Permalänk
Medlem

Laptop grafik problem.

Hej!

Har köpt en Asus K55VM. Datorn är utrustad med ett grafikkort: Geforce GT 630M 2GB, vad jag har förstått så har jag två grafikkort, ett integrerat och ett separat.
Men! Windows 7 HP kan inte identifiera det separata till laptoppens skärm. Men om jag skulle plugga in en extern skärm så kan jag välja mitt Geforce GT 630M 2GB.
Men som sagt: högerklickar på skrivbordet -> skärmupplösning -> avancerade inställningar: så står det inte att datorn har Geforce GT 630M 2GB. Utan något Intel HD integrerat grafikkort. Vad ska jag göra så att den BARA ska köra på mitt Geforce GT 630M 2GB?
När jag går in på Nvidias hemsida och försöker hitta mitt grafikkort bland deras drivrutiner så säger de att mitt grafikkort är modifierat av Asus för denna dator, så jag måste hämta det från Asus sida. Vilket jag har gjort men ändå så kan jag inte köra mitt Geforce GT 630M på min laptops standard skärm.
Obs: Jag har ställt in på High Performance på energiförbrukning men ändå hittar inte mitt windows mitt grafikkort.
Hur vet jag att mitt separata kort belastas när jag kör tunga saker? När inte ens Windows känner av det vid klassificeringen, får jätte dåliga poäng.
Snälla hjälp mig någon eller om nån kan förklara för mig hur allt funkar.

Tacksam för hjälp! 

Visa signatur

Tja!...Bygger mina egna chassin! Det ända som finns att köpa är Lian Li chassin!

Permalänk
Medlem

Har du testat att gå in i bios och av-aktivera det intregrerade grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Hej xieliand!

Nej det har jag inte testat, men smart där! Skulle du kunna förklara kort hur jag ska gå till väga?

Visa signatur

Tja!...Bygger mina egna chassin! Det ända som finns att köpa är Lian Li chassin!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hej Oneone!

Vad är detta? Jag har GT 630M och vad jag kunde läsa i det du skickade så fanns det kortet inte med i listan.
Eller vad ska jag med den drivrutinen med? Försöker man leta upp mitt kort på Nvidias hemsida så stöds det bara i Linux system

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nvidia kontrollpanel - hantera 3D inställningar sen finns - globala inställningar - önskad grafikprocessor där kan du välja - Intel eller Nvidia kortet
sen under fliken programinställningar kan du fritt välja program och grafikprocessor

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Permalänk

Jag har precis samma problem. Köpte 2st ASUS K53SM till barnen som dom skulle spela minecraft + TF2 på. Båda har krånglat med 630M-grafikkortet, datorn tappar bort det, eller så finns båda men det är inte Geforce 2GB-kortet som används, utan Intel 64MB, så grafiken laggar och är väldigt seg.

Jag gjorde inställningen som Pingew skrev, utan skillnad. Dock har jag inte kollat under "programinställningar", ska gå och göra det nu.

Permalänk

Ingen skillnad, det gick inte att välja minecraft under Programinställningar ens.

Jag har även provat att avaktivera Intel-kortet i enhetshanteraren, men då blev det VGA-grafik, med 800x600 typ.

Permalänk

Jag har samma problem med min toshiba, tror den väljer att använda det integrerade kortet. Ingen aning hur man byter

Permalänk

Jag lade till "Minecraft.exe" i programinställningar, genom att bläddra fram till det. Fantastiskt skillnad, 60-90fps med allt påslaget (NVidia), jämför 10-30 med det mesta avslaget (integrerat Intel-kort). Dock hjälper det inte att lägga till steam.exe i programinställningar, TF2 fortfarande med Intel och segt.

Konstigt att man ska behöva hålla på såhär. !? Säkert nån som tänkt till, men inte fick tänka klart riktigt. Ringde till ASUS support, fick känslan av att det inte bara jag som ringt ang. detta.