Skillnader på tillverkarnas egna kylare?

Permalänk
Medlem

Skillnader på tillverkarnas egna kylare?

Funderar på att skaffa nya grafik och undrar över skillnaderna på tillverkarnas egna kylare (alltså inte referensen).
Förmodligen kommer det inte vara stor skillnad mellan dem, men jag undrar likaså.

Alltså MSI Twin Frozr III, Gigabyte Windforce, Asus DirectCUII ect.

Vilken är av högst "kvalitet"? Temp? Ljud? Hållbarhet?
Jag kan kanske tillägga att jag prioriterar så lågt ljud som möjligt.

En observation som jag har märkt är dock att alla deras kylare verkar inte pressa luften ut ur chassit? Ser mer ut som direkt på heatsinken. Kommer inte värmen bara sprida sig inuti chassit och höja tempen ändå?

Permalänk
Avstängd

Eftersom du har låg ljudnivå som prio ett så är de ASUS du skall titta på. Deras kylare är riktigt bra och är antagligen den tystaste kylaren du kan få idag. Undantaget är ju då vattenkylning! Även tempen och kvaliteten är ruskigt bra med DCUII kylaren.
Windforce vet jag inget om av egen erfarenhet, men Twin Frozr III på ett GTX 580 har jag fått titta och lyssna på. Tycker inte de håller samma klass som DCUII, varken i ljudnivå eller temp.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska googla efter recensioner. Men jag vet att Asus låter sina nya 670 och 680 gå varma hellre än högljudda. Kolla Sweclockers recensioner på DirectCU 2 TOP-korten av dessa. De är riktigt tysta i load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Jag tycker du ska googla efter recensioner. Men jag vet att Asus låter sina nya 670 och 680 gå varma hellre än högljudda. Kolla Sweclockers recensioner på DirectCU 2 TOP-korten av dessa. De är riktigt tysta i load.

Hittar ingen Sweclock recension på 670, men på 680 bilderna ser ju DCUII hur hög ut som helst. Blir det problem i SLI? Det ser ju knappt att det får plats två. Tittar man på baksidan: http://www.komplett.se/img/p/640/47aaac1e-64ec-47cb-99ec-f4a5... får det ens plats där bak?

Är det skillnad på tex 670 och 680 DCUII-kylare?
Edit: 670 verkar ha en lägre höjd på sin DCUII kylare. Frågan kvarstår dock om 2st 680 blir problem i SLI?

Permalänk
Skrivet av RilleL:

Hittar ingen Sweclock recension på 670, men på 680 bilderna ser ju DCUII hur hög ut som helst. Blir det problem i SLI? Det ser ju knappt att det får plats två. Tittar man på baksidan: http://www.komplett.se/img/p/640/47aaac1e-64ec-47cb-99ec-f4a5... får det ens plats där bak?

Edit: 670 verkar ha en lägre höjd på sin DCUII kylare. Frågan kvarstår dock om 2st 680 blir problem i SLI?

Ja 680 har en 3-slot kylare medan 670 har en 2-slot kylare.

Offtopic: Om man har högpresterande grafikkort bör man ha ett chassi med bottenmontering av PSU och fläktplatser i toppen av chassit.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RilleL:

Tittat på första sidan ens?

http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk

Folk brukar rekommendera referenskylare för SLI/CF men om man har ett moderkort som möjliggör ett längre avstånd mellan korten ser jag inga problem med att köra två ASUS GTX 670 DCUII i SLI om man har ett välventilerat chassi.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Ah. Tittade bara på titeln.

Skrivet av fantomsmurfen:

Folk brukar rekommendera referenskylare för SLI/CF men om man har ett moderkort som möjliggör ett längre avstånd mellan korten ser jag inga problem med att köra två ASUS GTX 670 DCUII i SLI om man har ett välventilerat chassi.

Multi-gpu är helt nytt för mig. Varför rekommenderar man referenskylare till SLI/CF? Borde inte logiken säga att man behöver en ännu bättre kylare eftersom nu blir det två kort?

Permalänk
Medlem

Mäter du med decibelmätare så är nog inte Twin Frozr mycket högljuddare än DCII men de har ett ganska högfrekvent ljud när fläkten varvar upp som åtminstone jag stör mig på. Mitt GTX 680 har dessutom coil whine så jag kommer byta till ett DCII istället. Kanske t.o.m. ett GTX 670 istället med tanke på hur bra det presterar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Skrivet av RilleL:

Multi-gpu är helt nytt för mig. Varför rekommenderar man referenskylare till SLI/CF? Borde inte logiken säga att man behöver en ännu bättre kylare eftersom nu blir det två kort?

För referenskylaren suger in luft ur chassit och låser ut det baktill på datorn. Detta gör att temperaturen inne i chassit hålls lägre och att korten kan placeras närmare varandra. Andra kylare blandar mer om luften inne i chassit vilket gör att ventilationen av chassit bör vara bättre samt att korten inte gärna ska placeras intill varandra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

För referenskylaren suger in luft ur chassit och låser ut det baktill på datorn. Detta gör att temperaturen inne i chassit hålls lägre och att korten kan placeras närmare varandra. Andra kylare blandar mer om luften inne i chassit vilket gör att ventilationen av chassit bör vara bättre samt att korten inte gärna ska placeras intill varandra.

Makes sense. Så vid SLI så blir det alltså 2st referens, jag kan glömma andra kylare?
Saken är ju att min 680 referens redan toppar 81C°, 85C° när jag överklockar. Borde inte ett par med andra kylare sänka temperaturen vilket som, även om tempen i chassit ökar något?
Flera tester visar en topptemp på ca 60C° vilket är en enorm skillnad från 80C°.

Permalänk
Medlem

Bumpar den här för att få ett svar om jag borde använda referenskylare till SLI trots en 20C° minskning när man använder andra kylare?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RilleL:

Bumpar den här för att få ett svar om jag borde använda referenskylare till SLI trots en 20C° minskning när man använder andra kylare?

Det beror helt på vad du har för chassi och hur kylningen ser ut i det. Har du t.ex. ett Antec Solo med endast en fläkt som utblås där bak är det inte en bra idé, då lär chassitempen öka markant.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Det beror helt på vad du har för chassi och hur kylningen ser ut i det. Har du t.ex. ett Antec Solo med endast en fläkt som utblås där bak är det inte en bra idé, då lär chassitempen öka markant.

Jag har en Fractal Design XL.
1x 140mm fläkt bak.
1x 180mm fläkt top (blåser bak).
1x 140mm fläkt front.
1x 120mm fläkt front.

Fläktarna är alla silent series så de är tysta, men flyttar inte mycket luft.
Min referens 680 uppe i 81C° vid full stress, 85C° överklockad.

Processorn har en ganska ok heatsink, 50-60C° vid full stress.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Twin Frozr är den bästa balansen mellan ljud och prestanda

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RilleL:

Makes sense. Så vid SLI så blir det alltså 2st referens, jag kan glömma andra kylare?
Saken är ju att min 680 referens redan toppar 81C°, 85C° när jag överklockar. Borde inte ett par med andra kylare sänka temperaturen vilket som, även om tempen i chassit ökar något?
Flera tester visar en topptemp på ca 60C° vilket är en enorm skillnad från 80C°.

Skrivet av RilleL:

Problemet vid SLI är inte bara att varm luft skickas tillbaka in i chassit, utan även att grafikkortets fläktar brukar täckas över nästan helt om man installerar flera grafikkort, så att de inte kan dra in luft effektivt. Referenskylaren använder en annan sorts fläkt, som har mycket högre tryck, och fungerar bättre än en vanlig axiell fläkt vid dessa situationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Problemet vid SLI är inte bara att varm luft skickas tillbaka in i chassit, utan även att grafikkortets fläktar brukar täckas över nästan helt om man installerar flera grafikkort, så att de inte kan dra in luft effektivt. Referenskylaren använder en annan sorts fläkt, som har mycket högre tryck, och fungerar bättre än en vanlig axiell fläkt vid dessa situationer.

Ok, jag lärde mig något nytt idag.

Single: Kylare från tillverkarna.
SLI/CF: Referens.

Synd bara att korten kommer att bli så varma när ett enda referens ger mig 80C°+. Attans att inga tillverkare använder kylare som trycker ut luften som referensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RilleL:

Ställ fläkten på 81-85% så lär den inte bli varmare än 72c.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Borde man inte då kunna köra en referens och en icke-referens? Den ena med fläktar blåsandes bort från grafikkorten och den ena ut från från chassit?

Då slipper man iaf ha två dånande referenskort i burken..

Permalänk

asus är väl de tystaste?:)

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32GB | 4070 Ti Super | Fractal Design North | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M