Permalänk
Medlem

Thor Vingner - Fläktar

Jag har just köpt en Thor Vingner ( http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_-_intel_i5-2400_-_8... )

Jag tycker fläktarna låter lite väl mycket när jag inte göra något. Direkt när jag startar datorn så går fläktarna igång och surrar.

Det enda jag kommer spela är Diablo, vilket inte är så krävande.

Jag plockade isär chassit och kikade vilka fläktar som surrade, det var tre stycken (tror jag) vita fläktar som det stod "Fractal design, FD-FAN-120 DEM, DC12V"

Jag såg ingen direkt switch på fläkten som man kunde ställa på low eller liknande

Min fråga: Kan jag ställa ner fläktarna? Och hur?

Permalänk
Skrivet av El_Matho:

Jag har just köpt en Thor Vingner ( http://cdon.se/hemelektronik/thor_vingner_-_intel_i5-2400_-_8... )

Jag tycker fläktarna låter lite väl mycket när jag inte göra något. Direkt när jag startar datorn så går fläktarna igång och surrar.

Det enda jag kommer spela är Diablo, vilket inte är så krävande.

Jag plockade isär chassit och kikade vilka fläktar som surrade, det var tre stycken (tror jag) vita fläktar som det stod "Fractal design, FD-FAN-120 DEM, DC12V"

Jag såg ingen direkt switch på fläkten som man kunde ställa på low eller liknande

Min fråga: Kan jag ställa ner fläktarna? Och hur?

Om fläktarna är direkt kopplade till Moderkortet eller en fläktkontroller går det

Om de är inkopplade i moderkortet borde du kunna ändra hastigheten på fläktarna i BIOS

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk
Medlem

Dom ska inte låta särskilt mycket, är du säker på att det inte är CPU-fläkten som tjuter? i såna fall får du köpa nån tystare mer rejäl CPU kylare, vad det gäller chassifläktarna är lösningen fläktkontroller.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Chassifläktarna du har är extremt tysta, skulle tro att det är nåt annat som ger missljud. OM det nu är dem, köp en fläktkontroller.

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Låter nice med en fläktkontroll. Jag vet dock inte vilken som passar till min dator. Om någon vänlig själ skulle kunna länka en billig och bra rackare till mig så vore jag glad:) Men är dom lätta att installera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Matho:

Låter nice med en fläktkontroll. Jag vet dock inte vilken som passar till min dator. Om någon vänlig själ skulle kunna länka en billig och bra rackare till mig så vore jag glad:) Men är dom lätta att installera?

Denna passar nog dig perfekt, smälter in i chassit och sticker inte ut någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simme300:

Denna passar nog dig perfekt, smälter in i chassit och sticker inte ut någonting.

Okej den var helt klart stilren och billig!

Kommer den gå att montera in under min CD-läsare då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Matho:

Okej den var helt klart stilren och billig!

Kommer den gå att montera in under min CD-läsare då eller?

Yes, troligen. Kan inte garantera något, men i teorin så går det.