Geforce Drivers 301.42 WHQL ute nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Ett jävla liv med 680n då -_-

Hade inte adaptive på förra WHQL och antog att adaptive fanns i betan.

Drog ner nya WHQL och fortfarande ingen adaptive......misstänker att något är fel med kortet isåfall? +_+

Jag anar ugglor i mossen.

Visa signatur

AMD 7800X3D // Geforce RTX 4080 // 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Fortfarande ingen jävla adaptive, vad fan håller nvidia på med? Fanns inte heller i globala inställningar.
http://dl.dropbox.com/u/29187962/Pictures/jpgs/dasds.png

Kass svensk översättning.

Automatisk = Adaptive
Automatisk (Intervall 2) = Adaptive (half refreshrate)

Den nedre är halva vsync, 30Hz för en 60Hz skärm, eller 60Hz om man har 120Hz skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Kass svensk översättning.

Automatisk = Adaptive
Automatisk (Intervall 2) = Adaptive (half refreshrate)

Den nedre är halva vsync, t.ex. 30Hz eller 60Hz om man har 120Hz skärm.

Men jahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa herregud.

Man tackar Buio!

Permalänk
Medlem

@Sammyc51: Jag kollade i min kontrollpanel (har engelsk Windows) och där ligger de på samma ställe i listan med de texter jag skrev.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll er till nyheten och diskutera helst inte företagen i sig.

Tack!

Permalänk

Nice drivrutin som har fisk till alla moderna Geforce

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlleTheGreat:

Håller med dig, men det är väl ändå onödigt att sitta och optimera för 6000-serien?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske för att alla inte har råd med ett 690?

Visa signatur

AMD 6100FX 3.8Ghz | Asus Sabertooth 990FX | Corsair Vengeance 8gb 1600MHz | A-data SP900 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung spinPoint 500GB | Samsung spinPoint 320GB | Nvidia XFX Geforce GTS 450 1GB | Corsair 550W |

Permalänk
Medlem

Guide för den som vill veta hur man avinstallerar gamla drivers och uppdaterar till nya: http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=169555

Personligen hittade jag tråden ganska nyligen och bestämde mig för att testa! Det fungerade utmärkt!

Permalänk
Medlem

Mellan 3 - 10 fps i bf3, fick samma med betan...bara jag eller?

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Det här måste vara de bästa drivrutinerna från Nvidia på länge. De är helt fantastiska. Som jag rapporterade innan så fick jag en 9-10 fps boost i Skyrim (tungt moddad) och nu har jag även kikat på The Witcher 2 och även där har jag fått en 10 fps boost.

Dessa spel kör på bättre för mig än med tidigare drivisar:

Skyrim (9-10fps boost)
The Witcher 2 (10 fps boost)
Batman: AC (5 fps boost och spelet flyter på mycket bättre än tidigare)
Metro 2033 (5 fps boost och spelet flyter på mycket bättre än tidigare)
Crysis 2 (5 fps boost och spelet flyter på mycket bättre än tidigare)

1920x1080 med högsta inställningar och måttlig AA. Lite referens för er som undrar. Adaptive V-sync fungerar också ypperligt. Fantastiskt!

Permalänk

Är nog lite trög.. Men fattar inte det där med v-sync? Sätts det på när det blir över 60fps? eller vadå.. OM det är så, kommer det ju bli muslagg i tid och otid? eller blir fps;en cappad till 60?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Någon som märkt av någon skillnad i Witcher 2 med 301.42 WHQL?
Det är ju skandal att ett Nvidiaklassat spel flyter bättre på radeonkort

Permalänk
Medlem

301.24 beta var fantastiska för mig blir att ladda ner dessa med en gång

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Antielefant
Skrivet av OlleTheGreat:

Varför ha kvar stöd för kort ur serier från stenåldern? :/ AMD tog ju bort stöd för allt äldre än 5000-serien i nyare drivrutiner, dags att göra samma sak? Så kan de få ut drivrutiner lite snabbare istället..

Skickades från m.sweclockers.com

Stödet finns kvar eftersom NVidias drivrutinsmodell är mer eller mindre densamma sedan 6000-serien. Du får extremt få optimeringar där däremot annat än vad som spiller över från de nyare serierna.

Skrivet av ceogar:

Confine the Windows Taskbar to the center display (enabled by default).
Någon som vet hur man ändrar detta?

"Konfigurera"-knappen precis under Surround i SLI-inställningarna.

Skrivet av ParasiteX:

Det vill jag också veta.
Vad jag sett på HardOCPs recension om det, så tycker dom det flyter bättre än vanlig vsync.
Ref: http://www.hardocp.com/article/2012/04/16/nvidia_adaptive_vsync_technology_review

Skulle dock vilja höra från fler, vad dom tycker.

Det är samma sak som vanlig VSync, annat än att det stängs av omedelbart om du droppar under 60 FPS. Det gör att FPS-drops blir betydligt mindre märkbara.

Skrivet av PerZerk:

Någon som märkt av någon skillnad i Witcher 2 med 301.42 WHQL?
Det är ju skandal att ett Nvidiaklassat spel flyter bättre på radeonkort

http://www.youtube.com/watch?v=JImcvtJzIK8

Varför då? Battlefield 3, Syndicate och Saint's Row är samtliga "AMD: Gaming Evolved", och Radeonkort får storstryk av Geforce i alla tre.

Varken TWIMTBP eller AGE är en garanti för att spelet är och konstant förblir bäst på just det lagets grafikkort, det är enbart en reklamjingel - även om TWIMTBP i princip alltid innebär att spelen flyter på bra även på nyare Geforcekort.

Det värsta hittills är ju Battlefield 3, vilket är en AMD: Gaming Evolved-titel, och den extrema mängd stuttering HD 7970 fick i det spelet vilket gjorde det i princip ospelbart.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Det är samma sak som vanlig VSync, annat än att det stängs av omedelbart om du droppar under 60 FPS. Det gör att FPS-drops blir betydligt mindre märkbara.

Jo, jag förstår principen bakom det. Det jag mest undra är hur det funkar i praktiken. Om folk som testat, känner det är smidigare framerate, samt mindre mus lagg etc. Mot att använda vsync som normalt.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

När kommer denna TXAA då?

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnoyingIB:

När kommer denna TXAA då?

Det är implementerat per titel och inte i drivern.

Citat:

Like our FXAA technology, TXAA will first be implemented in upcoming game titles shipping later this year. The following games and game engines/developers have committed to offering TXAA support so far: MechWarrior Online, Secret World, Eve Online, Borderlands 2, Unreal 4 Engine, BitSquid, Slant Six Games, and Crytek.

Sen får man anta att de kommer ha det i kommande versionen av deras demo också (New Dawn?).

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ParasiteX:

Jo, jag förstår principen bakom det. Det jag mest undra är hur det funkar i praktiken. Om folk som testat, känner det är smidigare framerate, samt mindre mus lagg etc. Mot att använda vsync som normalt.

Muslagget påverkas inte, det är enbart smidigare vid fps-drops.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammyc51:

Ett jävla liv med 680n då -_-

Hade inte adaptive på förra WHQL och antog att adaptive fanns i betan.

Drog ner nya WHQL och fortfarande ingen adaptive......misstänker att något är fel med kortet isåfall? +_+

Du har svenskt Windows, står inte adaptive då!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kvickstick:

Du har svenskt Windows, står inte adaptive då!

...det har jag också, och det står Adaptive. Verkar ha med något helt annat att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

...det har jag också, och det står Adaptive. Verkar ha med något helt annat att göra.

Står det på engelska i resten av Nvidias kontrollpanel? Det kan förstås vara så att det går att köra engelsk driver även fast man har svenskt operativ. Men om man har svenskt operativ och installerar den internationella drivern blir det svenska automatiskt i nvidia-kontrollpanelen skulle jag tro.

Engelska
301.42-desktop-win7-winvista-64bit-english-whql.exe
Internationella
301.42-desktop-win7-winvista-64bit-international-whql.exe

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Buio:

Står det på engelska i resten av Nvidias kontrollpanel? Det kan förstås vara så att det går att köra engelsk driver även fast man har svenskt operativ. Men om man har svenskt operativ och installerar den internationella drivern blir det svenska automatiskt i nvidia-kontrollpanelen skulle jag tro.

Engelska
301.42-desktop-win7-winvista-64bit-english-whql.exe
Internationella
301.42-desktop-win7-winvista-64bit-international-whql.exe

Nope, i princip allt annat utom "restore defaults" längst upp till höger är på svenska;

..och jag installerar den internationella versionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När jag installerade dessa drivrutiner började mitt Battlefield till och från, blinka svart över skärmen i konstiga mönster (fällt och linjer)

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Mitt MW2 börja lagga som fan, allt är drivrutinens fel!!!

Hur återställer man till sin förra drivrutin?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Mitt MW2 börja lagga som fan, allt är drivrutinens fel!!!

Hur återställer man till sin förra drivrutin?

laddar ner en äldre version från hemsidan

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nope, i princip allt annat utom "restore defaults" längst upp till höger är på svenska;
http://i168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/zswecsync.jpg

..och jag installerar den internationella versionen.

Skumt, undrar vad skillnaden kommer ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det vill jag också veta.
Vad jag sett på HardOCPs recension om det, så tycker dom det flyter bättre än vanlig vsync.
Ref: http://www.hardocp.com/article/2012/04/16/nvidia_adaptive_vsync_technology_review

Skulle dock vilja höra från fler, vad dom tycker.

Har bara testat i D3 än så länge och upplevde att det kom ett litte hack var 10-20sekund. Detta försvann om jag körde med vanlig v-sync. FPS ligger konstnat på 60.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Trevligt! Och tummen upp för att SweC informerar om detta.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av acckee:

Fixar det här problemet med 560TI att när man ibland drar upp fullscreen på tex youtube så blir allt lila och datorn dör? Hmmm..

Kan ha fel men jag hade samma problem att bilden fryste när jag kolla youtube och det var för att hårdvaruaccelerering var igång, löste sig så fort jag stängde av det: Options->Advanced->klicka av "Use hardware acceleration....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

"...den första versionen i 300-serien som har stör för samtliga moderna Geforce."

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox