klocka asus kortet till 770?

Jag är också väldigt osäker på nätagget, enligt vissa källor ska det gå men vara på gränsen. Kan datorn ta skada av att det inte finns nog med kraft?

Edit: Nätagget http://cdon.se/hemelektronik/corsair_tx_650w_v2_%252f80%2b_br...

Permalänk

jag är ganska säker på om du skall överklocka korten (och cpu?) så kommer du vara tvungen att skaffa ett starkare nätagg :/ skulle tro att 750-800 watt ska räcka

Permalänk
Medlem

Men i världen där jag absoult inte överklockar någonting? Hur stor chans är det att någonting går fel?

Kommer eventuellt köra en mindre uppgradering av burken efter sommarn, om jag köper ett kort så kommer nätagget bytas då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shmutt:

Men i världen där jag absoult inte överklockar någonting? Hur stor chans är det att någonting går fel?

Kommer eventuellt köra en mindre uppgradering av burken efter sommarn, om jag köper ett kort så kommer nätagget bytas då.

Då kommer inte få problem.

Permalänk
Medlem

Okej, tack

Känns lite ghettolösning att uppgradera kort före agg kanske. Vi får se hur det blir.

Edit: Vid köp av nytt agg så vill jag självklart betala så lite som möjligt men är det dumsnålt att satsa på ett 750W?

Permalänk

kan gå att flasha msi kortet till asus bios. kan bli väldigt varmt med ett asus DUII då det är en stor kylare samt att den sprider ut värmen i burken i stället för att skicka ut den som ett referens kort.

annars ska du se till att ha bra nätagregat & inte använda med följande molex splitt då det inte orkar driva korten. för dålig ampere på molex sidan.

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av shmutt:

Okej, tack

Känns lite ghettolösning att uppgradera kort före agg kanske. Vi får se hur det blir.

Edit: Vid köp av nytt agg så vill jag självklart betala så lite som möjligt men är det dumsnålt att satsa på ett 750W?

Det ska inte vara några problem med ditt nuvarande agg, men skulle gärna vilja veta märke på det

EDIT: Såg din länk nu, men corsair agget klarar belastningen

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Blir det inte problem då man måste använda 4 molex för att få ström till ett grafikkort? Ett aggregat på 750W med 4 PCIe kablar är väl ändå att föredra.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Blir det inte problem då man måste använda 4 molex för att få ström till ett grafikkort? Ett aggregat på 750W med 4 PCIe kablar är väl ändå att föredra.

Vad menar du? Har mitt agg inte nog många utgångar?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av shmutt:

Vad menar du? Har mitt agg inte nog många utgångar?

Nej, oftast är det just 750+ som har fyra PCIe-kontakter, vilket du vill ha för att slippa köra med adaptrar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync