Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Detta är inte riktigt avgränsat till lurar, men kan vi inte dra upp album där artisten och producenten brytt sig om välljud?

Personligen märker jag väldigt ofta hur undermålig kvaliteten är i väldigt mycket idag jämfört med referensmusik som återspeglar just dynamik, särskilt i hörlurarna där det känns som att man hamnar närmare missljudet. Vore skönt att sprida vyn lite från alla "monotona" (pun not intended) referenssamlingar.

Det är en bra idé, men tycker absolut vi gör det i en separat tråd! Den här tråden är aktiv (och lite överlastad) som den är, och albumkvalitet känns ärligt talat lite väl off-topic.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Roger W:

Det är en bra idé, men tycker absolut vi gör det i en separat tråd! Den här tråden är aktiv (och lite överlastad) som den är, och albumkvalitet känns ärligt talat lite väl off-topic.

Yeah, helt klart offtopic, men folket i den här tråden är begåvade och erfarna.

Startar vi en separat tråd i Ljud så är det en tidsfråga innan "optimized by Dr. Dre sound" är HiFi. Då måste man be om bifogade MasVis-läsningar och användarens klass på utrustning.
Aktiva medlemmar i den här tråden verkar ju ha en mer eller mindre enig bild om vad som är välljud.

Det känns som ett väldigt skört projekt för att släppa det någon annanstans än som en inflikning här, men jag kan ha fel.

Jag tror inte att jag har fel, men jag kan ha.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laine:

Yeah, helt klart offtopic, men folket i den här tråden är begåvade och erfarna.

Startar vi en separat tråd i Ljud så är det en tidsfråga innan "optimized by Dr. Dre sound" är HiFi. Då måste man be om bifogade MasVis-läsningar och användarens klass på utrustning.
Aktiva medlemmar i den här tråden verkar ju ha en mer eller mindre enig bild om vad som är välljud.

Det känns som ett väldigt skört projekt för att släppa det någon annanstans än som en inflikning här, men jag kan ha fel.

Jag tror inte att jag har fel, men jag kan ha.

Det finns ju redan en tråd om Loudness war med mera som känns som ett lämpligt ställe att diskutera mastring och sönderkomprimering av musik.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Zotamedu:

Det finns ju redan en tråd om Loudness war med mera som känns som ett lämpligt ställe att diskutera mastring och sönderkomprimering av musik.

Jo det är sant, men det är inte diskussionen eller den tekniska aspekten av korrektheten som jag personligen är ute efter, utan mer förslag på artister och skivor så att man kan bygga ut sin samling.

Men det kanske är lämpligare ställe i vilket fall, jag vet inte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laine:

Jo det är sant, men det är inte diskussionen eller den tekniska aspekten av korrektheten som jag personligen är ute efter, utan mer förslag på artister och skivor så att man kan bygga ut sin samling.

Men det kanske är lämpligare ställe i vilket fall, jag vet inte.

Då missförstod jag vad som önskades. Det hade varit intressant med en sådan tråd.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Vet inte om det har skrivits om denna platta sedan tidigare, men jag hitta ett helt underbart hörlurs album.
Det heter "Exploration in space and time" och är en "Binaural" inspelning

Här kan ni testlyssna
https://www.hdtracks.com/index.php?file=catalogdetail&valbum_...

Permalänk
Medlem

Ja det blev ett par Denon D2000 till slut. 2100kr betalade jag.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

För att få lite liv i tråden igen.

För er som har missat.
Sennheiser kommer släppa en hörlursförstärkare: HDVD 800 nu till Q2

Citat:

För runt 1500 euro Balanserad och ren klass A, inbyggd 24/192-DAC (inkl. USB & AES/EBU) och två vanliga lurutgångar men dessutom två för elektrostatlurar! Elektrostater på gång igen från Sennheiser alltså!

Källa: www.HiFi-Musik.se

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hennnkee:

För att få lite liv i tråden igen.

För er som har missat.
Sennheiser kommer släppa en hörlursförstärkare: HDVD 800 nu till Q2

Källa: www.HiFi-Musik.se

1500 euro, som hittat...

Visa signatur

Permalänk

Har en liten fråga angående ljud till datorn. Mina högtalare suger fet dase och mitt headset brusar så min fråga e: ska jag köpa nya högtalare eller ska jag ha nytt headset? Sen e frågan om jag ska ha headset eller hörlurar+extern mick för jag sitter inte i skype särskillt ofta, max ett par timmar i veckan.
Budgeten kommer vara en bit under 1000 spänn så jag har inget riktigt high tehc.

Det ska vara för att lyssna på streamad musik från neradio.se

edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1500 euro, som hittat...

Jovars, kände så jag med

Permalänk
Medlem

Hej igen alla hörlursgalningar!

Efter att ha resonerat lite här i tråden kring hörlurar och någon typ av förstärkare som skulle passa mig föll valet på ett par i Beyerdynamic DT-serien. Att driva dessa lurar lutade det åt ett Asus Xonar Essence stx.

Nu har både DT770 och DT880 testlyssnats tillsammans med en Pro-Ject Head Box II och en Arcam rPac. Jag kom fram till att DT880 helt klart var favoriter. Utav förstärkarna vann faktiskt Arcam rPac mitt hjärta. Den är relativt ny och har prisats i tester. Verkar helt otroligt att en DAC som drivs via USB presterar så bra. Det jag inte kan finna svar på någonstans är hur pass tungdrivna lurar den kan klarar. Jag testade ett par 250ohms lurar och den hade inga problem med dessa. Är det någon som vet mer angående Arcam rPac?

Permalänk
Medlem

Är det dåligt för lurarna om man har high gain på istället för inget gain med Xonar essence stx's hörlursförstärkare på 32 ohm lurar? Undrar för jag tycker det låter bättre med lite extra förstärkning och drar ner windows volym i mina grado ps 500 istället för 0 förstärkning men högre i volym i windows. Alltså samma ljudvolym som kommer ut ur lurarna men att jag sätter på förstärkning. Tycker basen blir lite kraftigare med förstärkningen på.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Rekordmedlem

Den här lurdrivaren och usb dacen kommer att bli svårslagen, med tanke på att den är i samma ljudkvalitetsklass som Benchmark så så lär man utan tvekan kunna anse att den blir ny benchmark i budgetklassen
Det är alltså den här som nwavguy konstruerat och nu är klar och snart börjar levereras.
http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Den här lurdrivaren och usb dacen kommer att bli svårslagen, med tanke på att den är i samma ljudkvalitetsklass som Benchmark så så lär man utan tvekan kunna anse att den blir ny benchmark i budgetklassen
Det är alltså den här som nwavguy konstruerat och nu är klar och snart börjar levereras.
http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur...

Tror den är otroligt prisvärd, köp köp köp!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är väldigt övertygad om att den är prisvärd, har tillgång till en Benchmark och några andra liknande produkter, tex en Citypulse 2.03e och om den här presterar likvärdigt i 2000kr klassen så är prisvärt en rätt stor underdrift. !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Är det dåligt för lurarna om man har high gain på istället för inget gain med Xonar essence stx's hörlursförstärkare på 32 ohm lurar? Undrar för jag tycker det låter bättre med lite extra förstärkning och drar ner windows volym i mina grado ps 500 istället för 0 förstärkning men högre i volym i windows. Alltså samma ljudvolym som kommer ut ur lurarna men att jag sätter på förstärkning. Tycker basen blir lite kraftigare med förstärkningen på.

Av vad jag hört så ska gaininställningen på STX bara vara en "volymspärr" eller vad man nu ska kalla det för... Vet inte om det stämmer i praktiken dock: tycker flera har sagt samma som dig att det låter bättre när man gör så. Mycket möjligt det är placebo dock (eller att man råkar köra högre volym med högre gain så det låter kraftigare)

Så länge du håller volymen i schack bör det vara lugnt för lurarna iallafall. (men råkar du slå på maxvolym nån gång så.....)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Av vad jag hört så ska gaininställningen på STX bara vara en "volymspärr" eller vad man nu ska kalla det för... Vet inte om det stämmer i praktiken dock: tycker flera har sagt samma som dig att det låter bättre när man gör så. Mycket möjligt det är placebo dock (eller att man råkar köra högre volym med högre gain så det låter kraftigare)

Så länge du håller volymen i schack bör det vara lugnt för lurarna iallafall. (men råkar du slå på maxvolym nån gång så.....)

Kan inte använda mina akg k701 utan max förstärkning då det låter riktigt dåligt. Även om jag har högre ljud utan förstärkning så låter det mycket sämre så något annat än volymspärr är det.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Jag märker ingen skillnad förutom volymskillnad när jag ändrar på mitt STX.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av xigmatek asgard:

Har en liten fråga angående ljud till datorn. Mina högtalare suger fet dase och mitt headset brusar så min fråga e: ska jag köpa nya högtalare eller ska jag ha nytt headset? Sen e frågan om jag ska ha headset eller hörlurar+extern mick för jag sitter inte i skype särskillt ofta, max ett par timmar i veckan.
Budgeten kommer vara en bit under 1000 spänn så jag har inget riktigt high tehc.

Det ska vara för att lyssna på streamad musik från neradio.se

Jag skulle rekommendera att du lyssnar på AKG K240-serien, bra ljud för ~900 och relativt lättdrivna, samt en billig mic.
Sen om du vill ha högtalare eller hörlurar är upp till dig, men högtalare för 900 kommer troligtvis inte upp i ljudbilden du får med ett par hörlurar för samma peng.

Visa signatur

Signaturer är mesigt!

Permalänk
Medlem

Hej

Har under en längre tid (passivt) letat efter en lämplig extern förstärkare till mina Sennheiser HD650 lurar. Någon som har några tips? Mina enda krav är att den går att få tag på inom landet, samt att den är det bästa jag kan få för pengarna. Betalar helst inte över 5000 kronor.

Tack på förhand, och jag ber om ursäkt om liknande fråga redan diskuterats i denna tråd.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Hej

Har under en längre tid (passivt) letat efter en lämplig extern förstärkare till mina Sennheiser HD650 lurar. Någon som har några tips? Mina enda krav är att den går att få tag på inom landet, samt att den är det bästa jag kan få för pengarna. Betalar helst inte över 5000 kronor.

Tack på förhand, och jag ber om ursäkt om liknande fråga redan diskuterats i denna tråd.

Om jag vore du så skulle jag köpa från utomlands ändå och köpa den som jag och Qaffe pratade om några inlägg tidigare i tråden.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

kanske inte rätt tråd men, jag som är väldigt rädd om öronen (har lite nedsatt hörsel och svag tinnitus) Vill ha ett par lurar som jag kan avända på bussen utan att behöva ha hög volym å(slutna) för under 500 gärna billigare, ska inte vara något entausiast ljud utan så man iallafall hör musiken. Jag har aldrig haft några bättre lurar än mitt gamla siberia så ha det som referens.

kommer lyssnas på min sgs i9000 med vodoo sound förstärkar appmodden

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizbro:

Hej

Som sagt http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur... Det här är nog nått att vänta på, den rena lurdrivaren finns redan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Om jag vore du så skulle jag köpa från utomlands ändå och köpa den som jag och Qaffe pratade om några inlägg tidigare i tråden.

Antar den här? Har ni erfarenhet med den (samt med HD650)? Ifall den verkligen är det man ska ha, kan jag nog göra ett undantag och köpa den, ändå.

Tack för snabbt svar!

Skrivet av mrqaffe:

Som sagt http://epiphany-acoustics.co.uk/our-products/ehp-o2d-miniatur... Det här är nog nått att vänta på, den rena lurdrivaren finns redan.

Hm, är USB verkligen det bästa alternativet när det kommer till ljud? Eller spelar det ingen roll, alls? Vill också gärna veta vilken färg den har, om någon vet?

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

kanske inte rätt tråd men, jag som är väldigt rädd om öronen (har lite nedsatt hörsel och svag tinnitus) Vill ha ett par lurar som jag kan avända på bussen utan att behöva ha hög volym å(slutna) för under 500 gärna billigare, ska inte vara något entausiast ljud utan så man iallafall hör musiken. Jag har aldrig haft några bättre lurar än mitt gamla siberia så ha det som referens.

Kan du tänka dig in-ear?
Om inte är min första tanke Creative Aurvana Live, även om de inte är superisolerande för externa ljud. En lur som låter "bra" är det iallafall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Antar den här? Har ni erfarenhet med den (samt med HD650)? Ifall den verkligen är det man ska ha, kan jag nog göra ett undantag och köpa den, ändå.

Tack för snabbt svar!

Hm, är USB verkligen det bästa alternativet när det kommer till ljud? Eller spelar det ingen roll, alls? Vill också gärna veta vilken färg den har, om någon vet?

Japp, den där. Jag har aldrig hört eller sett den, men jag har läst mycket om O2 förstärkaren då jag gått i planer att köpa en sådan själv. Just nu funderar jag på att göra mig av med mitt STX och kör en EHP-O2D istället. Men jag är rätt säker att om du har tid att vänta lite grann så är den där det bästa du kan få för pengarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizbro:

Tack för snabbt svar!

Usb är väl ett bra sätt att ta ut ljudet ur en dator ? Men om man väljer lurdrivaren så har den inte usb in. Det här är egentligen ett diy projekt och du kan köpa korten och stoppa in dem i vilken låda du vill, men odacen sätts på samma kretskort som lurdrivaren om man vill, eller så bygger man ihop dem som man själv vill. Den lär utan problem rymmas i en 5,25" plats i datorn om man vill det. Det är ett okomersiellt projekt, så vill man ha speciell design får man göra det själv, men bättre prestanda för så här lite pengar lär du inte hitta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Japp, den där. Jag har aldrig hört eller sett den, men jag har läst mycket om O2 förstärkaren då jag gått i planer att köpa en sådan själv. Just nu funderar jag på att göra mig av med mitt STX och kör en EHP-O2D istället. Men jag är rätt säker att om du har tid att vänta lite grann så är den där det bästa du kan få för pengarna.

Ja, jag får vänta och se vad folk tycker om den.

Skrivet av mrqaffe:

Usb är väl ett bra sätt att ta ut ljudet ur en dator ? Men om man väljer lurdrivaren så har den inte usb in. Det här är egentligen ett diy projekt och du kan köpa korten och stoppa in dem i vilken låda du vill, men odacen sätts på samma kretskort som lurdrivaren om man vill, eller så bygger man ihop dem som man själv vill. Den lär utan problem rymmas i en 5,25" plats i datorn om man vill det. Det är ett okomersiellt projekt, så vill man ha speciell design får man göra det själv, men bättre prestanda för så här lite pengar lär du inte hitta.
http://cdn.head-fi.org/2/21/21ed35f1_IMG_4144.jpeg

Frågade då jag inte har någon riktig aning. Men jag antar att det inte spelar någon roll, då ljudet ändå behandlas ''utanför'' datorn? Jaha, det är DYI det handlar om? Undviker helst det, men jag kan ändå hålla lite koll på den där.

Fler förslag är välkomna, men jag tackar er ändå, förstås.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

kommer lyssnas på min sgs i9000 med vodoo sound förstärkar appmodden

Det är lite synd att det inte finns så många alternativ vid 500 kronor Eller, rent överlag så finns det inte så många alternativ när man pratar portabla, sluta och med kriteriet att man inte ska se ut som en alien på stan.

Rekommenderar starkt AKG K 518 DJ elle LE modellerna. Spelar mycket bra för pengarna. Jag tror även dessa kan passa dig bra med tanke på din tinnitus, då enligt mig de spelar med skonsam diskant. Den finns där givetvis men den sticker inte i öronen vid lite högre volym.

Vill du går ner lite i pris så finns AKG K 404 som är lite mindre i modellen (äger ett par själv). Spelar helt okej, men klart märkbar skillnad jämfört med K 518 (allt annat vore konstigt). Känns lite mer tillbakadragen än K 518, inte samma pondus på låga volymer. Utmärker sig dock bra när man drar på lite. Samma här så är de väldigt snälla i de övre frekvenserna så tror de kan passa. Är slutna (så det räcker enligt mig) men läcker ytterst lite och släpper in lite mer ljud än K 518. Om du sitter bredvid någon på tunnelbanan kommer han ej höra något vid normal volym, kanske urskilja några svaga toner om ni är ensamma på vagnen vid stillastående Dock är jag inte helt kompis med konstruktionen, stör mig på att den drar ihop sig själv.

Något tips i alla fall.

I övrigt, grattis till en kanonbra portabel musikmaskin. Sålde min Galaxy S (givetvis med schysst ROM och voodoo) nyligen med en tår i ögat

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10