Telia stryper systematiskt hastigheterna!

Permalänk
Skrivet av Mithras:

problemet med "upp till" hastigheter, är ju att företaget inte har någon skyldighet alls, så länge du hamnar i intervallet.

Har man 20-60 mbit/s, för säg 299 kr, då betalar man alltså 299 kr/mån för att få någonstans mellan 20-60mbit/s. Därmed har ni, tyvärr, ingen rätt alls att kräva något, så länge ni befinner er i intervallet.

Detta är ett problem som har funnits länge, för väldigt många. Här kan jag dock inflika att vissa företag har interna gränser på vad som är acceptabelt. ComHem har en 70%-regel som säger att, kommer man inte upp till 70% av hastigheten som utlovas, då är det grund för felsökning, och går det inte att åtgärda, då har kunden rätt till prissänkning (däremot är det en stor skillnad mellan ComHem och resterande aktörer då ComHem är, mig veterligen, den enda med helt egna linor som inte används av någon annan).

Jo, men egentligen kan de ju kalla ett abonnemang för "Bredband 200" men i det finstilta skriva att de inte kan lova mer än 15Mbit/s, vilket jag tycker är ett system som mest handlar om fulspel, och försök till att lura folk som inte läser tillräckligt

Beställer man ett bredband som sägs kunna leverera en viss hastighet, men de inte kan leverera den så bör det vara en självklarhet att man inte ska behöva betala lika mycket för 20Mbit/s som en annan får göra för tredubbla hastigheten.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, men egentligen kan de ju kalla ett abonnemang för "Bredband 200" men i det finstilta skriva att de inte kan lova mer än 15Mbit/s, vilket jag tycker är ett system som mest handlar om fulspel, och försök till att lura folk som inte läser tillräckligt

Absolut är det tråkigt, men namnet är ett marknadsföringstrick och något man helt enkelt får hålla i bakhuvudet. Finns inte många idag som inte vet hur detta fungerar vid det här laget.

Sen är det inte endast fulspel, att garantera någon en exakt hastighet är ju väldigt, väldigt svårt, speciellt när man, som de flesta bolagen i Sverige, måste dela kapacitet och lina.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Absolut är det tråkigt, men namnet är ett marknadsföringstrick och något man helt enkelt får hålla i bakhuvudet. Finns inte många idag som inte vet hur detta fungerar vid det här laget.

Sen är det inte endast fulspel, att garantera någon en exakt hastighet är ju väldigt, väldigt svårt, speciellt när man, som de flesta bolagen i Sverige, måste dela kapacitet och lina.

Jag vet att nästan alla vet om det, men det betyder inte att jag tycker det är mer okej, och jag har inte klagat på att de inte kan garantera något, jag klagar på att de tar betalt för hastigheter de inte alls kan garantera, eller rättare sagt, hastigheter man troligen aldrig ens kommer komma i närheten av

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jag vet att nästan alla vet om det, men det betyder inte att jag tycker det är mer okej, och jag har inte klagat på att de inte kan garantera något, jag klagar på att de tar betalt för hastigheter de inte alls kan garantera, eller rättare sagt, hastigheter man troligen aldrig ens kommer komma i närheten av

http://www.comcast.com/internet-service.html

Operatörerna kanske ska göra om abonnemangen, så att priserna är desamma, men man kallar dem efter lägsta hastighet istället. ,
Vi betalar en spottstyver för att få en extremt bra förbindelse ut på nätet, även med adsl, men ändå är ingen nöjd.

Vi skulle kunna be staten köpa upp alla ISP:er och lägga på bredbandsavgiften på skatten. Då har ju alla gratis bredband! /sarcasm

Permalänk
Skrivet av Hundkex:

http://www.comcast.com/internet-service.html

Operatörerna kanske ska göra om abonnemangen, så att priserna är desamma, men man kallar dem efter lägsta hastighet istället. ,
Vi betalar en spottstyver för att få en extremt bra förbindelse ut på nätet, även med adsl, men ändå är ingen nöjd.

Vi skulle kunna be staten köpa upp alla ISP:er och lägga på bredbandsavgiften på skatten. Då har ju alla gratis bredband! /sarcasm

Jo, fast allt är relativt, man skulle bli galen om man förringade alla sin egna "problem" för att man vet att 3Gt i Afrika är värdelöst

Duktig du är på att överdriva hörru, allt jag sagt var att man bör kunna begära att betala för vad man får, inte vad man eventuellt kanske skulle kunna tänkas få under speciella förhållanden

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inga större problem att få garanterad minimihastighet, med garanterad latens och med redundans, men prisbilden är väldigt annorlunda än den privatpersoner brukar vara van vid, och det är det som är haken, det lär inte räcka med 100ggr dagens pris kanske inte ens 1000 ggr högre pris, men det går att få om man betalar bra nog och det existerar såna förbindelser, men att köpa nätaccces för nån miljon om året är det inte många som gör.
Sverige har ju bland de bästa och billigaste uppkopplingarna i världen, de är inte perfekta, men jämför med andra stora länder, tex Usa eller England, de är inte så roliga surfländer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hundkex:

Varje paket har en overhead som innehåller mer information än bara själva datan den bär. UDP tar 32bit från varje paket, medan TCP lägst tar 128bit.
Ifall paketstorleken är inställd på 1500bit (som den nästan alltid är, eftersom det är största möjliga), så utgör headern 8,5% av paketet.

Paketstorleken är 1500byte. (inte bitar..) 20byte tcp-header. Sedan har vi ethernet huvud oxo om vi vill räkna in detta i hur mycket som försvinner per paket..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av grizzly666:

Dvs får man 12mbit ner på sin 24mbit lina ska man ju bara betala halva kostnaden för 24mbit.

Detta hade lämnat ett tekniskt ansvar på alla kunder, som absolut inte hade fungerat. I väldigt många fall så tappas många mbit/s bort i kundens egna utrustning. Många som mäter typ 11mbit/s med sin lina tappar kanske 5mbit/s för att de surfar trådlöst och ytterligare några i datorn/brandväggens inställningar. Finns även värre extremfall än så.

Hur hade du lagt upp processen när, säg, Telias 1 000 000 bredbandskunder ska ringa in till supporten och förhandla fram att denne bara ska betala halva priset? Skall teknisk support (200 pers?) gå igenom med samtliga kunder varje månadsslut och be denne koppla in allt så rent som möjligt och göra en mätning?

På grund av detta så finns ett hastighetsspann då det är självklart att en del mbit/s går till spillo av hundratals olika anledningar. Jag hade rent tekniskt kunna strypa min 100-lina till 10mbit/s bara genom att ställa in duplexläget på mitt nätverkskort till just 10. Sedan hade jag kunnat smacka på tre olika mjukvarubrandväggar i datorn samt laddat ned en massa torrents. Om jag hade gjort en bredbandskoll samtidigt då och ringt min ISP så hade de nog känt att det hade varit surt att jag bara skulle betala för 1-2% av mitt bredbandsavtal? Det hade varit surt för den supportkommunikatören att behöva gå igenom ett felsökningsflöde i 5-10 minuter för att gå igenom alla tänkbara inställningar.

Sedan vet jag att många modem har en synkhastighet där kunden (och supporten) själv kan logga in och se vilken hastighet som skickas fram till modemet. Men om supporten hade sagt "Fram till ditt modem skickas xx mbit/s vilket innebär att du tappar resten i din dator", så hade kunderna blivit sura och velat ha bevis på det, detta skulle alltså resultera i en 5-10minuters felsökning ändå x 1 000 000 kunder.

Skoj

Edit: Vad hade sedan förhindrat mig att ringa någon på Telia och ljuga och nämna "Hej, jag får bara 20mbit/s på min 100-lina?". Sedan oavsett åtgärd från supporten så nämner jag "Nepp, fortfarande bara 20.." trots att jag ser en högre mätning framför mig. Det skulle ju vara klockrent om man hade en ekonomisk tuff månad. Det hade varit rätt dyrt för Telia att skicka hem en anställd som får se mätningen med egna ögon och det hade varit väldigt lätt att redigera en printscreen om Telia begärde mätningen inmailad.

Permalänk
Rekordmedlem

Och ännu värre blir det med ipv6 osv, overheaden är dessutom mycket mer än det som finns i användartrafiken, komponenterna skickar en massa för att hålla koll på nätet och gör man bara tillräckligt stora broadcastsoner så kan det bli tung arptrafik och routinginformationen sedan.....
För att inte prata om den gigantiska overheaden i trådlösa näten, där är det mycket extra som händer i moduleringarna och felkontrollen.
Det är mycket få nätverk som inte har mycket overhead förutom det lilla som ligger i paketheadrarna, och de kan ju i sin tur nästlas i flera nivåer......

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, fast allt är relativt, man skulle bli galen om man förringade alla sin egna "problem" för att man vet att 3Gt i Afrika är värdelöst

Duktig du är på att överdriva hörru, allt jag sagt var att man bör kunna begära att betala för vad man får, inte vad man eventuellt kanske skulle kunna tänkas få under speciella förhållanden

Fast som det redan sagt så är "betala för vad man får" inte ett realistiskt alternativ.
Det skulle kräva att operatören konstan övervakade samtliga uppkopplingar för att säkerställa att ingen av dem går under vad du "ska" få. Hastigheter på xDSL varierar dessutom. För vissa bara väldigt lite och för andra väldigt mycket. Det beror helt på omständigheterna.

Enda sättet att stabilt ge någon en viss hastighet på xDSL är att sätta en max-gräns lägre än vad länken klarar av som mest. Med andra ord skulle 20+ hastigheter sluta existera eftersom man även om det kan gå så snabbt för vissa måste ställa max-hastighet till t.ex. 18Mbit bara för att den skall vara stabil där. Alla som idag får en 14-18Mbit skulle nog få nöja sig med att sitta på max 12 istället och så vidare. Och allt detta bara för att ingen operatör möjligen kan hålla på och strula med att ersätta/kompensera och åtgärda saker så fort hastigheten svajar med någon Mbit.

Lägg sedan till att det är Skanova, inte operatörerna, som äger ledningarna. Detta har Skanova monopol på så de struntar fullständigt i vad operatören har för avtal med sina kunder. För de mesta struntar de fullständigt i vad de själva har för avtal med operatörerna också, för de vet att det finns ingen annanstans för operatörerna att vända sig. Se de tar betalt för så mycket de kan och jobbar så lite/så slarvigt som möjligt och när det går fel så är det "stackars er, men vi får betalt nästa gång ändå" som gäller.

Så allt detta med personal och system för övervakning, fakturerings-system m.m. skulle säkerligen dubbla kostnaden för ett bredband mot vad vi har idag. Och du ska ju inte tro att folk i detta land är på något sätt förtjusta i att betala mer. Vi betalar redan som det är bara ca 20-40% av vad bredband kostar på andra håll, även inom EU och ändå så gnälls det massor så fort någonting inte fungerat perfekt. Det finns gott om folk som anser att att 4-5 dagar utan bredband absolut skall kompenseras med 2-3 månader gratis bredband, om inte mer.

Så nej, att "betala för vad man får" är inte realistiskt. Det måste finnas intervall så att svängningar kan ske utan att det anses vara "fel". Sen kan man diskutera hur stora intervallen skall vara, men ju högre hastigheter vi talar om ju mindre fel krävs det för att orsaka större svängningar. Ett fel som på 5-10Mbit kanske orsakar en svängning på 1Mbit kan på ett 12-24Mbit orsaka en dipp på 4-5Mbit. Så ju högre hastigheter vi talar om, ju svårare är det att hålla stabilt. Detta är också anledningen till att intervallen blir större ju högre hastigheter man talar om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Paketstorleken är 1500byte. (inte bitar..) 20byte tcp-header. Sedan har vi ethernet huvud oxo om vi vill räkna in detta i hur mycket som försvinner per paket..

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, kolla. Trodde MTU var bitar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Post och tele-styrelsen.

Problemet är att ISPns kostnader för att hyra teleledning/driva abbonemanget inte minskar nämnvärt bara för att du har 5Mbit istället för 24Mbit, bandbredd kostar väldigt lite i sammanhanget, hårdvara och framför allt servicepersonal kostar. För att din betalningsmodell skulle fungera behöver 24Mbit kosta ungefär dubbelt så mycket som det gör idag.
Detta om man bortser från hur mycket pengar som måste läggas på oändligt mycket mer kompicerade faktureringssystem och oändligt många fler tvister angående hur mycket som skall betalas. Skall du t.ex. betala mindre för abbonemanget för ett fel som du själv orsakat genom att låta hunden gnaga av kablarna/låta bli att ha modemet i 1:a telefonjack osv. osv osv?

(Samtliga personer i den här tråden som jag vet jobbar för en ISP (3st) försvarar/förstår helt telias agerande. Ingen av dessa 3 jobbar på telia utan hos en av telias konkurrenter)

Varför erbjuder de då olika abonnemang? BBB är den enda som jag kan förstå, de erbjuder 2mbit eller 100mbit hos mig.
Dessutom har de ju satt begränsningar i datamängd på mobiler som dessutom är ganska lågt (1Gb/4Gb/fritt). Är inte detta enbart en virtuell affärsmodell snarare än att kostnaderna går därefter. Bandbredd och datamängd kanske inte hör ihop?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Varför erbjuder de då olika abonnemang? BBB är den enda som jag kan förstå, de erbjuder 2mbit eller 100mbit hos mig.
Dessutom har de ju satt begränsningar i datamängd på mobiler som dessutom är ganska lågt (1Gb/4Gb/fritt). Är inte detta enbart en virtuell affärsmodell snarare än att kostnaderna går därefter. Bandbredd och datamängd kanske inte hör ihop?

Både och, iallafall när det gäller mobilt bredband.
Egentligen är bandbredd och datamängd skilda, men då påverkar varandra. Att t.ex. låta någon använda 2Mbit stabil för att ladda hem någonting kan göra att X personer samtidigt kan nyttja samma tjänst samtidigt. Om de istället erbjuder 20Mbit så tar det en tiondel av tiden att ladda hem vad det nu gäller, men bara en en tiondel så många kan göra det samtidigt.

Mobilnätet delas också mellan data och samtal, så att låta en data-stöm äta allt även om det är väldigt korta stunder är dåligt då det skulle störa samtal m.m. utan då låter man folk ha en lägre bandbredd så att fler kan använda det störningsfritt. Nu finns det ju självklart marginaler på detta så att saker inte skall störa på detta sätt, men det är den grundläggande principen. Detta reglerar alltså bandbredden. Samma sak finns när det gäller fast bredband fast där är gränserna mycket högre och det hela begränsas av fibern som går mellan operatörens nät och den knytpunkt man är ansluten till. Klarar fibern bara t.ex. 10Gbit så vore det jättedumt att låta så många kunder skaffa så snabbt bredband att det totalt blir mer än 10Gbit. Idag är dock dessa fiberledningar väldigt väl tilltagna så det är extremt sällan någon sådan begränsning är aktuell.

Sen tror jag (det har funnits, men jag är inte säker på om det finns kvar i samma form) finns det även en del där operatörerna får betala för datamängder som går utanför deras eget nät. Det mäts oftast i hur mycket data som operatör A skickar till operatör B. D.v.s. att om B2's kunder laddar upp massor av filer till Telias kunder så får B2 betala Telia. Denna affärsmodell kan ha förändrats då det var ett bra tag sedan jag var insatt i det men detta, eller modern motsvarighet, är vad som reglerar datamängd. Detta gäller både mobilt och fast bredband.

Så egentligen är de skilda åt, men på grund av hur teknik och affärsmodeller fungerar så påverkar de varandra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Då är jag nog en av de få som får ut mer än vad jag betalar för. Har telia 100/100. Men får ut 115/116 Mbit istället Så där kan jag verkligen inte klaga på telia.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS PRIME Z690-P D4 |
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC | Creative Sound BlasterX AE-5 | Corsair Corsair 32GB (4x8GB) | Corsair RM750X 750W v2|

Permalänk
Medlem

Comhems bredband,

Comhem kör med garanterad minsta nivå i stället. Jag betalar för 10/1Mbit men ligger oftast på 11-12/1-1/2Mbit.
Kan inte klaga på deras bredband.

Permalänk

Alla (som jag känner till) har en garanterad lägsta hastighet. Därmed inte sagt att abbonemanget som heter 10/1 har en garanterad lägsta nivå på 10Mbit. I ditt fall hos comhem är det 7Mbit som är din lägstanivå enligt https://www.comhem.se/comhem/bredband/-/5622/5622/-/index.htm...
Att det är ställt lite högre än så beror som nämnts tidigare på att den goodwill det genererar och den felsökning man slipper är värd mer än kostnaden. Plus att det ibland kan vara svårt att förklara skillnaden mellan tcp/udp och varför en kund ändå har 10Mbit när han bara mäter 9 via bredbandskollen.
Finns flera exempel på operatörer som ställer gränsen en liten bit över max för abbonemanget. Bredbandsbolaget gör så där det är tekniskt möjligt, telia också ser det ut som enligt vad xpkt skriver.
Sedan är väl inte bredbandskollen riktigt 100% tillförlitlig heller då den visar olika resultat med olika webläsare osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Jo hastighet/kvalitét på xDSL är en mindre vetenskap i sig själv och det värsta är att förutsättningarna varierar så mycket mellan uppkopplingar

När det gäller flera kunder på samma lina så existerar inte det. Det är en gammal myt som missuppfattats så många gånger om att det nästan är komiskt. xDSL kan inte köras med flera anslutningar på samma länk. Ska du ha xDSL så måste du ha en egen länk från stationen till ditt boende. Sen finns det kopplingsskåp och korskopplingar på vägen, men i slutändan kan du inte någon stans mellan modem och DSLAM "dela" på länken mellan två uppkopplingar. Att dela på teleledningar kallas för samexistens och om någon som fortfarande har detta vill ha xDSL så måste det byggas bort först.

Du missförstår mig lite.
Jag pratar inte om en abonents enskilda par utan kabeln från station till spridningspunkt. Där har du garanterat flera Xdsl i samma kabel och de kommer ovilkorligen att påverka varandra

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mats42:

Du missförstår mig lite.
Jag pratar inte om en abonents enskilda par utan kabeln från station till spridningspunkt. Där har du garanterat flera Xdsl i samma kabel och de kommer ovilkorligen att påverka varandra

Du menar överhörning i den ibland gemensamma kabeln som går till abonnentens närmaste plintskåp?
Har man tur är man ensam, men det gäller knappast om man bor i en stad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Du missförstår mig lite.
Jag pratar inte om en abonents enskilda par utan kabeln från station till spridningspunkt. Där har du garanterat flera Xdsl i samma kabel och de kommer ovilkorligen att påverka varandra

Det är det som är samexistens, och det fungerar inte med xDSL då de olika signalerna skulle störa varandra. xDSL använder sig av olika frekvenser på signalerna när det går via ledningar och dessa följer vissa satta standarder. Flera xDSL-signaler på samma ledningar går alltså inte då de skulle störa varandra. Det blir lite som att köra 2 eller fler radiokanaler på samma frekvens, det fungerar helt enkelt inte för någon. Hela vägen mellan korskopplingen i station hem till första uttag i hemmen så måste det vara 1 xDSL-signal per 1 länk. Iallafall så länge vi talar om koppartråd, och det gör vi då det är detta som sätter begränsningarna med avstånd från station. För att få det att fungera med flera signaler över samma länk så måste det vara digitalt, vilket också skulle eliminera problemet med avstånd från station och eftersom det problemet är kvar så är det analogt vi talar om och då alltså inte mer än 1 signal/länk.

Det som sker om det är delat (samexistens) är att du kommer få ett meddelande från din operatör som säger att innan de kan leverera måste de bygga om en del och det kommer kosta si eller så mycket (oftast mellan 3 och 5000 kronor).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det är det som är samexistens, och det fungerar inte med xDSL då de olika signalerna skulle störa varandra. xDSL använder sig av olika frekvenser på signalerna när det går via ledningar och dessa följer vissa satta standarder. Flera xDSL-signaler på samma ledningar går alltså inte då de skulle störa varandra. Det blir lite som att köra 2 eller fler radiokanaler på samma frekvens, det fungerar helt enkelt inte för någon. Hela vägen mellan korskopplingen i station hem till första uttag i hemmen så måste det vara 1 xDSL-signal per 1 länk. Iallafall så länge vi talar om koppartråd, och det gör vi då det är detta som sätter begränsningarna med avstånd från station. För att få det att fungera med flera signaler över samma länk så måste det vara digitalt, vilket också skulle eliminera problemet med avstånd från station och eftersom det problemet är kvar så är det analogt vi talar om och då alltså inte mer än 1 signal/länk.

Det som sker om det är delat (samexistens) är att du kommer få ett meddelande från din operatör som säger att innan de kan leverera måste de bygga om en del och det kommer kosta si eller så mycket (oftast mellan 3 och 5000 kronor).

Nä vi pratar inte om samexistens alls. Vi pratar om olika par i samma kabel. En vanlig Telia kabel kan ha 50 par i sig fram till ett kopplingsskåp. Därifrån sprider man på tunnare kablar som tex 10 pars kabel fram till kopplingsplintar. från kopplingplinten går det sen en unik kabel till varje abonent. Elektriskt har du fortfarande ett unikt par per abbonent men du har fortfarande ett antal DSL på olika par i 50 parskabeln. Då det inte existerar en HF tätt twisted pair (i synnerhet inte i gamla telekablar från 60 talet eller så) så kommer du fortfarande att få påverkan mellan de olika DSL förbindelserna

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar överhörning i den ibland gemensamma kabeln som går till abonnentens närmaste plintskåp?
Har man tur är man ensam, men det gäller knappast om man bor i en stad.

Exakt. Har man lite avstånd till stationen så är det i princip garanti på att man inte är ensam. Har man luftledningar på landet så kan samförlagda avståndet bli rätt långt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Mycket bra info från många kunniga personer i denna tråden.

Just själva grejen med att definera ett hastighetsspann på abonnemanget infördes ju just för att leverantörerna inte kan garantera en exakt hastighet. Folk skrek i högan sky när de inte fick de 8Mbit som det stod i papprena att de betalade för, trots att det var den högsta möjliga hastighet och inte en garanterad sådan. För att göra det tydligare så infördes hastighetsspann där du har en lägsta garanterad hastighet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nä vi pratar inte om samexistens alls. Vi pratar om olika par i samma kabel. En vanlig Telia kabel kan ha 50 par i sig fram till ett kopplingsskåp. Därifrån sprider man på tunnare kablar som tex 10 pars kabel fram till kopplingsplintar. från kopplingplinten går det sen en unik kabel till varje abonent. Elektriskt har du fortfarande ett unikt par per abbonent men du har fortfarande ett antal DSL på olika par i 50 parskabeln. Då det inte existerar en HF tätt twisted pair (i synnerhet inte i gamla telekablar från 60 talet eller så) så kommer du fortfarande att få påverkan mellan de olika DSL förbindelserna

Ja det är sant, det kan hända. Det är fortfarande otroligt svaga signaler, så det är sällsynt, men inte omöjligt. Det händer oftast när kabeln är skadad eller om det gått fukt eller liknande i den vilket efter en 50 år inte är så oväntat.

Fast jag trodde du menade allting i samma par, för det fungerar inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av belga:

När det gäller flera kunder på samma lina så existerar inte det. Det är en gammal myt som missuppfattats så många gånger om att det nästan är komiskt. xDSL kan inte köras med flera anslutningar på samma länk. Ska du ha xDSL så måste du ha en egen länk från stationen till ditt boende. Sen finns det kopplingsskåp och korskopplingar på vägen, men i slutändan kan du inte någon stans mellan modem och DSLAM "dela" på länken mellan två uppkopplingar. Att dela på teleledningar kallas för samexistens och om någon som fortfarande har detta vill ha xDSL så måste det byggas bort först.

Däremot så kan det vara så pass många anslutna att fibern från station till operatörens nät inte klarar av full hastighet på allting samtidigt, men det beror på att operatören har en underdimensionerad länk till stationen, inte att folk delar på länken mellan station och hem.

Nja, tror du inte att det som avses i det här fallet är så kallad cross talk som kan uppstå när många kunder kör dsl med höga frekvenser och kopparparen löper jämte varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Detta är ett bra och informativt inlägg, men...

...punkt 4 blir ju lite knas, nej de kan inte mäta hastigheten utan att skicka data, som du skriver, men de kan ju sätta en övre gräns. Annars skulle det ju inte finnas olika hastigheter att välja mellan. Och den är i TS fall satt till 16 Mbit/s istället för 24 Mbit/s och det är det TS anmärker på. Det är inte det faktum att han bara får ut 14 Mbit/s utan det är att 16 Mbit/s är hans teoretiska max istället för de 24 Mbit/s som han tecknat avtal på. Sedan att de stryp för att han ska få en stabil uppkoppling, vilket enligt ditt inlägg kan vara ganska troligt, är något de tydligt borde informera om för att sådana här missförstånd inte ska uppstå... men...

Telia har övre gränsen satt till 24Mbps på deras 24 Mbps tjänst.
Dvs om du har perfekt koppar och har en kabellängd på < 100m så kommer du få 24Mbps.

All annan begränsning beror på att adsl inte lyckas synka till högre värden pga av dämpning och brus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Telia har övre gränsen satt till 24Mbps på deras 24 Mbps tjänst.
Dvs om du har perfekt koppar och har en kabellängd på < 100m så kommer du få 24Mbps.

All annan begränsning beror på att adsl inte lyckas synka till högre värden pga av dämpning och brus.

Då är antingen Telia riktigt dåligt medvetna om hur xDSL fungerar eller mer troligen så behöver du läsa tråden närmare

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.