Muskampen 2025: Segraren korad!

Vilken av dessa "värsting" datorer?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa "värsting" datorer?

Prestandan i de bärbara datorerna börjar bli riktigt bra känns det som!
Har gått i tankarna att byta min stationära dator mot en bärbar, kommer dock ha kvar skärm, högtalare, tagentbord mm så de känns som man sitter vid en stationär när man är hemma, om du förstår vad jag menar.

Snubblade in på NetOnNet som har börjar ganska mycket med high end datorer och hitta dessa två.
Msi vet man ju att den har bra bygg kvalitet och fungerar bra.
Men samsungen har ett bättre grafikkort och är 2000:- billigare! Hur är det med Samsung datorerna? Och är 675m mycket bättre än 670?

Msi har ju även 2 st ssd tillskillnad mot samsungen som kör mekaniskt, men de går väl på 1000:- och sätta in en 120 gb SSD i samsungen.
Förstår ju att jag inte kommer kunna köra med lika höga inställningar som med mitt 580 GTX, men det är en uppoffring man får göra om man vill ha bärbar.

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

EDIT: Ändrade till Msi, vet inte varför jag skrev Asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har gått i tankarna att byta min stationära dator mot en bärbar, kommer dock ha kvar skärm, högtalare, tagentbord mm så de känns som man sitter vid en stationär när man är hemma, om du förstår vad jag menar.

Snubblade in på NetOnNet som har börjar ganska mycket med high end datorer och hitta dessa två.
Asusen vet man ju att den har bra bygg kvalitet och fungerar bra.
Men samsungen har ett bättre grafikkort och är 2000:- billigare! Hur är det med Samsung datorerna? Och är 675m mycket bättre än 670?

Asusen har ju även 2 st ssd tillskillnad mot samsungen som kör mekaniskt, men de går väl på 1000:- och sätta in en 120 gb SSD i samsungen.
Förstår ju att jag inte kommer kunna köra med lika höga inställningar som med mitt 580 GTX, men det är en uppoffring man får göra om man vill ha bärbar.

jag hade kört på asus, den har 2 ssd, och en vanlig på 750gb, den grafiken asus har är 3gb, den andra 2gb...

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norowner:

jag hade kört på asus, den har 2 ssd, och en vanlig på 750gb, den grafiken asus har är 3gb, den andra 2gb...

Vilken asus? ser bara en Samsung och en MSI

Hade nog också sagt MSI ser bättre ut overall också

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

Grafikminnet påverkar inte det minsta.... De lägger bara till minne för att det ser bra ut på pappret.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Asusen vet man ju att den har bra bygg kvalitet och fungerar bra.

Asusen har ju även 2 st ssd tillskillnad mot samsungen som kör mekaniskt, men de går väl på 1000:- och sätta in en 120 gb SSD i samsungen.

För den summan skulle jag mycket hellre köpt en dator från pc-konsulten.se . Kan bygga en snart!

Sammanfattning
X-768B: 1 x X-768B - Chassi & Grundkomponenter
Skärm: 1 x Standard, 1920x1080 matt, 60% NTSC
Pixelgaranti: 1 x Normal pixelgaranti/branschstandard
Processor: 1 x I7 3720QM | 2,6-3,6 GHz 6 MB, 45 W
RAM: 1 x 16 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 MHz (4x4 GB)
Grafikkort: 1 x AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR5 - leveransstart 12 juni
Lagring 1: 1 x Intel 520 Series 120 GB SSD
Lagring 2: 1 x 750 GB, 7200 RPM, 16 MB
Optisk enhet: 1 x DVD-brännare
Operativsystem: 1 x Windows 7 Home Premium 64-bitar
Språk för operativsystem: 1 x Svenska
Språk för tangentbord: 1 x Svenska
Trådlöst nätverk: 1 x Intel Centrino Advanced 6230
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator): 1 x IC Diamond 7

Dold text
Skrivet av norowner:

Och varför skulle det ha någon som helst betydelse?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd

ASUS? Kunde inte se någon ASUS i länkarna. ME nav dom två du har att välja på där så tycker jag MSI datorn känns lite vettigare.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av flyawaynille:

Grafikminnet påverkar inte det minsta.... De lägger bara till minne för att det ser bra ut på pappret.

3Gb är ju 50% mer än 2Gb!

Alltså måste ju den med 3Gb vara MINST 50% snabbare, enkel matte dummer!

*Sarkasm för er som inte förstod*
Och till TS, kör på MSI'n!

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

hhahaha de skrämmande är ju att de finns folk som tänker så ... xD

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Hehe, hade lagom börjat knåpa på svaret i mitt huvud och jobbade på att hålla mig pedagogisk, lugn och vuxen. Skönt att läsa sista raden då

Permalänk

Du ska inte vänta på kepler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banjorush:

Du ska inte vänta på kepler?

670m är kepler?

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

För den summan skulle jag mycket hellre köpt en dator från pc-konsulten.se . Kan bygga en snart!

Sammanfattning

Dold text

Den såg trevlig ut!
Men hur presterar ett 7970 gentemot 670m?
Vad kostar den och varför tycker du den är bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sweex:

670m är kepler?

Nej det är fortfarande fermi.

Källa: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GTX-670M.72197.0....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

ASUS? Kunde inte se någon ASUS i länkarna. ME nav dom två du har att välja på där så tycker jag MSI datorn känns lite vettigare.

Okey, någon speciell anledning till att du hade valt Msi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banjorush:

Kanon bra länk, tack!
Blev dock lite besviken, trodde 670m kortet kunde köra bf3 i high, men de var bara önsketänkande då medelfps låg på 47.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Sammanfattning

Dold text

Såg bra ut.
Vilken summa hamnade du på?
Och varför hade du valt denna istället för dom jag länkade till?
Kolla upp 7970m och det var helt klart intressant, presterade ganska mycket bättre än 670m.

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7970M.72675.0.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Såg bra ut.
Vilken summa hamnade du på?
Och varför hade du valt denna istället för dom jag länkade till?
Kolla upp 7970m och det var helt klart intressant, presterade ganska mycket bättre än 670m.

http://www.notebookcheck.net/AMD-Radeon-HD-7970M.72675.0.html

Jag hamnade på 18500kr ungefär. För att den är mer prisvärd och anpassningsbar.
24% bättre än samsungen och 35% snabbare än msi samt med en snabbare processor, mer ram och samma lagringsmöjligheter osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag hamnade på 18500kr ungefär. För att den är mer prisvärd och anpassningsbar.
24% bättre än samsungen och 35% snabbare än msi samt med en snabbare processor, mer ram och samma lagringsmöjligheter osv.

Okey tack för du tog dig tiden.
Hur är bygg kvalitet och kylningen på dessa datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Okey tack för du tog dig tiden.
Hur är bygg kvalitet och kylningen på dessa datorer?

Har själv aldrig ägt en Clevo men vad jag har förstått är kvaliten och kylningen bra!
Finns några "recensioner" här på Swec om deras datorer;
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Finns många fler.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Okey, någon speciell anledning till att du hade valt Msi?

MSI datorns SSD diskar är anledningen till att jag skulle välja den mot den från SAMSUNG.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raghor:

sorry täntke fel... tänkte på den jag skulle köpa med dessa komponenter Msin har... lol, jah men som sagt kör på Msi

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nu är Samsungen borta ur valet iaf.
Istället är det Msi eller datorn Sweex konfigurerade på Pc-konsulten som gäller.
Nu ska jag bara bestämma mig om jag ska sälja min Stationära och köra på bärbar, Hade varit skönt att ha med sig en dator när man är iväg faktiskt.

Ni som har bytt eran Stationära Gamingdator mot en bärbar, har ni ångrat er efteråt eller känns det bra?

Permalänk

Känner du nån som är student så finns det fina rabatter att få med Alienware som du kan välja egna komponenter till.

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00w7...

Permalänk
Medlem

Kör helt klart på pc-konsulten eller AW om du kan få bra rabatt. För dessa summor du kikar på kan du få mycket mer prestanda för samma pris. Tycker du ska köra på datorn Sweex länkade, kanske inte behövs 16gb ram men det är ingen större kostnad eller besparing beroende på hur du ställer dig till 8 vs 16gb.

Clevo datorer är robusta och stilrena, stabila kontakter, bra tangentbord (backlit numera) Clevo tillverkar även barebones (stommen) till många återförsäljare.

Som sagt, pc-konsulten eller AW (om du kan fixa rabatt) är klart att köra på. Tänk på att pc-konsulten inte har laptops till salu för sli/xfire just nu, de kommer i augusti / september. AW har dock, bl a 18.4" kan ha crossfire (säkert fler, det får du själv kolla upp)

Ang att dumpa stationära datorn för en laptop har tidigare inte varit ett bra val, för mig iaf. Dock är 7970m riktigt grymt, presterar lite över gtx570 (+ / -) vilket jag har i min dator nu, så jag kommer att byta ut till en laptop i sommar.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Kör helt klart på pc-konsulten eller AW om du kan få bra rabatt. För dessa summor du kikar på kan du få mycket mer prestanda för samma pris. Tycker du ska köra på datorn Sweex länkade, kanske inte behövs 16gb ram men det är ingen större kostnad eller besparing beroende på hur du ställer dig till 8 vs 16gb.

Clevo datorer är robusta och stilrena, stabila kontakter, bra tangentbord (backlit numera) Clevo tillverkar även barebones (stommen) till många återförsäljare.

Som sagt, pc-konsulten eller AW (om du kan fixa rabatt) är klart att köra på. Tänk på att pc-konsulten inte har laptops till salu för sli/xfire just nu, de kommer i augusti / september. AW har dock, bl a 18.4" kan ha crossfire (säkert fler, det får du själv kolla upp)

Ang att dumpa stationära datorn för en laptop har tidigare inte varit ett bra val, för mig iaf. Dock är 7970m riktigt grymt, presterar lite över gtx570 (+ / -) vilket jag har i min dator nu, så jag kommer att byta ut till en laptop i sommar.

Okey tack för infon. Dock faller alienware bort då dom blir för dyra.
Sli kan ju kanske vara värt att vänta på, hade igentligen velat köra 680m men den presterar för dåligt jämfört med 7970m.
Vet du vilka Sli konfigurationer som kommer till sen sommaren?

Permalänk
Skrivet av Sweex:

Därför att 2st SSD i RAID0 ger bättre prestanda än 1SSD. I min bärbara har jag 4st SSD i raid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Okey tack för infon. Dock faller alienware bort då dom blir för dyra.
Sli kan ju kanske vara värt att vänta på, hade igentligen velat köra 680m men den presterar för dåligt jämfört med 7970m.
Vet du vilka Sli konfigurationer som kommer till sen sommaren?

680m är inte officielt än, om trenden håller i sig lär det bli 5% snabbare än 7970m, ganska mycket dyrare (specielt i norden) och lanseras sent i sommar. ES exemplaret av 680m någon sida testade fick 4900p i 3dmark11 (tror jag det) medans 7970m fick mer, dock har 7970m drivrutiner (om än inte optimerade) vilket ger klart stor fördel. Den som lever får se helt enkelt, det mesta är spekulationer atm.

SLI/Xfire lär komma i 7970m och neråt samt 680m/670/660 och neråt, om inte W och tdp sätter stop men borde gå, men än en gång, spekulationer. Jag mailade med pc konsulten för någon vecka sen och då skrev dom att xfire/sli modeller kommer in i augusti/september, mer än så vet jag inte tyvärr. Du kan alltid maila och kolla, de svarar oftast omgående, även på kvällar. Om du är ute efter 15.6" så tror jag dock inte xfire/sli kommer finnas, det är nog enbart till 17.3+

Jag vet inte hur väl nvidias kort överklockar men 7970 klockas ganska friskt utan att mixtra med volt och för höga temperaturer. Dells kort är allmänt mer pålitligt och har ofta bättre minne till överklockning, även om core är det som ofta ger mer boost. Dock är Clevos kort inte dåliga, oftast inte lika bra dock men det är inga större siffror det rör sig om. Finns en stor tråd med lite information, benchmarks och mycket fanboy snack på forum.notebookreview.com sen in under grapics delen. Kan vara värt att läsa lite

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla tycker att MSI datorn som länkades i första posten är så mycket bättre än Samsung datorn som också länkades.

Har det endast att göra med era personliga preferenser att ni vill ha julgransbelysning i tangentbordet? Eller tittar ni på specifikationerna?

GTX 675m grafikkortet som sitter i Samsung datorn är mellan 15 och 20 % snabbare än 670m som sitter i MSI datorn. För mig är det en ganska stor skillnad då MSIn också är dyrare.

Visst det sitter 2x64Gb ssds i raid i MSI datorn. Fine. Men som någon annan i tråden sade så är det en kostnad på ca. 1000 kr att trycka i en ssd i Samsungen även om den då inte blir raidad och då är Samsungen fortfarande 1000 kr billigare totalt sett för 15 - 20 % högre grafikprestanda.

Jag hade dock själv valt att köpa en Clevo eller liknande självbyggd laptop om jag skulle upp och nosa på 20,000 kr i inköpsbudget. För den summan får man ganska mycket bättre dator jämfört med de stora märkena.

Permalänk
Medlem

Bättre grafikkort, 675m ist för 670m vilket påverker mest i spel. (Om du inte lirar strategi lr mmo, där processor är stor kraft).
SSD disk påverkar bara ladd tider. Märkvärt iaf, kan i särfall ge någon enstaka fps.
Men den är 2000kr billigare, köp 2 st Agility 3 120gb lr ngt så får du en bra mkt bättre dator än MSI modellen.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk envisas med att köpa märkesdatorer för denna summan när en "custombyggd" ger mer prestanda till mindre / samma pris.

X-768B
1 x X-768B - Chassi & Grundkomponenter 11 490,00 kr
Skärm
1 x Standard, 1920x1080 matt, 60% NTSC 0,00 kr
Pixelgaranti
1 x Normal pixelgaranti/branschstandard 0,00 kr
Processor
1 x I7 3610QM | 2,3-3,3 GHz 6 MB, 45 W 1 000,00 kr
RAM
1 x 8 GB Kingston ValueRAM DDR3 1333 MHz (2x4 GB) 200,00 kr
Grafikkort
1 x AMD Radeon 7970M 2 GB GDDR5 - leveransstart 12 juni 600,00 kr
Lagring 1
1 x 750 GB, 7200 RPM, 16 MB 1 050,00 kr
Lagring 2
1 x Intel 330 Series 120 GB SSD 1 250,00 kr
Optisk enhet
1 x Blu-ray combo 500,00 kr
Operativsystem
1 x Windows 7 Home Premium 64-bitar 1 100,00 kr
Språk för operativsystem
1 x Svenska 0,00 kr
Språk för tangentbord
1 x Svenska 0,00 kr
Trådlöst nätverk
1 x Clevo standard 0,00 kr
Kylpasta (För lägre temperatur och tystare dator)
1 x IC Diamond 7 100,00 kr

17 290kr

Kan man fixa hårddiskar billigare på annat håll sparar man en bra slant där, även windows går att spara på.

Visa signatur