Vad använder grafikkort och räcker Intel HD4000

Permalänk
Medlem

Vad använder grafikkort och räcker Intel HD4000

Hej! Antar att alla experter på grafik hänger här.... skulle behöva lite hjälp då jag skall köpa en ultrabook i sommar och står och funderar på om man behöver ha kepler eller om det räcker med inbyggda Intel HD4000.

För att vara helt ärlig så kommer jag nog inte använda datorn till spel överhuvudtaget. Visst kan det vara kul, men tror helt enkelt inte jag kommer ha den tiden och orken. Använder datorn till Internet med många fönster, bakgrundsuppdateringar över börskurser och grafer över sådana. Vissa med javafönster och vissa med fristående program. Högupplösta filmer 1080p. En del simulering och beräkningsprogram ibland, typ Matlab och annat.

Någon som testat att köra grafikkortet HD4000 och vad tycker ni, läst att drivrutinerna är lite ostabila och buggiga. Tror ni detta är något som Intel kommer fixa och uppdatera i så fall?

Vad använder grafikkortet? Läst mig till att väldigt många applikationer inte använder grafikkortet alls. Som webbläsare och filmuppspelare.

Intel skall man ju inte lita på speciellt inte angående grafikkort, men dom har sagt att Intel HD4000 skall kunna spela upp filmer med upplösningen 4K.

Så vad tror ni. Klarar jag mig gott och väl med Intel HD4000 ??

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

1080p film, webb, lättare bildredigering är inga problem för den integrerade grafiken, kommer flyta precis som du vill.

Men om du någon gång ska spela ett spel med högre krav än CS:S (vilket inte alls är krävande) så kommer du få problem direkt. Alltså måste du själv tänka över vad du menar med "nog inte använda datorn till spel överhuvudtaget".

Som sagt, inga spel så duger det utmärkt!

Permalänk
Medlem

om jag var du skulle jag vänta och se hur det är mellan AMD trinity och intel ivybridge och sen göra mitt val. tror att trinity kan vara ganska så awsome på mobile delen. men en SSD är nykeln här till en snabb dator för både trinity och ivy bridge klarar allt utom spel helt perfect

Permalänk
Medlem

om jag vore i dina kläder så skulle jag nöja mig med den inbyggda grafiken och satsa på en med SSD det är betydligt viktigare om man vill ha en snabb dator

Permalänk
Medlem

Tack båda. Låter som att spel är så extremt mycket mer krävande än allt annat man kan göra med en dator så det är helt enkelt ett vägskäl man måste göra med en dator. Ja SSD verkar vara det som är mest avgörande för prestandan av det som jag skall göra.

Vore ju nice om det kommer en grym ultrabook där man även har en kepler, just in case så att säga. Annars får man väl strunta i det.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

om jag vore i dina kläder så skulle jag nöja mig med den inbyggda grafiken och satsa på en med SSD det är betydligt viktigare om man vill ha en snabb dator

Jo det har du nog helt rätt i och det är så jag också tänkt. Dock är jag ofta sån att jag vill ha det bästa, och så tänker man "ett kepler i en ultrabook har jag högst troligt ingen nytta av men kan ha utifall...."

Risken om man börjar jaga kepler kort i ultrabook kan ju vara att man inte köper den bästa utöver kepler. Sen kan man ju inte ha allt, så SSD är viktigare, helt rätt..

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

HD3000 har väl funkat bra för mainstream användning och då borde ju HD4000 funka med tanke på att den är minst 50% snabbare.

Det som oroar mig lite är dock att jag läst att det förekommit en del buggar i HD4000 (tom vid youtube klipp) och att drivrutinerna är minst sagt ostabila. Sen har jag läst att intel inte är dom grymmaste att se över och optimera sina drivrutiner.

Så frågan är ju om dom kommer uppdatera drivrutinerna till dom blir buggfria?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

HD4000 räcker gott och väl till att spela spel som Skyrim i Medium.

http://www.anandtech.com/show/5771/the-intel-ivy-bridge-core-...

De flesta "experter" här tror oftast att ingenting annat än senaste generationens desktop-kort kan driva moderna spel. Om man frågar "Vad får jag för fps med Radeon 7970 i BF3?" idag, så kanske nån svarar "Kring 60 på high/ultra" men om jag frågar samma fråga om ett år, om samma spel och GPU, lär svaret bli "Typ medium kring 40fps"....

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

HD3000 har väl funkat bra för mainstream användning och då borde ju HD4000 funka med tanke på att den är minst 50% snabbare.

Det som oroar mig lite är dock att jag läst att det förekommit en del buggar i HD4000 (tom vid youtube klipp) och att drivrutinerna är minst sagt ostabila. Sen har jag läst att intel inte är dom grymmaste att se över och optimera sina drivrutiner.

Så frågan är ju om dom kommer uppdatera drivrutinerna till dom blir buggfria?

De kommer med stor säkerhet fixa drivrutinerna om det är problem med de. Integrerade grafiken i deras processorer är något de satsar stort på till "vanliga" användare.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett HD2000 i min Laptop och det räcker mer än nog för mig. Jag programmerar framförallt, men spelar även lite spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

HD4000 räcker gott och väl till att spela spel som Skyrim i Medium.

http://www.anandtech.com/show/5771/the-intel-ivy-bridge-core-...

Ja det såg inte så illa ut. Antar att skyrim är ett hyfsat nytt spel. Problemet med spel är att det går så fort framåt så skall man spela det nyaste skall man inte köpa en bärbar överhuvudtaget, eller så får man byta dator varje år. Känns bra att det finns lite kraft i HD4000 trots allt. Tycker att det varit mycket kritik senaste, även från Sweclockers skickade ut en känga till Intel och deras inbyggda grafikkort.

De flesta "experter" här tror oftast att ingenting annat än senaste generationens desktop-kort kan driva moderna spel. Om man frågar "Vad får jag för fps med Radeon 7970 i BF3?" idag, så kanske nån svarar "Kring 60 på high/ultra" men om jag frågar samma fråga om ett år, om samma spel och GPU, lär svaret bli "Typ medium kring 40fps"....

Jo det är ju ofta så, svarar folk angående spel så är det experterna som måste ha det senaste. Kan säga att jag inte har spelat någonting på flera år och ingenting bättre än Playstation 2. Min nuvarande bärbara är 7 år gammal och jämfört med den bör HD4000 vara grymt.

Skrivet av Marcusk:

De kommer med stor säkerhet fixa drivrutinerna om det är problem med de. Integrerade grafiken i deras processorer är något de satsar stort på till "vanliga" användare.

Jo då borde dom också satsa på att få till bra drivrutiner. Om det är problem så kommer dom väl antagligen komma ut med nya ganska snabbt.

Skrivet av Snowy86:

Jag kör ett HD2000 i min Laptop och det räcker mer än nog för mig. Jag programmerar framförallt, men spelar även lite spel.

Vilken typ av spel kör du? Är det 5 år gamla spel eller även lite nyare. Kan du visa HD-film? Duger det åt dig så borde HD4000 duga åt mig, trots allt 2 gen senare.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Fotbollspel är kul att lira ibland. Tror ni man kan köra nyaste FIFA utan problem? Koppla till TVn och lira 2??

Battlefield 3 är väl väldigt krävande. Finns det någon chans att köra det? Bara så jag får lie känsla för vad den klarar.

Skyrim såg ju inte så illa ut även på låga inställningar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Försöker verkligen inte framstå som en "expert", jag har framställt mig fel.

Men det är svårt att ge konkreta svar när man inte vet vilka spel som är aktuella för dig och vilka krav du har på FPS/inställningar. HD4000 kommer säkerligen duga utmärkt till dig, men jag skulle ändå råda folk som vet med sig att de skall spela att lägga till några hundringar på en dator med ett dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Försöker verkligen inte framstå som en "expert", jag har framställt mig fel.

Men det är svårt att ge konkreta svar när man inte vet vilka spel som är aktuella för dig och vilka krav du har på FPS/inställningar. HD4000 kommer säkerligen duga utmärkt till dig, men jag skulle ändå råda folk som vet med sig att de skall spela att lägga till några hundringar på en dator med ett dedikerat grafikkort.

Expert var inte menat till dig utan mer kanske hur det kan vara generellt. Såna som sysslar mycket med spel tycker så klart att det är det bästa som gäller.

Skaffar inte en dator för att spela utan huvudsakligen för att jag skall kunna ha med mig en vass dator överallt med bra batteritid och som är smidig. Kan man spela vissa spel är det dock ingen nackdel.

Skulle jag få för mig att spela så skulle det kanske vara spel som FIFA eller något bilspel, FIFA i första hand. Så skulle man kunna spela nyaste Fifa och dom efterföljande versionerna så är det ingen nackdel.

Min nuvarande laptop är 7 år gammal och grafikkortet är Nvidia GForce Go 6800, jämfört med denna borde HD4000 vara rätt bra tycker man ju.

Såg på kraven nu på FIFA 2012, mitt nuvarande 7 år gamla grafikkort i laptopen Nvidia GForce Go 6800 stod faktiskt med bland minimum krav HD2000 och uppåt.

Antar dock att dom nya bilspelen kräver lite mer....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Expert var inte menat till dig utan mer kanske hur det kan vara generellt. Såna som sysslar mycket med spel tycker så klart att det är det bästa som gäller.

Skaffar inte en dator för att spela utan huvudsakligen för att jag skall kunna ha med mig en vass dator överallt med bra batteritid och som är smidig. Kan man spela vissa spel är det dock ingen nackdel.

Skulle jag få för mig att spela så skulle det kanske vara spel som FIFA eller något bilspel, FIFA i första hand. Så skulle man kunna spela nyaste Fifa och dom efterföljande versionerna så är det ingen nackdel.

Min nuvarande laptop är 7 år gammal och grafikkortet är Nvidia GForce Go 6800, jämfört med denna borde HD4000 vara rätt bra tycker man ju.

Såg på kraven nu på FIFA 2012, mitt nuvarande 7 år gamla grafikkort i laptopen Nvidia GForce Go 6800 stod faktiskt med bland minimum krav HD2000 och uppåt.

Antar dock att dom nya bilspelen kräver lite mer....

Jag förstår, kör på Ultrabooken med HD4000 då! Kollade upp lite snabbt vad NFS Shift krävde. Stod att 7800GT var supported (vet ej om det var minimum eller recommended). Detta kort skall vara jämförbart med HD3000 och HD4000 är som du säkert förstått mycket bättre!

Alltså hade jag kanske till och med fel, att spela på en ett HD4000 är nog inga större problem om du kör på lägre inställningar.

Permalänk

Spelar wow med extern skärm till min Mbp 13" 2011 (early). 1920x1080p med Nästan allt på Fair, Flyter mycket bra i 10-man.

(8gb ram och 320gb hdd)

Visa signatur

Dator1: MOBO: asrock x570 taichi razer edition - CPU: Ryzen 5950x - GPU: Asrock 6900 XT Phantom Gaming - RAM: Corsair Vengeance LPX Black 64GB 3600 CL18 - PSU: Corsair RM1000x V3 1000W - Kylning: nzxt kraken x73 360mm AIO - Chassi: lian li pc-o11 XL.

Dator2: Asus bärbar med ryzen 4800h+rtx2060

Permalänk
Medlem

Självklart vill jag helst köpa en ultrabook med kepler grafikkort, men vem vet om det hinner komma såna innan tålamodet tryter. Så kan vara bra att veta hur långt man kommer med ett integrerat. Verkar som man kommer långt om man inte spelar dom mest grafikkrävande spelen som är nya och/eller kan tillåta att dra ned på inställningarna.

Kollade på Fifa 2012 och det verkar inte vara några som helst problem, god marginal även med grafikkort och Fifa 2013 verkar inte kräva mer den.

Angående NFS så är väl The Run nyaste NFS och inte shift. Ser ut som att det går att spela NFS The run, dock vet jag inte om det går på allra högsta inställningarna.

Skrivet av Tonasty4u:

Spelar wow med extern skärm till min Mbp 13" 2011 (early). 1920x1080p med Nästan allt på Fair, Flyter mycket bra i 10-man.

(8gb ram och 320gb hdd)

Gött låter som det finns lite krut i Intels grafikdelar trots allt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport