Varför är så många på Sweclockers negativa till Apple?

Permalänk

Så vitt jag vet är det mest tjejer (inte könsdiskriminering) som köper Apple produkter och om man kollar på vilken koll dom flesta har om datorkomponenter (t.ex i min klass) så "tror" dom att Apple är bäst för att dom ser bra ut. Det är min slutsats till att dom säljer bra = sälja till kunder som är okunniga om hårdvara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

När det gäller ny teknik så tänker jag först och främst på skärmpaneler. Apple var först ut med en 30 tums skärm med 2560x1600 upplösning, sedan tog det ett par månader och så släppte en massa andra företag samma panel. Sedan var även Apple först ut med 27 och 2560x1440, ett litet tag senare så kom samma panel från andra företag. Nu snart kommer Apple ut med en 32 tums datorskärm med 3840x2160, vad tror ni kommer hända? självklart kommer Dell, samsung, hp etc att släppa samma panel nägra månader senare.

Här är ett klassiskt exempel på vad jag tycker illa om med apple.

De får cred för att ha uppfunnit eller utvecklat saker de bara köper av andra. Fick förklarat för mig någon mac generation sen hur genialiskt det var av apple att ha GPU och CPU på samma chip... Snubben pratade om Sandy Bridge och påstod att apple uppfunnit den/de.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Sharp har investerat dyra pengar i en ny panelfabrik för Sharp. Apple vågar va först ut med att sälja nya paneler med nya upplösningar, sedan tar alla andra efter.

Fortfarande... Marknadsföring, bara för att det är just det apple kan betyder det inte att de var/är först:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Apple är det nya Microsoft. Jag tycker det är få som hatar Microsoft numera. Iallafall lika djupt och innerligt som man hatar Apple. Eller är det bara jag som börjar bli gammal o trött kanske.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk

Mina känslor över Apple är rätt blandade, de har snygga designer, bra tangentbord och touchpads och över lag rätt attraktiva produkter, men samtidigt tycker jag att de är ett av de girigaste företagen som finns, och utnyttjar sitt namn till att ta sjuka överpriser. Liksom allvarligt talat, en uppgradering från 4 till 16GB RAM kostar 4300:-...motsvarande uppgradering hos komplett kostar 700:-

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kan väl inte påstå att Apple är först med nya tekniker/produkter. Men dom gör en helhetsprodukt som folk uppskattar för dess enkelhet. Visst den kostar lite mer med det tycker jag det är värt.

Tycker det är kul med Apple på marknaden. Tvingar resten av tillverkarna att kämpa lite med sina produkter istället för bara släppa skräp.

Visa signatur

Xbox series x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

De får cred för att ha uppfunnit eller utvecklat saker de bara köper av andra. Fick förklarat för mig någon mac generation sen hur genialiskt det var av apple att ha GPU och CPU på samma chip... Snubben pratade om Sandy Bridge och påstod att apple uppfunnit den/de.

Visst många apple användare har riktigt dålig koll på datorer. Men samma sak finns på pc i exakt samma mängd, Se 16gb ram på märkesdatorer, eller kanske 3gb vram på samma dator. Jag kan lova dig att många som kör pc säkert har sämre koll än det där. Vilket är självklart då många inte är datorintresserade och därför inte kunde bry sig mindre om hur saker fungerar. Men kom ihåg, dessa finns både i Apple och pc världen.
Apple gör inte dåliga saker, de gör bara inte lika prisvärda saker som går att köpa på pc.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

Det är det ju också. Einsten.

Permalänk

Apple är oftast inte alls först med nya saker.
Däremot är dom ofta först med att paketera nya tekniker på ett snyggt sätt, som gör att andra än oss nördar vill ha dom.
Det folk stör sig på är oftast inte Apple i sig, utan som sagt, att alla tror att dom är så mycket först.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

pc is the shit !!

Permalänk
Medlem

dyrt snor

Problemet är att folk är halvidioter. På samma sätt som mobbare kommer undan med de dom gör, och präster kommer undan med det dom säger, kommer apple undan med vad dom tillverkar.

Apple tar befintlig teknik, och lägger den i sina prylar, och kräver ett fett pris. Av "någon" anledning betalar folk. Det är inte det att andra inte kände till tekniken, eller var oförmögna att applicera det, utan ingen annan vid sina sinnes fulla bruk hade föreställt sig att man kan sälja en pryl av storleken "cola burk" för kring 8000 spänn... Möjligen guldtackor, men men...

Sen, min personliga åsikt är att folk som köper apple tenderar att ha samma psykologi som folk som fastnar i sekter å går på seanser för å tala med en avliden farbror...

Permalänk
Medlem

Apple är aldrig först med ny teknik (min macbook 2010 har en c2d t.ex) men de är bäst på att övertyga folk som inte kan så mycket teknik att deras produkter är mycket bättre. De vanligaste argumenten i mac vs pc är oftast att mac inte kan få virus och att man bara behöver en sladd till macen. Anledningen till att många här inte gillar apple är väl för att folk här vet bättre.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Visst många apple användare har riktigt dålig koll på datorer. Men samma sak finns på pc i exakt samma mängd, Se 16gb ram på märkesdatorer, eller kanske 3gb vram på samma dator. Jag kan lova dig att många som kör pc säkert har sämre koll än det där. Vilket är självklart då många inte är datorintresserade och därför inte kunde bry sig mindre om hur saker fungerar. Men kom ihåg, dessa finns både i Apple och pc världen.
Apple gör inte dåliga saker, de gör bara inte lika prisvärda saker som går att köpa på pc.

Skillnaden är att jag ALDRIG hört PC användare som gått runt och skrytit om hur jäkla innovativa Dell, HP eller Microsoft är för att de valt att stoppa in en bluray writer i sina datorer.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Apple har tagit teknik som varit strax förbi experimentstadie och satt "skarpt" i produkter som sedan funkat väldigt bra (GUI, multitouch, thuderbolt tex.). En del saker har de ju onekligen utvecklat själva också, tex. förmågan att få en multitouchskärm att lira bra ihop med mjukvaran under, eller att få en mus att reagera vettigt på rörelsen. Dessutom har de en sjukt bra känsla för timing och gör onekligen god design, vilket är mycket, mycket mer än bara utseende. Designen är helheten runt all den där "nya" tekniken som man har. Kolla tex. en Macbook Pro. Det är ju rätt mycket alla detaljer sammantaget som gör att den är så bra som den är. Jag tror att det helt enkelt är som så att det är jäkligt trendigt att tycka allt som Apple gör suger. Precis om folk gjorde mot Microsoft för några år sen.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Många på SweC är datorkunniga.
Apples produkter är enkla att använda.
Därför antas man vara halvidiot om man använder Apples produkter.
Ofta saknar Apples produkter vissa självklara funktioner, Iphone kunde inte skicka sms, Apples mus hade bara en knapp osv.
Apples produkter är ofta snyggare än genomsnittet, vilket gör att folk som köper dessa antas vara ytliga.
Dessutom är Apples produkter dyra sett till prestanda, men halvidioterna betalar gärna extra eftersom dom har noll koll.

Summan av det hela kan inte gärna bli annorlunda än att många ser ner på folk som kör Apples grejor.
Vad skulle du själv tycka om någon som betalade dubbla priset för en snygg bil som gick 100 km/h och bara hade en dörr?

Permalänk

och jag tyccker att pc är helt enkelt bättre. Man kan Som ovan sagt, Modda bygga om i mycket större rekvid än med macbook och imac :S jag tycker att Pc är roligare

Permalänk
Entusiast

Här får du en sammanfattning mitt i kaoset

Vad swecare generellt är intresserade av:

• Jaga prestanda

• Spela

• Greja med hårdvara

• Trixa med mjukvara

Saker Apples produkter är kända för:

• Designen

• Höga priser

• Dåligt spelstöd

• Färdigkonfigurerade produkter

Sweclockers är helt enkelt helt fel målgrupp för Apple och därför är dom inte så populära här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

När det gäller ny teknik så tänker jag först och främst på skärmpaneler. Apple var först ut med en 30 tums skärm med 2560x1600 upplösning, sedan tog det ett par månader och så släppte en massa andra företag samma panel. Sedan var även Apple först ut med 27 och 2560x1440, ett litet tag senare så kom samma panel från andra företag. Nu snart kommer Apple ut med en 32 tums datorskärm med 3840x2160, vad tror ni kommer hända? självklart kommer Dell, samsung, hp etc att släppa samma panel nägra månader senare.

Och troligen för halva priset ;P
Vet inte om jag klassar skärmar som direkt ny teknik men ja någon måste ju vara först och just på skärmsidan är det kanske så att Apple ligger före i sina lanseringar men självklart kommer konkurrenterna att släppa sina grejer efter? Eller bara för att ett företag släpper något så får inte de andra göra det efter?
Om grundfrågan var menad som "Varför gillar inte SWEC folk Apple skärmar" så då är det väl pga priset skulle jag gissa samt att man inte byter skärm så ofta (iaf inte jag).

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Apple är aldrig först med ny teknik (min macbook 2010 har en c2d t.ex) men de är bäst på att övertyga folk som inte kan så mycket teknik att deras produkter är mycket bättre. De vanligaste argumenten i mac vs pc är oftast att mac inte kan få virus och att man bara behöver en sladd till macen. Anledningen till att många här inte gillar apple är väl för att folk här vet bättre.

Du borde kanske läsa på varför din dator har c2d. Det finns nämligen en bra anledning till det som jag inte orkar dra här då det är off-topic. http://www.tuaw.com/2010/04/20/why-the-13-macbook-pro-still-u... Kort och gott, de hade behövt ha den inbyggda grafiken om de bytte processor vilket hade gjort att grafiken varit extremt dålig.

Apple brukar vara tidiga med ny teknik. Se GUI, mus och thunderbolt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd

Apple är överpris skräääp!

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Det är det ju också. Einsten.

Apple som utvecklade Sandy Bridge? ಠ_ಠ Apple har väll i övrigt aldrig designat en processor själva. (iPlattfyrkanterna har ju alla ARM)

Skrivet av flyawaynille:

Skulle säga de som ser ett magiskt förhållande mellan RAM beror på bristande kunskap. Tro att Apple utvecklade sandy bridge beror på inkorrekt kunskap.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Sweclockers forum består mest av medlemmar som överklockar sina datorer (nähä?) och bygger dem från delar de valt själva. Oftast i syfte att få bra prestanda i spel. Självklart inget fel med det.

Tyvärr är en del av dessa människor väldigt hatiskt inställda till de som inte delar uppfattningen om att höga fps-tal är det viktigaste med en dator. Oftast är dessa hatiska människor väldigt okunniga om Apples produkter. De kanske har testat en Mac fem minuter i affären eller hos en kompis.

Ett vanligt misstag är att klumpa ihop iOS med Macens operativsystem OSX och påstå att OSX är lika inlåst som iOS bara för att man är låst till Apple som datortillverkare. Men valet av tillverkare och systemets egenskaper är ju två helt olika saker.

Det finns till och med de som tror att mp3 inte funkar på en Mac utan bara musik köpt från iTunes. Men en Mac är precis som en Windows-dator, du kan spela upp alla vanliga format, det finns torrentklienter om du är lagd åt det hållet osv. Du behöver inte Apples godkännande för att ladda ner program osv.

Sammanfattning: spelar du mycket spel eller av någon annan anledning vill ha bäst processor/grafikkort per krona: köp egenbyggd pc. Men försök förstå att de som inte använder datorn på samma sätt värdesätter andra saker med datorn. Försök också läsa på lite.

Personligen kör jag Mac för att jag gillar OSX mer. Sen förstår jag om man gillar Windows mer, kanske är man beroende av ett program som bara finns till Windows. Jag hatar inte dessa människor.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Apple är ju dem som alltid är först med ny teknik så vad är problemet?

Skrivet av anon179444:

För mig personligen så är det att jag är avundsjuk. Jag vet att Apple är mycket bättre, men eftersom jag inte har råd så låtsas jag att jag använder pc för att jag gillar det. Jag tror att alla sweclockare innerst inne tycker så.

Jag tycker så i alla fall

/ironi/

Permalänk
Inaktiv

De är bara folk som inte har pengar som hatar Apple, och då går dom och köper en plastig samsung istället för den är billigare.

Och ni som tycker om samsung/plast får göra det.

Permalänk
Medlem

Grattis TS till skapandet av 2012 års mest trollframkallande tråd!
Hur kommer man ens på att påstå att apple är först ut med ny teknik???

Hursomhelst, har jag en MBP sedan 2 år, ett av få nördrelaterade inköp jag ångrar... tveksam kvallité och låg prestanda till ett högt pris och påkostad design.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Vad har apple varit först med ?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Undrar lite över allt tjat med thunderbolt...det var intel som tog fram tekniken, inte Apple, visst, de var tidiga med att använda den, men hur bra idé var det egentligen. Hur mycket är det egentligen som använder thunderbolt?

Känns väl lite som deras tidigare val att ha firewire istället för USB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nu har du redan fått några svar från folk som inte har koll.

Apple är ofta tidiga med nya saker / ta bort gamla saker.

Thunderbolt någon?
Skrota disketter?
Wlan had apple alltid varit snabba med att lägga till senaste standarden.
Om jag minns rätt var apple visserligen inte först med USB, men tidiga.

Om nu ryktena stämmer så är apple "först" med högupplösta skärmar och skrotad DVD (utöver "ultrabooks").

Problemet är att folk på sweclockers har svårt att se längre än cpu och gpu. Möjligen att de noterar RAM och hårddisk också.
Hårdvara utöver det verkar inte räknas för de flesta här.

Du menar att Apple kom på Thunderbolt?

Har du möjligen hörttalas om Light Peak?

Intel "uppfann" Lightpeak, men pga problem med optiska kablar som det var täng ifrån början, så blev det istället koppar och på så vis kom Intel fram till Thunderbolt. Apple och Intel är nära varandra, därför är dem ofta först med Intel's nya grejer.

Kan väl lista några saker som jag tycker mindre om:

- Företag kommer på skitbra saker, säljer kasst.
Apple säljer samma sak, slår all time high säljrekord.

-Överpriser. Jovisst, datorerna är bra, det säger jag inget om, men marginalen är sjuk.

- Är trött på allt tjafs om Apple. Jovisst, jag är medveten om att det är en av världens största företag, men vafan, att 4S slog säljrekord blev jag bara tjurig av. "Men den har ju en bättre processor"
Som gör vilken nytta i IOS? Det är så otroligt bra optimerat redan att det endast märks i benchmarks.
(Kan någon hitta andra ställen där det gör skillnad mot 4an så länka gärna )

- Jag gillar hårdvara. Apple är inget för mig helt enkelt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad har apple varit först med ?

steve jobs?

:TROLL:

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning till att gilla Apple.