Permalänk
Medlem

Ännu ett HTPC bygge

Halloj!
Jag står i planeringsstadiet för ett HTPC bygge, skulle behöva lite input på om något ska ändras eller om min konfiguration kommer funka.

Tanken är att installera operativet på ett usbminne alternativt CF-kort. Alla filer finns på min fileserver så jag kommer köra trådat nätverk och komma åt arkivet via nätverket. Tanken är att det är 720p/1080p filmer som kommer spelas upp.

Då till specifikationerna:

Moderkort: Asus E45M1-I Deluxe
Ram: Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB
Chassi: Streacom F1C
Nätagg: FSP Group PicoPSU FSP090-5DC19 90W
Operativ: OpenElec XBMC eller XBMCbuntu

Chassit känns mest som en smaksak, om ingen har någon specifik anledning att jag ska välja ett annat.
Är det bättre att köpa ett Asus E35M1-I Deluxe? Blir det någon skillnad på stödet i operativet, tänker mest på om allting funkar som det ska, eller om vissa funktioner blir lidandes.
Lyssnar också gärna på funderingar kring val av operativ, känner mig lite osäker där.
Tacksam för tankar och idéer.

Permalänk
Skrivet av JeoG:

Halloj!
Jag står i planeringsstadiet för ett HTPC bygge, skulle behöva lite input på om något ska ändras eller om min konfiguration kommer funka.

Tanken är att installera operativet på ett usbminne alternativt CF-kort. Alla filer finns på min fileserver så jag kommer köra trådat nätverk och komma åt arkivet via nätverket. Tanken är att det är 720p/1080p filmer som kommer spelas upp.

Då till specifikationerna:

Moderkort: Asus E45M1-I Deluxe
Ram: Corsair XMS3 DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB
Chassi: Streacom F1C
Nätagg: FSP Group PicoPSU FSP090-5DC19 90W
Operativ: OpenElec XBMC eller XBMCbuntu

Chassit känns mest som en smaksak, om ingen har någon specifik anledning att jag ska välja ett annat.
Är det bättre att köpa ett Asus E35M1-I Deluxe? Blir det någon skillnad på stödet i operativet, tänker mest på om allting funkar som det ska, eller om vissa funktioner blir lidandes.
Lyssnar också gärna på funderingar kring val av operativ, känner mig lite osäker där.
Tacksam för tankar och idéer.

Köt själv samma "plank" under window.
Det enda man tänka på är at ta minen från listan som finns för just denna.
Egen erfarenhet här då jag tog minnen som inte var med där och det funkade men inte till hundra.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Köt själv samma "plank" under window.
Det enda man tänka på är at ta minen från listan som finns för just denna.
Egen erfarenhet här då jag tog minnen som inte var med där och det funkade men inte till hundra.

Det där med Ram hade jag inte tänkt på faktiskt. Jag satsar på Kingston ValueRAM DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB istället då det stödjs enligt QVL. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Hej!

Funderar själv på samma rig med de sist nämnda minnena och en 120 GB SSD från A-DATA som just nu kostar 899:- på Inet samt en BR läsare från sony
Tänkte även 8 gb minne men behövs kanske inte?
Behövs någon spec SATAkabel för att det ska gå att köra SATA 600? för det klarar väl moderkortet om jag förstått rätt?

Tänkte köra win7 med XBMC också..

/Zeni

Visa signatur

Gigabyte GA-P35 DS3:: Intel C2D E6750@ 2,66GHz :: XFX Geforce 8800 GTS 320mb :: 4gb corsair ddr2 6400 cl4 :: 660GB lagring.

Permalänk
Medlem

Kom också fram till denna setup (utan att kolla här). Undrar bara om du är medveten om att picopsu:n behöver en 19V adapter som säljs separat. Tänkte då du ej tog med den i din lista.

Permalänk
Medlem

En annan sak jag ser nu är att PicoPSU är 20pin och E45M1-I Deluxe är 24pin. Fungerar det ihop utan modifiering?

Permalänk
Medlem

Ser rätt bra ut och bra va l av operativsystem Men jag skulle nog inte satsa på amd om syftet men maskinen ärjust filmvisning i linux. Där är nvidia långt före dock är dom väldigt sällsynta i mini-itx kort. Men det finns en väldigt vettig maskin i från Zotac (som har sammarberat med
openelce)

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2128540&view=m

den kör en mobilvariant av GT520 vilket är ett av få kort som klarar av ljud och bild ut genom hdmi porten och även klara av att decoda videon
och inför nästa version av Xbmc så kan den även klara av HD-ljud som TruHD DTS-HD/MA

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

En annan sak jag ser nu är att PicoPSU är 20pin och E45M1-I Deluxe är 24pin. Fungerar det ihop utan modifiering?

Jag har 150w varianten om jag kommerihåg rätt.(är inte hemma nu) Den passar.
Kanske lite overkill med 150w. Min drar totalt med 1 SSD + 2 HDD + Slim-Bluray:

Idel: ca 32 w
Load: ca 37-42 W

Edit:
https://www.inet.se/produkt/6909632/streacom-picopsu-dc-dc-at...

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Jag har 150w varianten om jag kommerihåg rätt.(är inte hemma nu) Den passar.
Kanske lite overkill med 150w. Min drar totalt med 1 SSD + 2 HDD + Slim-Bluray:

Idel: ca 32 w
Load: ca 37-42 W

Edit:
https://www.inet.se/produkt/6909632/streacom-picopsu-dc-dc-at...

Exakt, 150w varianten har 24 pin. Dock verkar det som att PicoPSU 90W endast har en 20 pin. Googlade en stund och det verkar som att man ska kunna köra en 20 pin i ett 24 pin moderkort. Dock rekommenderas det inte av Inet...

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Exakt, 150w varianten har 24 pin. Dock verkar det som att PicoPSU 90W endast har en 20 pin. Googlade en stund och det verkar som att man ska kunna köra en 20 pin i ett 24 pin moderkort. Dock rekommenderas det inte av Inet...

Men...står det inte 20+4 på denna? Precis som på min 150w. Då ...skall det väl funka:-)

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Men...står det inte 20+4 på denna? Precis som på min 150w. Då ...skall det väl funka:-)

20+4 menas att "den stora klumpen" innehåller 20pinnar och den "lilla klumpen" innehåller 4pin. 4 pin sätts i en speciell socket på moderkortet (tror det är separat för CPU:n).

150w varianten är alltså 24 + 4 pin

Permalänk

HeHe, förvirringen är total.
https://www.inet.se/produkt/6909632/streacom-picopsu-dc-dc-at...

Möjligt att jag det står fel då på den jag köpte. Men står det inte 20+4 på "min" produkt också?
Visserligen var jag ute igår men.....:-)

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

HeHe, förvirringen är total.
https://www.inet.se/produkt/6909632/streacom-picopsu-dc-dc-at...

Möjligt att jag det står fel då på den jag köpte. Men står det inte 20+4 på "min" produkt också?
Visserligen var jag ute igår men.....:-)

Jag gissar på att specifikationen här är fel... Räkna pinnarna på bilderna
I vanliga fall hade jag gissat på att produktbilden är den som är fel. Dock har jag kollat runt på olika htpc-byggen och det verkar som de flesta fått tag på 24pin varianter.

EDIT:
Var vänlig citera så jag lättare ser ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

HeHe, förvirringen är total.
https://www.inet.se/produkt/6909632/streacom-picopsu-dc-dc-at...

Möjligt att jag det står fel då på den jag köpte. Men står det inte 20+4 på "min" produkt också?
Visserligen var jag ute igår men.....:-)

Du har helt rätt 20+4 betyder att det är 24pins den till CPU:n är allltid inräknad, precis som du säger är det 20 sen en liten klump om man behöver 4 till som man trycker i, inga konstigheter

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

... Räkna pinnarna på bilderna

Räkna pinnarna...så här dagen efter...det kommer inte att funka :--)

Dock ett annat råd jag kan ge är att ladda ned(i mitt fall 12.3) vad gäller drivrutiner(vet att 12.4 finns nu och har fått en förfrågan på den för download). Den första(12.3 i mitt fall) kom inte automatiskt. Det var någon vänlig själ på annat forum som berättade att det var bra....det var det också för jag hade lite hack innan i videoströmmen. Nu med MPC-HC & LAV-filter är det rena smöret i 23.976 samt 24.000.

Med LAV får jag ut HD-ljuden till receivern. Funkar riktigt, riktigt bra.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Räkna pinnarna...så här dagen efter...det kommer inte att funka :--)

Dock ett annat råd jag kan ge är att ladda ned(i mitt fall 12.3) vad gäller drivrutiner(vet att 12.4 finns nu och har fått en förfrågan på den för download). Den första(12.3 i mitt fall) kom inte automatiskt. Det var någon vänlig själ på annat forum som berättade att det var bra....det var det också för jag hade lite hack innan i videoströmmen. Nu med MPC-HC & LAV-filter är det rena smöret i 23.976 samt 24.000.

Med LAV får jag ut HD-ljuden till receivern. Funkar riktigt, riktigt bra.

Var ett tag sedan jag kollade på ny hårdvara (och dess funktioner). Drivrutiner till vad? BIOS? Vad är MPC-HC och LAV?

EDIT: Vill kunna få ut 5.1 via HDMI. Är det något jag bör tänka på. Min Onkyo hatar optisk och byter jämt över till HDMI, vilket har lett till att jag inte får något ljud. Bara bild.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Var ett tag sedan jag kollade på ny hårdvara (och dess funktioner). Drivrutiner till vad? BIOS? Vad är MPC-HC och LAV?

EDIT: Vill kunna få ut 5.1 via HDMI. Är det något jag bör tänka på. Min Onkyo hatar optisk och byter jämt över till HDMI, vilket har lett till att jag inte får något ljud. Bara bild.

Mähhh Polo.....:-)

12.3 är Grafikdrivrutinerna för 6320 på kortet.

MPC-HC är en mediaspelare (Free)
LAV-filter möjligör att få ut HD-ljudet från filmerna via HDMI (Free)

Alltså behöver du en enda sladd(HDMI) för att få ut både ljud och bild.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Mähhh Polo.....:-)

12.3 är Grafikdrivrutinerna för 6320 på kortet.

MPC-HC är en mediaspelare (Free)
LAV-filter möjligör att få ut HD-ljudet från filmerna via HDMI (Free)

Alltså behöver du en enda sladd(HDMI) för att få ut både ljud och bild.

Hehe, går ju inte hänga med i allt ju

Men går inte detta lösa med VLC? Tycker ju att allt ljud bör gå att skicka ut via HDMI... inte bara genom en speciell mediaspelare?! Klarar inte Realtek drivisarna detta?

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Hehe, går ju inte hänga med i allt ju

Men går inte detta lösa med VLC? Tycker ju att allt ljud bör gå att skicka ut via HDMI... inte bara genom en speciell mediaspelare?! Klarar inte Realtek drivisarna detta?

Vet faktiskt inte om mediaspelaren VLC stöder HD-ljudet. Kanske man kan surfa på. Troligtvis behöver du någon addon typ LAV-filter. Men du får surfa lite på den. Jag har bara erfarenhet av MPC-HC & TMT-5. Dock är TMT-5 för jobbig för E45M1-i.

Visa signatur

Nr1: I5-2500k | 8 GB | P8P67 Delux | Intel 510 120 GB | Gainward Phoenix Gs 1080 | BenQ E2200HD | Antec H2O 620(PnP) | 5 Noctua NF-P12 PWM 120mm | Silver Power SP-SS750M 750W | Nr2: I5 750, Windforce 7950|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Vet faktiskt inte om mediaspelaren VLC stöder HD-ljudet. Kanske man kan surfa på. Troligtvis behöver du någon addon typ LAV-filter. Men du får surfa lite på den. Jag har bara erfarenhet av MPC-HC & TMT-5. Dock är TMT-5 för jobbig för E45M1-i.

Varför fungerar inte bara allt "out of the box". Tack för din hjälp. Hoppas så mycket som möjligt fungerar direkt. Ingen mening med att lösa problemen förrän de uppstått

Permalänk
Medlem
Skrivet av PickePock:

Vet faktiskt inte om mediaspelaren VLC stöder HD-ljudet. Kanske man kan surfa på. Troligtvis behöver du någon addon typ LAV-filter. Men du får surfa lite på den. Jag har bara erfarenhet av MPC-HC & TMT-5. Dock är TMT-5 för jobbig för E45M1-i.

jag kör med vlc på samma moderkort o hdmi skickar både ljud o bild med 5.1 iallafall här hos mig !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maqan:

jag kör med vlc på samma moderkort o hdmi skickar både ljud o bild med 5.1 iallafall här hos mig !!

Tack! nu får jag upp hoppet. Börjar bli trött på att lura recivern genom att rycka ur HDMI kablarna i en specifik ordning.