Låg prestanda när man inte rör på musen?

Permalänk
Medlem

Låg prestanda när man inte rör på musen?

Tjenare SC, det är såhär att från och med igår så har mitt grafikkort (Asus GTX560Ti) bli otroligt varmt och klarar inte ens av att visa t.ex. youtube klipp utan låg fps när jag inte rör på musen. Från att jag släpper musen tar det ca. 1 minut innan det här händer och det släpper så fort jag bara petar på musen. Vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Antingen blir kortet väldigt varmt av damm, eller av dålig luftcirkulation. Eller så kanske det håller på att ge sig. testa kör memtest också, för att kolla så dina ram mår bra, om de skulle påverka detta.

Testa både äldre och de senaste drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte på vilket sätt det du föreslår skulle kunna påverka varför det bara är problem när musen/tangentbordet är inaktivt, det flyter på klockrent så fort jag använder datorn men går jag iväg eller kollar på film eller något så droppar min fps och grafikkortet går upp i 75-80 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagert15:

Jag vet inte på vilket sätt det du föreslår skulle kunna påverka varför det bara är problem när musen/tangentbordet är inaktivt, det flyter på klockrent så fort jag använder datorn men går jag iväg eller kollar på film eller något så droppar min fps och grafikkortet går upp i 75-80 grader.

Prova att uppdatera drivrutinerna, eventuellt byta till nyaste whql drivrutiner.
Om inte detta hjälper & kortet är nytt, så hör av dig till leverantören och skicka in kortet på service.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem

Har du några jättekonstiga energisparar alternativ som drar igåing efter en minuts inaktivitet?

Permalänk
Medlem

Mitt kort är en bit över 6 mån gammalt, och jag har de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida, så tror inte det ska vara några problem, har även testat att installera om dom och ingen skillnad märktes.

Tanken slog mig med energisparläge med men har kollat och allt ska stämma och har inte ändrat något sen sist det fungerade.

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad som händer då?
Börjar grafiken och prolen arbeta i 100% när du inte rör musen?
Kanske är ett virus som "snor" datorn när den inte används

Permalänk
Medlem

Klurigt det där, om du har en gammal hdd över, släng in den och kör in windows på den och se om felet kvarstår i den installationen också. Då vet du om det är hårdvara eller mjukvara. Annars kan du testa att bara rycka mus och tangentbord och se om det påverkar. ta bort alla USB-grejer.
Det låter troligt att det är ett virus eller någon mjukvara som krånglar. Men det kan vara krångligt att fixa så ominstallation kan bli aktuellt. Kollas som sagt smidigt med en extra HDD med windows.

Permalänk
Avstängd

Har sett liknande problem med t.ex bitcoinapplikationen. Säker på att det inte är någonting sådant?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av hagert15:

Mitt kort är en bit över 6 mån gammalt, och jag har de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida, så tror inte det ska vara några problem, har även testat att installera om dom och ingen skillnad märktes.

Tanken slog mig med energisparläge med men har kollat och allt ska stämma och har inte ändrat något sen sist det fungerade.

Prova att slå av alla energisparfunktioner, bara för att dubbelkolla.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Din mus är möjligtvis inte en Mionix Naos 5000 eller 3200?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kollade upp om processor och RAM även börjar jobba, och enhetshanteraren visar att när det här sker så ökar processorns arbete till 100% på alla 4 kärnor men RAM användningen stannar, så det verkar bara vara processorn och grafikkortet som ökar till max användning.

Virus låter troligt, kanske dags att söka igenom och eventuellt även formatera om hela datorn.

Bitcoinapplikation? Aldrig hört talas om och har inte lagt till / tagit bort några program sen det hände.

Och nej min mus är en Roccat Kone.